Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Des 2018, 14:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1903 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 123, 124, 125, 126, 127
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Jun 2018, 08:24 
Avlogget

I det siste har jeg planlagt en "powerbank" a'la type wersting ;) -med gode råd fra Cornelius :D

Men så kom et tilbud jeg ikke kunne si nei til....

En Hytera RD985 VHF ( https://hytera.no/products/rd985 )

Kun 10 000 kr!!! og denne er kun brukt 1 gang!!! det er lenge siden jeg har vært så glad!!! for de som ikke vet det så koster denne 28 000 kr pluss strømforsyning på ca 2 000 kr!!!
Så dette var et knall kupp, og det morsomste er at det er fremdeles ikke tatt av beskyttelse folien på repeateren, så den er jo som ny!!! åååååhhhh gleder meg så til denne kommer i posten :)

Jeg har en veldig god plasering av repeateren så det vil være en god dekning i store deler av Vestfold :)

Så jeg er litt glad om dagen :mrgreen: :D ;)

Så Powerbanken er satt litt bak i fokuset akkurat nå...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2018, 22:51 
Avlogget

Jeg har bytta vann på alle kannene mine. Det ble noen liter.

Det "gamle" vannet fikke de mest tørste plantene, og de minste spirene.
Bedre timing på vannbytte har jeg knapt hatt. :mrgreen:

Jeg bytter vannet 2 ganger i året :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2018, 17:36 
Avlogget

Jeg ser det er rom for litt humor her, og siden jeg synes at DAB er noe dritt så har jeg nå funnet ut at jeg kan klare meg uten slike batterislukende greier, evt nyheter i kriser kommer av likevel for sent.

Vedlegg:
2018-11-06 17.35.21.jpg
2018-11-06 17.35.21.jpg [ 1.85 MiB | Vist 490 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2018, 17:45 
Avlogget

Fantastisk >< Beste med den dær er at du slipper å høre Justin bææver og lady gaga på den x)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2018, 19:19 
Avlogget

Har faktisk vært ganske flink siste uka, men det skyldes at min beredskap fram til nå har vært ganske eller helt fraværende :)

Har hamstret feltrasjoner for ca en uke.
Bestilt vannkanne 20l.
Skaffet Jod-tabletter
Sørget for at jeg har rødsprit / bensin og gass nok til å klare meg uten strøm i 2 uker+
Skaffet basic førstehjelpsutstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2018, 13:56 
Avlogget

Var innom Hellerudsletta: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=64978416
Mye i annonsen jeg ikke fant, fryktelig mye som ligner på slikt du kjøper på Ebay fra kina for mye lavere sum.

Ser vel for meg at reklamasjon også blir vanskelig. Jeg endte opp med en boks skokrem og bukseseler. Gasskokeapparatene var uten forvarmingsbøyle og 3 ganger prisen på Ebay.

De hadde noen bra ryggsekker, noe klær og forsvarets spritkjøkken omtrent som dette, men brukt brenner: Bilde

Ustødig, men stor spritbrenner. Jeg tror det var priset kr 185, det er jo OK pris, men ikke noe jeg vil bruke.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2018, 16:07 
Avlogget

Fått vinterveden i hus , reparert ei fin messing parafinlampe og fått 20 ltr. primus parafin i hus. Håper på ett snarlig strømbrudd....

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2018, 20:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Byttet ut ovnen i stua med en rentbrennende versting. Slaktet 17 kaniner og 20 hanekyllinger, fire ender og noen vaktler. Fått kommet i gang med noe trening , bygget tilbygg og endel annet. Aktiv sommer...

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2018, 00:15 
Avlogget

Ikke så mye nye forberedelser her i det siste. Har sett en del youtubevideoer om GSM og påstander om kommende avlingssvikt globalt. Vet ikke hvor mye jeg skal tro på det. Men matlageret er iallfall økt og skal nå holde for ca 1 år.
Ellers har jeg drevet så smått og dyrker egne grønnsaksfrø i år. Om ikke annet så for å skaffe litt erfaring før det evt blir behov for den kunnskapen.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2018, 00:40 
Avlogget

Fått rydda spiskammerset, eller pantryet som vi kaller det. Da det norske ordet veier for mye x)

Driver å funderer på å lage veggholder for rullering av hermetikk . ( legger inn den nye du har kjøpt øverst og drar ut en nede som du skal bruke. )

Gjort en kjapp nød drenering på det jæ&/%& uthuset. Bestemt meg for å rive i vinter og har fått inn priser på ny x2garasje.

Mer medisiner og slike hjelpemidler har man fått i hus, da ikke bare pga staten ikke orker å bytte ut den jodn dem kjøpte for 30 år siden. Men også pga man har oppdaget at småbarn .... blir syke . x :lol: :lol:

Allerede gjort unna julehandelen så slipper å gå uttafor døra i desember om man ikke orker. :D

Også lurer jeg på, dem som skriver her inne at dem har mat for over ett år eller flere... har dere 20kvm med lagring til det eller er dere alene ? Regner dere med at ingen familiemedlemmer kommer til dere som bor litt i gokk om butikkene stenger og det blir utrivelig i byene ?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2018, 08:24 
Avlogget

Har lager for dager og ikke måneder, ja det kommer nok folk fra byen når krisa kommer.

Sliter med en god plan for rullering av mat for lang tid. Ønsker egentlig ikke så mye kjøpt hermetikk, men hermetiserer selv på Norgesglass. Merkelapper med produksjonsår er greit, det holder utrolig lenge i krise, men ønsker å rullere innen et år, og a-likevel spise en del fersk mat. Kasting av mat er "tabu".

Mange fine løsninger i gamle kokebøker/lærebøker. Bruker husmorboka fra 30 tallet og Sjønberg Erkens store kokebok når det gjelder sylting, salting og konservering, samt å lage mat fra det konserverte.

Har blitt ørlitt moderne også, tørrmat som ris i sekker og pasta er lagringsdyktig mat som kan rulleres lett i hverdagen. Kjedelig, men man kan leve lenge på tørrmat og poteter. Mangler gammeldags potetkjeller som er tørr mørk og sval.

Vann kan vi hente i en bekk 10 minutter unna, var nesten tørr i sommer, men bare nesten.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2018, 09:45 
Avlogget

Jeg er alene og matlageret rekker 1 år til meg selv. Det kan hende noe slekt og venner kan komme hit. Forhåpentligvis har de da med seg mat. Matlageret mitt er grovt regnet 0,5 år års kalorier i potetkjelleren og 0,5 års kalorier i mel, havregryn, pasta, ris og matolje. I alt ca 100 kg av melvarer. Proteinet er i form av erter, bønner og linser og høns som delvis befinner seg i fjøset delvis i fryseren. Det rekker ikke til ett år men jeg bor på vestlandet og kan dra ut på fjorden og fiske resten av proteinet. Ellers i matlageret er det mange liter med egenprodusert surkål, glass med sursylta rødbeter, reddiker og andre grønnsaker og syltetøy og eplemos på norgesglass. I og med at jeg har høns så går det greit å rullere ut mat som står i fare for å bli for gammel.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2018, 23:55 
Avlogget

Jeg har rydda i matlageret.
Sjekka at ikke noen hermetikkbokser er sprukket, eller om det er anna skade.

Kjøpt jodtabletter til meg og ungene.

Planta ut hvitløk.... jepp, hvitløk burde finnes i enhver preppers hage...

Kjøpt ny hodelykt, som skal ligge fast i bilen :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1903 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 123, 124, 125, 126, 127

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support