Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Nov 2019, 22:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1969 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Feb 2019, 22:13 
Avlogget

Overnatting ute i snø, fire grader, tett-tåke og regn. Bålfyring under sub-optimale forhold for å si det mildt. Fasinerende at ting som bokstavelig talt drypper av vann kan brenne, og god-følelsen når du får god gang og vet at det ikke blir kalde pølser til kvelds :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2019, 20:21 
Avlogget

Denne uka har det blitt innkjøp av en Trust 20000mAH powerbank som ligger ferdig ladet i skapet.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2019, 11:47 
Avlogget

Handlet meg Powerbank jeg også, men kun halvparten så stor. Clas Ohlson USB-C Powerbank 10050 mAh. Trengte en liten en å ha med på skogstur. Fra før har jeg et større lager med 7ah 12V batterier som er ment å skulle fungere som delvis mobil powerbank (sammen med en USB ladeplugg), men det slår meg nå at det er noen mnd siden jeg har kjørt vedlikeholdslading på dem. Det skal gjøres Nuh!

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2019, 22:17 
Avlogget

Har lager av tanntråd, det kan brukes til å sy med der hvor man trenger ekstra sterk vokset tråd, og faktisk som pakning rundt spindelen på primussen :D

Ellers har jeg kjøpt inn mere primus-drivstoff. (alkylatbensin)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2019, 00:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Har kløyvet og stablet neste års ved. Terapi!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2019, 12:29 
Avlogget

Bestilt meg nytt kjeramisk filter for å forsøke å lage en grei løsning på hytta (dette blir forsøk 3). Har også bestilt ny radio til en i familien, samt programmert en for en venn så det blir lettere å få tak i hverandre om noe skulle skje.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2019, 18:20 
Avlogget

Solgangsbris skrev:
Bestilt meg nytt kjeramisk filter for å forsøke å lage en grei løsning på hytta (dette blir forsøk 3).

Det lønner seg å ha et 5 micron filter før det keramiske, og gjerne et aktivt kullfilter etter... :) Vær forberedt på å måtte rengjøre (pusse med fint smergelpapir, korn 400) det keramiske filteret i ny og né - avhengig av hvor brunt vannet er...

Og et godt keramisk filter har ofte et trykkfall på rundt 2 bar, så du bør ha høyere trykk enn dét på vannet... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2019, 13:12 
Avlogget

Jeg kjøpte 100 AA batterier fra ikea, gjorde ferdig bug-out baggen min, fylte på med stearinlys og telys nok i leiligheten til å ha lys en god stund, 30 ekstra liter med vannoppbevaring og bestilte ekstra med medisiner og smertestillende på komplettapotek.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2019, 13:21 
Avlogget

Her har det blittoverført diverse ekstra klær og utstyr til min hytte som nå begynner å bli litt mer beboelig. Litt mer batterier, stearinlys, vaskemidler er på plass. Samt litt mer tørrvarer i liten målestokk. Litt opptelling og sjekk i huset også om hvordan ståa er. Har vært nyttig at en går gjennom diverse scenarioer, og tenke litt på å ikke ha alle eggene i en kurv. Men prosessen fortsetter.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2019, 23:15 
Avlogget

Da har jeg fått tak i en del plasttønner. Skal brukes til å samle regnvann ved hus og hytte. Da kan grønnsaker og hagevekster få litt ekstra vann dersom vi får en tørkesommer til. Kan også brukes til diverse andre saker.

Fikk en bra deal på disse.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2019, 14:08 
Avlogget

Er ikke så mye fremgang lenger.
Men begynt å trene og endret kosthold.
Fortsatt å kutte i utgifter og nede på needtohave og ikke
nicetohave basis.

Satt en milepæl på å fullføre trolljegeren iår. :lol:

*wish me luck*

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2019, 17:16 
Avlogget

Nok en helg ute under åpen himmel sammen med gode venner. Har byttet fra vinter til sommer kit, og prøvde nytt lett (og derfor tynt) liggeunderlag, men det ble dessverre på grensen til små-kaldt. Rett rundt null og tidevis sludd og regn. Neste gang tror jeg Bamse Extreme blir med igjen. Vet ikke helt om disse turene har så veldig mye med prepping å gjøre, ettersom jeg har en ganske klar "bli hvor jeg er" strategi, men tenker vel at det å kunne klare seg eksponert for vær og vind samt utenfor de vanlige rammene av komfort i det minste ikke kan skade. Dessuten er det jo god trim å gå med sekk.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2019, 21:26 
Avlogget

Interessant lesning fra DSB (feb 2019) om hvordan resten av befolkningen (ikke) har forberedt seg:

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/rapporter/andre-rapporter/egenberedskp_2019

Stedvis ekstreme forskjeller mellom aldersgruppen 18-39 år og 40-59 år :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2019, 23:54 
Avlogget

Telemarking skrev:
Interessant lesning fra DSB (feb 2019) om hvordan resten av befolkningen (ikke) har forberedt seg:

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/rapporter/andre-rapporter/egenberedskp_2019

Stedvis ekstreme forskjeller mellom aldersgruppen 18-39 år og 40-59 år :shock:

Kan bli spennende å se om det vil bli noe målbar forskjell ett år etter at "heftet" ble sendt ut.

Men har vell ikke så veldig mye å si, med mindre noen legger det ut på instagram eller i ett snap filter :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2019, 22:45 
Avlogget

Til Solgangsbris
Det finnes bare en type liggeunderlag er min erfaring. Det tykke og gode. Bakken her i dette landet er nesten alltid kald og rå syns jeg. Har erfart at beste måten å holde varmen på i sovepose er skikkelig underlag. Har man det er ikke selve posen så viktig er min erfaring. Men en må prøve seg litt frem hva som passer den enkelte.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1969 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support