Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2020, 00:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 136, 137, 138, 139, 140
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 21 Okt 2020, 13:46 
Avlogget

Presset epler selv med nyinnkjøpt utstyr i år...
Vedlegg:
Filkommentar: Eplekvern/presse.
20201021_122415.jpg
20201021_122415.jpg [ 301.83 KiB | Vist 618 ganger ]

Ikke overveldende med epler i år, så resultatet ble ca. 30 liter med saft. Varmebehandlet til 82+ grader, og tappet på sterile flasker.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2020, 17:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Den så hendig ut!
Ble det mange liter per "omgang"?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2020, 21:35 
Avlogget

Strelok skrev:
Den så hendig ut!
Ble det mange liter per "omgang"?

Tja...
Pressa har et volum på 12 liter, men jeg pleier å presse en 10 liter bøttefull om gangen. 10 liter med (løst) kvernede epler er ca. 4,5-5 kg, og jeg får da 2-2,3 liter ut av det. Så noe under 50%; reklamen sier 50-60% utnyttelse, så det er mulig jeg ikke har turt å skvise hardt nok? :p

Men du verden for en smak på den ferskpressede saften! :) Smaken forringes bittelitt med varmebehandlingen synes jeg, men det er den mest praktiske måten å konservere den på...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2020, 09:46 
Avlogget

Dette er hva dagene går i, fikk ett lass med tømmer mot at jeg kappa det opp og kjørte det bort. Vedstabelen utgjør ca 1/4 av alt sammen. Gratis varme 8-)

Bildene utgjør en fare for at jeg avslører hvem jeg er da jeg også har postet de på FB, så hvis det finnes noen årvåkne hoder her inne som frekventerer de samme gruppene som meg på FB så vet dere nå hvem Halling egentlig er 8-)

Vedlegg:
122128224_10157683396786931_1747399200852585248_n.jpg
122128224_10157683396786931_1747399200852585248_n.jpg [ 122.04 KiB | Vist 591 ganger ]
122252003_10157683396451931_3630607028923430864_n.jpg
122252003_10157683396451931_3630607028923430864_n.jpg [ 103.62 KiB | Vist 591 ganger ]

InnleggSkrevet: 22 Okt 2020, 14:39 
Avlogget

Har tidligere ordnet lager med hvetegryn som er i lufttette beholdere av glass.
Må si at man blir ganske mett av grøt!

Har en del honning i glassbeholdere.

Holder på å ordne melprodukter jeg skal lagre på samme viset. Ser at dette ikke er holdbart til evig tid, men tenker det er greit å kunne ha lagret dette i tilfelle behov oppstår. Kjekt å kunne lage egne brød om nødvendig.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2020, 12:20 
Avlogget

Følger med på USA og hvordan det går der. Uvisst hvordan Europa og Norge blir påvirket av USA sin situasjon.

Epic Economist nevner i dag at hver 3. familie har ikke nok mat til å fylle behovet.
https://www.youtube.com/watch?v=6AZf7de9lFI

Til sammenligning dagens avis , dagbladet
https://www.dinside.no/okonomi/tomme-hyller-etter-priskrig/72983865

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2020, 08:30 
Avlogget

Siste uka har det blitt kjøpt inn 160W solcellepanel for å bygge videre på det allerede eksisterende annlegget på hytta. Ett ekstra batteri til powerbanken er kjøpt inn og det blir ett til innen helga når jeg skal dit for å montere alt sammen. Inverter til tv og tuner er også på plass. Så da blir det foreløpig 340Ah powerbank, med mulighet for å utvide etterhvert som lommeboka sier ja :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2020, 08:06 
Avlogget

Og da har jeg hatt en helg på hytta med montering av solcellepanel nr 2. Offgrid hytte er kjempeålreit hvis man bare husker på å ta med seg vann! Glemte vannkanne og vann på fredag. Er ikke innlagt vann og brønnen har blitt kjørt over av en hogstmaskin i sommer så den er foreløpig ute av drift.
Heldigvis regnet det så jeg kunne samle vann fra takrenner. Effektivt. Bare på ett kvarters tid hadde jeg fått flere liter både til oppvask og kaffevann :)

Så mine forberedelser siste uka har vært ett lite "kurs" i hvordan skaffe seg vann :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2020, 23:26 
Avlogget

Denne uka har tilhengeren fått sårt tiltrengt vedlikehold. Dette har dessverre blitt utsatt alt for lenge. Nye dekk og felger, overhaling av bremser og lysanlegg. Nå gjenstår nye pakninger til kapellet og gjennomgang av låsene. Neste hengerarbeid handler om å rigge den med mer lys, i tillegg til at det skal anskaffes flere hengere som dekker ulike typer bruk.

Ellers er vi svært fornøyde med hvordan lageret av mat og utstyr har fungert i 2020. Vi har på ingen måte hatt så store lagre at vi har klart oss i total isolasjon, men vi har hatt rom for å kunne være mest mulig hjemme. Handleturene har blitt gjennomført på tidspunkter med lite trafikk i butikkene, og innkjøpene har vært planlagt slik at vi handler stort, sjelden og samtidig på en måte som ikke tiltrekker oppmerksomhet i retning "de der er sånne hamstrere de..".

Da nedstengingen først kom i mars, måtte vi supplere med ferskvarer (grønnsaker, melk) for en uke, samt å toppfylle drivstofftanken på den ene bilen som ikke var full. Ellers var det bare å holde seg hjemme, mens andre sjokkhamstra toalettpapir og hermetikk. DET var go'følelse det! Slik vil vi fortsette å ha det.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2020, 18:50 
Avlogget

Den siste uka har jeg fylt på lageret med husholdningsartikler. Liker å ha for en måned om gangen, men etter at coronaen traff har jeg utvidet det til flere måneder. Så denne ukes påfyll vil holde til ut på nyåret. Det er da alt i fra tannkrem til såper, alt som ikke er mat, og alt som er "daglig bruk". Altså ikke nødlageret, da det er et eget lager i tillegg. Neste år vil jeg utvide til å handle husholdningsartikler en gang årlig. Dette for å unngå butikkene mest mulig, da jeg anser de som en smittemonopol. Hele tiden siden januar i år har vi handlet konsekvent max 1 gang månedlig.

Har også fylt opp matlageret, som er så spekkfullt at jeg begynner å lure på hvor mange år vi egentlig kunne klart oss. Har jo alt av poteter og grønnsaker fra før, siden vi dyrker dette selv. Fikk grisen i fryseren for en måned siden, delte den i passelige porsjonspakninger, vakuumpakkeren er kjekk, og har da kjøtt for ihvertfall et år til meg og samboeren. Kan drøye dette ytterligere ved en eventuell krise. Så det som ble fylt opp nå denne uka var basisvarer som vi pleier å handle månedlig, som pålegg, smør, mel og slike ting. Dette burde også rekke til utpå nyåret, satser på å slippe handleturer midt i julerushet.

Fikk også spekepølsene som jeg hadde bestilt på nett denne uka. Har smakt på alle, og vakuumpakka dem på nytt :lol: Så nå er vi good to go inn i lockdown eller hva eventuelt som kommer.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2020, 13:46 
Avlogget

Fjellgeit skrev:
Den siste uka har jeg fylt på lageret med husholdningsartikler. Liker å ha for en måned om gangen, men etter at coronaen traff har jeg utvidet det til flere måneder. Så denne ukes påfyll vil holde til ut på nyåret. Det er da alt i fra tannkrem til såper, alt som ikke er mat, og alt som er "daglig bruk". Altså ikke nødlageret, da det er et eget lager i tillegg. Neste år vil jeg utvide til å handle husholdningsartikler en gang årlig. Dette for å unngå butikkene mest mulig, da jeg anser de som en smittemonopol. Hele tiden siden januar i år har vi handlet konsekvent max 1 gang månedlig.

Har også fylt opp matlageret, som er så spekkfullt at jeg begynner å lure på hvor mange år vi egentlig kunne klart oss. Har jo alt av poteter og grønnsaker fra før, siden vi dyrker dette selv. Fikk grisen i fryseren for en måned siden, delte den i passelige porsjonspakninger, vakuumpakkeren er kjekk, og har da kjøtt for ihvertfall et år til meg og samboeren. Kan drøye dette ytterligere ved en eventuell krise. Så det som ble fylt opp nå denne uka var basisvarer som vi pleier å handle månedlig, som pålegg, smør, mel og slike ting. Dette burde også rekke til utpå nyåret, satser på å slippe handleturer midt i julerushet.

Fikk også spekepølsene som jeg hadde bestilt på nett denne uka. Har smakt på alle, og vakuumpakka dem på nytt :lol: Så nå er vi good to go inn i lockdown eller hva eventuelt som kommer.

Jeg har og fyllt opp lageret ytterligere. Har trolig mat for et år nå. Må definitivt begynne å dyrke mer grønnsaker, urter og poteter neste år. Har og forflyttet meg nærere jobb, slik at det er kort vei om det skulle være noe.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2020, 08:00 
Avlogget

En liten filleting kanskje, men klok av skade har jeg nå i reserve et par gummiringer til ventilen på toppen av gassflaska.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2020, 08:54 
Avlogget

gurr skrev:
En liten filleting kanskje, men klok av skade har jeg nå i reserve et par gummiringer til ventilen på toppen av gassflaska.

En god plan. :) (Jeg har óg et par i reserve; ja - klok av skade jeg óg. ;) )

En god vane å tillegge seg, er å dra fingrene over pakningen når man fyller/bytter flaska. Sjekk også datoen; noen gasspushere nekter å ta imot flasker som har gått over kontrolldatoen (10 år)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2020, 12:45 
Avlogget

Håper virkelig på å kunne ha flere nordmenn å dele denne interessen med anonymt selvfølgelig. Har selv hatt kontakt med en selvberger fra usa i ca 6 år og det er givende å backe hverandre opp og komme med innspill som andre ikke har tenkt på :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2020, 19:31 
Avlogget

Cornelius skrev:
Presset epler selv med nyinnkjøpt utstyr i år...
Vedlegg:
20201021_122415.jpg

Ikke overveldende med epler i år, så resultatet ble ca. 30 liter med saft. Varmebehandlet til 82+ grader, og tappet på sterile flasker.

Gammel post og seint svar kanskje.
Tenkte jeg bare skulle dele hva jeg gjør når jeg presser epler.

Kverner epler og lar de stå og oksidere i 1-1,5 dag, til de er brune.
Drar ut mere smak og bryter ned eplene så de blir enklere å presse

Første pressing lager jeg cider av, spontangjæret og etter fransk stil, gir best eplesmak.

Det du da sitter igjen med av eplerester etter pressing, presskaka, inneholder fortsatt mye sukker, som rett og slett blir presset ut av væsken,
omtrent like mye som det du fikk ut i første pressing.
Til denne presskaka tilsetter jeg ca. 1-2 liter kokende vann per kg presskake.
Og presser på nytt.
Dette blir til eplemost.

Fyller den på flasker og hermetiserer, enten i vannbad i 20 minutter om ph er under 4,
eller i trykkoker i 30 om den er over.

Smaker epler, men ikke like syrlig, da vannet du tilsetter har høyere ph.

Kan nok reverseres også, cider av andre pressing. Alt etter smak og behag.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 136, 137, 138, 139, 140

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support