Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2020, 00:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 135, 136, 137, 138, 139, 140  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Sep 2020, 19:35 
Avlogget

Jeg har fått to favner vinterved på plass i vedskjulet mitt , og siden det var gunstige priser kjøpte jeg 2 mursteiner ( 2 x 500 stk) 22LR til min 10/22

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2020, 07:10 
Avlogget

Northman skrev:
Jeg har fått to favner vinterved på plass i vedskjulet mitt , og siden det var gunstige priser kjøpte jeg 2 mursteiner ( 2 x 500 stk) 22LR til min 10/22

Hvor gunstig pris og hvor?

Skulle fyllt opp lageret med .22lr selv. Det går ett par tusen i året til trening her.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2020, 08:55 
Avlogget

kr.1,08 , CCI Standard . Hos G Sport som er i ferd med å lukke dørene i Stavanger og skal bli Intersport.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2020, 08:59 
Avlogget

Northman skrev:
kr.1,08 , CCI Standard . Hos G Sport som er i ferd med å lukke dørene i Stavanger og skal bli Intersport.

Har sett enkelte nettbutikker som selger CCI Standard helt ned i 0,74 kroner så blir vel å handle på nett. Dog må jeg kjøpe ett større kvanta for å forsvare påslaget for frakt.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2020, 09:08 
Avlogget

Fikk en haug med ferdig felt og kvista tømmer gratis mot at jeg henter det (4-5 kubikk). Liggi til tørk i 5-6 år. Stokkene var for tykke til at de gikk i vedkappen til han jeg fikk de av og han gadd ikke å gå på med motorsaga. Så nå er det bare å fyre motorsaga og starte vedkløyveren så er vinterveden pluss litt til i hus. 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2020, 23:13 
Avlogget

Tatt opp nærmere 30 kg mandelpotet som alle påstår ikke vokser her i våte nordvest, så har jeg fått igjen 3x så mye som jeg satt. Fornøyd. ;)
Og 10 kilo med ymse poteter da jeg hadde 2 fårer til overs og noe rusk igjen i kjelleren fra i fjor.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2020, 11:41 
Avlogget

Her er det innhøsting på gang. I går fikk vi tatt inn ca 70 kg poteter før regnet satte inn, samt litt gulrot. Blir nok tilsvarende med potet som fortsatt står i jorda. Men gulrot avlingen blir laber her i år. I skogen fant jeg ca. 20 liter flott tyttebær, samt ca. 15 liter blåbær og litt multer. Eplehøsten er elendig her i år. Rognebærmøll i nesten alt. Litt ved ble også kløyvd i går.
Året i år har blitt brukt med sterkt fokus på selvberging og det gir resultater. En god følelse gir det.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2020, 11:57 
Avlogget
Brukerens avatar

BBM skrev:
Tatt opp nærmere 30 kg mandelpotet som alle påstår ikke vokser her i våte nordvest, så har jeg fått igjen 3x så mye som jeg satt. Fornøyd. ;)
Og 10 kilo med ymse poteter da jeg hadde 2 fårer til overs og noe rusk igjen i kjelleren fra i fjor.

Veldig bra!

Sjekka en eldgammel skattebok for eiendommen min, og de dyrket til og med flere typer korn her før i tida. Så snakket om at man bare kan dyrke korn i Trøndelag, Jæren eller Viken er i alle fall bare tull. Skal prøve noen gamle, hardføre typer når jeg får jordarbeidet i gang i fremtiden.

Green hat skrev:
Her er det innhøsting på gang. I går fikk vi tatt inn ca 70 kg poteter før regnet satte inn, samt litt gulrot. Blir nok tilsvarende med potet som fortsatt står i jorda. Men gulrot avlingen blir laber her i år. I skogen fant jeg ca. 20 liter flott tyttebær, samt ca. 15 liter blåbær og litt multer. Eplehøsten er elendig her i år. Rognebærmøll i nesten alt. Litt ved ble også kløyvd i går.
Året i år har blitt brukt med sterkt fokus på selvberging og det gir resultater. En god følelse gir det.

Jeg var i Østerdalen for en kort tid siden, og jeg har aldri sett så mye tyttebær i hele mitt liv. Kunne sette meg ned og få en stor neve bær på knapt 30x30 cm.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2020, 17:13 
Avlogget

Jeg er mye ute i skog, fjell og mark på turer og jakt. Det har slått meg flere ganger at detter jeg i elva eller havner i ett monsumregn uten like så blir alt jeg eier og har i sekken vått og ubrukelig. Derfor har jeg idag vacuumpakket ett nødsett til å ha med på tur. Dette består av en boxershorts, ett par sokker, lang ullstilongs/genser. 3 tennbrikketter, 1 fyrstikkeske, ett 5-6 meter langt tau/snor og 2x1 meter skolisser, lite multitool, liten lommelykt, taperull, enkeltmannspakke og 1 frokost og 1 middag fra Real turmat samt ett rescuefolie.
Alt er vacuumpakket for å få det så lite som mulig og forseglet for å være vanntett. De er pakket i enkle separate pakker for å slippe å åpne alt når jeg bare trenger noe av det. Alt sammen pakkes i en siplock pose og blir liggende i bunn av sekken for evig å alltid. Hele pakka veier 1,5 kilo.

Om noen har forslag til hva mer jeg burde ha med så kjør på! :)

Vedlegg:
nødpakke.jpg
nødpakke.jpg [ 76.7 KiB | Vist 557 ganger ]

InnleggSkrevet: 26 Sep 2020, 18:39 
Avlogget

Ja årets tyttebæravling er det beste jeg noensinne har sett. Liten spasertur fra huset mitt plukket jeg 10 liter for hånd (uten bærplukker) på 55 minutter.
Det er ny rekord for min del. Store fine bær også.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2020, 18:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Halling skrev:
Jeg er mye ute i skog, fjell og mark på turer og jakt. Det har slått meg flere ganger at detter jeg i elva eller havner i ett monsumregn uten like så blir alt jeg eier og har i sekken vått og ubrukelig. Derfor har jeg idag vacuumpakket ett nødsett til å ha med på tur. Dette består av en boxershorts, ett par sokker, lang ullstilongs/genser. 3 tennbrikketter, 1 fyrstikkeske, ett 5-6 meter langt tau/snor og 2x1 meter skolisser, lite multitool, liten lommelykt, taperull, enkeltmannspakke og 1 frokost og 1 middag fra Real turmat samt ett rescuefolie.
Alt er vacuumpakket for å få det så lite som mulig og forseglet for å være vanntett. De er pakket i enkle separate pakker for å slippe å åpne alt når jeg bare trenger noe av det. Alt sammen pakkes i en siplock pose og blir liggende i bunn av sekken for evig å alltid. Hele pakka veier 1,5 kilo.

Lurt!
Men bare husk å ikke vakuumpakke alle klærne i sekken, da det blir mye volum å bære på når du skal tilbake :D
Selv om du ikke trenger å vakuumpakke det så vil et kokekar være til god nytte, siden du har med real turmat som krever oppvarming. En termos hadde også vært lurt, men antar du har det utenfor selve settet?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2020, 22:46 
Avlogget

Strelok skrev:

Sjekka en eldgammel skattebok for eiendommen min, og de dyrket til og med flere typer korn her før i tida. Så snakket om at man bare kan dyrke korn i Trøndelag, Jæren eller Viken er i alle fall bare tull. Skal prøve noen gamle, hardføre typer når jeg får jordarbeidet i gang i fremtiden.

Ble inspirert av gamle historiebøker som beskriver hvor mye korn de dyrka her på gårdene fra 17-1800-tallet og et stykke innpå 1900-tallet.
Jeg prøvde bygg, emmer, enkorn, spelt og svedjerug fra spesialkorn.no i år. Aner ikke sorter annet enn det, 1 kg av hver.
Om det ikke ble suksess så ble det i det minste bevis på at det er mulig.
Fikk det ikke i jorda før begynnelsen av juni da jeg jobber 14-14 skift og før 17. mai så snødde det fortsatt tungt.
Og når jeg omsider fikk det i jorda og dro på jobb så ble det jaggu 2-3 uker tørke!
Så de som overlevde spirte ikke og tok ikke skikkelig av før nærmere juli.
Byggen var mest suksess, der fikk jeg kanskje høsta 300 gram denne uka.
Emmer så jeg lite eller ingenting av, Enkorn likeså.
Spelt er det mye av men den kommer aldri til å modne.
Svedjerugen er det ingenting å se av, kanskje den kommer til våren, er jo hardfør. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2020, 07:44 
Avlogget

Strelok skrev:
Halling skrev:

Lurt!
Men bare husk å ikke vakuumpakke alle klærne i sekken, da det blir mye volum å bære på når du skal tilbake :D
Selv om du ikke trenger å vakuumpakke det så vil et kokekar være til god nytte, siden du har med real turmat som krever oppvarming. En termos hadde også vært lurt, men antar du har det utenfor selve settet?

Termos og kokekar og ellers andre turting er med. Nødsettet er i hovedsak ett tillegg og skal kun erstatte våte/ødelagte ting ved uhell i marka. Kokekar og Thermos overlever jo en tur i elva så der trenger jeg ikke ett nødsett :) Alt tau og skolisser tåler vann, men er lett å glemme å pakke ned, derfor ble det også med i settet selv om det ikke trenger å være vanntett. Ble bare enkelt å slenge det med i en vacumpakke så ligger det alltid der i tilfelle :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2020, 20:35 
Avlogget

Tatt inn i overkant av 70kg poteter i dag, det er første gang jeg dyrker det selv så jeg er godt fornøyd med det. Satte 5kg hver av Kerrs pink og Beate i vår, Beate ga ca. 25-30% større avling enn Kerrs pink så det blir nok mer av den neste år også. Gulerøttene ble sådd litt sent og skal få stå til frosten kommer, men det blir nok ikke det helt store det heller. Ellers ble det mye brokkoli og salat i år, men bare tre blomkål etter at jeg nesten druknet dem mens de sto inne og de brukte lang tid på å komme seg. Alt i alt et mye bedre resultat i år enn i fjor, da tok ugresset alt. Har fortsatt veldig mye ugress (kjøkkenhagen hadde grodd igjen i 10-15 år før jeg flyttet hit), men jeg begynner å få kontroll på det nå.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2020, 09:47 
Avlogget

Jeg har hatt 3 sorter poteter i år. På jord som har ligget ubrukt noen år. Tidligpotet var Solist. Gode poteter men ikke så veldig stor avling. 4 -6 poteter pr. ris med god størrelse. Så var det lagringspotet. Der har jeg brukt Beate og Folva. Folva ga klart best avling i kilo. Men så at Beate hadde veldig mange poteter pr. ris, men av mindre størrelse. Her ble potetene satt ganske sent i år.
Her gikk det også dårlig med gulrotavlingen, kålrot og rødbet likedan. Ble kort sommer i år.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 135, 136, 137, 138, 139, 140  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support