Northman skrev:
Men for å sitere ett gammelt amerikansk munnhell :I rather be tried by twelve than carried by six....
Ja, og det er jo nettopp det vi legger opp til her i Norge. Og så lenge den makten vi bruker for å avverge lovbrudd står i forhold til situasjonen, har vi ingen ting å frykte av at politi og evt domstol går handlingen etter i sømmene, altså at vi blir "tried by twelve".
Jeg hørte på nyhetene nå nylig at de to som hadde grepet inn da en 10-åring i Oslo ble forsøkt frastjålet mobilen sin ikke vil bli straffeforfulgt, det blir altså ikke en gang en rettssak. Nå skal jeg ikke si det for sikkert, men jeg mener å huske at noen mente de hadde gått for langt ved at tyven hadde blitt sparket mens han lå nede. Det høres for meg ut som om vedkommende var satt ut av spill. Å gjøre noe slikt vil anses som avstraffelse, ikke avverging av lovbrudd. Og da går man for langt. Men grenseoppgangen er vanskelig, noe jo også juristene som uttaler seg om disse sakene gir uttrykk for. Redsel og adrenalin kan få noen til å gå lenger enn de hadde behøvd å gjøre dersom de hadde vært kalde og rolige for eksempel. Om det er slike formildende forhold eller at etterforskningen har vist at dette ikke var riktig, vet jeg ikke.
Men dette eksemplet viser at vi kan gripe inn for å hindre lovbrudd både mot oss selv og andre. Men inngripenen må altså stå i rimelig forhold til lovbruddet. Og det er urimelig å forvente at politiet skal ta en avgjørelse der og da uten å ha etterforsket forholdet grundig. Vi må finne oss i at det kan ta tid å avgjøre slikt.
Men som du selv skriver i innlegget rett over her, har du hatt uønsket besøk i ditt eget hjem som egentlig ikke hadde noe ondt i sinne slik jeg forstår. De var bare fulle og tok feil av hvor festen foregikk. Du taklet tydeligvis dette helt eksemplarisk og saken ble løst uten andre problemer enn at du sitter igjen med noen ubehagelige opplevelser. Hadde vi levd i et triggerhappy USA, ville kanskje ikke slike episoder endt like godt. Og jeg er helt enig i de enkle forhåndsreglene dere tar.