Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 27 Mai 2018, 20:32

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 23:38 
Avlogget
Brukerens avatar

I et forsøk på å finne et politisk parti jeg kan leve med sitter jeg og titter på MDG (miljøpartiet de grønne) sitt program. Mye interessante ting for preppers, bl.a:

6. Forbud mot shortsalg av aksjer ved Oslo børs samt mot etablering av hedgefond i
Norge.

16. At det skal være et samfunnstjenesteår for alle ungdommer, enten i
militær/siviltjeneste, fredstjeneste, landbruk, skogbruk, fiske, håndverk,
primærhelsetjeneste eller andre relevante steder.

1.Nordisk selvforsyning med korn, poteter, frilandsfrukt og -grønnsaker, melk, kjøtt og
egg, inkludert selvforsyning med fôr, gjødsel, såfrø og energi til landbruket.
2. Styrket vern av dyrket og dyrkbar jord, både ved skjerpet handheving av jordloven og
ved aktivt vern etter modell fra naturvernet. Støtten til ny- og gjendyrking av matjord
må styrkes innen rammene av klimahensyn og naturmangfoldsloven.

10. At staten i samarbeid med kommunene gjeninnfører beredskapslagring av matkorn for
minst ett års forbruk.

Resten kan finnes på http://www.mdg.no/pdf/Arbeidsprogram_bokmal_2011.pdf

Noen som har de andre partienes tanker om samme saker? MDG er forøvrig det eneste politiske partiet jeg vet om som nevner oil peak i partiprogramme. interessant.

halvor

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 23:57 
Avlogget

Dette fant jeg på en side jeg ikke kan gå god for. Men innholdet jeg fant teller.

Sindige Kåre Willoch anbefalte folk å skaffe seg et matlager i tilfelle forsyningslinjene skulle bryte sammen, og ble støttet av justisminister Odd Einar Dørum kort etter dennes tiltredelse i oktober 2001. Utenriksminister Jagland sa, i en tale et par uker før han gikk av, at vi måtte regne med terrorangrep mot Norge i fremtiden, for eksempel mot oljeplattformer i Nordsjøen. Kommentatorer og eksperter var enige om at det ikke var noen verdens ting man kunne gjøre for å beskytte seg mot slike angrep.

Kilde:
http://folk.uio.no/geirthe/Nettverkene.html

Jeg er sikker på at uansett hvilket parti man har "hang" til vil man finne prepper ting man likeer.
Det som uansett teller er hva stortinget enes om.
Som f.eks brevet jeg skrev til Justis- og beredskapsminisster Grete Faremo angående det nasjonale beredskapslagret for Jodtabeletter.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 00:35 
Avlogget

Hårek
Tommelen opp for at du sendte brev til Faremo :)

Veldig bra!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 02:47 
Avlogget

Tausa skrev:
Hårek
Tommelen opp for at du sendte brev til Faremo :)

Har ikke noe imot å stikke hode frem i et brev, MEN ikke i media uten godkjenning fra familien.
Ikke for å skjerme dem, men jeg vet at barn har en fæl tendens til å mobbe andre for der rareste ting.
Og slik tingene er i dagens samfunn er survivalisme/prepping en rar ting.
Jeg vil ikke at barna mine skal oppleve den mobbingen jeg gikk gjennom.
Den mobbingen jeg gikk gjennom var pga noe så enkelt at jeg flyttet fra landet til "byen", hadde en litt anderledes dialekt, og sist men ikke minst har jeg et etternavn som ikke er av de vanligste her til lands.
Kanskje det værste var at jeg var flink å spille fotball.
Så så stå frem som prepper uten samtykke fra alle medlemmene i familien vil være utelukkende bare pga det.
Men brev kommer jeg til å skrive hvis jeg ser det som nødvendig for samfunnet generelt.
Men kan med enkelhet skaffe seg en familiekvote av influensavaksine til å ha hjemme i tilfelle...
Men det er mye vanskeligere å skaffe seg jodtabeletter som ikke en gang er farlige.

I tillegg er det på vei til å bli forbudt å være konspirasjonsteoretiker....
Vis meg den gruppen med mennesker som sitter å diskuterer politikk, og blir oppgitt over politikernes vannsmekting i sitt embete, som ikke kan kalles for konspirasjonsteoretiker. Like etterpå kan de samme politikerene sitte å snakke om at vi må ha større åpenhet, og demokrati. I mine øyne ser vi en diktaturifisering. For klart du skal få være uenig med politikerne, men som privatperson får man jo bare hør: "Du veit ikkje ka du prata om, eg har jobba dag og natt"
Jeg jobber 3-skift. Men er ikke politiker, så da må man ties ihjel.
Vi har jo også statsråder som prøver å tie ihjel journasliter med å komme med delvis tilslørte trusler: "Du er vel klar over at du snakker med en statsråd.... Det er ikke bare å komme med beskylninger uten videre" Det var det journalisten fikk høre da de fulgte etter statsråden for å bevise fartsovertredelse.
Nei. Janteloven biter ikke på meg. Har kjempet mot den selv... Og vunnet. Ser heller ikke at jeg er nødt til å godta at andre blir utsatt for den. Jeg kaller en spade for en spade, men er heller ikke ukjendt med, eller motsander av å bli fortalt hvor spaden skal stå. Selv om jeg kan være ganske så bombastisk... Har jeg lært meg at jeg kan ta feil...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 11:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det var slett ikke så dumme ting fra politisk hold.
Shortsalg av aksjer er et skittent spill med verdier, og burde vært forbudt over hele verden!

Ellers: Hold hodet under radaren! Bli ikke synlig! Kamuflasjedrakt er det beste! :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 23:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Både jeg og gemalen er støttemedlemmer i mdg. Har aldri ramlet over et parti som har så rett frem logisk og fornuftig politikk på agendaen som mdg, mener jeg da. Norsk politikk trenger en heeeelomvending. Slik jeg ser det når det kommer til de ledende partiene så står det mellom sodoma og gomorra (beklager hvis noen føler seg støtt).

Vi er riktig nok miljøaktivister, og tror på at hvis ikke miljøet er ivaretatt er det liten hensikt å preppe. Er vel kanskje ikke så godt å spise radioaktivt rådyrkjøtt eller lete etter ville vekster på en parkeringsplass ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 07:49 
Avlogget
Brukerens avatar

i tillegg virker det som om mdg har tonet ned pelsdyrshysteriet en smule. jeg har ikke noe i mot dyrevelferd (snarere tvert i mot) men når det får partiet til å framstå som tullete og enspora er det kontraproduktivt. Men nå virker det som om det har skjerpa seg. Hva sier Arbeiderpartiet om oil peak, da? Heller høyre?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 17:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Er særlig enig med punkt 16.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 19:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt enig. riktignok var nazistene mer enn alminnelig korka, men arbeitsdienst var ikke så dumt (bare arbeidstjeneste for nazistene var dumt. konseptet er jeg 100% for.) ungdommer får et år til å tenke, treffe andre folk, lære noe nyttig (trenger jo ikke være å kverke folk, det kan jo være førstehjelp, brannslukking, skadestedsorganisering, sabotasje, motstandsorganisering e.l.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 21:50 
Avlogget

hum...
Jeg må jo inrømme at jeg vurderer politisk engasjement... i andre fora en der jeg har vært og er.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 21:58 
Avlogget

Tja, direkte prepperelatert er vel ikke dette her, men det handler om mdg. http://www.nationen.no/2012/09/15/norsk ... ed_comment

Men jeg er enig med dem i dette. Jeg er faktisk enig i mye av det de sier, og selv om flere av de andre partiene har mye bra, føler jeg for at AP trenger ferie fra sin maktposisjon. Og etter og ha lest mer om om de grønnes politikk og ha funnet ut at jeg liker mye som er der, så kan det hende at jeg neste gang bruker issen og stemmer på Nissen. ;)

Takk, Draugjeger, for at du startet tråden! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 19:35 
Avlogget

Jeg er så utroli lei av å se politikere late som om alt går på skinner i Norge og resten av verden.

" Det finnes ikke mulighet for sprekk i boligbobla, eller for den slags skyld noen boligboble i Norge.

Oljen kommer til å holde Norge på nøyaktig samme levestandard som i dag i hundre år til.

Det er null sjangse for at en økonomisk krise i EU kan påvirke norsk økonomi, det er ikke slik at EU kjøper 73% av alt norge eksporterer.

Klimaforandringer kan stoppes ved å kjøpe et papir som representer en viss mengde CO2 med penger tjent på salg av fossilt brennstoff."

Slik er virkeligheten politikerne presenterer hver dag i media, noe som bekymrer meg sterkt. Enten vet de ikke bedre, eller så vet de bedre å velger å lyve. Begge alternativer er skremmende.

Stemmer MDG neste valg, de trenger bare 3500 stemmer til for å komme inn på Stortinget. Om ikke annet kan de være en torn i siden på resten av tinget, ala Nigel Farrage:)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 12:28 
Avlogget

Hei folkens.

Jeg kan røpe at jeg har sittet og skrevet deler av programmet til MDG, blant annet noen av de punktene dere refererte tidligere. Det er mulig å komme med flere endringer etter jul, og jeg er veldig interessert i å få tips til saker som kan gå inn i programmet. Har ikke tenkt til å drive med reklame for MDG her på forumet, men nå tenkte jeg at jeg skulle stikke hodet litt frem.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 19:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Synes dere på et eller annet vis skal klare å flette inn permakultur inn i programmet. I dag må man leite for å finne kurs og betale dyre dommer for å lære seg om det, og på grunn av forespørselen er det sjeldent lengre kurstilbud å finne fordi kursledere reiser Norge rundt for å dekke kursbehovet. Det er verdens mest bærekraftige driftsmåte når det kommer til bærekraftig landbruk og økologi, men det er få som har hørt om konseptet. Mer støtte til å utdanne permakultursertifiserte kursledere og et større tilbud for å veie opp og gi et alternativ til agronomutdannig, for eksempel?

Bhutan har permakultur som offisiell landbruksform, Cuba brukte det for å komme seg gjennom oljekrisa når sovjetunionen falt. Nå mener jeg ikke at Norge nødvendigvis skal gå over til skoghagelandbruk, men det er ting innen permakultur slik som f.eks kretsløpsøkonomi som kunne værdt noe å se på. Det fine med permakultur er at det omhandler så mye mer enn bare landbruk :)

Bare en tanke.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 13:56 
Avlogget

Hei Cybele. Jeg har diskutert dette med permakultur med andre i komiteen, og vi har vel konkludert med at permakultur er én tilnærming til dette med økologisk landbruk, men nødvendigvis ikke den eneste veien. Vi ønsker å støtte opp om og oppmuntre til ulike tilnærminger, men ser ikke at permakultur trenger å holdes frem som den beste eller eneste tilnærmingen.

Er det andre som har innspill?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support