Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Feb 2018, 16:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 09:40 
Avlogget

Hva med å lage noen generelle tester for preppere?

Her tenker jeg f.eks. at man kunne hatt 20 forskjellige scenarier og muligheter for hva som kunne skje og der en prepper måtte løst dette på et vis. Jeg tenker at for å klare dette med tanke på familie og lignende å ikke hatt et scenarie som varte mer enn 2 døgn totalt. Da kan det være mulig å gjennomføre.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 10:06 
Avlogget

Tre enkle:

1. Ta hovedsikringen fredag kveld og ha som plan å ikke sette på strømmen igjen før søndag kveld.
Ta løpende notat av hva du mangler og trenger.
Siden strømmen ikke fungerer i hele regionen din så kan du ikke betale med kort på butikkene.
Har du nok kontanter liggende?

2. Samme situasjon som over men i tillegg er det utrygt å gå ut. Du må klare deg med det du har.

3. Hundreårsstorm/uvær tvinger deg til evakuering. Hvor raskt kan du være klar?
Har du husket forsikringspapirer, pass, ID-kort, penger, medisiner, linser, briller, alle de SMÅ tingene man glemmer?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 10:09 
Avlogget

Det her er geniale forslag! :) Knallbra! :D

Gleder meg masse og håper på mange flere spennende tips til ting som man kan teste ut av scenarier :)

Som en evig fan av ad&d / rollespill tror jeg jeg hadde likt å kjøre på med terningkast for å randomisere hvilken hendelse som skulle skje og prøve det ut i forhold til det:D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 10:29 
Avlogget

Likte godt de forslagene til ulike scenarioer. Veldig bra. Hva med å teste seg selv om man har kunnskapen til å gå ut i skogen å samle planter, røtter,bær , frukter og insekter til å lage ett måltid av?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 10:59 
Avlogget

Det er en kjempegod ide å forberede seg til å klare seg med det som er ute i naturen og se om det går også.

Jeg tenkte og at det kunne være en ide for de som har lager med mat, å prøve å se om det faktisk fungerer i praksis. Samtidig vil de jo også få rotert maten slik at det blir nye holdbarhetsdatoer på de. Kanskje prøve å se om de holder ut i 3 uker med det matlageret de har. :)

Et annet scenariet kan være å måtte være ute i naturen to døgn med kun det en har i sin 72 timers sekk. Man kan da selv velge hvor man vil gå i naturen for å skaffe seg det en trenger, med forbehold om at man går fra sted til sted.

Jeg har for så vidt testet å sove ute i 0 grader med telt og sovepose. Det var kaldt! :D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 11:25 
Avlogget

Har du fått testet noen scenarioer , denn med strømmen høres bra ut fordi da kan du være i et miljø hvor strøm ikke lenger er tiljengelig.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 11:47 
Avlogget

Interessant test, MjaMjo. :)

Men den ville arte seg noe annerledes for meg, siden jeg har en alternativ strømkilde i tillegg til 230V...
Jeg har en 12V, 1060Ah batteribank i kjelleren, ladet med ca. 800W med solceller, og en 1000W inverter. Det meste av lys i huset går direkte på 12V banken, og jeg har gass-komfyr.

For meg ville vel testen bestå i å se hvordan 12V anlegget ville klare seg hvis jeg tok 230V hovedsikringen. Lys osv. ville jo ikke være noen særlig utfordring, men kjøleskap og fryser måtte jeg da kjøre på inverteren. Jeg regner med å ha strøm til lys og kjøl/frys til 3-4 dager med en 50% utlading av batteribanken, under forutsetning at det er grått og regnvær hele tiden; er det mye sol, forlenges tiden adskillig.
Er det krise, så har jeg en gammel generator. :) Varmen i huset kommer fra ved, og 5kg gass holder til matlaging i ca. 5-6mnd..

Kunne vært artig å teste, men resten av huset ville kanskje ikke være enig... :?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 12:57 
Avlogget

Et oppsett som Cornelius har er en langsiktig plan (og drøm) for mange, meg inkludert.
Å ha gasskomfyr, solceller og god batteribank og mulighet til å kjøre det meste på 12V er rett og slett glimrende etter mitt syn.

Det nevnes det å finne mat i skogen etc. Jeg er enig i at det er kjekt å kunne, men det slår meg at hvis man først er i den situasjonen så har man feilet grovt på å forberede seg på forhånd. Det er et kaloriregnskap som er særdeles vanskelig å få til å gå opp (med unntak av fisking, det kan fungere) og i en virkelig nødsituasjon ville jeg være forsiktig med å vandre ufortrødent i skogen alene på jakt etter mat. Andre vil gjøre det samme. Det er ikke gitt at de unner deg den maten du evt har funnet. Eller anerkjenner din rett til å jakte/høste av "deres" skog.
Dessverre er denne situasjonen ofte romantisert, spesielt på amerikanske fora.

En til for de som evt må bugge ut. Blir ting for ille i mitt område så har jeg et møtepunkt lenger borte.
En øvelse jeg kan kjøre praktisk og mentalt er hvordan jeg kommer meg dit hvis en gitt riksvei er stengt.
Hvor må jeg kjøre? Har jeg nok drivstoff? Hvis veiene er stengt/utilgjengelige, er det mulig å forlate bilen og gå inn dit?
Kan bilen kamufleres og returneres til? Er det noen punkter langs veien jeg bør vite om på forhånd?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 13:43 
Avlogget

Når jeg foreslo å teste kunnskapen med å finne noe mat i skogen så er det basiskunnskap for friluftsinteresserte spør du meg. Det handler om å være forberedt på å takle både små og store kriser. Eksempel: du er på tur og det skjer noe som gjør at du må bli noen dager lenger. Dette har du ikke proviant til. Du hadde kun nødproviant for 24timer pga vekta på sekken. Da er det greit å ha kunnskapen til å finne noe å spise i skogen, og at du faktisk har prøvd dette før du havner i den aktuelle skogen. Prepping handler om å øke kunnskap ikke bare teoretisk men også faktisk kunne dette i praksis.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 13:54 
Avlogget

Jeg må innrømme at jeg likte mange av forslagene her, og også Klaresegselvs forslag om spiselige planter synes jeg var spesielt bra. Man trenger jo faktisk ikke å springe langt inn på Finnmarksvidda for å finne spiselige planter, det vokser jo overalt. Skjønt, jeg skal være svært utsultet før jeg begynner og momse skvallerkål og løvetann midt inne i Oslos gater...

Spiselige ville planter er ikke noe vi må vente med til etter en eller annen katastrofe skjer for å bruke, det er noe vi bør bruke allerede i dag. Brennesle er f.eks en vitaminbombe som du vanskelig skal finne alternativer til i butikken, og dette er en fin måte å få mosjon, gratis sunn mat, og lokalkunnskaper allerede i dag. Forbereder man seg, kan man også starte skogshager med "ugresset", da det rett og slett ikke koster særlig mye annet enn noen times arbeid. Jeg må innrømme at det er noen planter jeg har måtte venne meg til smaken på, men etter hvert synes jeg mer og mer at det smaker fortreffelig. Men følg alltid den viktigste regelen: Er du i tvil om den er spiselig, ikke spis. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 14:07 
Avlogget

Helt enig frøyatro. Og barnål skudd innholder langt mer c vitaminer enn appelsiner. Du kan spise de rå eller bruke de i te. Det er ganske godt faktisk.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 17:15 
Avlogget

en opplagt test er vel å faktisk bugge ut, med BOB til stedet som er BOL

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 17:36 
Avlogget
Brukerens avatar

igjen må jeg be folk om å presentere scenarier; MjaMjos forslag var gode.

om vi sier følgende:

Strømbrudd: vann, hygiene, kommunikasjon, mat, varme, lys, penger, evt. transport om man vanligvis pendler med tog.
Pandemi: først: kjedsomhet, mat og deretter (etter en stund, avhengig av hvor heftig pandemien er), vann, lys, varme, kommunikasjon.
Evakuering: klær, toalettsaker/medisiner, dokumentasjon (av private papirer, helst på minnepinne)

Her har jeg ikke tenkt over hva man skal gjøre om man får pandemien selv, isolering i hjemmet, etc. Litt for depressivt å tenke på :)

Som tidligere signalisert har jeg ikke noen tro på TEOTWAWKI/WROL, så forsvar av hjem og hus ser jeg på om noe vel drastisk (selv om man jo gjort seg tanker)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2013, 19:39 
Avlogget

En annen test kan jo være og leve på halvert inntekt et par måneders tid. Går det fortsatt rundt med lån og utgifter hvis inntektene halveres, noe som jo raskt kan skje om man blir arbeidsledig på grunn av nedgangstider eller man blir ufør. Samboere bør også tenke på hvordan man skal takle den økonomiske hverdagen ved samlivsbrudd eller dødsfall. Derfor mener jeg at dette er en viktig test, om man ikke har stålkontroll på økonomien sin allerede.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2013, 07:20 
Avlogget

Jeg har uføreforsiking og vil ikke bli påvirket av å bli ufør i særlig grad.
Jeg har også fast stilling i kommunen så jeg mister aldri jobben heller.

Jeg har uansett for sikkerhets skyld bundet alt av renter så har ganske forutsigbare utgifter.

I tillegg sparer jeg ca 10.000 pr måned av lønnen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: