Kryptering og signering gir mulighet for å sikre at meldingen du mottar kommer fra riktig person og/eller hindre innsyn i meldingens innhold fra tredjepart. Det er også mulighet for å sikre deg at det er riktig mottaker som får meldingen. Ja, i det hele tatt noe alle burde planlegge for, desverre så ser jeg hvor tung dette er å få på plass i egne prepper rekker så regner jeg ikke med det er noe bedre stilt andre steder.
Det finnes massevis av gode algoritmer for slike ting i dagens samfunn og ved hjelp av data. Men jeg ønsker at man benytter seg av noe som kan brukes manuelt, ved hjelpe av nøkkel ord og eller otp (one time pad) skjema. Det at de lar seg løse med penn og papir gjør dem ikke nødvendigvis dårligere, men ved riktig bruk gir det ett tilstrekkelig nivå av sikkerhet.
Vi har i utgangspunktet delt opp våres nøkkel sett i flere deler. Vi har gruppe meldinger (dvs en blokk med nøkler som alle andre kan løse opp igjen), men for å kunne utelate enkelt personer eller hvis noen er uheldie å mister blokkene sine så har vi egne blokker for person til person kryptering. Vi har basert oss på OTP løsningen, men jeg må innrømme at det er kun noen av oss som finner denne grei å bruke, så vi har vurdert om vi skal gå over til stikkordsløsning (f.eks vigenere
http://en.wikipedia.org/wiki/Vigenère_cipher) for raskere og enklere kunne gi beskjeder som ikke er så sensitive.
OTP (one time pad -
https://en.wikipedia.org/wiki/One-time_pad) gir veldig god sikkerhet så må forsatt nøklene oppvares forsvarlig, dog så kan man etter at man har sendt en kryptert melding destruere nøkkelen og sånn sett fjerne muligheten for noen sinne å dekryptere denne igjen.
Det er mange fordeler og ulemper, mye knyttet opp til praktisk bruk og ikke minst logistikken på nøkkel håndteringen. Men vi jobber med en plan for å gi egne nøkkelsett til prepper vi har løs kontakt med slik at de i en krise situasjon kan kontakte oss for evnt. med beskjeder, rop om hjelp eller andre ting, er vi kan sikre oss at andre ikke får med seg de som skjer, vi kan være sikre på at det faktisk er de som avtaler å møte oss og at det ikke er ett bakhold og de kan være sikre på at det er vi som kommer å møte dem og at et ikke er noen som setter en felle.
Ja, nå må jeg hente unger, men jeg tror dette ble sånn passe klart. Synspunkter om dette? Er det andre av dere som har tenkt i disse baner?
Vi bruker dette litt løst når vi øver på ting, men ser at den store nytten kommer når man skal kommunisere med personer man ikke kan møte ansikt til ansikt.. Det er også litt dumt å rope over radio til prepper venner at man har sett en tankbil full av disel i en SHTF situasjon.