Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Aug 2018, 05:59

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kjeltringstreker...
InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 07:23 
Avlogget

Du bør også være glad for at du ikke er anmeldt for brudd på loven...
det ville glatt ha vært "ha det bra ervevstilatelser" på en fem års tid det der.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 10:07 
Avlogget

He he ja ja om jeg hadde blitt dømt for å skremme vekk noen litauske innbruddstyver, da hadde jeg tatt den. Men samtidig hadde jo det belyst hvor riv ruskene galt det står til med samfunnet vårt. Det strider mot min natur å ikke forsvare hus og hjem. Tror nok det gjelder de fleste, og når man bor slik til at det tar 45min før politiet kommer, om de i det hele tatt kommer. Og jeg har dessverre null tilitt til dem, så her order jeg opp selv. Hva gjør dere ved en eventuell samfunns kollaps eller krig, hvor det ikke bare er å ringe etter hjelp?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 10:11 
Avlogget
Brukerens avatar

meg bekjent har ikke samfunnet kollapset helt ennå?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 10:15 
Avlogget

Er klar over det, det var ett spørsmål jeg stilte for å få dere til å tenke over hva dere hadde gjort og eventuelt forklart hvordan dere hadde løst det:)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 10:27 
Avlogget

Jeg hadde i iallefall ikke viftet med et leketøy og trodd at det hadde hatt noen som helst positiv effekt.
Hadde det vært i Drenica Dalen eller Beka dalen, hadde du fått 2 stk 7,62 x 51 i bryskassen før jeg hadde sjekket hva slags pistol du veivet med.

Jeg ser for all del utfordringene du poengterer, men fra et ståsted hvor jeg selv har båret våpen i tjeneste og til selvforsvar så kan jeg ikke på noen som helst måte se noe som rettferdiggjør bruk av ikke ekte våpen til trusler. Skal et våpen trekkes og benyttes mot noen, er det kun i sekundene før skudd skall avfyres, og måtte kunne avfyres.

Videre er det slik du har beskrevet, helt soleklart du som er den eneste lovbryteren i det scenarioet og det ville kommet en strafferettslig reaksjon om det hadde blitt fulgt opp. Så lenge sammfunnet ikke har kollapset, og hjulene fortsatt går - hva er det du har på hytta som er så viktig at du er villig til å ofre helse og liv for det?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 10:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Altså, om det var postapokalypse og samfunnet var et like fjernt minne som politi og rettsvesen, hadde bilen med (formodete) tyver blitt avvist ved veisperringen borte ved brua og ikke kommet så langt som til min oppkjørsel. (jeg har, for ordens skyld, ikke noen tro på hverken WROL eller TEOTWAWKI med det første).

og som Filbert sier: "don't bring a knife to a gunfight". det eneste som hender er at man hever konfliktnivået på falske premisser.

hva du burde gjort i din situasjon vet jeg ikke, men tipper det hadde vært lurere/mer risikofritt å låse døra. Har mine tvil om de hadde giddet å forsøke å bryte seg inn til en fyr med hund.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 13:07 
Avlogget

Filbert: jeg er ikke uenig i at det er en risiko det jeg gjorde. Men jeg mener det var det riktige i den situasjonen. Og med tanke på den ettervirkningen det har hatt, null innbrudd i området her på 6år. For meg så var det verdt det. Jeg ville løst det igjen, men mulig med en litt annen vri. Jeg har flere hunder i dag, å gi meg uten kamp... det vrenger seg i magen ved tanken. Men jeg forstår og respektere at andre vil gjøre det annerledes.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 13:43 
Avlogget
Brukerens avatar

"vrenge seg i magen" = æresspørsmål. "æresspørsmål"= hevn, selvtekt, WROL etc. etc.

Det er det som er grunnen til at vi har et rettsvesen, nemlig at privatpersoner ikke skal bestemme på magefølelse hva som er riktig eller galt. Var du f.eks. helt sikker på at det VAR innbruddstyver og ikke festdeltakere som hadde kjørt feil? Eller en overivrig politibetjent som kjørte en tur?

(og ja, det er utrolig irriterende når ikke rettsvesenet fungerer, siden det er det man forventer.)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 13:45 
Avlogget
Brukerens avatar

(og jeg skal ikke påstå at jeg hadde gjort noe helt annet og mer moralsk i den samme situasjonen, men hva man innbiller seg at man hadde gjort i en sånn situasjon er som regel det man gjør.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2014, 15:16 
Avlogget

He he ja, ganske sikker. Slik som jeg bor så kjører du ikke feil. Du har som regel snudd før du kommer så langt. He he du får si ifra om du ser norsk politi i litausk registrert bil :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2015, 00:02 
Avlogget

Vært plaget med innbrudd her og, heldigvis bare cd spiller i ene bilen som mangler. Har vært vant til å kunne la bilen stå ulåst her og, men aldri mer.. Nye spillern blir limt med tec7, lykke til neste tyven som skal prøve å få ut den :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2015, 19:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Da får du krysse fingrene for at den holder ut bilens levetid da... og ikke et sekund lengre. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2015, 00:19 
Avlogget

Bilens levetid er ca 1,5 år fra nå, satser på at den holder såpass ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support