Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Aug 2018, 19:55

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1892 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 11:58 
Avlogget

Vedkommende kommer definitivt til å få hjelp. Vi gir vedkommende en sjanse til til å ta seg sammen og så er det nok. Vi kommer nok til å holde mye avstand og se åssen det går.

En helt annen ting. ¨

Denne linken under viser alle ting man må ta hensyn til om man prepper. Jeg gjorde om dette pdf dokumentet til vanlig jpg og kan redigere det i paint. På den måten kan jeg hukke av det jeg har under kontroll og vil da ha enda bedre oversikt :D Det er og bare å gjøre det om til pdf igjen når man har redigert dokumentet ferdig.

Prepperlink - matrix
http://www.prepperlink.com/index.php/downloads/category/1-document-downloads?download=230:Prepping%20Matrix

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 16:05 
Avlogget

Jeg må bare si at etter en gjennomgang her, ser jeg hvor mye jeg ikke har i boks....

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 22:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Vinterforberedelser i gang.
Vedbua er fyllt opp igjen, matlageret er på vei opp igjen til normalen pluss litt til siden det kommer mer og mer hjembakt i kakebokser etc.
Hva står for tur... :? Haff... Bare å brette opp erma på kveldene fremover.
- dyr som ikke er utedyr skal inn.
- trampoline skal ryddes inn ( kapittel for seg)
-renske takrenner (ja jeg vet sent ute, men tror ikke d er så ille siden jeg sjekka de i sommer når jeg malte huset. Men greit å bare ta en sjekk.)
-tette kjellervinduer og dør m isolering og tepper. ( gjøres hver vinter pga gammelt hus og ikke en etage vi har begynt på enda)
-henge opp lys før snøen kommer (hater å gjøre det når snøen er der da dropper jeg heller å pynte med lys)
- snømåkeutstyret og sand og salt innen rekkevidde for utgangsdøra.
Dette er bare mikro som popper opp nå før leggetid. Lista er vel en A4 side og det uten å ta julehandelen det er en egen forberedelse. :| men det er heldigvis ting som går kjapt med en ekstra hjelper og bare en husker å sette av tid så en får gjort det.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2017, 18:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har vært på kurs i førstehjelp og hjertestarter. Det er en merkelig følelse å ta kurs på noe jeg håper jeg aldri får bruk for, men jeg vet jeg hadde angret meg veldig hvis jeg skulle få bruk for det og ikke hadde giddet å bruke de tre timene. Håper jeg kan gi flere dårlig samvittighet ved å skrive dette. Kunnskapen bør friskes opp i blant for at vi kan gå inn i det som jo nødvendigvis er stressede situasjoner med litt selvtillit og ikke bare blir stående og håpe noen andre tar ansvar. Ha dere på kurs, det kan være meg eller noen dere bryr dere om dere redder!

Jeg snappet opp noen tips som kan deles her, men det erstatter ikke kurset.
*Norsk Luftambulanse har laget en APP som gjør at du får opp GPS-posisjon (på riktig format) mens du ringer nødnr. Genialt alle de gangene man ikke vet nøyaktig adresse der man er:
https://norskluftambulanse.no/hjelp113/

*Må du bruke en låst telefon som du ikke har koden til, så kan man ringe nødsamtaler uten å låse opp. Men det er ikke sikkert den kjenner igjen norske nødnr. 112 skal virke på de fleste, siden det er felles nødnr i hele Europa (det er også et tips for dem som reiser mye). 112 rutes til politiet i Norge, men de kan videreformidle til riktig etat hvis du ikke får til å ringe direkte.

*Nødnr. har prioritet i mobilnettet. Prøv å ring selv om det står telefonen ikke har dekning! Det har også vært nevnt at man kan ta ut SIM-kort hvis din operatør ikke har dekning. Nødnr kan man ringe uten SIM (men prøv 112 som over hvis dere ikke kommer gjennom)

*Legevakt har et felles nasjonalt nr: 116117 Dette kobler deg alltid til nærmeste legevakt, på samme måte som 02800 for politi. Ingen av disse er nødnr, men er tenkt brukt når det ikke står om liv.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2017, 23:12 
Avlogget

Har kjøpt ei kanne rensa bensin til bruk på primus da den jeg har begynner å bli tom. Har alltid minst 5L stående. Primuser av ymse slag som går på bensin har jeg mange av.
Har også kjøpt to storsekker ved.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 21:04 
Avlogget

Har kjøpt gass til gassoven i tilfelle straumen går, (har også fylt nokre dunker med bensin til aggregatet).

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2017, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Værgudenes apostler melder at det sannsynligvis kommer en snøstorm på døra i natt. Så jeg har vært ute og berget inn det som berges må, og hentet inn ved for de neste tre dagene. Med vinden og en hel råtten skog mellom meg og høyspentledningen er det ganske stor fare for at strømmen går, det har ihvertfall en tendes til å skje når det blir storm her. Selv om vi står midt i installasjon av ny høyeffektiv vedovn er heldigvis ikke den gamle offline enda, så det er ikke noen fare. Estimerer at oppgraderingen til ny ovn omtrent vil halvere vedforbruket :D
Holder også på med handeliste, så strengt talt direkte forberedelse, til fredagens kjøpekaos. Som anti-hoarder er det kanskje i grenseland, men det må gå ann å være smart uten å falle for å kjøpe ræl bare fordi det er på tilbud. Skal kjøpe inn til en kasse med tørrvarer; ser det er mange ting det går mye av i husholdningen men som mye heller burde vært kjøpt inn i større kvanta og lagret. F.eks kaffi, tørrmelkpulver, kokosfett, tomatbønner, honning, havregryn, ferdigmix til vafler og pannekaker, salt, hermetikk, pastasaus, lyspærer (som er til 50% denne uken) etc. Pleier å gjøre en storhandling i måneden, og akkurat nå var timingen perfekt for å ta turen samtidig. Har fått nyss om et apotek som skal ha 30% på alt unntatt medisiner -så det blir også en grei anledning for å supplere førstehjelpsskrinene også. Så lenge jeg ikke er innesnødd fremdeles, kremt :roll: :P

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2017, 20:26 
Avlogget

Vært på et særs interesant foredrag av lederen for direktoratet for sivilberedskap. De kommer til å lansere et nytt slagord "sammen er vi forberedt"

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2017, 09:01 
Avlogget

Det er lenge siden jeg har delt her.
Siste uken har vært slapp, men i den siste tiden har jeg kjøpt inn diverse jakt utstyr.
Fant en nettside som selger arktiske drytech rasjoner, brukte disse på elgjakt. https://www.xn--utstyrslven-48a.no

Ble innkalt til nytilføring til heimevernet og fikk ut deler av satsen. Viktigste tilføring så langt er vernemasken og TQ i det personlige sanitets utstyret. Deretter kommer ekstra ullundertøy godt med.

Økning av matlager etter jakt. Minst 115 måltider.
25 liter vann på dunk så langt, mangler lagring. De neste månedene så kan jeg smelte sny om jeg må.

Har også bestilt nytt utstyr og fylt på med forbruksvarer etter stormen ylva. Vi hadde et kort strømbrudd, så te lys og stearin lys kom godt med. Må kjøpe lysestaker.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2017, 19:23 
Avlogget

Benyttet meg av en blackfriday tilbud på solcellepanel så jeg kan sette opp to uavhengige panel og regulator'er på hytta. I tillegg til at det er en sikkerhet i at man har dobbelt opp, så er det nye også større, for om mange folk er der flere dager på rad med overskyet på senhøsten/vinteren må vi vanligvis rasjonere (eller lese med hodelykt når man legger seg).

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2017, 14:20 
Avlogget

Jeg har tatt en gjennomgang av fremtidige økonomiutsikter som pensjonist og ser at det er lurt å gjøre grep nå i god tid før det skjer.
Det stod nettopp at man kan forvente 45% av lønn som pensjonist og det er et ganske stort innhogg på ens midler. Det kan være lurt å spe på med IPS, Pensjonssparing og nedbetaling av alt av lån.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2017, 21:12 
Avlogget

Lenge siden jeg har skrevet noe særlig her. Jeg begynner å score noen voksenpoeng, har endelig fått fast jobb der jeg får betalt for ingeniørutdanninga etter tre år på jobbsøk. En annen sunn virkning et at den nye jobben er lenger unna byen og de kommende zombiehordene. Nå ser jeg etter å kjøpe hus, og heldigvis er det mye å få for pengene her ute.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2017, 09:45 
Avlogget
Brukerens avatar

har begynt på nye kaninbåser da jeg har gått lei av å heve høyden på de jeg smalt sammen først. kaninene har vist seg overraskende klatredyktige, nemlig. i tillegg har jeg skaffet et pvc-forheng så det ikke trekker på dem.

før vi fikk kaniner var min erfaring med dem at de var sky, men ganske koselge vesener. nå vet jeg at de kan være koselige, men egentlig er dyr som egner seg utrolig dårlig som kjæledyr. voldelige, revirhevdende, sarte (de dør av nesten ingenting;;hvordan gulrøtter ble kaninens attributt kan jeg ikke forstå, for det er jo reine gifta for dem) og nattaktive som de er. Det eneste som taler for dem er at de er myke og søte. Heldigis smaker de godt.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2017, 21:35 
Avlogget

Oppdaterer litt til fra alle voksenpoengene jeg driver og skaffer meg. Jeg har kjøpt et førti år gammelt hus oppi åsen, nå bor jeg snart der jeg ser Mjøsa. Masse plass til alt jeg vil finne på av sprell, og det er bare mitt (og banken sitt).

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2017, 16:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Gratulerer med jobb og hus!
Stor gutt du nå :mrgreen:
Noe inn og utmark eller?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1892 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support