Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2018, 22:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kjeltringstreker...
InnleggSkrevet: 17 Jun 2013, 22:46 
Avlogget

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/112/2-politifolk-beskytter-3-kommuner-2798063.html#.Ub-DQJzhdpM 2 politifolk beskytter 3 kommuner

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/112/Geir-er-eneste-politi-i-kommunen-2798064.html#.Ub-DKpzhdpM Geir er eneste politi i kommunen

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-har-de-ikke-hatt-politi-pa-2_5-ar-2734038.html#.Ub-DJJzhdpM Her har de ikke hatt politi på 2,5 år

Hvilket politi? :lol: Vet faktisk ikke om jeg skal le eller gråte. Det er tydelig at "bygden ordner opp selv".

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2013, 13:46 
Avlogget

Gray, din og dine naboers sikkerhet er veldig imponerende greier. Hadde alle naboer vært sånn ville ikke det vært så lett og tatt inbrudd. Har dere viltkamera og night vision kameraer med tilkobling til pc. Jeg skal kjøpe ip kamera som kan styres via pc. Det skal vist funke veldig bra og med 5-6 sånne kan det dekke store områder.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2013, 12:06 
Avlogget

George Orwell jr.'s bok 2034...
Også kalt....
"Lillebror ser deg"

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2013, 16:21 
Avlogget

Når det nå snakkes om kameraer og slikt... Dere har satt dere inn i regelverket for kameraovervåkning håper jeg? Litt unødvendig og måtte betale bot for ulovlig overvåkning av naboen etter å ha anmeldt et innbrudd og levert inn bilder av tjuvene... 8-)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2013, 16:35 
Avlogget

Mener å huske fra Datatilsynet at så lenge man filmer på din eiendom og ikke noe offentlig så er det lovlig. Man skal vel i teorien sette opp skilt.

Om man ikke har kameraer så har jo et slikt skilt litt skremmeeffekt!

http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/

Privat grunn

En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Det er likevel noen begrensninger og problemområder du må være klar over: Kameraet kan ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom. Du kan heller ikke overvåke andres private sfære, slik som leieboere og deres besøkende.

Dersom det er en begrenset ferdselsrett over eiendommen skal dette tas hensyn til, normalt ved at overvåkingen ikke fanger opp denne ferdselen eller at de det gjelder har gitt sitt samtykke til overvåkingen. Det er normalt ikke lov til å overvåke områder hvor det foregår allmenn ferdsel. Selv om du er grunneier kan du altså ikke fritt filme turgåere eller badende på din egen eiendom.

Viltkamera

Viltkamera er overvåkingskamera som plasseres i utmark for å fange opp dyreliv. Bruk av viltkamera er tillatt så lenge hensikten utelukkende er å ta bilder av dyr, og dersom det er truffet effektive tiltak for å unngå at det blir tatt bilder av mennesker.

Å kunne ferdes i skog og mark uten å bli overvåket er et viktig fellesgode. Viltkamera bør derfor bare plasseres der det er usannsynlig at mennesker ferdes. Kameraene bør uansett skiltes så man ser at området er overvåket. Hvis det blir fanget opp mennesker på opptakene, skal dette slettes.

Du bør kontakte grunneier før du eventuelt setter opp kamera.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2013, 18:37 
Avlogget

Viltkamera kan være bra, men å bruke dem som overvåkningskamer med "viltkamera" som unnskyldning er nok en dårlig ide med regelverket som er. Men å ha dem i hagen burde ikke være noe problem så lenge de ikke dekker områder hvor folk ferdes i lovlig ærend. Hvorvidt bilder fra disse vil kunne brukes som bevis er jeg usikker på, men jeg ville ikke tatt kjangsen. Når det er sagt så skjer det uhell, jeg vet av en forsker som fikk noen fine veldig gode bilder (hjemmebygget vilkamera av speireflekskamera med bevegelsensor og bilbatteri) av et ungt par som utfoldet seg i det fri... Dette til tross for at kameraet hang flere kilometer fra nermeste sti og milevis fra bebyggelse.

Lamper med bevegelssensor fungerer bra, men ser man ikke at de er på eller når man ligger og sover så er det lite hjelp. Hvis man er litt kreativ kan man ganske enkelt lage en alarm basert på en sånn sensor, men å bli vekket av hver eneste katt på tur kan fort bli slitsomt...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2013, 04:35 
Avlogget

Gullars skrev:
Du bør kontakte grunneier før du eventuelt setter opp (vilt)kamera.

DET er snakk om gledesdreper det....

Er det ikke bare å sette opp skilt ved Kommunegrensa:

"Her har vi mange Viltkamera. Kontakt grunneier for å vite hvor" :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2013, 22:50 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Når det nå snakkes om kameraer og slikt... Dere har satt dere inn i regelverket for kameraovervåkning håper jeg? Litt unødvendig og måtte betale bot for ulovlig overvåkning av naboen etter å ha anmeldt et innbrudd og levert inn bilder av tjuvene... 8-)

Egen eiendom og uten merking. Etter mye vurderinger frem og tilbake så fant vi det hensiktsmessig å faktisk filme kjeltringene, ikke informere dem om at de skal trekke hetta over hodet før de prøver seg. Vi oppnår å ha bilde av dem og ikke så mye oppmerksomhet i nabolaget for at vi har kameraovervåket områder.

Og skulle vi ha behov for å sirkulere bildene til den lokale sheriffen så veit vi noen av gutta der vil ta bildene inn "som anonymt tips".

Jeg får lese sakene nedover her, men mener at hvis vi melder det til data tilsynet så behøver det ikke å være merket??

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2013, 10:59 
Avlogget

gray skrev:
Frøyatro skrev:
Jeg får lese sakene nedover her, men mener at hvis vi melder det til data tilsynet så behøver det ikke å være merket??

Det var derfor jeg kom med forslaget om å sette opp skilt ved kommunegrensen at dette er en overvåket kommune.
Tror også at det er slik at hvis det ikke er satt opp skilt om overvåkning kan det bli vanskelig å bruke bevisene i retten....

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2013, 13:56 
Avlogget

Hårek skrev:
gray skrev:
Frøyatro skrev:

Det var derfor jeg kom med forslaget om å sette opp skilt ved kommunegrensen at dette er en overvåket kommune.
Tror også at det er slik at hvis det ikke er satt opp skilt om overvåkning kan det bli vanskelig å bruke bevisene i retten....

Godt forslag i grunn...

Jaja, da får jeg overlate bildene til det lokale borgervernet i stedet, så ordnes ting på andre måter. Hvis stut-huer av norsk stat ikke skjønner at på ett eller annet tidspunkt så tar folk loven i egne hender så kan de ha det så godt.

Virker som at loven/politiet ikke lengere tolker loven med samme briller som befolkningen så begynner det jo å bli ett problem.

Ikke det at jeg har noe problemer med det da så klart, jeg sitter i sirkel med meg selv, røyker strå og kjenner overhodet ikke til verken lovbrytere, borgervern eller problemer.. :-|

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2014, 04:53 
Avlogget

Hadde en ubehagelig opplevelse i dag , kom en ukjent mann og kikket rett inn i stue vindu. Han skulle sikkert stjele noe men vi fikk ringt politiet og han ble borte før de kom.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2014, 11:02 
Avlogget

"Borgervern" er bare ett ord som har blitt gitt en negativ betydning. Jeg er borger av landet og jeg verner om meg og mine så godt jeg kan . Med andre ord er jeg en borgerverner. Om flere naboer skulle ønske å gjøre det samme er det ikke noe ulovlig i det. Finnes ikke en paragraf som rammer dem.Det vi må huske på er at når det gjelder vår sikkerhet er det utelukkende er vår egen oppgave å ivareta den. Ikke politiets oppgave. Det er noen som tror at politiets oppgave er å beskytte landets innbyggere. Det stemmer ikke. Deres oppgave er å finne ut hvem som har gjort dette mot deg. De kommer med sperretapen og tar det derfra. Hvis du skal unngå at noen trekker ut sperretapen rundt deg må du passe deg selv. Og så er det viktig hva man sier til politiet når de står på døren etterpå, slik ett par huseiere har erfart denne siste uke."Jeg var redd. Jeg fryktet for mitt/min families liv" er alt en bør si. Ved all annen kommunikasjon med dem bør man be om assistanse av en advokat . Å tro at den "forståelsesfulle" politimannen er din venn kan gi deg store problemer. Man må igjen huske hvordan en politimann tenker. Han skal etterforske, utarbeide en siktelse som igjen kan gi en tiltale. Det er det som ligger i ryggmargen deres. Og hvis du ikke ligger der slik at han kan trekke tapen rundt deg, vil han feste blikket på deg som en kandidat for å få utført jobben sin. Men for å sitere ett gammelt amerikansk munnhell :I rather be tried by twelve than carried by six....

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2014, 10:45 
Avlogget

Jeg har over tid benyttet meg av et system som heter Logitech Alert. 1 inne kamera, og 1 utekamera. Det er 2 forskjellige typer kamera. Du kan koble på 6-8 kameraer totalt. Du kjøper først hovedpakken, enten med utendørs eller innendørs. Du får da med Logitech Alert Commander softwaren. Du registrerer deg og får brukernavn og passord til innlogging for webinterface.

Suveren kvalitet. Kan brukes fra hvilken som helst PC med internet tilgang eller en iphone/android. Kan brukes direkte fra din egen pc hjemme uten internet for ren overvåkning.

Velig greit å bare logge meg inn på Iphonen min når jeg er ute og trakker, om jeg vil se om noe skjer.

Innkjøpspris: Ca 2500 kr fra eller til på feks Komplett.no , jeg vil tro om man driver firma at man kan få det godkjent innkjøp.

http://www.logitech.com/no-no/product/alert-web-mobile-commander

http://www.teknofil.no/artikler/logitech_alert_-_utrolig_enkel_videoovervaakning/91081 Terningkast 6 fra Teknofil.

http://www.dinside.no/852604/logitech-alert-overvaaking-for-alle Topp karakter fra DinSide

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2014, 10:47 
Avlogget

http://www.youtube.com/watch?v=ajqBkTtAN28

Dakota Alert er et system du graver ned under bakken. Når en bil, evnt person trakker på dem vil det gå av en liten alarm. Slikt jeg forstår det. Early warning!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2014, 18:05 
Avlogget

Jeg syns den tidligere kulturministeren oppsummerte det godt med å si at man har lov å hindre ulovlige handlinger, men at å straffe for slike er myndighetenes jobb.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support