Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2020, 23:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2090 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138 ... 140  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Mar 2020, 10:52 
Avlogget

Først og fremst er jeg fornøyd med meg selv. Jeg har gjort leksa mi og fulgt med i media. Derfor klarte vi også å være i forkant av mange andre med å iverksette en del tiltak før myndighetene for alvor erklærte krise.

Uka som har gått har i stor grad gått med til jobb, da både jeg og fru Stetid har samfunnskritiske jobber. Logistikken med plutselig stengt barnehage ga oss forventede utfordringer, men vi hadde allerede handlet ferdig det siste på lista og planlagt for hjemmetilværelse en periode.

Vi har nå fylt opp huset med ønsket mengde dagligvarer, og vi har en plan for når og hvordan vi skal sørge for etterforsyninger. Handling på ugunstige tidspunkter, les grytidlig morgen, er for eksempel ett av tiltakene for å begrense vår eksponering mot potensielt smittebærende personer. All kontakt med familie og venner skjer nå gjennom video og telefon, heldigvis bor vi slik til at vi har både skog og fjell i nærheten, og en stor eiendom der barna har mer enn nok å leke med.

Ledig tid mellom arbeidsøktene vil bli brukt på planlagte gjøremål hjemme, men fokus vil være på tiltak som gjør tilværelsen mer bekvem. Oppussing og rydding i utstyr har prioritet.

Hva har jeg så funnet ut at jeg burde gjort for et par uker siden? Den lærdommen er nok den viktigste. Her er det en del forbedringspunkter som jeg vil ta tak i slik at jeg er bedre forberedt i tiden fremover:

* Matlageret var greit fylt, men ikke godt nok. Vi må tilbake på tankegangen rundt ukes- eller fjortendagershandling. Da har vi et velfylt lager til enhver tid, og man slipper å delta i hysteriet og hamstringen som oppstår.
* Jeg har vært for slapp med å bevisstgjøre familien rundt oss om behovet for å være forberedt. Det ble mange telefoner på onsdag og torsdag for å få folk nær oss til å forstå alvoret og ta forhåndsregler.
* Noe av utstyret jeg burde hatt hjemme befinner seg på hytta i nabolandet, utrolig upraktisk å hente det når jeg har utreiseforbud av arbeidsgiver.
* Garasjen burde vært rydda i fjor sommer når det var tørt og varmt.
* Alle kjøretøy har fulle tanker, men drivstofflageret hjemme mangler. Burde hatt en kanne bensin, men samtidig bruker vi kun elbilen så fremt vi kan. De to andre bilene står mer i beredskap for øyeblikket.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2020, 17:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja.. da er mannen permittert i 10 uker.
Men han kan søke penger fra nav og omsorgsstønad siden det da blir han som er hjemme med ungene.
Jeg må fortsette å møte på jobb så lenge jeg kan, kan få hjemmekontor hvis jeg blir syk. (Samfunnskritisk stilling)

Vi er jo godt forberedt, så vi handler bare ferskvare som vi trenger ellers kjøper vi bare inn nytt til lageret for å fylle på det ene eller to vi tar ut til bruk,(rullering).

Ungene får hjemmeskole via nett fra læreren.
Det fungerte bra på fredagen, litt spent på mandag når det antagelig er flere barn som skal logge seg på samtidig.

Vi holder oss foreløpig og heldigvis symptomfrie.
Jeg kjenner på stresset som bygger seg opp, det er ganske spesielt.
Å vite at 17. Mai feiringen i år ikke kommer til å bli som den pleier, se for deg folk som står og vinker til hverandre med flagg fra vinduene i stedefor folketog og masser i gatene.
Ettervirkningene av dette vil vare lenge.

Og tankene går til alle de som kommer til å slite økonomisk.
Vi her hjemme er så vandt med å overleve på minimal inntekt. (En inntekt typ 20.000 før skatt. Nå er den ene inntekten min bare at den er bedre enn det det var for ham før)
Det er bare det siste året etter at jeg fikk jobb at vi begynte å se lyse i tunnelen. At det Blir ti skritt tilbake nå for en periode, vil ikke vi ta like tungt som kansje andre som ikke har vært borti det før.
Det er ikke gøy å se ungene i øya og sette skåla med havregrøt på bordet for 5 dagen på rad etter å ha servert det til frokost og kvelds og spørre farmor om de kan spise middag der hver dag.
Det var det jeg måtte gjøre når vi sleit.
Men det vil nok bli situasjonen for mange småbarns familier en stund.
Legg merke til ordet. En stund.
For det går over. Det gjør det. Helt sant.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2020, 14:00 
Avlogget

Har vel egentlig ikke gjort så mye siste uken. Vi har forsåvidt forberedt oss rimelig godt fra før av, så noe hamstring har det ikke vært bruk for.
Vi har mat for en måneds tid i huset fra før av, og bor slik til (midt i skogen) at vi er selvberget med vannforsyning og ved.

Denne uken har jeg fyllt opp etpar kanner drivstoff til generatoren, og tatt service på den. (Har borehull, og er avhengig av strøm for å få vannet opp av bakken).
Har også toppet opp matvarelageret litt med ferskvarer.
Biler er fylt opp med diesel.

Vi har to ukers middagsmeny, og fokuserer på å bruke det som har ligget lengst i tørrvareskapet og fryseren, slik at vi får litt rullering på matvarelageret.

Foreløpig koser jeg meg hjemme med ungene, og benytter den ekstra fritiden til skogsturer og brettspill

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2020, 00:34 
Avlogget

Min beste forberedelse denne uken har vært å holde meg laaaangt unna folk og butikker. :D

Jeg har ganske lite inntekt, men hver gang jeg har hatt noe til overs, så har jeg investert i mat. :)

Jeg har tidd meg gjennom manges reaksjoner når jeg har fortalt at i stedet for å ta ferietur her eller der, har jeg prioritert å kjøpe mat og utstyr jeg kan komme til å trenge om SHTF
Det er ingen som himler med øya nå.
Og jeg har fått flere meldinger av venner som har stått i hamstringskø, de sier rett ut at de misunner meg.

Mitt håp nå fremover er at når dette viruset har brent seg ut, og ting kanskje blir litt mer normale, så håper jeg på en ny politisk innsikt og forståelse av hvor viktig det er med matlager. både for oss som nasjon, men og for den enkelte.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2020, 08:24 
Avlogget

Jeg har kjøpt inn 40 kg grovsalt for ett par hundrelapper og stuet vekk i kjelleren. Antagelig har jeg grovsalt nok nå til at ungene mine kaster det når de rydder opp i boet mitt.
Men , jeg har 2 frysere full av mat og det er ikke egentlig ett reservelager jeg kan stole på hvis det blir virkelig krise. Skulle strømmen svikte mer enn ett par dager er alt ødelagt.
Men har jeg salt i hus kan alt kjøtt og også det meste av fisken saltes ned og lagres enda i måneder. Så nå har jeg ett kriselager med mat likevel.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2020, 18:06 
Avlogget

Siste uken har vi hatt barn hjemme og hjemmeskole samt hjemmejobbing.
Jeg har tatt en alvorlig prat med barna mine (uten å slremme for mye), og fått inn viktigheten av hygiene, og slikt. Vi har økt vitamindosene, særlig c og d-vitaminer.
Vi har gått igjennom matlageret og sett på alle datoer og laget en liste over hva vi har og hva som må spises først. I hele lagret var det kun tre ting som ble kastet. To bokser som hadde gått fryktelig mange år over tiden, og en det var gått hull i.

Vi har alle sammen i familien blitt enige om at nå må vi spise opp all maten vår (noe vi ikke har vært flinke til), og lage mindre mat (så det blir mindre avfall). Vi har spist god middag annenhver dag, og mer enkel lagermat annenhver dag, etter idé fra min sønn. Dette for å prøve æ unngå butikker de neste ukene.
Vi har to i familien i risikogruppen, og ønsker å holde butikkbesøk til et absolutt minimum.

Vi har også hatt gym hver dag, og gått tur i skogen, langt unna folk. Vi har vært nøyere med tannpuss (kan bli lenge til tannlegen åpner hvis vi får en tannkjøttbetennelse akkurat nå).

Jeg har måttet ha besøk av dyrlege på en hest som skadet seg, men ellers begrenser vi omgang med folk til absolutt minimum.

Har ikke hamstret i butikken, men har kjøpt en ekstra pakke paracet, nesespray og dopapir. Resten har vi.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2020, 14:45 
Avlogget

I går var det slaktedag så da røyk oksekalven fra i fjor sommer. Idag er det partering, finskjæring og produksjon av kjøttdeig som gjelder. Regner med å sitte igjen med 60-80 kilo reinskåret kjøtt og kjøttdeig i fryseren innen vi er ferdig :) Vi har allerede kvernet opp 30 kg kjøttdeig og mer enn halvparten gjenstår.
Regner man 500 gram kjøtt til hvert måltid på to voksne så har vi nå 120-160 ekstra måltider på lager 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2020, 13:08 
Avlogget

Bestilt en ekstra AR15.
Også bestilt ekstra bolt og 10 30-skuddsmagasin og 2 40-skuddsmagasin siden det blir restriksjoner på slikt fra 1. april.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2020, 23:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Bestilt et nytt mini-drivhus som utvidelse til kjøkkenhagen. Mest for å ha noe mer å gjøre i karantene, men er jo også et ypperlig tidspunkt for å øke variasjonen i det vi dyrker selv.

Noen gode tips til drivhusplanter som kan sås omtrent nå? Tomater og paprika har vi flere av allerede, og de får nok heller ikke plass i denne lille saken.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2020, 12:56 
Avlogget

Dypedal skrev:

Noen gode tips til drivhusplanter som kan sås omtrent nå? Tomater og paprika har vi flere av allerede, og de får nok heller ikke plass i denne lille saken.

Salater er fint å så hele året. Kan såes i vinduskarmen. Selv har jeg planer om å kjøpe settepoteter og gjøre klart til det snart.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2020, 15:12 
Avlogget

Siste ukes foreberedelser kan vel neste ikke kalles forberedelser men heller forarbeid.
Har stekt opp x-antall karbonader av egenslaktet okse og noen kilo kjeboller av kjekjøtt vi kjøpte på ett marked her i høst. Mange ferdige middager i frysern som det bare er å ta opp og varme:)
Har såvidt begynt å titte på mulighetene for å holde høner igjen med tanke på egg.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2020, 19:51 
Avlogget

Jeg holder på å gjøre klar kjøkkenhagen. Og har alt begynt å så litt, samt satt de første potetene,
I vinter har jeg utvidet hagen, så det var god timing :mrgreen:

Men min beste forberedelse er nok at jeg har hjulpet 3 av naboene mine med å gjøre klar potetåkeren deres.
Førstegangsdyrkere alle sammen. :D
Har de nok mat, kommer de ikke på min dør :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2020, 15:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Jepp da har jeg vært sykemeldt 10 dager + har hjemmekontor nå til over påske.
Mest fordi jeg fikk beskjed om å holde meg isolert til symptomer var borte +en dag ekstra.
Så var arbeidsgiveren veldig klar på at jeg kunne holde meg unna til vi var helt sikre på at alle symptomer var borte.
Ble registrert med covid-19 på sykemeldinga og legen var rimelig sikker der han prata med meg over telefonen. Men å bli testet.. det ble jeg ikke pga jeg ikke var helsepersonell. Så 100% sikre på om det var en variant av Covid-19 det vet vi ikke. Fikk bare beskjed om at jeg kunne ringe akuttmottaket hvis jeg fikk mer problemer med pusten. Kansje de vil utføre tester i etterkant når ting roer seg. Hvem vet. Men formen er i hvertfall på god bedring. Og pusten blir sterkere igjen hver dag.
Hvordan jeg ble smitta? Hvem vet, men mistenker jobben. Og dårlig renhold av maskiner og tastaturer, (folk stjelte desinfeksjons midler som skulle brukes, og siden de ikke hadde på lager så tok det lang tid før de fikk nytt) og andre ansatte som ikke har overholdt karantene som i starten ikke ble overholdt da folk tok ganske lett på det i starten. Det ble hardt strammet inn da sjefen fikk beskjed av meg om hvorfor jeg var blitt sykemeldt.

Hjemmeskoleopplegget til kidza fungerer i hvertfall strøkent. Og de klager ikke, de synest det er kjempefint å få mer ro rundt jobbingen og de får faktisk lærerens fulle oppmerksomhet når de trenger det uten å bli forstyrret av noen andre. Så tommel opp for en god løsning og bra systemer på skolen her hvor vi bor.

Isoleringen løser vi ved at hele familien har holdt seg hjemme. Hvis vi har måttet ha noe fra butikk så har vi fått familie til å handle og sette det på trappa så har vi vipset de betaling.
Og heldigvis siden vi bor på gård og landlig til, så har vi kunnet oppholde oss i Hagen ute uten å utsette noen andre for basselusker.

Jeg har helt ærlig vært kjempe redd for å smitte de andre i huset, men det har gått bra.
Jeg har vært super nøye. Og det har de også.
De har alle tre hatt litt snufsing og hosting, men heldigvis ingen med feber og symptomer slik som jeg har hatt.
Forhåpentlig så muterte det hos meg til en mildere variant før de fikk noe :lol:
Vi tuller med det her hjemme, men dette var ikke en morsom opplevelse.
Det føltes ikke som vanlig influensa, det har jeg vært igjennom en del ganger før og så mye jeg slet med pusten nå har jeg aldri opplevd før og så trøtt.. man er helt utslitt og huet ville ikke fungere, antagelig fikk jeg nok ikke inn vanlig mengde oksygen og ble rørete av det. Nesten som å ha sitti for lenge i en badstue og du føler at du blir litt omtåket. Gubben kikka bekymra på meg hver gang jeg retta meg opp og strakte huet i været og trakk pusten. Litt som en fisk på land som prøver å puste.
Jeg sover med cpap maskin noe jeg tror hjalp mye under den værste stunda, jeg gikk bare og la meg med den på og følte meg bedre etter hver gang jeg brukte den.
Og jeg føler meg drit heldig som ikke ble så hardt rammet som de som blir lagt inn.
Nå som pusten er nesten normal og feberen er borte så gjenstår det å få slutt på hostingen og nysinga.. for milde måne det som kommer ut med det er ikke pent :? :lol:
Formen er i hvertfall bedre. Så regner med å være 100% normal etter påske, til den grad jeg kan bli tolket som normal av familien :roll: :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2020, 11:17 
Avlogget

Ble endelig testet i går etter å ha vært syk i over 4 uker. Skal få svar i slutten av uka.

Sykdommen har gått i 3-4 sykluser nå hvor jeg føler jeg begynner å bli bedre noen dager, før jeg plutselig blir verre igjen.

Virker nesten som det er "status" for noen å si at de har Corona, men akkurat det dri**r jeg langt i for egen del.
Har jeg Corona, så flott. Da er jeg kanskje snart ferdig med dette og forhåpentligvis immun (selv om ekspertene ikke tør konkludere på om man blir immun).
Har jeg det ikke, så flott det også. Da får jeg i det minste besøke min fastlege og kan forsøke å finne en diagnose på hva som ellers feiler meg.

Så uansett utfall så er jeg fornøyd. Det verste har vært å ikke bli testet for da havner jeg mellom barken og veden. Jeg er da syk og får ikke sjekket hva det er. Det gjør jeg hvertfall nå.

PS! Man tester mange flere nå enn tidligere. Tidligere uker har jeg ikke oppfylt kravene for å bli testet selv om jeg mente jeg kanskje burde siden kona er helsepersonell og det ville vært dumt om hun tok med seg smitte fra meg og smittet videre på jobb, men fikset fastlegen min test for meg etter en kort telefonsamtale.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2020, 17:06 
Avlogget

Bestemte meg i dag for å ta en opprydding i matskapet som lenge har stått på kalenderen. Fikk meg litt av ett sjokk når jeg begynte og jeg ser at vi har sviktet når det gjelder rotasjon av matvarer..
Både fruen og jeg er enige om hvordan vi skal være forberedt men noe har sviktet underveis hos oss. Måtte kaste MYE mat i dag og jeg er forbannet på meg selv nå..
Skapet er for fullt og uoversiktlig, så noe må gjøres. Flere av matvarene må ut av skapet og inn i matboden for bedre oversikt. Laget noen hyller i mellom stenderne på den ene lettveggen for å få vekk litt hermetikk. Synes dette fungerte bra siden matboden er så trang og vil fortsette videre.

Vedlegg:
Lager2.jpg
Lager2.jpg [ 260.12 KiB | Vist 2937 ganger ]

Brukte rester av lister som jeg hadde liggende og må få tak i mer til uka. Nå gjelder det bare å utnytte hyllene på den andre veggen så flere varer får plass der.
Har funnet ut at om det ikke er oversiktlig og lett å finne, så blir det feil hos oss i allefall.
( Får ikke rotert bilde riktig, blir ok på pc'n )

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2090 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138 ... 140  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support