Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2019, 21:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1969 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 128, 129, 130, 131, 132  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Sep 2019, 14:28 
Avlogget

Jeg har fylt fryser med makrellfilet og fiskemat. Har syltet og hermetisert endel makrell. Laget rognebær/eple gele og rips gele. Er nå igang med å ta opp poteter og tømmer drivhus for siste tomater. Ellers er det å få siste rest av ved under tak.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2019, 15:35 
Avlogget

Jeg har stemt.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2019, 22:56 
Avlogget

I år har jeg utvidet mitt lager på rot.... i jord. :mrgreen:
(Dette er mulig på kysten )

Dvs mat som jeg dyrker, og skal stå der til jeg tar dem opp ved behov.

Om en virkelig skulle oppleve en SHTF så er det nok få som vil raide en grønnsaksåker på vinteren.
Men det er altså der jeg har mitt vinterlager. :lol:
Og mengden øker med årene. :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2019, 09:32 
Avlogget

Kjøpt inn meir vatn og førstehjelputstyr. Er på god veg til å komme i mykje bedre fysisk form.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2019, 23:35 
Avlogget

Jobber meg gjennom førstehjelpsutstyr. Har kjøpt inn ganske mye, og sliter med for lite plass i medisinskapet. Har ikke funnet noe tomt, stort medisinskrin enda, så vurderer å kjøpe et stort fiskeskrin og bruke det istedet. :P

Har også begynt å utruste bug-out-bag.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2019, 20:35 
Avlogget

Da har søndagen blitt brukt til litt bærsanking. Kom meg ut på tyttebærplukking både lørdag og søndag en liten tur. Ikke så veldig mye bær her i år men noen liter ble det da. Er ferdig syltet og på lager i kald naturlig kjeller. Også tatt opp litt mer poterer og plukket litt mer epler etter som de modner.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2019, 22:30 
Avlogget

Bor i Nittedal med vann som ikke er OK.
Praktisert sikkerhetsrutiner med å bruke ikke-kranvann til invortes. Fort gjort å glemme seg!

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2019, 20:46 
Avlogget

Jeg har bestilt meg endel feller og snarer pluss masse duftstoff. Har også kjøpt noen bøker om felle og snare bruk og ei om hvordan ta vare på pels og skinn.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2019, 09:01 
Avlogget

Gjort ferdig utekjøkkenet mitt:
Levegg med tak og en kjøkkenbenk under. I kjøkkenbenken har jeg felt ned en fembluss gasskoketopp jeg kjøpte på Finn for 500 kroner.
Utekjøkkenet er kamuflert som en koselig tilvekst til terassen/bålplassen, men målet er å skape et fullverdig, strømfritt kokealternativ, siden kjerringa blånekter på gass inne på kjøkkenet.
Utekjøkkenet er innkjørt med søndagsmiddag på terassen under en aktiv utedag og har fått gode karakterer: Alle kan være sammen ute hele dagen, uten at en må gå inn for å lage "ordentlig" middag.
Tror utekjøkkenet kan bidra til mer uteliv. Neste blir nok tak over spisebordet. Og så kommer kanskje ønske om et par levegger rundt. Og en vedovn. Og vips, så har man bygd et lite offgridhus. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2019, 14:37 
Avlogget

Jeg driver og benytter siste anledning før nyttår til å handle toll og avgiftsfritt fra utlandet. Hamstrer nokså rått og uhemmet. Blant annet frø fra ukraina på ebay til 1/4 av normal prisen her i landet.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2019, 20:54 
Avlogget

Jeg har kjøpt meg en frukt/sopp tørker og begynt å eksperimentere litt. Ble overraskende godt, hadde nesten forventet å måtte prøve litt mer for å få bra resultat. Så langt har jeg testet sjampinjong, tomat, melon og pærer. Det neste blir vel å prøve seg på litt jerky.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2019, 12:33 
Avlogget

Idag ble det bytte av alt vann vi har lagret på 25liters kanner i pumperommet. Vi har eget borrevann og man vet ALDRI når eller om pumpa kan finne på å streike eller strømmen går. Derfor har vi noen kanner med vann stående i beredskap slik at vi evnt klarer oss til vi får igang pumpa igjen. Skifter ut vannet på kannene 2 ganger i året.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2019, 01:09 
Avlogget

Har gjort en solid innsats på å søke informasjon om
- solceller
- solfanger
- vindmøller
- fyrkjel

Har begynt å planlegge rehabiliteringen av vaskerom, bad, gang og kjøkken for bruk av fornybar energi, som jeg skal igang med ila to år. Elektriker kommer til uka for befaring. Har et langsiktig mål om å ikke betale for strøm i det hele tatt innen rimelig tid.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2019, 11:56 
Avlogget

Her har det blitt kappet og kløyvd ved og stablet i pallekasser. Ved som er klar til høsten 2020. Så fikke en ryddet litt opp på tomta i tillegg.

Til Viajar
Da miljøboomen begynte tenkte jeg på å montere vindmølle. Det jeg gjorde først var å kjøpe en vindmåler som ble satt i god høyde over taket. Så ble det ført logg over vindhastighet over et halvt års tid. Jeg bor høyt og åpent men i innlandet. Blåser ganske ofte her. Men for min del var det for lite timer med rett vindhastighet. Det ville blitt fryktelig kostbar strøm for min del. Anbefaler at du gjør disse målingene først.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2019, 14:58 
Avlogget

Har kjøpt inn en ekstra vedovn til å ha stående i reserve. Om den jeg har går i stykker. Vi går mot en ny istid. Når det går opp for folk tror jeg etterspørselen etter vedovner og deler vil skyte i været og det blir uråd å skaffe om noe går i stykker og en trenger deler.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1969 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 128, 129, 130, 131, 132  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support