Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Aug 2018, 12:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1892 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 123, 124, 125, 126, 127  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Mar 2018, 18:58 
Avlogget

Bestillt opp 5briller på ebay ( inspirert/påminnet av 1rste innlegg her ) Til både meg å fruen. Da begge bruker linser til vanlig. Kan det jo bli vanskelig å få tak i en dag.

Skal testes når dem kommer og legges vekk.

Og ellers er det sikling på drivhus på nett, siden det SNART er sommer :D :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2018, 18:41 
Avlogget

Har sådd sukkererter,bondebønner, kålslag , løk og noen urter inne. Snøen ligger ennå, så måtte så sukkererter på nytt da de første blei for lange og filtra seg i hverandre. nytter ikke å begynne for tidlig heller.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2018, 19:49 
Avlogget

Fått "nødradio" i hus ;D Dvs dab+ batteri med sveiv og pittalita solcelle

Fant ut at uten internett og evt strøm på mobilen så har vi ingen måte å høre på radio / meldinger på. Så ble bestilt fra sparelys.
Anbefales da FMn er bortevekk :|

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2018, 10:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Skaffet meg "Hakkespettboka" fra Donald. Husker jeg lærte mye nyttig fra den da jeg var liten. Kanskje noen andre i familien kan få nytte av den også :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2018, 17:40 
Avlogget

Strelok skrev:
Skaffet meg "Hakkespettboka" fra Donald. Husker jeg lærte mye nyttig fra den da jeg var liten. Kanskje noen andre i familien kan få nytte av den også :mrgreen:

Haha :P Dær sa du noe !! >< Den va drømmen å sitte å lese på hytta ...da man var 8-9 år x) Mye tøft der :P

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2018, 00:26 
Avlogget

Har priklet endel av mine vintersådde frø. De står ute i gjennomsiktige plastkasser fra de blir sådd i januar og februar. Nå har jeg ferdig herda planter som tåler å bli satt rett ut i bedene etterhvert som de er blitt store nok. :mrgreen:

Ellers har jeg fått bytta vann på x ant dunker med vann. Samt gått over matlageret som er plassert på 3 ulike steder.
Jeg roterer på lageret, men kjenner på en utfordring når jeg har fordelt lageret på 3 ulike steder.
Så langt holder jeg hodet over vannet, men ser at jeg kanskje må endre på noen rutiner her.

Mine beste forberedelser er likevel når jeg får lært opp venner og naboer til å dyrke mat :lol: Ikke noe slår det :mrgreen:
Den siste mnd kan jeg føre opp 3 nye på lista over nye hobbygartnere i vennekretsen 8-)

Har fått kjøpt meg noen gode hodelykter som ligger i nærheten av matlagrene. :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2018, 20:16 
Avlogget

Kjøpte bobil' sånn for sikkerhets skyld

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2018, 22:20 
Avlogget

Fylt på matlageret og skiftet vann på vanndunkene. Kjøpt ekstra vanndunk og endelig fått øks i hus. Testet diverse utstyr for å lage mat uten strøm. En ting er å gjøre det ute i mai med deilig sommervær. Håper bare ikke strømmen går om vinteren... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2018, 09:13 
Avlogget

Har endelig etter mye mas fått overtalt kona til å godta en ekstra kommode til lagring av langtidsmat i boden. Vi har en liten bod og får plass til en fire skuffers kommode der. Da blir det lagring av mat som aldri blir dårlig der! Jeg kommer nok på sikt til å utbedre andre rom med air condition slik at det er mulig å ha større lager i andre områder og. Jeg har et rom som brukes til cryptomining men der er det strengt att rundt 40 grader til enhver tid akkurat nå inntil det ikke lønner seg mer :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2018, 05:38 
Avlogget

Gjort endel fornuftig, blitt kvitt relativt mye gjeld, da jeg å fruen har "slått oss" sammen.

Fått satt i nytt kullfilter og bomullsfilter til brønn og elvevannet.

Fått luftet "det å forberede seg" til flere familiemedlemmer, med å bare snakke om oppdateringen hos vår søta bror. Mtp det lille fokuset som dem plutselig fikk da det nye prepp heftet kom i postkassene ><

Og gravd ned å montert en micro potetkjeller.... fra Clasern, til ... Øl :shock: :D :D
( Øl/brus kjølerør, fantastisk temp på ca 4 grader )

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2018, 20:00 
Avlogget

dannyb skrev:
Og gravd ned å montert en micro potetkjeller.... fra Clasern, til ... Øl :shock: :D :D

Høres interessant ut - kan du utbrodere? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2018, 20:22 
Avlogget

Cornelius skrev:
dannyb skrev:

Om du søker opp kjølerør på clasern sin hjemmeside får du opp ett rør i ett rør du graver ned i bakken, plass til ... tror det var 8stk øl/brusbokser.

Og pga tempen som er 1meter under bakken så holder den en temp på under 5grader. Var flott å ha ett "kjøleskap" rett ved sitteplassen ute x :lol: :D

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2018, 06:08 
Avlogget

dannyb skrev:
Cornelius skrev:
dannyb skrev:

Om du søker opp kjølerør på clasern sin hjemmeside får du opp ett rør i ett rør du graver ned i bakken, plass til ... tror det var 8stk øl/brusbokser.

Og pga tempen som er 1meter under bakken så holder den en temp på under 5grader. Var flott å ha ett "kjøleskap" rett ved sitteplassen ute x :lol: :D

Ah, så den er faktisk til øl/brus ja... :D og stort sett dét...

Har lignende planer med å grave ned en aluminiumskasse, hvor jeg legger en plate over... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2018, 17:08 
Avlogget

Har lignende planer med å grave ned en aluminiumskasse, hvor jeg legger en plate over... :)[/quote]

Ja fikk tanker om noe slikt jeg og etterpå :P Men ble nesten litt gira på å bygge en fullverdig potetkjeller :D
Men jeg har god plass her i "skauen" da x)

Om man tok en sånn kasse, så ville jeg tatt det så dypt man orker for å få tempen rett, ikke nærme ett svært træ. Om 5år da du skal neddi dær så har røtterne blokkert lokket plutselig ><

Også lagt xxanntall cm med isopor/xps feks 40cm som ett "lokk" også lagt gresset forsiktig oppå dær, som er 5-10cm torv bare. Evt ett lokk limt fast i xpsn

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2018, 17:50 
Avlogget

Cornelius skrev:
Har lignende planer med å grave ned en aluminiumskasse, hvor jeg legger en plate over... :)

dannyb skrev:
Ja fikk tanker om noe slikt jeg og etterpå :P Men ble nesten litt gira på å bygge en fullverdig potetkjeller :D
Men jeg har god plass her i "skauen" da x)

Om man tok en sånn kasse, så ville jeg tatt det så dypt man orker for å få tempen rett, ikke nærme ett svært træ. Om 5år da du skal neddi dær så har røtterne blokkert lokket plutselig ><

Også lagt xxanntall cm med isopor/xps feks 40cm som ett "lokk" også lagt gresset forsiktig oppå dær, som er 5-10cm torv bare. Evt ett lokk limt fast i xpsn

Jeg har fortsatt diskusjonen om dette i en mér passende tråd. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1892 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 123, 124, 125, 126, 127  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support