Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Mai 2018, 07:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 14:36 
Avlogget

Sjanten skrev:
Hei folkens.

Jeg kan røpe at jeg har sittet og skrevet deler av programmet til MDG, blant annet noen av de punktene dere refererte tidligere. Det er mulig å komme med flere endringer etter jul, og jeg er veldig interessert i å få tips til saker som kan gå inn i programmet. Har ikke tenkt til å drive med reklame for MDG her på forumet, men nå tenkte jeg at jeg skulle stikke hodet litt frem.

16. At det skal være et samfunnstjenesteår for alle ungdommer, enten i
militær/siviltjeneste, fredstjeneste, landbruk, skogbruk, fiske, håndverk,
primærhelsetjeneste eller andre relevante steder.

Jeg er ikke udelt positivt til det forslaget der, Sjanten.

Militærtjeneste er greit nok, men det er ingen grunn til at samtlige ungdommer skal avtjene verneplikten så lenge forsvaret vårt er bygd opp på den måten det er i dag. Hvor vernepliktsåret mer er et steg i retning av en karriere i forsvaret, og hvor kvalitet over kvantitet er målsettingen. Dog håper jeg MDG ønsker et sterkere forsvar, men det får bli i fremtiden.

Dernest ser jeg ikke hvorfor alle ungdommer skal sette av et år til noe de kanskje ikke har noen interesse av. Jeg kan ikke se at det gagner samfunnet noe særlig. Det er det flere grunner til.
I og med at det bare er et år, kommer de til å bli riktig flinke til jobben kort tid før de er ferdige med den. Og så må bedriften som tar dem inn trene opp nye arbeidere igjen. Særlig ved gamlehjem vil dette være et problem, i og med at det vil skape utrygghet for pasientene med mye flyt blant personalet.
Jeg synes det er en smule betenkelig at noen som har planer for livet sitt skal sette livet sitt på vent i et år for å avtjene samfunnsplikten med å sløye fisk o.l. Det vil antagelig være mer samfunnsnyttig at de som vil det, tar utdannelse eller går inn i en karriere de brenner for, og så fortsetter der.

Det jeg derimot vil foreslå, er at istedet for at dette skal være obligatorisk for ungdommer, kan de som faller utenfor arbeidsmarkedet loses inn i disse næringene mens de trygdes. Det kan også med fordel legges opp til at de som ønsker det, får utdanning/oppæring til fast stilling hvis de ønsker og jobbe i noen av næringene. Det samme kan også gjelde for fengselsvesenet, og samfunnstraff. Jeg tror også dere vil ha større gjennomslag for et slikt forslag, enn obligatorisk arbeidstjeneste for alle ungdommer i disse hedonistiske tider.

Ellers håper jeg dere vil jobbe for at industrihamp kan dyrkes i Norge.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 15:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror at om man skal kunne forsvare det som noe annet enn arbeidsmarkedstiltak må det være som samfunnsnyttig resiliensbygging, dvs. at man bruker ett år på å lære noe som kan gjøre samfunnet mer resilient i tilfelle katastrofe. Om man har en større skogbrann på østlandet ville det jo hjulpet om man hadde 3000 brannmenn istedet for 70, eller hur? Eller om man har en stor togulykke og halvparten av folka på toget har 30-timers (eller mer) kurs i førstehjelp, så ligger man godt an. jeg ser for meg at framtiden, med klimaforandringer, kan bringe voldsommere vær og der med flere ulykker og katastrofer. Godt å være rusta, det er vel derfor vi prepper?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 15:55 
Avlogget

Ikke at jeg kan stemme i Norge lenger, men jeg og Isbjørnen har i det siste tenkt mye over hva man burde innføre i skolen av nyttige fag for å unngå det som en svenske (som har tatt doktorgrad på dette hvis jeg husker riktig) kaller "den nya hjälplösheten", dvs. at folk "sulter ihjel foran brødboksen" fordi de bare har lært å varme opp en pizza:
Skolekjøkken, sløyd, strikking og søm pluss sykkel/bilreparatur og f.eks. sveising og grunnleggende elektrisk mekking (for de litt eldre elevene)som pliktfag for alle. Grunnleggende kjøkkenhage-kunnskaper og å kunne spille etellerannet musikkinstrument vil bli nyttig og kan gi livsopphold til reisende musikere og omreisende "matauk-lærere" som på Cuba senest etter Ragnarok. Praktisk kjemi som såpekoking og denslags kanskje? Hva med et kurs i Earthship-bygging for avgangsklassene? Og med enkle og greie gjør-det-selv-kroppsøvelser som "de fem tibetanske" kan barn lære å holde kroppen i orden uten at noen av dem blir "gym-hatere" resten av livet:
http://www.okklinikken.no/tibetanske-ovelser (under "five tibetan rites" finnes det zillioner av youtube-videoer)

Og som Draugjeger skriver: brannbekjempelse og førstehjelp og selvfølgelig "speider´n-greier" som generell overlevelse i naturen.

I anledning nyttige skolefag: Den tyske (meget kapitalismekritiske) "børsguruen" Dirk Müller har blitt skrevet inn i en utgave av Donald Duck som skal lære barn å føre husholdningsbok:
http://www.finanzen100.de/finanznachric ... 749_35716/
og han mener at (husholdnings)-økonomi burde være pliktfag i skolen.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 15:59 
Avlogget

Politiske partier som vedkjenner at det økonomiske systemet er en saga blott om ikke altfor kort tid? At velferdssamfunnet ikke har mer enn et brukket, lamt ben å stå på? At pensjonsavtaler i praksis vil annulereres? At det kan bli knapphet på mat selv i Norge? At lønnsforhøyelsenes dager er talte? At bilhold snart vil være forbeholdt statstjenester om ikke altfor lang tid? At innvandringen 1970-20xx vil vise seg å være en av de dummeste avgjørelsene tatt kollektivt av myndighetene noensinne?

Vil tro et slikt parti ville vært populært, ja. Ikke før krisene setter inn og man har noen å skylde på, da. :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 16:35 
Avlogget

1 år plikttjeneste innebærer et valg, at man "betaler" litt for den velferden man faktisk får og man tilegner seg svært mange nyttige kunnskaper.
Hva man gjør sånn rent praktisk er ikke spesielt relevant. Det handler om å bli litt mer selvstendig, om å takle å måtte gjøre noe som ikke er lyststyrt og å overleve uten mamma, sammen med andre mennesker en de du velger selv.
Om man må gjøre noldus arbeied bidrar faktisk det også. Jeg har aldir hørt at skoler, sykehjem og frivillige institusjoner har klaget over at de fikk sivilarbeidere.

Jeg har faktisk en gang i tiden sendt en mail til kunnskapsdepartementet om å få endret "mat og helse" faget til "heimkunnskap" hvor man tar for seg også de andre elemntære kunnskapene, slik som hvordan fungerer et kredittkort, "nei den telefonen koster ikke 1 kr!" og andre mer livsnære ting.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 18:47 
Avlogget

Mye bra forslag her synes jeg!

Jeg kunne godt tenkt meg ett slags ikke-militært heimevern. Man kunne valgt selv om man ville gjøre militærtjeneste eller inn i dette heimevernet. Velger man heimevernet lærer man krisehåndtering, førstehjelp, search and rescue, brannvern, enkel ingeniørting ala improviserte broer og kaier, bygge diker og fikse veier.

Hvis noen forsvinner i fjellet, eller ved skogbrann , flom, storm kan man frivillig være med å hjelpe, hvis situasjonen er så alvorlig at man ikke har nok proffesjonelle mannskaper kan man bli innkallt.

Alt dette kan knyttes sammen med allerede eksisterende instutisjoner som røde kors, ingeniør bataljonen og brannvesenet, så de innkalte får opplæring gjennom disse. Etter noen år vil man ha en stor andel av befolkningen med grunnleggende kompetanse som kan være en ressurs ved katastrofer.

Flom spesifikt kommer nok til å bli ett stadig større problem i Norge, siden det ser ut som om økt nedbør er den primære effekten av klimaendringene her til lands. Tre år på rad nå med store flommer som har ført til isolerte bygder og store materielle skader. Om ti år kan vi være i den situasjonen at hver vår når snøsmeltinga kommer så stopper en betydelig del av norge opp.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 19:03 
Avlogget

At man "betaler" for velferden gjennom et års pliktarbeid? Man betaler jo for dette gjennom skatteseddelen, jeg forstår ikke at det skal være moralsk forsvarlig å sette av et år av livet sitt, og utsette begynnelsen av sitt selvstendige liv, fordi man skal gi noe tilbake til samfunnet? Da tror jeg det er mer fornuftig at de som kan og vil faktisk kommer seg ut i arbeidslivet istedet for å dalle bort et år på noe mer eller mindre fornuftig, bestemt av staten. Særlig hvis lønna skal ligge på en åtti tusen i året, hvis vi antar at man får det samme som en som avtjener verneplikten.
Liten digresjon, men jeg husker selv at min skole hadde problemer med to av sivilarbeiderne. Jeg vet ikke alle detaljene, men de endte opp med å bli "sparket" og kunne ikke fortsette ved skolen.

Ellers er jeg enig med FruIsbjørn, og ser tydelig steinerskolementaliteten i hennes innlegg. Og akkurat dette med og forstå at teoretisk opplæring henger sammen med fysisk fostring er viktig! Barn må lære seg mer av de viktige tingene, som hvordan lage sunn mat, og hvordan gjeldsordninger fungerer, fremfor masse teori de ikke kommer til å ha like mye bruk for. Så @Sjanten, jeg håper at dere også gjør omlegginger i skolen. Mer gym og friluftsliv, mer praktiske fag som matlaging, reperasjon av klær, sløyd, og så videre. Og obligatorisk førstehjelps kurs, både på ungdomskolen OG videregående. I tillegg synes jeg det skulle ligge gulrøtter til bedrifter som velger og arrangere førstehjelpskurs gjennom jobben.

Nå, Rhex sitt forslag har jeg derimot mer sansen for! Men, jeg har større sans for at heimevernet blir styrket, og eventuelle pasifister blir losjet inn i Røde kors mm. F.eks, avstår man fra militærtjenesten så må man ha et ti års aktivt medlemskap i en frivillig forening av noe slag. Ellers digger jeg inlegget dit Rhex!

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 19:09 
Avlogget

Jeg har faktisk gjort noe så¨ekstremt som å spøre DBS om det er mujlig å tjenestegjøre frivillig i sivilforsvaret... Ingen respons så langt...
:?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 19:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Personlig synes jeg siviltjeneste på 14 mnd. tilsvarer helt greit 9 mnd. førstegangstjeneste. Nå finnes det jo ikke sivilarbeidere lenger, for om man ikke vil i forsvaret blir man dimmitert på flekken. 10 års medlemsskap i en sivil organisasjon? dårlig bytte, spør du meg. Målet er jo at folk skal trenes til å takle hendelser som er potensielt farlige for samfunnet. Og "betaling"? Synes ikke man trenger å nevne betaling for noe som helst. det er en demokratisk plikt å være med på å styrke samfunnet.

Imidlertid har jeg sansen for sivilforsvaret og synes institusjonen bør styrkes med penger og mannskap. MDG bør gjøre det mulig at sivilforsvaret kan hanke inn folk på sesjon, på lik linje med forsvaret.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 19:16 
Avlogget

@frøyatro - her er vi nok bare grunnleggende uenige, og det kan jeg leve med.
Jeg mener altaå at det ene året nettopp bringer de ting du etterlyser. OG lønn er faktisk ikke noe man skal ha det året. Det er ikke snakk om "jobb" men å bidra. Og gudene skal vite at det er mye rom for slikt i vårt velferdssamfunn.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 19:29 
Avlogget

@Filbert: Jeg er vel mest redd for at man skal ende opp i et eller annet idiotisk, ikke-nyttig yrke for å avtjene et pliktår. Forresten, hvis de ikke får betalt, hvordan skal de leve? Skal de ta opp studielån for og kviste granstammer? Skal Staten bygge brakker for dem, og gi dem mat? Da begynner vi å nærme oss mer diktatoriske systemer som har vist seg og ikke fungere. At det rettferdiggjøres med "samfunnets beste" er en ganske vaklende argumentasjon synes jeg. Det spørs jo veldig hva slags samfunn man har.
Jeg tror også det vil være politisk selvmord og gå ut med et program som vil lovfeste et års ubetalt arbeid for ungdom.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 20:00 
Avlogget

Um...
Det forekommer meg at du ikke har gjort din plikttjeneste.
Frøyatro skrev:
Skal Staten bygge brakker for dem, og gi dem mat?

Selvsagt, og også fornye og bruke eksisterende bygningsmasse
Frøyatro skrev:
Da begynner vi å nærme oss mer diktatoriske systemer som har vist seg og ikke fungere. At det rettferdiggjøres med "samfunnets beste" er en ganske vaklende argumentasjon synes jeg.

Så du føler at Norge har vært et diktatorisk system sånn frem til ca 2008? Det er jo det helt normale vernepliktsystemet det er snakk om, slik det har bestått siden krigen.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 20:01 
Avlogget
Brukerens avatar

like ubetalt som førstegangstjeneste, da. hvor mye er det? 4300,-/mnd.? Samt kost og losji som i forsvaret. Kan godt ha sivilforsvarsleire plassert på sentrale steder for min del. Finnes nok av militærleire å ta av.

Vedder på at det hadde blitt ramaskrik og hyl om "diktaturstat" om noen hadde foreslått at alle unge skulle inn til førstegangstjeneste i dag. Men fordi vi har historisk presedens på det er det greit. Førstegangstjeneste i sivilforsvaret er vel ok? Og kostnaden? vel, det får det kanskje heller koste, da.

(ser nå at filbert kom meg i forskjøpet, men skitt au.)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 00:56 
Avlogget

Filbert skrev:
Um...
Det forekommer meg at du ikke har gjort din plikttjeneste.
Frøyatro skrev:
Skal Staten bygge brakker for dem, og gi dem mat?

Selvsagt, og også fornye og bruke eksisterende bygningsmasse
Frøyatro skrev:
Da begynner vi å nærme oss mer diktatoriske systemer som har vist seg og ikke fungere. At det rettferdiggjøres med "samfunnets beste" er en ganske vaklende argumentasjon synes jeg.

Så du føler at Norge har vært et diktatorisk system sånn frem til ca 2008? Det er jo det helt normale vernepliktsystemet det er snakk om, slik det har bestått siden krigen.

Må komme tilbake til dette litt senere, men dette ville jeg svare på. Jo, vi kan si at Norge har vært ganske diktatorisk i forhold til verneplikten. Det finnes land som har klart seg uten verneplikt, og har basert seg på frivillig innrullering. Det er nå så sin sak, som du vil se av postene mine har jeg ikke noe i mot militær verneplikt som sådant. Men du må da vel også se forskjellen på å skulle bidra til landet mot væpnet innvasjon, og å bruke et år på å måke i grisehuset.

Dernest er det dette med mat og byggningsmasse. Nå har jo forsvaret solgt mange leire, og lagt ned over en lav sko. Skal da pliktarbeiderne skysses inn med buss/tog/fly fra hvorenn kasernene er plassert i dag? Eller skal det være slik at f.eks Målselv kommune skal prioriteres fordi de enda her militær aktivitet? Eller skal det brukes noen millioner på å kjøpe tilbake tomter de har solgt og renovere disse, eller subsidiert kjøpe nye tomter og bygge nytt der behovet for pliktarbeidskraften er, og så bruke mye penger på og gi dem det nødtørfstigste av varer for at de skal først læres opp i et elller annet yrke som de kanskje eller kanskje ikke har anlegg til, for å få tilbake investeringen i form av... hva?

Slik jeg ser det er det flere spørsmål som bør stilles, og svares på.
Hvor mye vil dette koste samfunnet?
Vil samfunnet få igjen investeringene?
Hva vil arbeiderne si om at ufaglærte ubetalte tar jobbene deres?
Hvordan vil det private næringsliv stille seg til en slik konkurranse fra det offentlige?
Hvordan vil kundene/brukeren ta i mot et slikt system?
Hvordan vil de som blir presset inn i plikttjenesten se på det?
Og ikke minst: Bør virkelig et parti som har et urealistisk håp om å få en representant inn på stortinget, med 0.8 prosent oppsluttning på gallupen for tiden, og som har flere kontroversielle saker, også ta på seg et slikt system?
Vil ikke en form for plikttjeneste for arbeidsløse som ikke finner arbeid på egen hånd, for ikke å snakke om bruk av straffarbeid, være lettere for folket og svelge i første omgang?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 02:12 
Avlogget

Jeg hadde 16 måneder siviltjeneste, jeg nektet da jeg fikk vite at jeg skulle bli kokk i 12 måneder i forsvaret.

At ungdommer ikke kan ofre noen måneder for å få kunnskap om ting og tang er litt rart. Sivilforsvaret har som oppgave å trene i alt som har med hjelp når katastrofer skjer. Det vil ikke koste Norge mye å trene opp alle ungdommer i sivilforsvaret det er viljen det kommer ann på ikke økonomi.

Nå er snart alt lagt ned, sivilforsvaret er nesten ikke mer, Norges hær kan ikke lenger stoppe en innvasjon fra en fremmed hær.
Norge er helt avhening av en verneplikts hær for å ha et forsvar.
Andre land har verving av soldater og ikke verneplikt, men Norge er svært lite land med 5 millioner, andre land har flere titals millioner, da sier det seg selv at verving av soldater fort blir hundretusenvis av soldater i utlandet mens Norge med sin verving kun har noen tusen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support