Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 04:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1851 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 120, 121, 122, 123, 124
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 12:58 
Avlogget

Vedkommende kommer definitivt til å få hjelp. Vi gir vedkommende en sjanse til til å ta seg sammen og så er det nok. Vi kommer nok til å holde mye avstand og se åssen det går.

En helt annen ting. ¨

Denne linken under viser alle ting man må ta hensyn til om man prepper. Jeg gjorde om dette pdf dokumentet til vanlig jpg og kan redigere det i paint. På den måten kan jeg hukke av det jeg har under kontroll og vil da ha enda bedre oversikt :D Det er og bare å gjøre det om til pdf igjen når man har redigert dokumentet ferdig.

Prepperlink - matrix
http://www.prepperlink.com/index.php/downloads/category/1-document-downloads?download=230:Prepping%20Matrix

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 17:05 
Avlogget

Jeg må bare si at etter en gjennomgang her, ser jeg hvor mye jeg ikke har i boks....

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 23:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Vinterforberedelser i gang.
Vedbua er fyllt opp igjen, matlageret er på vei opp igjen til normalen pluss litt til siden det kommer mer og mer hjembakt i kakebokser etc.
Hva står for tur... :? Haff... Bare å brette opp erma på kveldene fremover.
- dyr som ikke er utedyr skal inn.
- trampoline skal ryddes inn ( kapittel for seg)
-renske takrenner (ja jeg vet sent ute, men tror ikke d er så ille siden jeg sjekka de i sommer når jeg malte huset. Men greit å bare ta en sjekk.)
-tette kjellervinduer og dør m isolering og tepper. ( gjøres hver vinter pga gammelt hus og ikke en etage vi har begynt på enda)
-henge opp lys før snøen kommer (hater å gjøre det når snøen er der da dropper jeg heller å pynte med lys)
- snømåkeutstyret og sand og salt innen rekkevidde for utgangsdøra.
Dette er bare mikro som popper opp nå før leggetid. Lista er vel en A4 side og det uten å ta julehandelen det er en egen forberedelse. :| men det er heldigvis ting som går kjapt med en ekstra hjelper og bare en husker å sette av tid så en får gjort det.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2017, 19:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har vært på kurs i førstehjelp og hjertestarter. Det er en merkelig følelse å ta kurs på noe jeg håper jeg aldri får bruk for, men jeg vet jeg hadde angret meg veldig hvis jeg skulle få bruk for det og ikke hadde giddet å bruke de tre timene. Håper jeg kan gi flere dårlig samvittighet ved å skrive dette. Kunnskapen bør friskes opp i blant for at vi kan gå inn i det som jo nødvendigvis er stressede situasjoner med litt selvtillit og ikke bare blir stående og håpe noen andre tar ansvar. Ha dere på kurs, det kan være meg eller noen dere bryr dere om dere redder!

Jeg snappet opp noen tips som kan deles her, men det erstatter ikke kurset.
*Norsk Luftambulanse har laget en APP som gjør at du får opp GPS-posisjon (på riktig format) mens du ringer nødnr. Genialt alle de gangene man ikke vet nøyaktig adresse der man er:
https://norskluftambulanse.no/hjelp113/

*Må du bruke en låst telefon som du ikke har koden til, så kan man ringe nødsamtaler uten å låse opp. Men det er ikke sikkert den kjenner igjen norske nødnr. 112 skal virke på de fleste, siden det er felles nødnr i hele Europa (det er også et tips for dem som reiser mye). 112 rutes til politiet i Norge, men de kan videreformidle til riktig etat hvis du ikke får til å ringe direkte.

*Nødnr. har prioritet i mobilnettet. Prøv å ring selv om det står telefonen ikke har dekning! Det har også vært nevnt at man kan ta ut SIM-kort hvis din operatør ikke har dekning. Nødnr kan man ringe uten SIM (men prøv 112 som over hvis dere ikke kommer gjennom)

*Legevakt har et felles nasjonalt nr: 116117 Dette kobler deg alltid til nærmeste legevakt, på samme måte som 02800 for politi. Ingen av disse er nødnr, men er tenkt brukt når det ikke står om liv.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2017, 00:12 
Avlogget

Har kjøpt ei kanne rensa bensin til bruk på primus da den jeg har begynner å bli tom. Har alltid minst 5L stående. Primuser av ymse slag som går på bensin har jeg mange av.
Har også kjøpt to storsekker ved.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 22:04 
Avlogget

Har kjøpt gass til gassoven i tilfelle straumen går, (har også fylt nokre dunker med bensin til aggregatet).

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1851 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 120, 121, 122, 123, 124

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support