Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Okt 2018, 05:21

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kjeltringstreker...
InnleggSkrevet: 04 Jan 2014, 00:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Tajik, Filbert?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2014, 10:11 
Avlogget

Jepp, draugjeger
Som nevnt andre steder så har jo jeg også fanget en innbruddstyv en gang :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2014, 13:40 
Avlogget

Min personlige mening og oppfatning er at om at om noen bryter seg fysisk inn i huset ditt så har man egentlig sån "prepper perspektiv", ikke gjort jobben din.

Med den overvåkningen jeg henviser til så kan jo man være litt føre var. Større innbrudd betyr ofte at noen "spaner" eiendommen.

Sikring av dør og vinduer. Det holder i hvert fall "Narko Johnny" ute, som kanskje er den farligste i en slik situasjon. Høy på dop og desperat etter noe han kan selge til neste dose. Proffe innbrudstyver tar som oftest huset ditt når du er vekkreist.

Forøvrig er min policy at om en person bryter seg inn til meg når det opplagt er folk hjemme, er at vedkommende har intensjon om å skade eller drepe meg og min familie. Og vedkommende må nesten ta konsekvensene av det.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2014, 16:08 
Avlogget

Jeg har som policy å alltid ha ytterdør låst. Alltid. Ingen skal kunne gå rett inn i huset mitt uten at jeg har invitert dem. To ganger har jeg og kona opplevd en sen fredagskveld/natt at det plutselig har stått uvedkommende i stua , der vi sitter og ser på tv. Høyrøstede og småfulle. Men begge gangene var det unge menn som hadde gått inn i feil hus på vei til en fest de visste om. Og som i bunn og grunn var greie ungdommer , bare med en festpromille. Og som beklaget og beklaget og gikk fort ut når de skjønte tabben. Men jeg har også forstått at jeg kanskje har hatt flaks. Det er ikke alle som er slik. Hvis døren er låst vil man ha litt tid på seg. Tid til å gjøre tiltak. Tiltak som en god prepper vil ha tenkt over på forhånd. Og om noen begynner å dundre på døra en sen kveld , har jeg også valget om jeg vil åpne. Etter å sjekket dem gjennom vinduet. Er ikke døren låst er situasjonen en annen og man et uten en første barriere og risikerer å komme i situasjoner med begrenset mulighet til å velge. Lås dørene...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2014, 22:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Northman skrev:
Men for å sitere ett gammelt amerikansk munnhell :I rather be tried by twelve than carried by six....

Ja, og det er jo nettopp det vi legger opp til her i Norge. Og så lenge den makten vi bruker for å avverge lovbrudd står i forhold til situasjonen, har vi ingen ting å frykte av at politi og evt domstol går handlingen etter i sømmene, altså at vi blir "tried by twelve".

Jeg hørte på nyhetene nå nylig at de to som hadde grepet inn da en 10-åring i Oslo ble forsøkt frastjålet mobilen sin ikke vil bli straffeforfulgt, det blir altså ikke en gang en rettssak. Nå skal jeg ikke si det for sikkert, men jeg mener å huske at noen mente de hadde gått for langt ved at tyven hadde blitt sparket mens han lå nede. Det høres for meg ut som om vedkommende var satt ut av spill. Å gjøre noe slikt vil anses som avstraffelse, ikke avverging av lovbrudd. Og da går man for langt. Men grenseoppgangen er vanskelig, noe jo også juristene som uttaler seg om disse sakene gir uttrykk for. Redsel og adrenalin kan få noen til å gå lenger enn de hadde behøvd å gjøre dersom de hadde vært kalde og rolige for eksempel. Om det er slike formildende forhold eller at etterforskningen har vist at dette ikke var riktig, vet jeg ikke.

Men dette eksemplet viser at vi kan gripe inn for å hindre lovbrudd både mot oss selv og andre. Men inngripenen må altså stå i rimelig forhold til lovbruddet. Og det er urimelig å forvente at politiet skal ta en avgjørelse der og da uten å ha etterforsket forholdet grundig. Vi må finne oss i at det kan ta tid å avgjøre slikt.

Men som du selv skriver i innlegget rett over her, har du hatt uønsket besøk i ditt eget hjem som egentlig ikke hadde noe ondt i sinne slik jeg forstår. De var bare fulle og tok feil av hvor festen foregikk. Du taklet tydeligvis dette helt eksemplarisk og saken ble løst uten andre problemer enn at du sitter igjen med noen ubehagelige opplevelser. Hadde vi levd i et triggerhappy USA, ville kanskje ikke slike episoder endt like godt. Og jeg er helt enig i de enkle forhåndsreglene dere tar.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 09:38 
Avlogget

Gullars skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=ajqBkTtAN28

Dakota Alert er et system du graver ned under bakken. Når en bil, evnt person trakker på dem vil det gå av en liten alarm. Slikt jeg forstår det. Early warning!

Men du får problemer med godkjenning av utstyret i Norge pga frekvensene de bruker. Vi jobber med tilsvarende løsninger som vil fungere fint i Norge, men det tar litt til å få alt strømlinjeformet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 09:44 
Avlogget

Filbert skrev:
Jeg syns den tidligere kulturministeren oppsummerte det godt med å si at man har lov å hindre ulovlige handlinger, men at å straffe for slike er myndighetenes jobb.

Så klart......så lenge myndighetene faktisk påtaler og straffer..

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 11:25 
Avlogget

gray skrev:
Gullars skrev:

Dakota Alert er et system du graver ned under bakken. Når en bil, evnt person trakker på dem vil det gå av en liten alarm. Slikt jeg forstår det. Early warning!

Men du får problemer med godkjenning av utstyret i Norge pga frekvensene de bruker. Vi jobber med tilsvarende løsninger som vil fungere fint i Norge, men det tar litt til å få alt strømlinjeformet.

Kan du utdype denne litt for meg sån teknisk? La oss si jeg hyptotetisk kjøper denne løsningen på Ebay og setter den opp. Hva kan jeg i worst case forstyrre?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 14:26 
Avlogget

Gullars skrev:
gray skrev:
Gullars skrev:

Kan du utdype denne litt for meg sån teknisk? La oss si jeg hyptotetisk kjøper denne løsningen på Ebay og setter den opp. Hva kan jeg i worst case forstyrre?

Kommer an på frekvensen, hvor du bor og effekten. Worstcase så ødelegger du nødsambandet til politi/ambulanse eller noe annet nyttig. Beste fall så er det ingen som merker noe som helst og du kan kjøre sånn i årevis uten å verken bli merket eller ødelegge for andre.

Som noen sa i PT en gang, det er forskjell på om du bor alene i Trysil, flere km fra nærmeste nabo eller om du bor i f.eks Sandvika.

En annen ting er at du må ta det inn til landet. Hvis du er radio amatør så kan du importere det og du står ansvarlig for at du endrer utstyret slik at det er godkjent. Men er du ikke så vil du bli fratatt utstyret om toll oppdager det.

Jeg var inne på siden dems en gang og sjekket, men jeg husker ikke frekvensen, har du en link?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 14:42 
Avlogget

http://blog.murs-radio.com/?page_id=52

Jeg fant denne og den sier følgende:

What frequencies do the Dakota Alert products transmit on?

The Dakota Alert products use five license-free VHF frequencies in the Multi-Use Radio Service (MURS):

151.820 MHz
151.880 MHz
151.940 MHz
154.570 MHz
154.600 MHz

What is the output power of the transceivers?

All MURS transceivers are limited to 2 watts output.

Nå er det lenge siden jeg sysslet med Elektronikk og Radio. Bryter disse frekvensene noe?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 15:47 
Avlogget

Det ligger en oversikt over opptatte frekvenser på http://frekvenser.no/. Der kan du søke på frekvens og se hva du finner. For meg ser det ut som mange av disse skal gå temmelig greit, de er gitt til bruk i ganske geografisk begrensede områder. Én i Harstad kommune, en i Kristiansand dyrepark... så det er litt plass å ta av i mellom de bruks-stedene.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 16:16 
Avlogget

Fikk bare opp 1 treff av de frekvensnene på søkemotoren i både Firefox og Internet Explorer? Gjør jeg noe feil?

154.600 hadde noe med Statoil og noe som ser ut til å være en plattform. Tviler på at det vil være noe problem om man bor i fjellet på østlandet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 17:11 
Avlogget

Nei, du gjør ikke noe feil, men du søker litt for spesifikt. De norske frekvensene er delt ut på 151.000, 151.250, 151.500 osv, mens apparatet ditt bruker 880, 940 osv. Sjekk at det ikke er noen i nærheten som bruker frekvenser i nærheten, ettersom sending på én frekvens med halv-dårlig senderutstyr eller antenne kan gi støy på frekvenser som ligger tett ved. Jeg søkte etter 151 uten noe mer spesifikt for å få opp en liste over alle i nærheten.

Jeg har ikke amatørradio-lisens, så jeg kan ikke si noe mer spesifikt om dette.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 17:24 
Avlogget

Så om jeg skulle sette opp en slik løsning kan det være at Kaptien Sabeltann`s sjørøverskip går på grunn? :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 18:45 
Avlogget

Nå har jeg ikke lisens (enda ;) ), men jeg har mine mistanker om at det er kun lov til å bruke frekvenser i et område man har søkt om, og fått tillatelse av NPT, foruten de 'fribruks'- frekvensene (27MHz, 433-434MHz, 444MHz og 446MHz), og frekvenser avsatt til Amatører, for de som har radioamatør-lisens.

En sånn sensor-dubbeditt det er her snakk om, ville jeg tro at en importør måtte søke om å få tillatelse til de frekvensene, før de ville være tillatt her i Norge. (Hvilket jeg ikke ville tro en ville få, siden de ligger i et område flere instanser bruker, og sender med en ikke ubetydelig effekt på 2W. Normal effekt tillatt på sånne dubbeditter her i Norge ligger vel på 100-500mW...)

De "five license-free VHF frequencies in the Multi-Use Radio Service (MURS)" som nevnes, er ikke lisensfrie her i landet. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 73 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support