Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Okt 2018, 12:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Røde kors hjelpekorps
InnleggSkrevet: 04 Sep 2013, 00:14 
Avlogget

Tenkte det kunne være fint med en samletråd.

Så, her kan gamle medlemmer fortelle sine historier, nye kan stille spørsmål, informasjon kan deles, folk kan fristes osv!

Topp

Innleggets emne: Re: Røde kors hjelpekorps
InnleggSkrevet: 04 Sep 2013, 00:21 
Avlogget

Selv har jeg relativt nylig blitt medlem, og med litt flaks er jeg godkjent til å delta på aksjoner i løpet av vinteren. Jeg fant fort ut da jeg startet at det var mange nyttige kurs og aktiviteter jeg ikke hadde tenkt over på forhånd, og mye mer nyttig å lære en jeg trodde. Regner med det blir en spennede høst!

Så til mitt spørsmål: Er det noen mere erfarne medlemmer som har tips til nyttige kurs å fortsette med etter grunnopplæringen? Sikter da spesielt til samband- og prepping-relatert, men alt som er nyttig og kanskje ikke så åpenbart er av interesse...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 22:06 
Avlogget

Asparges skrev:
Selv har jeg relativt nylig blitt medlem, og med litt flaks er jeg godkjent til å delta på aksjoner i løpet av vinteren. Jeg fant fort ut da jeg startet at det var mange nyttige kurs og aktiviteter jeg ikke hadde tenkt over på forhånd, og mye mer nyttig å lære en jeg trodde. Regner med det blir en spennede høst!

Så til mitt spørsmål: Er det noen mere erfarne medlemmer som har tips til nyttige kurs å fortsette med etter grunnopplæringen? Sikter da spesielt til samband- og prepping-relatert, men alt som er nyttig og kanskje ikke så åpenbart er av interesse...
Asparges skrev:
Tenkte det kunne være fint med en samletråd.

Så, her kan gamle medlemmer fortelle sine historier, nye kan stille spørsmål, informasjon kan deles, folk kan fristes osv!

Reagerte litt her på det du skrev.. fortelle sine historier?! Røde Kors har taushetsplikt!! Og i den grad medlemmene kan gi ut info så er det av det som er allerede er fortalt i media og ikke annet. Men skal for den del helst la være og heller henvise til en tals person eller leder. Så nei, slik informasjon kan ikke deles (og da tenker jeg selvsagt på når man er på aksjoner eller informasjon en får som generelt er taushetsbelagt). Mye av det som generelt blir tatt opp er taushetsbelagt.

Så bedre om folk melder seg inn, får generell kursing og kan gå videre derifra. Samt man har en god mulighet for å hjelpe lokal område sitt og bli kjent med andre. Det svært mange kurs som alle bør ha/kunne og hjelper generelt livet ut.

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 22:22 
Avlogget

Det stemmer ja, var nok dårlig formulert av meg, beklager det! Når jeg skrev det siktet jeg mest til ting man har lært som kanskje ikke er så åpenbart og ting andre kan ta lerdom av. Det kan også være opplevelser man har hatt i røde kors, men som ikke har noe direkte med røde kors å gjøre, overrasket av dårlig vær på fjellet og den typen ting. Nå er jeg som sagt ny, så jeg skal gå igjennom reglene en gang til for å være helt sikker, men jeg kan ikke se at den typen generelle ting kan være farlig. Men, taushetsplikt skal selvfølglig overholdes, og det regner jeg uansett med at folk gjør!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2013, 08:41 
Avlogget

Er selv veldig aktiv i hjelpekorpset og har verv på både lokalt og områdenivå. Har lært MYE av hjelpekorpset og har vokst mye på dette. :)

Det eg føler eg har lært mest av er naturligvis det åpenbare med førstehjelp, men også kriseledelse, taktisk tenking, ledelse generelt, instruktørkunnskap,
kursholding og menneskekontakt. Og dette har eg hatt stor verdi av både privat og i jobbsammenheng.

Min anbefaling til nye medlemmer er at etter man har gjennomført diverse kurs i kursrekkene så melder man seg som stab, markørtjeneste eller instruktør.
Selv om man har gjennomført ett kurs så lærer man fortsatt mye av å være med videre - både i det faglige innholdet men også i å se andre løse de samme
oppgavene på andre måter. På mange måter blir det en egen oppfriskning av kursinnholdet, og man vil etterhvert bli mye mer stødig med kompetansen.

Siden eg har verv på områdenivå så reiser eg en del rundt til andre korps i mitt distrikt. Det eg ser da er at det varierer veldig mye hvor stor aktiviteten er,
og hva som er hovedformålet med den aktiviteten som er der. Noen fokuserer på kursing og opplæring(både internt i RKH, eksternt og privat) og tar aksjoner
som en tilleggsaktivitet. Mens andre bruker såpass mye tid på aksjoner at kursing og opplæring ikke er like viktig. Det er ikke en fast fasit her og de korpsene
som har størst vekst og mest positiv medlemsmasse er de som HAR aktivitet. Det finnes korps som har lite med aksjoner og lite med annen aktivitet og da
forsvinner interessen hos medlemmene og de forsvinner enten til nabokorpsene eller ut av RKH helt. Og det er veldig synd.

Foruten grunnutdanningen(Dette er Røde Kors Hjelpekorps(3t), Kvalifisert Førstehjelpskurs(33t), Grunnkurs Samband(9t), Grunnkurs søk og redning(15t)) så
vil eg anbefale lagledernivå på barmark som ett minimum. Man lærer mye der som er verdt å ta med videre. Og så er det jo verdt å ta kursrekkene videre til
å kunne drive med kurs og instruksjoner selv, og ikke minst bevege seg opp og inn i ko :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2013, 21:45 
Avlogget

Trivelig å se en i staben her inne nomore. Jeg er selv aktiv i RK som NK i samband og har også vært med en del på aksjoner. Skal nå snart på kurs for Grunnkurs Samband 9t. Ellers så har jeg fra før: Røde Kors Hjelpekorps(3t), Kvalifisert Førstehjelpskurs(33t), Grunnkurs søk og redning(15t) og Barmark. Jeg skal blant annet ta oppfriskning i førstehjelpskurs 33t denne mnd. Samt at jeg satser på å få være med på Barmark på ny denne mnd også. (Noe usikkert om jeg kan, men håper at jeg får ordna fri så jeg får vært med).

Ønsker ikke helt å oppgi hvor i RK jeg sitter i Norge, siden det vil være veldig åpenlyst om jeg nevner det her. Men evt om du vil så bare ta kontakt privat. Har en mistanke til at vi holder til i noe samme område (Om du også er på vestlandet). Noe det så ut på skrivingen din. :)

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2013, 09:48 
Avlogget

Er nok på det fagre vestlandet ja :)

Ellers må eg fortsette med å ta tak i det vanligste argumentet for å ikke være medlem i hjelpekorpset, tid.

Personlig er eg ikke den beste ambassadøren når eg sier at hjelpekorpset ikke krever SÅ mye tid. Enkelte dager
har eg flere arbeidstimer i hjelpekorpset enn på den betalte jobben min. Men det må understrekes at dette er frivillig.

Vi har medlemmer som stiller opp hver eneste gang det er noe, og pluss litt til. Og vi har medlemmer som dukker opp
når de faktisk har tid i en ellers travel hverdag. Noen av disse er ute på sjøen så det er ikke sikkert at de er å treffe
hver måned en gang. Og det er god plass til begge. Vi trenger begge.

Grunnutdanningen er på 60 timer pluss reisetid. Selvfølgelig er det forståelse for at ikke alle har dette tilgjengelig på kort varsel :)

Det er heller ikke alle som passer inn i hjelpekorpset, eller som har lyst. Og det er helt fair.

Eg har lenge vært interessert i "survival" og dommedagsbøker/filmer er periodevis favoritten min. Men personlig ble gnisten
vekket til livet for alvor når eg kom til ett punkt i livet hvor eg måtte gjøre "noe". Dette var etter 22 juli og selv om eg personlig
ikke var berørt ei heller noen i min direkte omgangskrets rørte det med noe i meg og eg følte for at eg kastet bort livet mitt.

Det første eg begynte med var å starte med mer aktivitet. Eg var overvektig, lat, kjedelig og lite motivert. Startet med trening og
friluftsliv. Ikke hardbarka "boling" på treningssenteret eller "Bear Grylls"-stil over turene mine, men det var i mitt tempo, etter mitt
behov og når eg hadde tid. Det hjalp veldig mye. Forrige måned løpte eg halvmaraton for første gang. :D
(disclaimer: eg er på ingen måte på idealvekt, men nå er det mer muskler her)

Men det var noe mer. Eg ville bidra. Eg ville gjøre "noe". Artikler om og rundt 22 juli omtalte de frivillige hjelperene på en veldig
positiv måte, og eg følte at Røde Kors måtte være dette "noe". Eg visste samtidig at ett sånt ønske om å delta i Røde Kors kunne
være svært flyktig og at eg nok ikke var den første som fikk ideen(og deretter sluttet etter en periode). Eg bestemte meg derfor
for å la tanken være med tanken ei stund, og heller ta den frem i ny og ne for å se om eg fortsatt ville.

Hver gang eg tenkte på det så var det fortsatt noe eg hadde lyst til. Høsten etter 22 juli kom og gikk, vinteren kom og eg begynte
med noe eg ikke kunne, snowboarding. Hadde aldri før satt bena mine i ett alpinanlegg(selv om eg hadde prøvd snowboard på en
beskjeden skoletur). Og selv om det langt i fra var noe eg mestret var det en utfordring eg trivdes med. Eg har aldri vært noen
stor fan av snøen heller, men det gikk seg noe til hvorpå vi ble enige om at om snøen holdt seg på fjellet så skulle eg heller besøke
den i ny og ne. Og det fungerte godt :)

Skjebnen skulle ha det til at dattera mi(som eg klarte å lokke opp i skibakkene) hadde ett lite uhell en dag i skibakken. Ikke alvorlig
eller stor skade, men hun måtte ha hjelp. Eg følte meg hjelpesløs. Eg visste ikke hvordan eg kunne hjelpe. Og til vår redning dukket
en scooter med Røde Kors emblem på, og en utrolig hyggelig og hjelpsom frivillig førstehjelper. Da skjønte eg det at dette måtte
prøves for alvor.

Februar 2012 var eg meldt inn i lokalt hjelpekorps og mitt personlige eventyr tok for alvor fart.
I ettertid har det påvirket meg mye mer enn eg hadde forestilt meg. Det har blitt en livsstil.

Men hva er linken til overlevelse og "prepping", Røde Kors Hjelpekorps og dette forumet? Personlig mener eg at mye hører sammen.
I hjelpekorpset her i Norge driver vi ikke med dyrking av mat, konservering av mat eller jakt på mat. Men vi driver til enhver tid med
forberedelser, krisehåndtering, beredskap og ledelse. Vi prøver til enhver tid å være klar på å rykke ut på kortest mulig varsel om det
skulle skje noe. Alt fra leteaksjoner, redningsaksjoner til naturkatastrofer. Vi organiserer utstyr slik at det er raskest mulig tilgjengelig,
i en stand som er klar til bruk, i fungerende stand osv. Vi har systemer for utkalling av mannskap på kortest mulig tid. Vi har planer for
forskjellige scenarioer og vi øver på alt dette regelmessig. Det er jo "prepping" på alle mulige måter :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: