Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Aug 2018, 01:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 21:39 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Som tidligere sivilarbeider (!) kan jeg bare si at det var en grei tid, men om den norske stat hadde hatt noe mellom øra (?) hadde de gjort som svenskene og lansert "våpenfri tjeneste". Jeg har kompiser som fikk opplæring i brannslukking, førstehjelp, sabotasje (!), skadestedsorganisering, etc. Det er jo en langt mer "resiliens-orientert" tjeneste? for min del var det jo aldri snakk om at jeg hadde noen voldsom aversjon mot å bli fortalt hva jeg skulle gjøre eller så, bare at jeg hadde noe i mot å bli trent opp til å kverke folk. Så istedet for å se på sivilarbeidere som en gjeng dustete slackers (hadde jeg vært en slacker hadde jeg tatt 9 mnd. radartjeneste i bodø, istedet for 14 mnd. sivilarbeid), så burde man se på dem som en ressurs som burde brukes for å gi generasjoner med nordmenn opplæring i ting som kan styrke samfunnet. Og mens man allikevel var i farta kan man slenge med ALLE 19-åringer, ikke bare gutta.

Gode forslag, men jeg kan ikke se at dette må gjennomføres som siviltjeneste. Mye bør inn i skoleverket, jeg tror det er mer samfunnsnyttig og økonomisk selv.

Apropo foreslår jeg at istedet for survival eller andre engelske betegnelser så får en slik forening et mer nøytralt norsk navn, noe i beredskaps-kategorien kanskje?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 21:44 
Avlogget

Alt som har med våpen og gjøre, opplæring og politik bør overlates til de instituasjoner og organisasjoner som i dag har godkjenning for dette.
Den oppmerksomheten man kan få når det kommer i media at "Dommedags mennesker driver med våpentrening", den har vi ikke lyst på.

Jeg er ikke så sikker hva vi skal avmystifiserei forhold til prepping, for jeg tror ikke mening nordman, har noen forhold og tanker om det, kontra hva han har om SM :mrgreen:

Og jeg står på mitt, la oss holdte dette enkelt til å begynne med eller så blir dette så stort og komplekst att vi ikke klarer å få det igang, nei la oss starte enkelt, også se hva som utvikles ut av å treffes, danne kjennskaper og dele kunnskap.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 22:05 
Avlogget

mcnabux skrev:
Jeg er ikke så sikker hva vi skal avmystifiserei forhold til prepping, for jeg tror ikke mening nordman, har noen forhold og tanker om det, kontra hva han har om SM :mrgreen:

Jeg tror at prepping og survivalisme fort kommer til å knyttes opp til det som kommer frem i media. Dette er et inntrykk som har forsterket seg etterhvert som jeg har sett på hvordan andre uttaler seg om dette temaet. Akkurat det deler vi nok mye med BDSM miljøet, hvor folk ofte forbinder BDSM med full lærdrakt og pisker, noe som også er en del av dette miljøet, men som også inneholder så mye mer. Et annet eksempel er at BDSM i Norge var regnet som en psykisk sykdom frem til 2010. http://enkeltforklart.no/316/nar-slutte ... isk-sykdom
Nå er det ikke til å stikke under en stol at enkelte inne i vårt miljø, særlig internasjonalt, har forestillinger og vaner som fort kan bli sett på som psykisk sykdom. Jeg vil gjerne ha en organisasjon som står på våre rettigheter og sprer kunnskap, svært likt det SMIL gjør for sin gruppe.

Akkurat denne her synes jeg er et godt eksempel på at vi bør få mer kunnskap ut til folket om miljøet vårt, slik at vi ikke blir sett på som noe som helst burde vært i politiforvaring...
http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=691193

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 23:20 
Avlogget

Forening eller ikke- jeg tror det hadde vært en fordel for flere her å kjenne hverandre i en krisesituasjon :).

Jeg kan godt forstå motargumentene. Selv så jeg kanskje litt mer for meg en gruppe mennesker som samles og er på tur i skauen. Mer enn å jobbe politisk. Er det egentlig noen grunn til å gjøre foreningen offentlig? Vil vi få noe særlig støtte i det hele tatt? Er det verdt det i forhold til det å være anonym?
Dersom man skal treffe hverandre så trenger man ikke lage en liste som er noe som helst sted.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 21:50 
Avlogget

Må si meg enig med Tulla, at fremfor å jobbe politisk med å fa "hele" Norge til å bli preppere, så bør man heller starte med å samles og utveksle erfaringer og kunnskaper.

Om man selv tilegner seg mer kunnskap selv så vil det nok bli lettere å overbevise andre om at det er lurt, og får man mange til å begynne med prepping, om enn så smått så vil man lettere bli kvitt det galskaps og tabu merket, og det vil lettere komme fram i lyset.

Det vil selvfølgelig bli et langtidsprosjekt, men preppingen vil nok da selv gli inn i politikken, skolen og familiers fritid. Selvfølgelig kan man jo starte skoler og kurs som går på prepping og selvberging, men det vil jo bli et stort prosjekt økonomisk sett.

Ellers så synes jeg jo at det vil være lurt å engasjere seg i andre organisasjoner, som Røde Kors, Nødsambandsgrupper, NTF(For å få folk ut i friluft), Speideren og sikkert mange andre fine organisasjoner som formidler viktige kunnskaper.

Vidar

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 08:16 
Avlogget

For alt det er verdt; jeg er hverken survivalist eller prepper, jeg bare viderefører filosofien og tankegangen til mine foreldre og besteforeldre. En forrening for survivalister (eller hva man nå måtte velge å kalle dem) er for meg totalt uinteressant.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2012, 18:00 
Avlogget

Svenskene driver på med noe lignende som det har blitt snakket om før, i alle fall på lokalnivå.
http://transitionsweden.ning.com/

"Omställning Sverige är den svenska delen av det internationella Transition Towns-nätverket. I våra hemkommuner och stadsdelar kan vi samlas för att möta de utmaningar som följer av kombinationen oljetopp och klimatförändringar. Uppgiften är att inspirera, uppmuntra, stödja, lära upp och bygga nätverk för lokala utvecklingsgrupper som överväger, initierar och genomför omställningsinitiativ. Under rubriken Bli Omställningsgrupp kan du se hur du startar ett initiativ och får den registrerad som en Lokal Omställningsgrupp. Du kan hitta länkar och bok/filmtips. Se vad olika grupper har för evenemang under fliken Kalendarium. Du kan även starta eller gå med i någon grupp, bläddra bland medlemsprofiler eller delta på Forum. Som nätverksmedlem kan du läsa andras Bloggar (internetdagbok) eller starta en egen. Du är välkommen till träffar eller att bläddra på vår TIPS-sida. För att veta mer om Omställning Sverige läs mer i vänstra kolumnen. Om du behöver hjälp, ta kontakt med mig på staff(snabel-a)avbp.net! Jag är Stephen Hinton, webmaster. En kärngrupp har bildats och en avsiktsförklaring(memorandum of understanding) har skrivits tillsammans med Transition Network. Styrgruppen innehåller personer ur nätverk som arbetar i lokala omställningsgrupper."

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 15:08 
Avlogget

Også et relevant tema til de som ønsker nærmere samarbeid survivalister imellom: Er preppebyen noe for deg montro? :)
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... ead#unread

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 15:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen regionale treff for survivalister burde vel være mulig å arrangere.
Det ville være hyggelig å treffe andre meningsfeller!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 15:59 
Avlogget

For dem som ikke har svensk som morsmål, kan det jo være greit å vite at "by" på svensk tilsvarer "bygd" på norsk (mens "stad" tilsvarer "by"). Dermed blir det altså "preppebygd" på norsk, uten at realiteten blir så forskjellig.

Personlig skulle jeg gjerne hatt en hytte/BOL der jeg visste at nærmeste (hytte-)nabo var hobbybaker og møller, og at jeg rundt meg hadde preppere med spesialfelt som safting og sylting, bær- og soppsamling, kaninoppdrett, urtemedisin og lær- og skinnarbeid.

Hvordan man egentlig tar fatt for å bringe noe slik nærmere virkeligheten vet jeg ikke. Og så veldig mye av praktiske ferdigheter har jeg ikke å bidra med.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 22:22 
Avlogget

Ja, det er noe med at i en slik situasjon er det vanskelig å vite hvem som har hvaslags kunnskap og ferdigheter. Men så lenge det er mange her som mener det er totalt uaktuelt å lage lister/registre osv så vil det vel være nærmest umulig. Vil vel være vanskelig å lage en hyttegrend også dersom alt skulle vært anonymt.

Men kanskje man kunne fått til et felt langt inne i skogen der alle bygger hver sin gamme/gapahuk/hytte som er så langt unna allfarvei at ingen vet om det? Det fordrer i såfall at man møtes privat og overhode ikke diskuterer det på nett :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 22:55 
Avlogget

mimir skrev:
Hvordan man egentlig tar fatt for å bringe noe slik nærmere virkeligheten vet jeg ikke. Og så veldig mye av praktiske ferdigheter har jeg ikke å bidra med.

Har iallefall et forslag til hvordan man kan oppnå et slikt resultat.
En person som er prepper, og har stor går. både med inn og utmark. Særlig med utmark.
Denne prepperen kunne øke sin inntekt med med å starte utleie av plasser hvor man kan sette opp "spikertelt".
Dette kan jo ske ved at vedkommende annonserer plassene på f.eks finn.no, men inviterer andre prepperre via PM eller mail og liknende.
Muligheten er der, men ikke alltid like enkel å gjennomføre.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 23:10 
Avlogget

Tulla skrev:
Ja, det er noe med at i en slik situasjon er det vanskelig å vite hvem som har hvaslags kunnskap og ferdigheter. Men så lenge det er mange her som mener det er totalt uaktuelt å lage lister/registre osv så vil det vel være nærmest umulig. Vil vel være vanskelig å lage en hyttegrend også dersom alt skulle vært anonymt.

Men kanskje man kunne fått til et felt langt inne i skogen der alle bygger hver sin gamme/gapahuk/hytte som er så langt unna allfarvei at ingen vet om det? Det fordrer i såfall at man møtes privat og overhode ikke diskuterer det på nett :)

Det fordrer jo også at man finner personer som vil gå fullt og helt inn for det. Blir vanskelig og leve et "normalt" liv, med jobb og skole. Hvis folk vil leve slik så skal ikke jeg si at de ikke skal gjøre det heller, men jeg tror det straks blir verre og finne folk som er villige til å bo slik. Hvordan norske myndigheter og media kommer til å reagere på en slik sak hvis det skulle komme frem, er også et spørsmål. Jeg ser for meg at både den allmenne trygghetsfølelsen og de "stakkars psykatritilfellene" fort kunne bli en merkelapp på folk som lever i et slikt samfunn. Se bare på hvordan leirene til romfolket blir håndtert. Så de som vil bosette seg der ville nok ha stor bruk for en forening som kunne tale deres sak. Eller hva? :?

Apropo nett og OPSEC, hvis man logger seg inn hit på egen PC så er det sporbart er det ikke? Slik at norske myndigheter kan spore IP-addressene som har logget seg inn her og så konfiskere alt de vil ha? Bare en tanke selvsagt... 8-)

Det jeg derimot har større tro på, er at man kanskje heller ser på storgårder/villafelt og hva som kan gjøres der. Det er ikke forenelig med fullstendig hemmelighold, men jeg tror det er mer og hente på et slags økosamfunn-aktig sak enn en gjeng som lever i gapahuker.

Hårek: Du er jo flink til å orientere deg på nett, kanskje du kan finne frem til forskjellige øko-samfunn, viking/middelalder samfunn og annet sammenlignbart med et slikt prosjekt som finnes i Norge/skandinavia i dag?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 00:51 
Avlogget

Bare noen kjappe innspill:

Miljøpartiet har mange saker som dere etterlyser her på programmet, og som en annen kar sa tror jeg å det er bedre og overlate den rent politiske aktive siden til organisasjoner som miljøpartiet, DFS og røde kors. Støtt heller disse, stem, meld dere inn i eller doner til.

Preppersamfunn som dere lengter etter finnes allerede, de kalles økolandsbyer, økotun, økosamfunn etc. Mange av disse sier rett fram at de forbreder seg til ett annerledes samfunn, ofte med peak oil til begrunnelse. Jeg og kona har vært venner med en slik gruppe i fire år nå, og det er ingen steder jeg heller ville vært hvis SHTF. Ta permakulturkurs eller bli kjent med folk i permakultur og sjølbergingsmiljøet så er dere halveis der:)

Eller støtter jeg heljertet opp om ideen om en forening, ville meldt meg inn ASAP hvis noe slikt ble startet!

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 01:37 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Hårek: Du er jo flink til å orientere deg på nett, kanskje du kan finne frem til forskjellige øko-samfunn, viking/middelalder samfunn og annet sammenlignbart med et slikt prosjekt som finnes i Norge/skandinavia i dag?

http://okosamfunn.no/

http://tb.no/kultur/skikkelig-vikingstemning-1.5435391

http://www.tonsbergmiddelalderfestival. ... erfestival

http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/dvn ... 05-11-2012

Var dette "matnyttig"?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support