Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jan 2018, 07:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 13:17 
Avlogget

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norge-er-ikke-forberedt-pa-at-fasttelefonnettet-forsvinner-7264829.html#.UfULIG_Mjps

Me no like...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 15:02 
Avlogget

Fikk denne mailen fra TELENOR her om dagen...

Mange av våre kunder lurer på hva som skjer med hjemmetelefonen. «Blir den bare borte?» «Hva er konsekvensene for meg som bruker den i dag?». Dette har vi fått en del henvendelser om til kunderservice.

Vi kan forsikre deg om at hjemmetelefonen lever i beste velgående, og kommer til å gjøre det også fremover. Men det vil skje en endring. Vi kommer til å modernisere den og gi den et «nytt liv».

Her kan du lese mer om endringene.

Fordelene med en hjemmetelefon er mange. Det er blant annet en fordel å ha et felles nummer for hele familien. Mange foretrekker også hjemmetelefon for de gode lange samtalene. I tillegg er det billig å ringe til utlandet med en hjemmetelefon.

Det er i dag nærmere 1 million husstander som har hjemmetelefon – og det skal våre kunder fortsette å kunne ha – også i fremtiden.

Ha en riktig god sommer!

Med vennlig hilsen
Telenor

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 15:13 
Avlogget

ja.... men det virker jo ikke som Telenor har tenkt så mye på hvordan dette skal sikres Jfr artikkelen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 16:02 
Avlogget

Det vil tiden vise....

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2013, 11:36 
Avlogget

De bytter nettverks strukturen og går over i ett felles ip basert nettverk for mobil, tv og fast telefon. Argumentet er å bygge dette robust nok til å funke uansett på en moderne og kostnadseffektiv platform. Fast telefon vil da bli emulert ut til apparatet hjemme, mens selve infrastrukturen i bakkant går fra gammelt pbx prinsipper over på mer moderne ip/mpls løsninger.

Ser poenget, men risikoene ligger vel i totalutfall for begrensede områder ved feil. Kompleksiteten øker, men samtidig så fjernes behovet for mye gammel kompetanse (les: pensjonister) og ikke minst gammel gammelt og dyrt utstyr.

Sånn sett så vil man fjerne flere aldrene og tungvint system til fordel for ett landsdekkende system for alt sammen. Jeg tror dette går bra, men noen feil vil nok oppstå. Dog så vil evnt. feil senarioer kunne berøre mer enn i dag siden alt faller ut (tv, telefoni og mobil), men forhåpentlivis kan feil områdene være mindre slik at ikke så mange blir berørt.

Som radio amatør så ser jeg ikke store problemer med dette utover at det bygges om en del alarm og trygghets alarmløsninger. Jeg vil uansett ha samband uansett hva teleoperatørene gjør...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2013, 17:08 
Avlogget

Har "solid bakgrunn for egne meninger" selv ang. gammaldags telefon (hvis du ikke husker det gamle reklameslagordet er du litt yngre enn meg) ;-) ber om korrektur fra teknikkyndige hvis dette IKKE er problemet med omlegging i Norge:

Vi hadde total blackout noen timer i området vi bor i for noen år siden, da var naturligvis alle elektriske systemer døde, MEN fasttelefonen fungerte allikevel. Dette pga. av at det gamle systemet fungerer med "krypestrøm" fra telefonledningen og det er nok til å sende signalet.
Dette skulla da være grunn nok til å klamre seg fast til det gamle ledningsnettet?
Og hvis mobilnettet av en eller annen grunn er nede fungerer den gamle fasttelefonen per ledningsnett fremdeles.

Har forresten noen her i forumet erfaring med Freifunk eller antenne-internett? Dette er lokale nett som kan brukes etter det vanlige nettet bryter sammen - fungerer bra i f.eks.Hellas og Spania. Hackeriet i Oslo har laget en video om dette; http://www.youtube.com/watch?v=N2Kd7CLkhSY og her litt mer pluss reklame for hackerspaces/ reparer-det-selv-verksteder:
http://easyprepper.wordpress.com/2013/0 ... kerspaces/
I praksis (for deltakerne) ville dette nettet kunne erstatte radio, tv, telefon, mobiltelefon og hamradio i en krisesituasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2013, 12:32 
Avlogget

Svar til tekst over;

Kyndig uttalelse så er det gamle telefon nettet forskynt med 48dc spenning med batteribackup på sentralene. Så med egen kabling og egen strøm så vil så klart slike anlegg fungere om resten av verden stopper. Dog så er denne inftrastukturen single linje frem til sentralen og vil sånn sett også være sårbar. Med den nye strukturen er det lettere å lage "sirkler" som vil gjøre at ting fungerer om noe blir grav av/revet ned ett sted.

Men det er klart den nye løsningen å måten å gjøre det på blir mer sårbar for andre ting. Sikkerhet (hackere), routing feil, osv er feil som den gamle løsningen ikke var så sårbare for. Men alt i alt så tror jeg ikke en ny løsning vil være så galt, folk vil oppleve raskere nettforbindelser, flere tjenester osv og skulle det bli en stopp så er vel folk på dette forumet de første som koser seg i solveggen, med sine egne kommunikasjons løsningerer, amatør radioer og løper rundt i nabolaget og hjelper folk.

Ja, mange aspekter å ta hensyn til...

Så litt annet...

jeg er ikke så bekymret, men så er jeg radio amatør så jeg trenger verken fast telefon eller mobil. Og jeg har bygd datalinker på egen intrastruktur med fiber og radio i våres prepper nabolag...

Som preppere så burde vi ta det innover oss at hvis verden rundt oss blir mer sårbar så må vi bygge buffer som sikrer at vi er på beina for oss selv og for nabolaget den dagen shtf kommer, eller en vanlig høststorm tar ned forbindelsen..

Her på landet så sjekker vi om naboen har det bra når slike ting skjer. At gamle "olga" som strikker sokker til oss til jul får medisinene sine. Eller at den enslige mannen med det dårlige beinet kommer seg ut med bilen sin. At alle har mat og har det varmt og godt..

Se på slike skifter som en mulighet for å skape felleskap og bygg noe positivt på det. Det er preppernes beste måte å vise seg frem på, sindig og rolig så folk vil stoppe opp og begynne å tenke selv. Da selger vi oss inn på en diskre, positiv måte uten skremsels propaganda...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2013, 16:43 
Avlogget

Det er riktig det du sier om de analoge telefonlinjene Gray, men Det kommer jo litt an på hva slags Møkk som treffer vifta; om det er skikkelig stinkende Hønsemøkk, eller om det er avføringa fra Kopi Luwak (et kattelignende dyr fra Indonesia, som spiser for det meste frukter fra kaffebusker; kaffe fra bønnene i dens avføring selges for nærmere 5000,-/kg...) :mrgreen:

Er det en lokal 'katastrofe', så kan nok slike analoge sentraler holdes igang med batteridrift for en kortere periode, og evt. utvide driftstiden med generatorer. Men er det en større happening; f.eks. en kraftig EMP av et slag; fysiske ødeleggelser osv., så ryker det meste av elektronikk, inkludert radioamatør-utstyr, med unntak av de rene rør-baserte radioene da. (Og det utryr man har lagret i et Faraday-bur.) :) For ikke å snakke om når samfunnet kollapser (ingen regjering/styre, politi/militær)

Som svar på 'litt annet' som Gray skrev... ;)
Mye enig med deg ang. når det skjer en type katastrofe (storm/strømbrudd osv.); vi som forbereder oss til ting som kan skje, har som regel både evner og ressurser til å hjelpe andre når det skjer noe, og ved siden av at det er tilfredsstillende å hjelpe andre, så bygges det óg opp goodwill i samfunnet på mange måter for fremtiden.

Når det er sagt, så kan det óg vise seg at når den virkelig stinkende møkka treffer vifta, så er nå engang den menneskelige naturen ikke mér utviklet enn at når sult, mangel på husly og varme - og fremtidsutsikter treffer, så er vi ikke mér enn desperate dyr... :(

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2013, 01:13 
Avlogget

Hei det er ikke hvilken type telefon du har som er problemet når ting goes bad,
men det er om du har
power til å drive den, ikke sant ?

Blir strømmen tatt så har du ikke fast-telefon eller lader til mobilen din.

Hva gjør man da?

Solceller ev andre ting kan jo være en mulighet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 22:04 
Avlogget

http://www.nrk.no/hordaland/utstillings ... 1.11628467
I fjor haust kopla Telenor ut fasttelefonen i Modalen, som den første kommunen i landet. Det har ikkje gått heilt som planlagt. No spør modølene seg om resten av Noreg er klare.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2014, 10:04 
Avlogget

Artig sak det der. Jeg kjører igjennom Modalen 2-3 ganger i året. For de som har vært der er det en DIGER U-dal som går flere mil innover før man kommer til Stølsheimen landsksapsvernområde. Dette må være det værste stedet å kutte fasttelefon. De fleste strekkene får du ikke dekning. Og de få stedene det er dekning må du ha Telenor og da snakker vi EDGE dekning.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2014, 10:51 
Avlogget

Jeg har ingen tro på at mobiltelefon kan erstatte fasttelefon med dagens nettverk. Altfor sårbart. Registrerer at Telenor kjører på, selv om man advarer mot følgene. Må noen dø før man skjønner at det kanskje er greit å snu i noen tilfeller?...

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2014, 11:29 
Avlogget

Wynja skrev:
Jeg har ingen tro på at mobiltelefon kan erstatte fasttelefon med dagens nettverk. Altfor sårbart. Registrerer at Telenor kjører på, selv om man advarer mot følgene. Må noen dø før man skjønner at det kanskje er greit å snu i noen tilfeller?...

De presser på, så om noen sier stopp så sier de "greit, men da må noen andre ta den delen av det".
De har kommet for langt og er for komersialiserte, lønnsomheten i det gamle "stolpe nettet" er ikke nok.

Ser her jeg bor så henger det km med km med kabel og stolper, vedlikeholdet er langt over tid men det er ikke mer enn 2-3 abb igjen på anlegget.

Nei, det gamle telefon nettet er det slutt på, om det går litt over tid så kanskje det, men slike fjorder som gullars viser til over vil få flere sendere og fiber forbindelser i mellom..

nei skal dere sikre dere så bruker dere radio så er dere ikke avhengig av sentraler, stolper og ledninger.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2014, 11:40 
Avlogget

Gullars skrev:
Artig sak det der. Jeg kjører igjennom Modalen 2-3 ganger i året. For de som har vært der er det en DIGER U-dal som går flere mil innover før man kommer til Stølsheimen landsksapsvernområde. Dette må være det værste stedet å kutte fasttelefon. De fleste strekkene får du ikke dekning. Og de få stedene det er dekning må du ha Telenor og da snakker vi EDGE dekning.

Bilde

SPOT ON......

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Snart-slutt-for-fasttelefonen-7080154.html

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: