Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2020, 05:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 ... 140  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Feb 2020, 10:35 
Avlogget

Har gått til innkjøp av hostesaft og lindrende medisiner mot sår hals til å ha i medisinskapet - eller "beredskapet" som vi kaller det her i huset.
Apotekeren titta litt rart på meg da han spurte tørr eller slimhoste og jeg svarte at det vet jeg ikke enda for jeg er ikke syk :lol: Måtte forklare at vi bor litt grisegrendt til og ikke alltid kommer oss over fjellet pga vær når vi virkelig trenger medisiner og det hadde han forståelse for :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2020, 12:55 
Avlogget

Har kjøpt en ekstra flaske antibac i dag. Kan være greit å ha fremover

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2020, 13:14 
Avlogget

Jeg har kjøpt inn mat og enda mere mat, såpe, klorin, vaskepulver, sokker, tennbriketter, fiskesluker, for til hønene, hansker, masker, dab-radio, batterier, c-vitamin, innleggssåler til sko, led-lamper, plastposer, plastfilm, søppelsekker, bensin, deler til motorsaga, spiker, sjokolade og gotterier og enda mye mer som jeg ikke husker nå. Og tror jeg har så jeg greier meg i 1,5 år. Går nå i selvvalgt karantene. Har såvidt begynt å så grønsaksfrø i småpotter som skal drives fram og plantes ut i slutten av april om været blir bra. Dette året skal det produseres maksimalt med mat til selvforsyning her på bruket.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2020, 21:31 
Avlogget

Har den siste uka fått fyllt opp medisinlageret så husets diabetiker har insulin nok for en del (ekstra) uker fremover. Leveringsproblemer fra apoteket pga hysteriske regjeringer som fyller opp sykehuskjellere gidder jeg ikke. Ikke lenge siden det var leveringsproblemer på riktig insulintype helt uten coronahysteri i bunn. Skulle vel holde for 3-4 mnd nå. Kan drøye det til 6-7mnd om jeg gjør meg litt vrang matveien og serverer gørrkjedelig karbohydratfattig kost.
Har også fått et noe mer perifert familiemedlem til å hente ut det som måtte være av ventolin på resepten sin.
Videre har jeg fått fyllt opp vedlageret som har minket litt i løpet av vinteren, kjøpt inn gassbokser og renset bensin til stormkjøkkenet, grillkull til utegrillen og diverse batterier.
En stor plastdunk i kjelleren er fyllt med vann og jeg har skaffet en ekstra plastdunk jeg kan koble til takrenna for å samle regnvann/smeltevann som kan brukes til å f.eks. skylle doskåla med om vannet uteblir og rørleggerne er syke eller ikke møter på jobb fordi de er pålagt karantene.
Har også slått kloa i en ekstra svær kjele jeg kan bruke til å smelte snø eller koke vann på ovnen i stua.
Har i tillegg sørget for at begge bilene i husholdningen til en hver tid er 3/4 fulle med bensin/diesel og tatt et bevisst valg om å ikke pante flasker. De kan være greie å ha for å lagre kokt vann på.

Edit: Må vel legge til at jeg også har dyttet litt norske kroner over på egen konto for å kjøpe aksjer/aksjefond etter ting har roet seg ned igjen og børsene er på bunn. Kan like greit prøve å profittere litt på hysteriet..

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2020, 22:52 
Avlogget

Vedrørende vann til husholdning, ikke drikke . Forrige sommer da det var knalltørt hadde jeg et vannproblem. Har egen brønn og den ble helt tom. Var uten vann nesten en måned. Har alltid ei 200 liter tønne som står under takrennenedløp. tidliger ble den brukt til litt hagevanning. Men da tørken kom og tønna var faktisk full med vann, hadde jeg her lenge vann som ble brukt til å skylle ned i do. Fungerte topp. Så i fjor ble det skaffet noen flere store tønner som står under taknedløp. Anbefales.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2020, 11:22 
Avlogget

Hva har skjedd siden jeg logget meg inn som den gamle brukeren min?
Hoi... det nyeste er vel at gubben min har fått en ekstremt mye mere interesse av å være forberedt etter at de sendte ut folderen om å være forberedt. (Jupp vet det er en stund siden, men en stund siden jeg klarte logge meg inn her :oops: ) Da våknet han enda mer opp, han har alltid vært med på litt forberedelse, men nå tror han at han er pådriveren til å være forberedt :lol: men jeg klager ikke.
Bedre enn at jeg må forklare hvorfor jeg må kjøpe inn det jeg kjøper av nødlager ting enn at han går all inn for det og er enig i det. Men vi er heldigvis begge på samme tempo i å forberede oss nå.
Vi er nå der at vi har det vi trenger av vann for en uke, og mat for kansje to uker, 3-4 hvis vi må spise oss helt tomme, men da snakker vi kjedelig ris/pasta, men vi driver fortsatt å øker der. Håper å få i gang et rullerende matlager for 3-4 uker nå ligger vi på 2 uker.
Jeg har kjøpt røde kors sin sveiveradio med solceller, og duppedingser på, den fikk han i bursdagsgave. Men må nok vurdere en dyrere variant etterhvert? For denne er FM/AM.
Har endelig kjøpt meg en dehydrator, bare billig variant fra chlas ohlson for å teste ut om dette var noe jeg ville begynne med.. fant ut at jeg er hekta så nå spares det opp penger til en større en :lol:
Mere... jo. Vi sender meg og kidsa på skytebanen. De er interessert i å lære seg mer om å skyte med pil og bue, jeg tenker hey ok. Da kan jeg lære meg det også. Vet ikke om det faller under forberedelse men gøy er det.
Annet jo biene ble lagt til side for to år siden. Vi har avtalt å starte det opp igjen nå på våren, men vi må bygge det opp igjen sakte til vi er ordentlig igang igjen.
Jeg har fått meg jobb så nå har vi endelig to inntekter igjen til å klare oss. Det er deilig det.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2020, 23:20 
Avlogget

Brukt hele ettermiddagen og kvelden på å fylle opp alt av matlager og vann.
Erstattet og etterfulgt alt av førstehjelpsskrin.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2020, 12:40 
Avlogget

Forberedt for høsting av tang og tare til uka, på springfjæra som kommer da.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2020, 16:09 
Avlogget

Denne virus situasjonen har gjort at fokuset mitt på prepping har økt.
Har økt matlageret, anskaffet mer gass til alternative måter å lage mat på.
Forsterket utstyret jeg har i bilen.
Har satt sammen et kit for om denne pandemien blir ute av kontroll.
Tørkeren går nå, og tørker mango og ananas.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2020, 18:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Driver å tester ut litt forskjellige måter å bruke opp brød skalker på. Brødpudding er godt.. men ikke med appelsinsyltetøy fikk jeg beskjed om i dag :lol:
Armeriddere er fortsatt populært, eller med smeltet ost og div krydderier i ovnen funker sammen med litt annen fingermat.
Neste forsøk er å knuse det til brødmel.. men litt usikker på hva jeg sksl teste det i enda. Kansje vafler :)
Ellers er planen å få kommet i gang med litt å starte å dyrke frem litt planter til å ha ute, så jeg ikke driver med latmanns dyrkingen (kjøper inn ferdig) min som jeg alltid ender opp med fordi jeg alltid utsetter det og plutselig er det "for sent". :lol: :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2020, 01:26 
Avlogget
Brukerens avatar

for de som er avhengig av insulin kan det kanskje være en tanke med et 12V kjøleskap med batteribackup og solcellepanel?

selv ser vi på tiltak i tilfelle vi må i karantene, eller jobben blir stengt. har kjøpt inn ekstra febernedsettende, væskeerstatning, halstabletter, tørrmat, mel, tørrgjær etc.

I tillegg har vi avtalt å kjøpe kalkunkyllinger (6x), satt søtpoteter og vanlige poteter på groing, satt småplanter på videre groing, samt snekret og fikset endel småprosjekter (som f.eks upcycle cr18650 batterier fra laptoper og en drill, etc.)

håper alle tar corona seriøst. formodentlig blir dette mye mer alvorlig en de fleste sykdommer siden spanskesyken.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2020, 09:30 
Avlogget

På grunn av medlem i husstanden som er i risikogruppen for corona viruset har det her blitt lagt plan på hva som må skje ved eventuell smitte, påfylling av medisinlager og gjennomgang av effektiv håndvask med småbarna i familien.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2020, 09:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har sjekket over matlageret, og egentlig ikke gjort så mye. Ingen hamstring. Det er jo det fine med prepping, man har som regel det som trengs når det først trengs. Har en jobb som ikke stenger uansett hva, så hverdagen har gått som normalt minus skjerpede smittetiltak.

Har sånn smått begynt å tenke på planting til våren, men snøen ligger fortsatt tykk her.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2020, 10:18 
Avlogget

Her i huset har frua vært på isen å fiska. 14 fine røyer i god stekestørrelse havna i frysern :)
Har forøvrig gått over til hjemmekontor begge to i disse dager.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2020, 23:02 
Avlogget

Fylt litt på med mat som hør og bør for å kunne leve er behagelig flere dager enn man normalt kan på kjøleskapkapasitet. Hadde tatt en storhandelrunde for ett par uker siden som dekket tørrvarer og litt ekstralager, og gjorde et kupp på lambiruller på coop for noen måneder siden så har 119 doruller :)

Ellers blitt veldig nøye på håndvaskrutine, antibac står på alle sentrale steder hjemme, evt gjester må vaske seg på hender + antibac før de skal inn og unngår å være i nærheten av andre mennesker både for å unngå å evt gi smitte eller motta.

Varmer et beredskapshjerte å se at flere nå innser "noe kan skje" slik at den generell beredskapen øker hos folk i etterkant, og så får vi være glad dødeligheten er corona-nivå og ikke ebola-nivå.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 ... 140  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support