Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Feb 2018, 16:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kjeltringstreker...
InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 12:22 
Avlogget

I natt så var det raid i nabolaget av noen kjeltringer.

Vi begynte å få en dårlig magefølelse i går da en bil snoket seg igjennom nabolaget (som strekker seg over flere km og ingen andre enn postmannen og søppelbilen stopper i hver avkjørsel) og viste stor interesse for hva folk hadde i hager og om hus så bebodde ut.

Greit nok, jeg kunne ta feil og strengt tatt ingen straffbar handling å beundre vakre prepper hjem på landet.

Men jeg pratet med ett par andre prepper naboer og de hadde lagt merke til det samme. Jeg låste i går kveld grinda på hovedveien inn på eiendommen, dog fortsatt ikke umulig å komme inn, men det vil lage vesentlig med lyd.

Så kl 03.45 i natt våknet jeg av at jeg hørte en bil trille inn og det smalt svakt i ei bildør. Jeg fikk telekon kontakt med nærmeste nabo som også hadde låst grinda, og i hvert våres hjem stod vi i mørket og betraktet dem mens de undersøkte grindpatentet. De gjorde noen spede forsøk på å løfte grinda av, men da det begynte å lage lyd så gav de seg. Det samme gjentok de hos naboen, men der også ett forsøk på å brekke løs låsen.

Plutselig etter ca 10 min så hoppet dem inn i bilen og bråreiste. Naboen og undertegnede kastet seg i bilen for å på behørlig avstand følge med på hva som skjedde. Vi mistet desverre dem av syne ganske tidlig, men vi fikk vekket to andre naboer som hadde fått brutt opp en garasje dør og ei låst grind, men vi kunne ikke finne noe stjålet.

Når status i dag er gjordt opp så klarte de 4 nærmeste prepper familiene seg relativt greit, Værre var det med en nabo som mistet en relativt stor og fin båtmotor og en som er håndverker som mistet 30-50% av arbeidsverktøyet sitt.

Dagens aktivitet blir vel å sveise på fester på grindene slik at de ikke er bare å løfte av, forsterke gjerdet rundt naturlige adkomst veier og få opp litt mer varsling. Og ikke minst benytte anledningen til å hjelpe "ikke forbredte" naboer så de får sikret sine eiendommer også.

Topp

Innleggets emne: Re: Kjeltringstreker...
InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 13:31 
Avlogget

Trasige greier, men det tyder på at dere har et godt naboforhold. Imponerende naboforhold.

Klassisk østeuropeisk taktikk. Gjøres gjerne langt utenfor alfavei! Det har nok vært noen i området før som har undersøkt plassen deres.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 13:45 
Avlogget

Ja, bilen som snoket igjennom nabolaget hadde utenlandske skilter. Den som kom på natten fikk vi ikke sett.

Vi får vel etablere ett borgervern siden det tar politiet minst 45-50 minutter å komme hit uansett hvor raskt de prøver og hvis de i hele tatt gidder å ta saken.

Men jeg tror det blir fortgang på forespørselen hvis du ringer opp igjen og sier at de ikke behøver å komme alikevel for nå er borgervernet på vei så politiet kan bare se vekk fra forrige telefon.

Er borgervern forresten lov i norge?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 13:49 
Avlogget

Borgervern er vist ikke "lovlig".

Du kan se på følgende punkter:

http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8dverge Nødverge

http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8drett Nødrett

http://no.wikipedia.org/wiki/Selvtekt Selvtekt

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 14:10 
Avlogget

Så dumt, jeg ser for meg ei haug med borgervern folk med fakler, høygafler og spader som mer truende en natt på glattcelle og frokost dagen etterpå.

Jaja, kanskje politiet tar saken alvorlig da hvis de har mistanke om at bygda ordner opp selv.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 14:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, borgervern er nok ikke lovlig i henhold til dagens jus. Men om man holder det på nivået beskrevet i denne artikkelen, kan man til og med få politiets velsignelse.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 14:38 
Avlogget

Da får vi holde oss i skinnet... men som en av de berørte liret av seg (det kom en del sterke utsagn også, men jeg får se på dem "som i affekt").

Sitat:
hvis bikkja tar ett god jafs i baken så kan jeg ikke si at jeg skynder meg med gi kommando om at den skal slippe" og når eiendommen er godt gjerdet inn og behørlig merket har man jo kanskje litt bedre kort. og så er vel ikke det personer som uten videre verken vil anmelde saken, møte på sykehuset og beskrive hva og hvordan de ble skadet.

og når bygda er kjent for "intet sett, intet hørt" og at ting bare ordner seg så skjønner jeg om politiet vil sette inn litt ekstra resurser for å forhindre en oppblomstring i denne måten å takle problemer på.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 14:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, man er ikke trygg langt utpå landet heller, og spesielt ikke på denne årstiden. Godt å høre at du har gode naboer, og solid grind. Siden bikkja begynner å bli litt døvhørt har jeg også invistert i viltkameraer, og vurderer å kjøpe en sånn revevarsler også.( Alt skal bare brukes til å følge med på dyrelivet selvfølgelig ) Solide låser på alle bygninger og utelys med bevegelses-sensor er også en fordel.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 15:39 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Ja, man er ikke trygg langt utpå landet heller, og spesielt ikke på denne årstiden. Godt å høre at du har gode naboer, og solid grind. Siden bikkja begynner å bli litt døvhørt har jeg også invistert i viltkameraer, og vurderer å kjøpe en sånn revevarsler også.( Alt skal bare brukes til å følge med på dyrelivet selvfølgelig ) Solide låser på alle bygninger og utelys med bevegelses-sensor er også en fordel.

Du sier noe, men ja, her er det både ekstra gode låser, film på rutene i første etasje, ekstra hengsler, alarm både inne og med utendørs sensorer. Kamera overvåkning og lyskastere, men jeg må jo innrømme at alene i mot 3-4 robuste østblokk karer som bærer containere til daglig virke så vil jeg en utfordring. Det virker også som skilt som kamera overvåket, lyskaster som gikk på, synlig kamera ikke var avskrekkende for å prøve.

Sånn sett så er det greit å stoppe dem lengs mulig ut. Og akkurat i natt så virket det som en enkel dårlig hengelås ødela lysten til å bære ting ett stykke tilbake til bilen. Men hadde de hatt med seg ei skikkelig boltesaks så hadde ikke den låsen vært noe problem. Brekkjernet så ut til å bli for svakt hos naboen i hvertfall, tror det var ca lik størrelse på låsen hadde hadde brukt.

Nå er hengslene fått sveiset på ett lite tverrstag over slik at grindene ikke lar seg løfta av uten bruk av vinkelkutter eller en lang jobb med baufil. Begge deler vil gi rimelig mye lyd. Låsen er nå forsterket og fått ett beskyttelses jern over seg, nå montert på innsiden av grinda slik at det ikke synes fra yttersiden av det er ekstra lås der (for å forhindre at folk begynner å lure for mye).

Nå er det en matbit så skal vi forsterke noen hundre meter med piggtråd og stramme topptråden og netting slik at gjerdet fremstår som "kjedelig og vondt" å forsere. Så skal vi rydde litt ekstra utstyr inn i uthus, fjernet litt hageredskap som stod ute og noen sykler. Så parkerer vi kjøretøy nærmere huset og får en åpen sone med lite verdier uten for dette.

Nødbluss og snublesnorer venter jeg litt med som fast installasjon. Men jeg har nødpluss montert slik at jeg kan fjernutløse det innefra om det skulle blir nødvendige å påkalle flere naboer sin oppmerksomhet.

Jeg regner med de kommer tilbake i løpet av en uke eller to, har vi først blitt merket av som mulig mål så vil de nok prioriere det. Forrige gang så kom de tilbake etter 6 dager, men de måtte reise tomhent herfra den gangen også.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 17:18 
Avlogget

Borgevern er ikke lov, men ........ man kan gå sammen for å holde utkikk, kontakte naboer, stoppe personer som gjør noe ulovlig.
I dag finnes det videoutstyr som man kan koble til pc.
Infrarøde kameraer som virker 24/7 som kan seriekobles til pc.

http://www.youtube.com/watch?v=JM9LH2yhVwo

http://www.youtube.com/watch?v=l_m1w2LyQkE

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 20:56 
Avlogget

Borgervern er vel ikke lov, men man har vel rett til å møte enhver ulovlig handling med en tilsvarende proposjonal handling for å hindre ulovlig atferd?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 21:14 
Avlogget

;-) vi har rimelig bra kamera løsninger, opptak med backup offsite og streaming slik at alle i prepper gruppen kan holde øye med hverandres eiendommer og boliger. vi kontrollerer egen sambandsutstyr oss i mellom slik at vi har full redudans på linjer og kontroll på tilgang både i dag og i fremtiden.

det som bekymrer er at man ønsker å seile under radaren og ikke måtte allerede nå måtte tilkjenne gi alle sikkerhetstiltak. og det virker ikke som disse folkene bekymrer seg over ting som lyskastere og kamera. noe sier at de ikke nødvendigvis gir seg om du tilkjennegir deg heller. klart hvis tropper opp samlet men da har vi fort en konflikt som kan eskalere.

tror kanskje vi må øke "grayman" faktoren så vi seiler enda mer under radaren. ønsker på en måte ikke å ta loven i egne hender før det blir strengt tatt nødvendig og forhåpentligvis så er det lenge til..

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2013, 17:08 
Avlogget

gray skrev:
;-) vi har rimelig bra kamera løsninger, opptak med backup offsite og streaming slik at alle i prepper gruppen kan holde øye med hverandres eiendommer og boliger. vi kontrollerer egen sambandsutstyr oss i mellom slik at vi har full redudans på linjer og kontroll på tilgang både i dag og i fremtiden.

det som bekymrer er at man ønsker å seile under radaren og ikke måtte allerede nå måtte tilkjenne gi alle sikkerhetstiltak. og det virker ikke som disse folkene bekymrer seg over ting som lyskastere og kamera. noe sier at de ikke nødvendigvis gir seg om du tilkjennegir deg heller. klart hvis tropper opp samlet men da har vi fort en konflikt som kan eskalere.

tror kanskje vi må øke "grayman" faktoren så vi seiler enda mer under radaren. ønsker på en måte ikke å ta loven i egne hender før det blir strengt tatt nødvendig og forhåpentligvis så er det lenge til..

Det høres ut som dere har fått rigget dere godt til gray. Kjekt om man har en hel bygd hvor alle er preppere.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2013, 17:45 
Avlogget

Gray jeg vil flytte hvor du bor! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013, 13:52 
Avlogget

Vil nok bli noen endringer i"lovverket" når krisetidene har fått ordentlig fotfeste! Tipper sheriffen trenger noen frivillige hjelpere etter hvert. :shock:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support