Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 29 Okt 2020, 14:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2092 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Apr 2020, 18:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Forberedt skrev:
( Får ikke rotert bilde riktig, blir ok på pc'n )

Jeg har rotert det for deg og redusert størrelsen litt.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2020, 18:57 
Avlogget

Når det gjelder datostempling på hermetikk og tørrvarer så bør du ikke ta den for bokstavelig. Når det står "best før" på slik mat så kan en spise dette i mange måneder og noen ganger år etter denne dato. Kan være litt tammere i smak men som regel fullt ut spiselig. Spiste hakkede tomat på boks som var over 1 år over dato men var like fin.
Før datostemplingens tid spiste man hermetikk som var 5-7 år gammel.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2020, 20:38 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Forberedt skrev:
( Får ikke rotert bilde riktig, blir ok på pc'n )

Jeg har rotert det for deg og redusert størrelsen litt.

Takk skal du ha :-)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2020, 20:43 
Avlogget

Green hat skrev:
Når det gjelder datostempling på hermetikk og tørrvarer så bør du ikke ta den for bokstavelig. Når det står "best før" på slik mat så kan en spise dette i mange måneder og noen ganger år etter denne dato. Kan være litt tammere i smak men som regel fullt ut spiselig. Spiste hakkede tomat på boks som var over 1 år over dato men var like fin.
Før datostemplingens tid spiste man hermetikk som var 5-7 år gammel.

jeg har ingen problemer med å spise mat som har gått ut, men min bedre halvdel er fastlåst når det gjelder dato dessverre.....
Blir vi flinkere til å rotere matvarene så skal det ordne seg.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2020, 21:06 
Avlogget

Forberedt skrev:

jeg har ingen problemer med å spise mat som har gått ut, men min bedre halvdel er fastlåst når det gjelder dato dessverre.....

Tenker det endrer seg når man ikke lenger får tak i mat og det eneste alternativer er hermetikk som har gått ut på dato men er fullt ut spiselig.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2020, 22:46 
Avlogget

Ordtak som heter at "sult er den beste kokken". Bare en blir sulten nok smaker det meste godt. Men å få til rullering på lageret er viktig ja.
Men fine lagerhyller du har fått ordnet da. Der var det orden.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2020, 15:19 
Avlogget

Etter mye om og men har jeg fått inn den nye frysern >< Så da fikk man rydda litt i fryseskapet og har plass til å bake xxxanntall brød å ha på lur :P

Pantryet er ryddet og "sjekket" slik at vi ikke sløser noe. Regner ikke med at folk blir å gå bananas i butikkene og folk dør av sult. Men man blir nok IKKE å gå noe særlig opp i lønn i år x) Eller til neste år ><

Diverse er sådd i minidrivhus i varm garasje x) Så kjøkkenhagen får litt bedre kickstart en i fjor.

Så trur jeg må kjøpe inn noe hudkrem... Får jo sår av å vaske/sprite seg hele ¤%#&# tiden på jobb ...

Snart nyttår ?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2020, 00:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Har endelig fått satt vekster til kjøkkenhagen i drivbenk. Håper på løk, reddiker, potet, jordbær og diverse bønner i første omgang. :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2020, 08:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Satt frukttrær og bærbusker, bestilt nye deler til gressklipper, fikset kalkunkyllinger og fått en kaputt tilhenger av en nabo.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2020, 15:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Dypedal skrev:
Noen gode tips til drivhusplanter som kan sås omtrent nå? Tomater og paprika har vi flere av allerede, og de får nok heller ikke plass i denne lille saken.

Chili, godt med noe sterkt til maten! Har hatt hell med frø fra chili kjøpt på butikken. Agurk kan også sås nå. Okra er en annen eksotisk grønnsak som kan dyrkes i drivhus.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2020, 14:45 
Avlogget

Observerer med et smil at John Cleese gjør narr av Amerikanerne som tømmer våpenbutikkene i pandemien.
https://www.nettavisen.no/nyheter/--det ... 48988.html

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2020, 19:52 
Avlogget
Brukerens avatar

West skrev:
Observerer med et smil at John Cleese gjør narr av Amerikanerne som tømmer våpenbutikkene i pandemien.
https://www.nettavisen.no/nyheter/--det ... 48988.html

Skal være veldig god til å sikte for og kunne treffe virus... :D

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2020, 23:01 
Avlogget

Holder på å utvide hagen.
Mer og mer av de ressurskrevende plantene blir radert bort til fordel for noe så kjedelig som poteter og grønnsaker.

Det er ingen hamstring på meg, men har lært meg en ny måte å utvide tilgangen på settepoteter om en krise skulle gjøre det til en mangelvare engang.

Samtidig holder jeg på med å få andre til å dyrke mat.
Veldig stolt av at i vår har jeg fått flere nye til å begynne å dyrke poteter og grønnsaker. :)

Vanndunkene har fått nytt vann. :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2020, 14:52 
Avlogget

Bondebønner og sukkererter titter opp ute i kjøkkenhagen. Gulrot er sådd. Kålplanter og rødbeter står ute til herding .
Det blir vel litt mat i år også.
Lykke til alle sammen med en koselig og nyttig hobby. Enn så lenge er det hobby. Men det kan bli en nødvendighet .

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mai 2020, 11:32 
Avlogget

Takk for det Josef. Ja her går det også for fullt nå med setting av poteter og grønsaksplanter. Jeg var for optimistisk og plantet ut kålrot og rødbete og sådde gulrot før snøen kom. Ca halvparten av plantene ser ut til å ha greid seg, men gulrota må såes om igjen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2092 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support