Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2020, 23:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 136, 137, 138, 139, 140  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Okt 2020, 12:20 
Avlogget

Hvordan vinterlagrer du poteter?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2020, 15:31 
Avlogget

Hei !
Jeg er så heldig å ha en kald fuktig kjeller i et gammelt hus. Poteter holder seg her svært godt. Jeg pleier å la potetene ligge på garasjegulvet på en presening 1 dag eller 2 for å tørke utvendig. Best å blende vinduer litt. Poteter skal lagres mørkt . Så legger jeg de i trekasser. Dekker over med avis og gammelt laken slik at det blir mørkest mulig. Lurt å sortere potene godt før lagring. Ta ut alle skadde poteter og en liten sjekk innimellom så råten ikke sprer seg.
Nytt av året er forsøk på lagring av gulrot i spaghnummose. Skal visstnok funke godt for å holde på fuktigheten. Poteter skal ikke lagres slik.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2020, 07:58 
Avlogget

Tatt opp 950kg potet og fått elgen i fryseren.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2020, 13:54 
Avlogget

Kjøpt 2 lam til slakting, har foreløpig lagt ned sauedrifta selv da vi kommer billigere ut ved å kjøpe lam på høsten. Blir det dårlige tider så har vi fortsatt deler av besetninga vår gående på utlån. Han som har de på lån får avkomma hvert år mot at vi får kjøpe de dyra vi trenger til slakt.
Holder på å rydde ut av og vaske ned hele uteboden/smørebua som nå skal gjøres om til beredskapskammer og mørningsrom til slakt av vilt og husdyr. I gamledager kalte de det vel strengt talt for ett stabbur :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2020, 16:04 
Avlogget

Kjøpt boka self- sufficiency av john seymour for 5kr om selvberging!

Ganske bra bok på engelsk.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2020, 21:48 
Avlogget

Fikk link til side med ca 30 gb med prepperbøker i pdf format.... mye...

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2020, 21:46 
Avlogget

Kjøpt inn ytterligere ti kg med gryn.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2020, 10:52 
Avlogget

Denne uka har jeg vel tatt det største skrittet noensinne når det kommer til prepping. Har gått til anskaffelse av en BOL hytte 2,5 mil hjemmefra i luftlinje. (Dvs at jeg kan nå stedet i løpet av ett døgn til fots eller ski om det ikke lenger finnes bensin/diesel å oppdrive). Stedet er offgrid med propankomfyr og propankjøleskap samt solcelle til enkel belysning. Vedfyring i stue og jeg ser for meg en propanovn eller to til resterende rom ved heftige kuldeperioder. Utedo og 2-3 kvm vedskjul, samt ett lite lagerrom på 2-3kvm i forbindelse med utedo. Kjøkken, stue og 2 soverom med 5-6 soveplasser samt kryploft og krypkjeller. Tanken er: Dette skal være ett vanlig helge/feriested for familien, jakthytte til meg og evnt jegervenner da det ligger 1,5 km ifra ett av jaktterrengene mine og det skal samtidig være ett safehouse/BOL for meg og mine nærmeste. Det skal preppes og fylles opp på en slik måte at man til daglig ikke er klar over ressursene som befinner seg på stedet, men de skal kunne tas frem når nødvendig. Noe spesielt scenario for når det er nødvendig vil jeg ikke sette da det kan bli like enkelt som alt fra en ny runde corona hvor man trenger å isolere seg til invasjon av Norge.

Så nå kværner det flere hundre tanker i hodet, hva i all verden bør jeg fylle opp ett BOL med som tåler å bli stående i kuldeperioder da vi ikke alltid kan være der og fyre i ovnen. Mat, klær, sengetøy, overlevelsesting etc etc.... Jeg ser først og fremst for meg å bruke loft og krypkjeller til å lagre livsnødvendige ting vakumpakket og i vann/lufttette beholdere i form av sånne blå tønner eller lignende. Tanken er å lagre det så det er ute av syne, ute av sinn. Familien skal kunne bruke stedet på en helt vanlig måte. Vi har folk i familien som IKKE er preppere og bor i blokk i Oslo. De skal være hjertelig velkommen til å bruke stedet i "fredstid" men de trenger ikke å vite at vi har preppet både for oss og for de før de står i knipa og kommer flyktende fra en kald blokkleilighet midtvinters i en krise i Oslo uten vann, strøm og tilgang på mat.

Vi er godt preppa her hjemme for flere måneder i isolasjon, men ting kan skje. Huset vårt kan faktisk brenne ned selv om en tenker at det skjer aldri oss.

Vel, det var litt lufting av nyoppståtte tanker fra en stakkar som plutselig har dratt på seg enda ett prosjekt. Forhåpentligvis blir det litt tid til kos foran vedovnen med lesing av prepper og jaktlektyre mellom øktene og jakten på perfekte gjemmesteder på hytta :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2020, 11:46 
Avlogget

Halling skrev:
Denne uka har jeg vel tatt det største skrittet noensinne når det kommer til prepping. Har gått til anskaffelse av en BOL hytte 2,5 mil hjemmefra i luftlinje. (Dvs at jeg kan nå stedet i løpet av ett døgn til fots eller ski om det ikke lenger finnes bensin/diesel å oppdrive). Stedet er offgrid med propankomfyr og propankjøleskap samt solcelle til enkel belysning. Vedfyring i stue og jeg ser for meg en propanovn eller to til resterende rom ved heftige kuldeperioder. Utedo og 2-3 kvm vedskjul, samt ett lite lagerrom på 2-3kvm i forbindelse med utedo. Kjøkken, stue og 2 soverom med 5-6 soveplasser samt kryploft og krypkjeller. Tanken er: Dette skal være ett vanlig helge/feriested for familien, jakthytte til meg og evnt jegervenner da det ligger 1,5 km ifra ett av jaktterrengene mine og det skal samtidig være ett safehouse/BOL for meg og mine nærmeste. Det skal preppes og fylles opp på en slik måte at man til daglig ikke er klar over ressursene som befinner seg på stedet, men de skal kunne tas frem når nødvendig. Noe spesielt scenario for når det er nødvendig vil jeg ikke sette da det kan bli like enkelt som alt fra en ny runde corona hvor man trenger å isolere seg til invasjon av Norge.

Så nå kværner det flere hundre tanker i hodet, hva i all verden bør jeg fylle opp ett BOL med som tåler å bli stående i kuldeperioder da vi ikke alltid kan være der og fyre i ovnen. Mat, klær, sengetøy, overlevelsesting etc etc.... Jeg ser først og fremst for meg å bruke loft og krypkjeller til å lagre livsnødvendige ting vakumpakket og i vann/lufttette beholdere i form av sånne blå tønner eller lignende. Tanken er å lagre det så det er ute av syne, ute av sinn. Familien skal kunne bruke stedet på en helt vanlig måte. Vi har folk i familien som IKKE er preppere og bor i blokk i Oslo. De skal være hjertelig velkommen til å bruke stedet i "fredstid" men de trenger ikke å vite at vi har preppet både for oss og for de før de står i knipa og kommer flyktende fra en kald blokkleilighet midtvinters i en krise i Oslo uten vann, strøm og tilgang på mat.

Vi er godt preppa her hjemme for flere måneder i isolasjon, men ting kan skje. Huset vårt kan faktisk brenne ned selv om en tenker at det skjer aldri oss.

Vel, det var litt lufting av nyoppståtte tanker fra en stakkar som plutselig har dratt på seg enda ett prosjekt. Forhåpentligvis blir det litt tid til kos foran vedovnen med lesing av prepper og jaktlektyre mellom øktene og jakten på perfekte gjemmesteder på hytta :lol:

Dette er veldig bra. I forhold til mat nevnes det å lagre 3 ulike "typer"
a) frysetørket mat
b) hermetikk
c) ris,korn, gryn

Ellers er det kjekt å tenke på matvarer med lang holdbarhet som f.eks. honning :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2020, 17:32 
Avlogget

Til Hallling !
Det var et stort skritt mot sikring for det uventede.
Har vel ikke sånn veldig detaljer om hva man bør lagre men noen tips har.
# 1 er og sørge for at alle lagerrom og uthus blir musesikre. Har selv ei gammel hytte som jeg pusser litt opp og mus er et stort problem, både i hytte, uthus og årets lille kjøkkenhage.
Så syns jeg det er viktig på matfronten å kjøpe inn matvarer som en bruker jevnlig slik at en kan rulere det og slippe å kaste ting.
Så kan det jo kanskje være en ide dersom du har krypkjeller under hytta og se om en kan lage et frostsikkert rom under bakken. Dette kan jo også være et "kjøleskap" . Dess mindre gassdrevne ting en har dess mer selvberget. Er hytta i skogsterreng er jo kortreist ved beste oppvarming og også gammeldags vedkomfyr dersom det er plass gjør en mindre avhengig av gasskjøp og transport. Funderer selv på og lage meg en liten jordkjeller eller lignede på hytta jeg har.
Et hygrometer (fuktighetsmåler for luft) er kjekt utstyr. Da kan du se hvilke rom som er tørrest til lagring av tørrvarer og kanskje best fuktighet for lagring av rotfrukt og denslags.
Noen kjappe tanker.
Gratulerer med hytte .

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2020, 23:43 
Avlogget

Jeg har fått opp de siste potetene. I år har jeg virkelig mer enn nok. :roll:

Settepotetene har blitt utsatt for sol, og er passe grønne. Da liker ikke musene dem, sa min bestemor. Så da vet vi det.

Jeg har og sanket einerbær og einekvister som er blitt plassert i div kjellere og lagringsrom....musa liker ikke lukten, sa den samme bestemora.

Og jeg har rotert matlageret.

Sauen ligger på salt, og jeg tenker at de 2 siste ukene har jeg vært flink :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2020, 20:53 
Avlogget

Tausas tips om grønne settepoteter var bra. Har sammen med en nabo ganske bra potetavling som er i ferd med å lagres. Men ikke hørt den om settepotet og mus. bra tips. Einerkvister er et gammelt velprøvd hjelp mot mus, godt en blir påmint om det. Da blir det skogstur her.
Her har et lam kommet i frysern i dag, kjøpt på nabogården, så kortreist er den.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2020, 08:49 
Avlogget

Økonomi:
Ser utviklingen ift økonomi og det ser ut til at matvareprisene går rett til himmels.
Tiltak: Har begynt å legge til rette for å drifte grønnsakshage og potetåker. Vil også øke på med fisketurer for å få middag på bordet.

Lønninger ser ut til å ikke strekke så til som tidligere
Tiltak: gått gjennom faste utgifter og redusert der jeg kan redusere av faste utgfiter.

Er det flere som merker at man får mindre for pengene i dag ?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2020, 18:25 
Avlogget

Ja det er en del ting som har blitt dyrere. Det merkes. Selv er jeg selvstendig næringsdrivende og det har vært greit med jobb fram til tidlig høst. Nå merkes det at det er litt roligere, men foreløpig ingen krise.
Selv så har jeg hatt et grønnsak/potetprosjekt sammen med en nabo i år. Har vært brukbart vellykket men ikke alt som slo til. Det jeg merker som et resultat er at det blir færre turer på matbutikken og det handles mindre grunnet selvforsyning. Har i tillegg gjenopptatt brødbaking og bruker nå en god del minde penger på mat. Fisketurer håper jeg også å få kommet igang med igjen.
Har du jord så få pløyd den opp nå i høst dersom den er gjenvokst med gress/plen. Da får du gjort litt ugressbehandling og så er det litt mindre arbeid til våren.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2020, 10:54 
Avlogget

Fått inn alt av hageutstyr, preppa jorda for oppstart på våren, vinterdekk på alle biler og plogen på atvn . Da skal vintern bare komme.... Etter jeg har pakka vekk den /(%&&(/% trampolina... :? :? :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 136, 137, 138, 139, 140  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support