Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2019, 13:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1943 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 125, 126, 127, 128, 129, 130  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 25 Des 2018, 19:51 
Avlogget

Denne uka ble det faktisk 2 preppejulegaver fra meg selv til meg selv - 5 hyllereoler til mitt eksterne beredskapslager og ett 7hk 2.4KW strømaggregat :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2018, 22:06 
Avlogget

Denne uka ble d bestilt en liten ryggsekk for å ha i hjulbrønn på bilen. Og en haug med småting som ska oppi dær.

-cb radio ( 3ganger har mobil og nød nettet klikka i området her i de siste 2 årene ) Så om jeg eller frøkna må ha tak i verandre så er det planen da.
-"nødmat" ( snickers, drops ) og 4 pakker med drytec sine army pakker
-lite kokeapparat.
-diverse basic "tur ting"
-6-7 av de billige alumattene for å evt lage en tarp eller som teppe. ( ligger alltid 2 jakker baki bilen )

Tviler på at man blir så plaget med en helt ny bil, men hender jo at man har stått med stengt vei i 2-6timer uten at det er noe krise scenario. Så det eneste verktøyet blir for å reparere evt punkterte dekk.

( Tips til oppbevaring av vann i bilen på vinteren ? Hadde vært fint å kunne hatt noe der som man ikke måtte tenke på )

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2018, 10:39 
Avlogget

dannyb skrev:
-6-7 av de billige alumattene for å evt lage en tarp eller som teppe. ( ligger alltid 2 jakker baki bilen )

Tips til oppbevaring av vann i bilen på vinteren ? Hadde vært fint å kunne hatt noe der som man ikke måtte tenke på )

Hvilke alumatter? Har du en link?
Hvis du likevel har kokeapparat i bilen så kan du jo bare la vannet fryse. Bare sørg for at det er nok plass til at det får utvide seg i beholderen (som naturligvis bør kunne tøyes).

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2018, 17:11 
Avlogget

Vesteråling skrev:
dannyb skrev:

Tips til oppbevaring av vann i bilen på vinteren ? Hadde vært fint å kunne hatt noe der som man ikke måtte tenke på )

Hvilke alumatter? Har du en link?
Hvis du likevel har kokeapparat i bilen så kan du jo bare la vannet fryse. Bare sørg for at det er nok plass til at det får utvide seg i beholderen (som naturligvis bør kunne tøyes).

De mattene er de flatpakka "alu pledda " samme som denne " https://www.jula.no/catalog/fritid/fril ... ie-956122/ " bare kjøpt på chingpling istedetfor.

Ja du sier noe dær, man får jo tina vannet sånnsett. Og om vannet er frosset, så har man jo igrunn snø inærheten og x) ( tenkte ikke så langt x) )

Men da bør det jo kanskje være slik at man får kutta opp plasten for å få ut isblokka, evt 3/4fylte flasker som ligger under setene, så dem tiner når bilen har vært ibruk i x anntall timer uansett.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2018, 23:11 
Avlogget

Takk! Regnet med det var slike, men har ikke tenkt på at de kan brukes som tarp el. Trodde ikke de tålte så mye?

Du kan jo bruke enkle PET-flasker eller Imsdal eller lignende. De er tynne og lette og skjære oppom det skulle trenges. Jeg har en femlitersdunk av den typen man får kjøpt med vann i butikken. Den har ikke fryst til nå ihvertfall. Bilen står normalt i uoppvarmet garasje, og ellers der vi måtte etterlate den. Ellers har vi alltid med drikkeflaske uansett.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 15:46 
Avlogget

Fikk ny EDC bag til Jul. https://www.hazard4.com/tonto.html Nå er det bare å sette den opp

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2019, 14:27 
Avlogget

Har vært hos søtabror og handlet tørrvarer og hygiene produkter til den store gullmedaljen...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2019, 09:31 
Avlogget

Siste uka har jeg faktisk gjort den største preppeforberedelsen noensinne... jeg har slutta å røyke ;) Bedre helse, bedre råd og en ting mindre å savne ISHTF :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2019, 11:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Halling skrev:
Siste uka har jeg faktisk gjort den største preppeforberedelsen noensinne... jeg har slutta å røyke ;) Bedre helse, bedre råd og en ting mindre å savne ISHTF :lol:

Bra for deg, Halling! Stå på. Det verste er over etter et par uker.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2019, 23:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har latt meg påvirke av tilstedeværelsen her, og har kjøpt en diger vanndunk til å ha i kjelleren. Så nå følger vi DSB sine råd om vann til husstanden.

Har noen punkter igjen på den DSB-lista da... :?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2019, 08:55 
Avlogget

BOB sekken er ferdig pakket. 40 liter vann er fylt opp på godkjente plastkanner og merket med dato for fylling. Kjøpt nytt multifuel kokeapparat og testet dette ute i naturen i frisk vind.
Med sekken til kona fylt med klesskift og soveposer/underlag så skulle vi kunne klare oss ute ved kysten i to, tre dager

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2019, 18:56 
Avlogget

Kjøpt mer frø
Bytta vann på dunkene
Og hatt et uhøytidlig kurs om hvordan en kan dyrke mat uten å måtte slite seg heilt ut.

Responsen var god, og det blir enda flere hobbydyrkere i nærmiljøet.... noe som er en kjempefordel :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2019, 20:33 
Avlogget

Kjøpt inn en mengde med kamuflasjenett. De skal bli til hønene så de kan skjule seg under så de ikke blir så lett bytte for hønsehauken.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2019, 21:38 
Avlogget

Denne uka ble det kjøpt inn ny Mammut sovepose og oppblåsbart Mammut liggeunderlag fra fjellsport.no.
Kanskje ikke akkurat med prepping for øyet, men man driver jo en del friluftsliv og det var på tide å oppgradere utstyr. Gull verdt med godt utstyr når man beveger seg ut i naturen.

Neste på lista nå er ett nytt firemanns, firesesongers ekstremtelt med stormmatter og litt annet snacks 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2019, 16:50 
Avlogget

Har lagd gulv på deler av mitt kaldloft. Og pakket ris og pasta i bøtter og satt på loftet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1943 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 125, 126, 127, 128, 129, 130  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support