Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Okt 2018, 02:48

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 12:20 
Avlogget

Så vidt jeg vet finnes det ingen Norsk Survivalistforening - verken under det navnet eller noe annet.

Hvis jeg har rett bør den jo stiftes - kanskje med et mer nøytralt navn. Sannsynligvis finnes det offentlige støtteordninger hvis man oppfyller noen formelle krav.

Kanskje blir den største utfordringen å finne en frontfigur eller to. Å stå frem i media ville jo være prisverdig, men omtrent det dummeste man kunne gjøre fra et survivalistperspektiv. Etterhvert (hvis den økonomiske biten faller på plass) kunne vel de fleste medlemmer være anonyme, men med en lønnet organisasjonssekretær. En ungdomsavdeling ville naturligvis også være flott.

Prioriterte prosjekter kunne f.eks. være:
- En hjemmeside med en blogg
- Oversettelse og tilpasning til norske forhold av noen nyttige dokumenter (f.eks. vedr. matlagring og strømforsyning)
- Et kommunikasjonsnettverk som fungerer uten Internett (kanskje radiobasert?)

Er dette bare et fantasiprosjekt?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 13:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Ideen er forsåvidt god (om du får noen til å stå fram), men jeg mener at hovedoppgaven bør være å peise på staten så staten gjør jobben sin (evt. gjør jobben lettere for innbyggerne)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 19:04 
Avlogget

Jeg stiller meg bak forslaget ditt Mimir, og jeg vil gjerne hjelpe til med et slikt prosjekt. Jeg kan antagelig bidra litt økonomisk i alle fall, noen frontfigur egnet jeg meg nok ikke som. ;)

Jeg er også svært enig med Draugjeger, at vi bør jobbe for at staten er i stand til å ta vare på egne innbyggere. Selv om det ikke er noen grunn til å ikke være forberedt selv, så mener jeg at en stat som kan tre støttende til er viktig. I det minste burde vi ha et kornlager!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 19:07 
Avlogget

Høres veldig spennende ut!
Jeg kunne godt tenke meg til å bidra litt på webside- og evt bloggersiden :)
Passer nok ikke som frontfigur da jeg er en veldig fersk prepper og for å være ærlig ikke har særlig peiling på å overleve :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 20:10 
Avlogget

Ettersom det ser ut til å være en viss interesse kan vi jo se om vi kan bli enige om et utgangspunkt.
I tillegg til noen praktiske prosjekter kunne vel et navn og en formålsparagraf være en start. Et stiftelsesmøte kan jo være en større utfordring hvis en stor andel foretrekker å være anonyme. Men kanskje kan det ordnes elektronisk?

Jeg antar at foreningen bør være upolitisk, i alle fall langs høyre/venstre-aksen. Men er det andre ting enn kornlager som forumdeltakerne brenner for, og organisasjonen bør kjempe for?
- distriktpolitikk?
- naturvern?
- inflasjon?
- militær/siviltjeneste?
- desentralisering av sykehus?
- våpenlov?
- merking av matvarer?
- svømmekurs, gymtimer, sløyd og førstehjelp i barneskolen?

Tror det kan være lurt å kartlegge noen slike saker på forhånd. Det kan godt være klokere å stifte to foreninger enn å krangle og fraksjonere i løpet av første år. Enkelte temaer kan det kanskje være klokest å vedta med det samme at man ikke tar stilling til, og overlater til andre organisasjoner (politiske partier, speiderbevegelser eller naturverngrupper) å kjempe for.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 20:46 
Avlogget
Brukerens avatar

hva med å lage en poll det dette forumets medlemmer kan svare på hva de synes er viktigst?

personlig synes jeg ting som distriktspolitikk, resiliensbygging, materiell nøkternhet, krisehåndtering, etc. er viktigst.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 20:58 
Avlogget

En poll eller to er sikkert en god ide. Må man være administrator for å lage det?

Men først bør vi vel ha en åpen tråd en ukes tid, slik at de som måtte ønske det kan foreslå saker og si sin mening om hvordan pollene bør settes sammen.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 23:03 
Avlogget

Mener at man må ha ca 15 medlemmer på et stiftelsesmøte dersom man skal få godkjent støtte fra staten?
Men sånn egentlig gjør det vel ikke at vi vet hvem vi er? Jeg mener- er ikke noe av poenget å ha et nettverk dersom det verste skulle skje?
Kanskje vi tvert i mot har stor nytte av slike møter jevnlig?
Man må dessuten ha årsmøte hvert år og et styre.

Jeg er interessert i forskjellige samlinger og kurs i en slik forening
F.eks (hvis det er lovlig og lar seg gjennomføre)

- Førstehjelp
- Skytekurs
- Jegerprøvekurs
- Snekrekurs
- sy eller strikkekurs
- barbere sau, spinne, karde osv- kurs

Vi kunne også hatt "ut på tur" en gang pr mnd eller noe der vi deler kunnskap, f.eks:
- Tenne et godt bål (Selv i dårlig vær?)
- Fiske
- bygge seg en eller annen form for shelter, f.eks gapahuk
- snøhulebygging
- spiselige sopper
- spiselige planter og tilbredning

Klubbkvelder
- Lage BOB- kurs der de som har tar med som eksempler. Hva har du i din BOB?
- Lager- kveld
- Frysetørking, dehydrering, salting, røking- kveld
- vannrensekveld
- Dyrking av poteter
- Sauehold
- Kaninhold
- Hønehold
- Grønnsakshage
- Urtehage
- bokkveld

Slike klubbkvelder kan gå på rundgang slik at folk kan vise frem hva de har og hva de kan lære bort om. Godt for alle.
Og hvis det er noen som føler de bidrar veldig mye så kan vi f.eks ha "starte en ny grønnsakshage" hjemme hos vedkommende der vi lager det. Så far han/hun en ny grønnsakshage.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 04:55 
Avlogget

mimir skrev:
Jeg antar at foreningen bør være upolitisk, i alle fall langs høyre/venstre-aksen. Men er det andre ting enn kornlager som forumdeltakerne brenner for, og organisasjonen bør kjempe for?
- distriktpolitikk?
- naturvern?
- inflasjon?
- militær/siviltjeneste?
- desentralisering av sykehus?
- våpenlov?
- merking av matvarer?
- svømmekurs, gymtimer, sløyd og førstehjelp i barneskolen?

Og her har jeg mye på hjerte!

Distriktpolitisk vil jeg jobbe for mindre nedbygging av matjord, økt nydyrking der det er mulig, og en etisk og miljøvennlig produksjon av mat. Vi bør gå bort i fra dagens volumproduksjon basert på importerte innsatsfaktorer til fordel for et mer økologisk jordbruk som kan klare seg i en eventuell krise.

Naturvern bør også stå sterkt. En natur det går ann og spise av, uten at man skal være redd for forurensing.

Inflasjon har jeg ingen forutsetning for å kommentere.

Militærtjenesten må i alle fall ikke kuttes mer enn det er gjort i dag. Siviltjeneste ser jeg ikke helt så mye nytte av, så jeg ser ingen grunn til å starte opp med det igjen.

Desentralisering av sykehus er nok også lurt. Men også å øke kompetansen på de nåværende sykehusene, og hos fastlegene. Også i psykiatrien bør det komme et skikkelig løft. En styrkning av pasienters rettigheter både i psykiatrien og hos legen.

Våpenloven er i det store og det hele grei nok når det kommer til skytevåpen. Jeg kunne gjerne sett at vi styrket lovgivningen slik at det ikke er noen tvil om at det er lov og gå med multiverktøy til daglig. Også pepperspray/taser burde kanskje være lovlig? Retten til selvforsvar bør i alle fall styrkes.

Matvarelovgivningen har jeg mange synspunkter om også, men tilgjengeligheten på mat som kan lagres lenge er vel noe flere ønsker seg.

I skolen bør det definitivt bli mer fokus på fysisk fostring. Dette er utrykkelig bevist og ha positiv innvirkning på teoretisk læring også. Førstehjelp bør definitivt komme inn i ungdomsskolen/videregående. Håndtverk bør også stå sterkere, dette kan også knyttes opp til teoretisk læring i stor grad. Også bør privatøkonomi komme inn i skolen! Så slipper kanskje flere å havne i gjeldsfella, i alle fall på grunn av tulleforbruk.

@Tulla: Jeg er også enig i mye av det du sier, og jeg håper vi kan få til mer ut av det på forumet her også. Mye av dette er også noe du kan lære annetstedshen, F.eks så ble jeg rekrutert til saueklipping av sjefen min for bare et par uker siden. Det finnes mange forskjellige kurs også, som du kan lære av. Så utnytt mulighetene du har rundt deg! :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 09:57 
Avlogget

@Tulla:
15 personer høres kjent ut. Det er endel andre forhold også som avgjør rett til statlig støtte - blant annet organisasjonsstruktur. Jeg tror at man trenger medlemmer med geografisk spredning og et visst antall lokallag i mer enn et fylke. Man må også ha et årsmøte der man velger tillitsvalgte. Dessuten er det gunstigere regler for ungdomsorganisasjoner (som defineres ved noe i retning av 75% av medlemmene under 25 år).

Disse reglene kan jeg finne ut av; jeg har en god del erfaring fra liknende arbeid. Tror likevel at vi først må finne ut av hva vi er enige om, hva som er viktig for oss og hva vi kan overlate til andre organisasjoner.

Er det forresten noen som har tanker om et passende navn? Mange tanker og argumenter vil vel være de samme som noen hadde når de valgte navn på dette forumet.

Sist endret av mimir den 18 Nov 2012, 11:00, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 10:43 
Avlogget

Og starte en prepper organisasjon i Norge synes jeg er en god idee
Men jeg mener dens fokus i første omgang bør være å hjelpe medlemmene, og ikke jobbe politisk opp mot staten.

Jeg likte veldig innlegget fra Tulla, at vi har ogranisasjonen som et samlingspunkt for preppere i Norge, det vi kan treffes, lære av hverandre få ideer, knytte kontakter.

innen IT bransjen, så har vi et uttrykk KISS, keep it stupid simple.
Oglityt slik bør denne organisasjonen starte, starte med at man arrangerer et traff, der vi møtes og diskuterer dette og andre ting.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 11:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ser mange gode formål her og masse sunn idealisme. Så med fare for å bli en «party killer», må jeg dessverre si at jeg er redd det er noen kontraargumenter å ta hensyn til også. Et av dem er at det allerede finnes tunge organisasjoner som kjemper aktivt for mange av disse kampsakene. Å jobbe gjennom dem vil gi mer tyngde enn å gjøre det gjennom en nyopprettet mygg som favner over alt som er bra - samtidig.

Det andre som slår meg er at det nå er fire journalister som har prøvd å få folk her til å stille til anonyme intervju. Og så vidt jeg vet er det så langt bare en av dem som har fått en halv fot innenfor hos en av oss. Det er en grunn til at det er tilfelle. For å bruke en populær forkorting i amerikanske survivalkretser (jeg liker den ikke, men den beskriver noe reelt) OPSEC. Det står for Operations security og er opprinnelig et militært uttrykk. Link til wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Operations_security

En organisasjon som den som skisseres her krever at folk stiller opp med navn, adresse og ansikt utad. Om ikke for allmenheten, så ovenfor myndighetene som skal innvilge støtte, offentlige registre og den pressen som skal videreformidle organisasjonens synspunkter. Og innad i organisasjonen med medlemslister. Jeg er sikker på at den oversikten er grei å ha når vi får nye lover om rasjonering og annet i en krisesituasjon.

Om jeg ikke husker helt feil så var det under 2.verdenskrig regler i Storbritannia om hvor mye mat man kunne ha i husholdningene. Og personlig kunne jeg tenke meg en fornuftig behovsprøving av hvem som kan få rasjoneringskort basert på hva man har fra før. At det i en slik situasjon vil komme regler om hamstring og svartebørshandel er garantert. Så å ha en oversikt over hvor det kan være noe å hente for sivilforsvar, heimevern og andre lokale organisasjoner må jo være kjempegreit.

Derfor har jeg mer tro på noe i retning av det McNabux skisserer. Og den virituelle versjonen av dette er kanskje det forumet dere akkurat nå er innom. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 17:31 
Avlogget

At det kommer til å bli problemer med en slik forening ser jeg klart, men jeg lurer også på om vi ikke har mye og tjene på også og jobbe opp mot staten, forsåvidt også i samarbeid med allerede eksisterende organisasjoner. Det finnes mange som jobber med ting som kan knyttes opp til prepping, men jeg er av den formening av vi har mye og tjene på og ha en egen interesseorganisasjon. Også for å avmystyfisere prepping, i stor grad som SMIL forsøker og gjøre for sine medlemmer. http://www.smil-norge.no/ Jeg ser for meg at mytene er mange om survivalisme og prepping i Norge, for dem som har hørt om oss. Forøverig ingen sammenligning mellom SMIL og oss... :mrgreen:

OPSEC er selvsagt viktig, men jeg lurer også på om vi skyter oss selv i foten der. Nå er vi heldigvis ikke så ille som i USA, som omtrent går i graven med sine prepperplaner, vi tar jo faktisk kontakt med hverandre. Men jeg tror at en slik forening som jobber også med å lovfeste folks rettigheter til å beholde matlager også i en krise, kan være en god ide. I alle fall få folk til å være litt mer forberedt, og kanskje også staten til å forberede ting for oss, som det heter seg at de skal gjøre. Det at mat kan bli samlet basert på listene er jo selvsagt tilstede, men jeg tror som sagt det er mer og vinne enn og tape. Problemet vil jo også være til stedet for de av oss som dyrker mat eller holder husdyr. Da er muligheten for at både stat og menigmann forsyner seg tilstede. Muligheten for angiveri er også til stede i en slik situasjon, og det skal ganske store sikkerhetstiltak for å unngå både statlig innkrevning, og nysgjerrige naboøyne.

Det som Tulla foreslår er gode forslag, men jeg vil påstå at det i enda større grad finnes organisasjoner som tar seg av dette allerede. Røde kors er suveren på førstehjelp, og NJFF har allerede jegerprøven. Jeg kan også se for meg fråtsingen til media om det kom frem at mange preppere tok jegerprøven i regi av noe survivalistisk... :roll: Snekring med mer kan man gå på kurs for, og avløserjobb vil være til stor hjelp for dyrehold. Derfor lurer jeg på om det er noe vi trenger en organisasjon til? Ressursene kan sprees på forumet, og det er allerede mye god info på disse sidene.

Jeg tror også at mye av det andre Tulla og McNaBux etterlyser allerede er i ferd med og skje her på forumet. F.eks har jeg og Gullars begge vært hjemme til Crusoe, og jeg for min del hadde mye nytte av det besøket, og jeg håper han satte pris på mine innspill. Jeg tror det er bedre, at de som vil tar kontakt via forumet heller enn og ha en egen organisasjon til å sette medlemmer i kontakt med hverandre. Hittil ser det jo ut som om de som vil finne frem til hverandre, også klarer og gjøre det?

Huff, nå føler jeg meg som en like stor festbrems som Bamse... :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 17:45 
Avlogget

Da jeg startet denne tråden, var det nesten like mye for å få frem betenkeligheter og motargumenter som for å starte en bevegelse. I noen situasjoner er det klokere å nøle enn å forhaste seg. Foreløpig vil jeg bare si at jeg har stor respekt for argumentene i de to siste innleggene.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 20:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Som tidligere sivilarbeider (!) kan jeg bare si at det var en grei tid, men om den norske stat hadde hatt noe mellom øra (?) hadde de gjort som svenskene og lansert "våpenfri tjeneste". Jeg har kompiser som fikk opplæring i brannslukking, førstehjelp, sabotasje (!), skadestedsorganisering, etc. Det er jo en langt mer "resiliens-orientert" tjeneste? for min del var det jo aldri snakk om at jeg hadde noen voldsom aversjon mot å bli fortalt hva jeg skulle gjøre eller så, bare at jeg hadde noe i mot å bli trent opp til å kverke folk. Så istedet for å se på sivilarbeidere som en gjeng dustete slackers (hadde jeg vært en slacker hadde jeg tatt 9 mnd. radartjeneste i bodø, istedet for 14 mnd. sivilarbeid), så burde man se på dem som en ressurs som burde brukes for å gi generasjoner med nordmenn opplæring i ting som kan styrke samfunnet. Og mens man allikevel var i farta kan man slenge med ALLE 19-åringer, ikke bare gutta.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: