Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Aug 2018, 08:59

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Jun 2013, 11:29 
Avlogget

Tenkte å begynne en tråd for de av dere kikker på småbruk, hytter på åsen eller rett og slett drømmer dere vekk i å ha ett sted å lagre opp litt ting. Jeg kan ikke se at det finnes noen tråd for slike ting så langt så moderatirene får flytte den til egnet plass hvis dette er feil.

Så, over til finn linken jeg tenkte å dele, så får andre fylle på med steder de veit om og forklare litt hvorfor de anbefaler / gir en "headsup" for akkurat dette stedet.

http://www.finn.no/finn/realestate/leis ... type=agent

Dette er innenfor radio dekning med mange preppere.. Mye likesinnede i dette området, og noen i nabo kommunene. Med bil så er helsfyr 45-50 minutter unna og med bil+tog så er du i oslo på under timen..

Lite tips, første gang man reiser oppover i disse strøk så føles det øde, ta turen noen gange, gjerne til forskjellige tidspunkt så blir man litt kjent med solforhold, reiseavstand folk i nabolaget osv.

dette er ikke helt i nabolaget mitt, men fortsatt er jeg rimelig kjent i området der da jeg i barndommen ferierte på hytta i lia på andre siden. mye småbruk i området så man vil bli tatt godt var på om man ønsker å prøve seg med dyr eller rett og slett lære andre "gårds-ting".

synspunkter eller spørsmål? post så kan jeg evnt. prøve å sjekke opp det jeg ikke veit.

gullars: velkommen til området ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2013, 11:45 
Avlogget

Artig artig!

Jeg vurderte noe type "hytte" eller nedlagt småbruk en periode. Ganske mye spennede i distriktet om man leter litt.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2013, 13:36 
Avlogget

lenge siden sist Gullars, Veldig hyggelig og se deg her inne igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2013, 16:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Interessant! Men det er ikke overenstemmelse mellom oppgitt tomteareal på Finn og i kommunens kartløsning. Finn opplyser 27,3 mål, mens det ut i fra info.funksjonene i dette kartet bare er 17,7. Det er heller ikke noe tilgrensende gårdsnummer på 10 mål som kan forklare "forsvinningen". 10 mål med f.eks. vedskog er etter min vurdering meget vesentlig. Ellers interessant!

Med hensyn til vann så er det ikke rennende vann på eiendommen. Det er kun to eiendommer på oversiden som later å være helårsboliger, og en tredje litt nord for de to. Disse har antagelig samme avløpssystem som den aktuelle eiendommen, altså spredegrøft. Hvorvidt dette går ut over vannkvaliteten bør sjekkes. Det samme bør den ila som vannet stammer fra. Går den tørr, er det gravd/boret etter vann i nærheten osv. Jordkvaliteten er også vesentlig. Jeg ville stukket innom de to husene ovenfor og slått av en prat i alle fall.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2013, 16:35 
Avlogget

Skog og Lanskap sine sider opplyser hvis det er teiger som ikke ligger i direkte tilknytning. Som du ser fra denne linken så har du en teig på oversiden som tilsvarer det savnede arealet.

http://gardskart.skogoglandskap.no/map. ... r=6&bnr=36

Utover det så ser jeg de betrakningene du har som gjennomtenkte, og absolutt noe å sjekke ut.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2013, 18:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Se det ja! Der dukket skogteigen opp. Og skikkelig høydeangivelse, huset er på ca 300 moh, avgjørende for hva som kan dyrkes i nordøstvendt hellende terreng. Og skogen har høy bonitet. Bra!

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2013, 22:26 
Avlogget

Det som er kjipt med et sted i Norge, er at vi har vel rundt 8 mnd med vinter, snø osv. Det er ikke særlig ok.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2013, 10:11 
Avlogget

4everinkognito skrev:
Det som er kjipt med et sted i Norge, er at vi har vel rundt 8 mnd med vinter, snø osv. Det er ikke særlig ok.

Drivhus min venn! ;) Ellers så gjelder det å stocke up til vinteren. Slikt våre besteforeldre, og deres foreldre har gjort oppover tidene.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2013, 19:36 
Avlogget

Skal man ha dyr så kan det og være lurt å gå for de eldre rasene, disse er vanligvis mye mer hardføre og kan ofte (til en viss grad) gå ute og finne deler av maten sin selv også om vinteren.

Jeg håper en vakker dag å kunne bo på et småbruk "oppi dalom" og følger jevnlig med på finn selv om det er noen år frem i tid. Jeg fant denne i dag som jeg forelsket meg litt i: https://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=42389359&sort=0&keyword=sm%E5bruk
Gårdskart: http://gardskart.skogoglandskap.no/map.html?komm=0615&gnr=18&bnr=17
Dette småbuket har bra bygningsmasse med alt man trenger, borebrønn i tilegg til elven og en bekk, 140 mål hvor det meste er skog så man har ved og beite, pendleravstand til flere mindre byer og til nød til oslo (nesten to timer er i overkant men lar seg gjøre). Tamle tømmerbygg er solide (de har stått der i flere hundre år, så noen til burde de klare), men ville bli enda bedre om man fornyet takene med sten eller torv, låven ser ut som den hadde hatt fordel av litt vekt for å holde ting sammen. Ulempene med dette bruket er mangelen på dyrket mark, og at den kanskje ligger for nerme riksveien. Flom tor jeg ikke er noe problem, etter min telling ligger tunet 10+ meter over normalvannstand så det skal litt til. Teigene er nok litt ugunstige og, noe er bratt og litt langt unna.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2013, 10:47 
Avlogget

Har noen 750.000 spenn å gi meg?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2013, 15:58 
Avlogget

Filbert skrev:

Det kan la seg ordne! Du må bare sette inn 10 000 på min konto i Nigeria til å dekke kostnader i forbindelse med overføringen. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2013, 22:54 
Avlogget

Filbert skrev:

Har ikke du en tilsvarende eiendom? Dog kanskje ikke så mye eiendom? Jeg skal fyre opp grillen og finne frem godt drikke så skal vi feire deg inn i nabolaget..

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2013, 00:08 
Avlogget

Ikke helt tilsvarende nei..... men jeg skjønner jo tanken. Hadde vært en fin kåk nr 2 (men så mye plen å klippe da)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2013, 00:20 
Avlogget

30 mål hadde vært fin beitemark for 14 sauer. Så sperrer du av 1 mål rundt huset.

Eller du har færre sauer, har litt mer mat dyrking og kanskje noen griser.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2013, 08:49 
Avlogget

Ikke frist...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet