Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 03:57

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1851 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 120, 121, 122, 123, 124  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 10 Okt 2017, 19:46 
Avlogget

Filbert skrev:
Det var egentlig ganske smart... reserve klær i garasjen.

Det syns jeg selv også, hvis man får skryte såpass ;)
Pakket i ei plastkasse så ikke mus eter dem istykker.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2017, 21:04 
Avlogget

Jeg har prøvd å analysere nok en gang hva som vil skje når en økonomisk kollaps skjer og en haug med tiltak man kan sette i verk:

Ting som kan skje:
1) Matmangel
2) Medisinmangel
3) Strømbrudd
4) Mulig vannmangel
5) Kredittkort og banker kan være ustabile og ikke fungere
6) Uroligheter i befolkning, borgerkrig, økt kriminalitet
7) Ny økonomi - bytteøkonomi
8) Økt frekvens av selvmord
9) Lokal valuta vil miste sin verdi
10. Staten vil ikke redde deg fra denne krisen

Ting du kan gjøre:
1) Ha noe kontanter tilgjengelig
2) Kom deg ut av gjeld (med tanke på mulig økt rente)
3) Ha gull/sølv
4) Flytt ut av storbyer
5) Varme klær, fottøy, tepper og regntøy
6) Gassmasker
7) Øks, Spade, Kniv
8) Selvforsvarsutstyr
9) Ammunisjon
10) Kart og kompass
11) God ryggsekk
12) Mulig tilfluktsrom, BOL
13) Vannrenstabletter
14) Lighter, fyrstikker, stearinlys, lommelykt, lanterne, batterier
15) Frø
16) Førstehjelpsutstyr og medisiner
17) Vitaminer
18) Radio og kommunikasjon
19) Personlig hygiene artikler, tannkrem, tannbørste, toalettpapir, såpe
20) Mat til dyr
21) Sysaker
22) Ekstra drivstoff
23) Backupplan

Jepp. Kort om det jeg har sett på youtube nå i alle fall....

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2017, 03:10 
Avlogget

Har begynt å rullere bensinlageret om til vinterbensin. 75 liter skiftes ut over noen uker ved å fylle 50/50 lagret kannebensin og fersk pumpebensin på bilen. Ved pumpa fylles så kannene opp igjen så også de har relativt ferskt innhold gjennom vinteren.

Har også kjøpt noen små led-lamper med festeklemme på ebay, med usb-ledning for strøm. Hver lampe lyser omtrent som en biltema ledlommelykt, dvs en eller to holder til et helt rom. Ikke flomlys da, men tilstrekkelig. Disse lampene kobler jeg til powerbanker som da gir godt lys i timevis. Powerbankene lades oppigjen med solcellelader hvis strømmen går.

Til slutt ble det kjøpt inn en anbefalt ebayradio som har jakt- og sikringsradiofrekvenser (samt en bråte andre frekvenser). Under Dagmar brukte beredskapsmyndighetene enkelte steder jaktradio som nødløsning for kommunikasjon etterhvert som andre løsninger falt i tur og orden. Jeg hadde en scanner allerede som gir innlytt på mye radiotrafikk, men nå kan jeg også sende på jakt/sikring i et knipetak. (Nei, jeg har ikke betalt avgift for den er bare en backup til nødstilfeller og blir trolig liggende ubrukt med batterivedlikehold).

Har dessuten testet å koke på biopeisen i stua som jeg planlegger å bruke hvis primusen går tom for gass. Eller hvis jeg uansett fyrer med biopeisen for varmen sin del, og plutselig trenger kokt vann f.eks... Dette fungerte over all forventning. Flammen var mye varmere enn antatt fra en "pyntepeis" så oppvarming av flere liter vann gikk raskt.

Straks ny uke med nye muligheter.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2017, 09:58 
Avlogget

Hei nå når vinteren står for dør har jeg gjort følgene forberedelser.

1: service på to biler.

2: fylt på med ved.

3: etter fylt matlager.

Alltid beret.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2017, 12:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Investert i piggdekk. Nå kan isen komme!

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2017, 14:00 
Avlogget

Lagt om til piggdekk på min bil og henger, og piggfritt på damen sin bil. Frost nesten hver natt nå, så det trengs... Må få kontrollert batteriet på bilen, synes det virker svakt :(

Har også prøvekjørt frankensnøfreseren, forgasser var ødelagt... så den ble reparert. Nå er freseren fra 70-tallet, motor tidlig 90-tall og forgasser original med innmat fra kinaforgasser. Merkelig nok går den som ei klokke!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2017, 01:01 
Avlogget

La på piggdekk på bilen til frøkna i går, fulgte desverre med når vi kjøpte bilen. Kommer sikkert til å være en håndfull dager før jul vi trenger vinterdekk, resten av tiden blir å bråke rundt med pigg på asfalten..
Nei takke meg til gode piggfrie dekk istedet

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2017, 23:09 
Avlogget

Rydder... og rydder mer

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2017, 20:12 
Avlogget
Brukerens avatar

bygger på huset, hogger ved, bygger kaningård, slakter haner og høner og generelt rydder etter sommeren.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2017, 22:09 
Avlogget

Har gjæra inn dei nye epletrea eg sådde i vår. Slik at dei ikkje vert oppetne tå rådyra i vinter. 50 epletre.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2017, 11:25 
Avlogget

Hei, lenge siden jeg har vært inne her nå. Har vært lite med rene preppe aktiviteter, men har gått over matlagere og kommet frem til at vi nok har brukt mer enn vi har kjøpt i det siste. Påfylling av matlagerene er påkrevd. Har kommet i gang med jogginga igjen, som jeg grunnet dårlig vær og gode/dårlige unnskyldninger har skulket noen uker. Ellers reforhandlet og justert forsikringene som gjør at jeg sparte over 7000kr året, det er jo greit å ta med seg. Ellers har jeg jo lest meg opp på forumet og postet, det er da noe det også. Ha en fin helg alle sammen!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2017, 22:53 
Avlogget

Har hatt en alvorlig prat med min kone. Vi skal organisere 4 go bags til oss og hennes to barn. Mye pga en ustabil slektning som kan komme ut av det blå og styre mye. Jeg klarer fint å håndtere dette ut fra å bruke det offentlige politi/ambulanse osv, men kjekt for familien å kunne dra bort fra hjemmet om denne slektningen kommer og ikke vil forlate vår eiendom. Kikker også på hytter som vi kunne hatt i hemmelighet for å ha et sted å trekke oss tilbake til om det er mye styr. Jeg ønsker ideelt sett å kjøre hard linje og sette tydelige grenser for hva som tolereres, så vi får se. Men det tærer mye på følelsesliv til min kone og hennes to barn, og derfor er det greit at de kan trekke seg ut av situasjonen. Jeg måtte nettopp sykemelde meg noe for å støtte opp om ting her i heimen og det er trist og tungvint.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2017, 00:23 
Avlogget
Brukerens avatar

ugg...regner med at dere har trygghetsalarm og sånn? eller er han mest slitsom og ikke akkurat farlig?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2017, 11:28 
Avlogget

Draugjeger skrev:
ugg...regner med at dere har trygghetsalarm og sånn? eller er han mest slitsom og ikke akkurat farlig?

For å si det slik. I går da vedkommende var på besøk, ryddet jeg bort alt av kniver og dyre ting som kunne gå i stykker mens vedkommende var her. Vedkommende måtte bli sterkt motivert til å forlate hjemmet vårt med "trusler om politi, ambulanse". Det verste er vel egentlig det følelsesmessige aspektet for min kone. Heldigvis var ikke våre to minste barn tilstede da de også trolig hadde hatt en følelsesmessig belastning av dette. Vi har ikke trygghetsalarm, men jeg klarer fint å håndtere fysiske utfordringer som kan oppstå. Det tyngste for min kone er å stå i det psykisk, da hun har en relasjon og er glad i vedkommende som er hennes barn. Jeg er nok mer praktisk rettet og følelsesmessig avstumpet der om man kan si det slik og tenker praktiske løsninger. Må innrømme jeg er overrasket over hvor mye familiemedlemmer og kjærester kan la seg manipulere av slike utfordrende og psykisk ustabile mennesker. Om dette skjer igjen er det 113 som gjelder uten at jeg gidder å prøve å være fleksibel i det hele tatt og gi vedkommende noe som helst tid til å forlate stedet. Det tærer på følelsesmessig for min kone og har trolig ødelagt hele helgen. Det ødelegger også førjulstemning og kan ødelegge julestemning også. I fjor gikk julaften rett i dass da vedkommende var ustabil da også. Vi satte da grenser og vedkommende var alene på julaften i egen leilighet. Jeg tror i alle fall at i slike situasjoner må man bare ha klare,tydelige grenser og ikke vike en millimeter. Man må ikke gå på akkord med hva man føler er greit for å "hjelpe" den psyisk syke fordi de alltid vil tære og aldri vil kunne få nok oppmerksomhet og vil alltid ha en glede av å kunne manipulere og styre andre mennesker.

Det var for så vidt litt "humor" at da vedkommende truet med å fortelle alt og sladre om alt jeg hadde gjort om jeg hadde gjort noe galt, at jeg faktisk hadde vært strategisk nok til å ikke ha gitt informasjon som kunne bli brukt til verken utpressing eller trusler. Jeg har for så vidt ikke skjeletter i skapet heller, så det kom vedkommende ikke langt med. Men det er i alle fall viktig å vite at folk som er desperate gjør hva som helst og går over lik for å få det som de vil med manipulasjon og utpressing.

Jeg sa og at det er ikke vi som skal måtte forlate stedet, men vedkomende selv. Man skal kunne ha det greit og trygt i sitt eget hjem. Men å kunne ha et sted å trekke seg tilbake til mens det står på kan likevel være et alternativ i noen situasjoner om de ikke klarer å stå i situasjonen.

Det er fryktelig frustrende å i kke ha en økonomisk buffer og økonomisk frihet akkurat nå, men jeg vet at det vil komme i løpet av en 5 års periode. Men når noe skjer akutt så er det ikke lett for familie å se nytten av det her og nå.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2017, 14:42 
Avlogget
Brukerens avatar

en økonomisk buffer er vel til for akkurat slike situasjoner som dere er i nå? får vedkommende noe prodesjonell hjelp eller medisinering?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1851 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 120, 121, 122, 123, 124  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support