Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 08:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Jul 2012, 16:09 
Avlogget

Dere her inne som har barn: Hvor mye og hvordan involverer dere barna i forberedelsene?

Jeg har i liten grad involvert mine egne barn i "overlevelsestankene" mine. De er 5 og 9 år. Vil ikke skremme dem, samtidig vil jeg at de skal være i stand til å klare seg selv også. Yngstemann er nok for liten til å klare seg på egen hånd ennå, men niåringen vet jeg ville klart det en periode hvis han måtte.

Slik involverer jeg barna:
-Egen speiderkniv de lærer å bruke fra de er ca. 6 år gamle
-De er med og plukker bær og sopp hver høst, og kan litt, men ikke på langt nær nok, om hva som er spiselig ute
-Eldstemann har plukket opp litt om enkelte medisinske urter jeg og kjæresten plukker og tørker, og lager tinkturer av
-De vet at vi har mat i skapene til enhver tid, også hermetikk (men vet yngstemann hvordan han bruker boksåpneren?... hmm, må sjekke) og eldstemann er i stand til å lage enkle retter, begge smører brødskiver og knekkebrød selv

Egentlig kan de veldig lite, når jeg tenker meg om.

Jeg har ellers mange tanker om hva det er lurt å kunne for å overleve på egen hånd. Har tenkt å lage en liste over sjekkpunkter, ting jeg vil lære dem.
Ønsker meg et holistisk opplegg ala speider`n for ungene lokalt her... Med overlevelsesfokus.

Da jeg var lita, hadde jeg en fluktbag klar under sengen, i tilfelle jeg måtte flykte på et øyeblikks varsel. Noe jeg ikke hadde trengt, egentlig, for jeg vokste opp i tidenes tryggeste familie. Men jeg leste mye om barn som måtte klare seg selv, og syntes det var spennende. Naya Nuki, Huckleberry Finn, etc.

Hva med dere andre? Hva tenker dere det er mulig å lære barn i skolealder?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 18:21 
Avlogget

Har selv to gutter på 9 og straks 11. De fisker gjerne, men er ikke fult så glad i å plukke bær og sopp. Alikevel har de frem til nå vært nødt til å være med :D Forsøker å lære de det jeg kan om spislige planter og annet å overleve på i naturen. Yngstemann er speider og lærer jo litt der. Han fikk forøverig sin første sjøørret på 1kg alene som 4 åring.

Skyte med softgun og luftvåpen har de gjort siden de klarte å trekke av. Allerede som toåringer trakk de av mens jeg holdt våpenet. De har godt våpenvett og får nå lov å bruke luftvåpen uten direkte tilsyn. Mange vil nok synes det er forkastelig, men de har vist seg tillitten verdig, de tar ansvaret svært seriøst. Compounder jr. bue fikk de lenge før de klarte å bruke den, men nå skyter de greit.

Kniv har de traktert siden før de sluttet med bleier. De gikk i naturbarnehage og der var det å spikke og ramle ned av trær pensum :lol: Hagearbeid setter de ikke så stor pris på, men de må delta. På samme måte som husarbeide ellers forklares det utfra at vi alle må bidra, også med aktiviteter som ikke er morsomme. Dette godtar de og det er blandt annet deres jobb å hente ved vinteren igjennom.

Siden ikke min preppevirksomhet ble systematisk før jeg ble med her, så har det aldri vært behov for å forklare noe annet enn utfra jakt, fiske og friluftsliv interesse. Nå derimot har vi forklart at vi forbereder oss i tilfelle situasjoner kan inntreffe. For ikke å skremme dem, så har vi forklart at det kan hende det blir strømbrudd som varer lengere enn vanlig, siden stengte butikker pga strømbrudd er noe de har opplevd som udramatisk.

De har også fått beskjed om at det er noe vi ikke snakker om til andre, og at prepperommet og våpenrommet er steder ingen andre enn familen skal inn i (det samme gjelder forøverig hobbyverkstedet og). De ser ikke helt poenget med hemmligholdet, men aksepterer at det er slik

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 20:10 
Avlogget

Jeg har tre barn i alderen 3-9 år som oppfører seg som barn i alderen 3-9 år :)
De er vidt forskjellige og krever forskjellig tilnærming, felles for dem er ønsket om å mestre noe.
Jeg gir dem små oppgaver (slik at de føler seg viktige),
Eks;
Første gang jeg tok med meg eldstejenten på jakt (hun var da 4 år) fikk hun bære kniven vi skulle filetere skarven med,
og det var viktig hun ikke mistet den. Det var en oppgave hun tok alvorlig, og det var det jo også.
Har fortsatt slik med de andre to også med stort hell.
De minste har felles fiske/turutstyr og eldstemann har alt eget utstyr fra kniv til ryggsekk.
Så lenge de får være med på avgjørelser og føler at de bidrar med noe viktig så er de ivrige.

Nå har jeg tre friluftsinteresserte barn som ønsker å fiske, sløye, sjekke mageinnhold på fisk, være med på jakt og ligge i telt.
Jeg kjøpte ny lavvo for 2 uker siden og vi har 5 døgn i den allerede, både på Haukeli og i Aurland :)

Ang prepping så aner ikke barna noe om det og jeg har ikke noe hemmelighetskremmeri rundt hverken våpen eller utstyr.
De synes det er kult å ha et matvarelager som vi plukker av når vi skal på tur eller trenger noe spes.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 12:18 
Avlogget

Mine 2 er blitt for store til å "hjernevaske", og sta og tilsynelatende fornøyd og ubekymret. Alt er som det skal være liksom. De blir sure på meg om jeg "preker" mer enn 30 sekund i måneden. Da er jeg gledesdreper og får litt av hvert diagnoser. Har blitt vant til det nå at slik er det bare. Og de er blitt vant til at far har en skrue løs.
Men faktisk, for 4 dager siden var sønnen min positiv da jeg ba han komme opp og hjelpe til med snekring og støyping! Det kan bli en preppehelg med han ungemannen om ikke lenge. Kjempeglad for det! Tror vi skal begynne på en depot så det er flere enn meg som vet hvor arven etter meg er gravd ned :D

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 23:03 
Avlogget

Flott å høre Vandreren! Det høres ut som et godt utgangspunkt for et vedvarende vennskap :)

Jeg fikk derimot et slag/en oppvåkning av vår eldste sønn i kveld. Han spurte;
"men pappa, om det kommer en atomvinter, hva skal vi med forberedelsene da?, er det ikke lite greit å dø med engang?" Hva svarer man da?

Joda; " hadde det ikke vært for deg og lillebrorassan, så hadde jeg og mamma spist børse omkapp"?
Nix, det ble feigeløsningen..."det er klart det ikke blir noen atomvinter, vi lagrer bare mat fordi det kan hende at butikken er stengt", "det er bedre å ha mat enn......"

Der synes jeg det er en fin linje mellom å overføre paranoia til kidsa og forsøke å trygge deres fremtid.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 23:22 
Avlogget

Nå har jeg ikke barn, men fra min egen oppvekst vil jeg peke på Friluftsliv, overnattinger ute, fiske, litt jakt. Ellers så hjalp jeg fattern litt med vedhugst og stabling. Litt hage arbeid med mor.

Min morfar tok meg mye med på fiske, og sanking av sopp & bær. Stor inspirasjonskilde!

En annen ting å tøffe opp barna er å ta turene samme hva slags vær det er. Lære å like været! :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 18:59 
Avlogget

Crusoe skrev:
Flott å høre Vandreren! Det høres ut som et godt utgangspunkt for et vedvarende vennskap :)

Ja ting ordner seg på sikt, det har jeg hele tiden hatt tillit til. Men tungt til tider at det ikke har vært noe teamwork og felles forståelse. Men de er blitt opplyst av i hvert fall meg de siste årene og vil dermed kjenne igjen visse mengder SHTF, og forhåpentligvis ta kontakt i tide med gamlefar.

Hva atomvinter angår, og andre mer alvorlige scenarier, så har nok myndigheter vært ut og preppet ferdig alt. Et eksempel er frøbanken på Svalbard (selv om frøbanken ikke er til meg eller mine etterkommere om uhell skjer) Ellers så prepper jo folk for harde livet til daglig. Det betales skatt, moms og avgifter så det holder. I håp om at storebror skal ha råd til å hjelpe folk ut av knipa om det skulle trengs. Eller ihvertfall slik at storebror gir oss trygda når vi ikke klarer jobben mer. Det preppes noe enormt med andere ord. Folkene her inne er bare ikke helt enige i måten det skjer på (?)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 19:18 
Avlogget

[quote="vandreren Det preppes noe enormt med andere ord. Folkene her inne er bare ikke helt enige i måten det skjer på (?)[/quote]

Overparanoid kanskje, men jeg stoler ikke på at staten skal ordne opp. Dette har nok mye og gjøre med mine egne og mine venners erfaringer med helsevesen, NAV, og ande etater (jeg sverger: enkelte av oss er de bare ute etter og ta livet av! 8-) ) så jeg vil være i stand til å ta vare på meg selv. Og når vi ser på kriseberedskapen her i landet: Jeg tror jeg gjør rett i dette.

Har ikke egne barn, men jeg har en lillesøster jeg har mer eller mindre har prøvd å åpne øynene til hva som kan være lurt og ikke lurt. Hittil har dette ikke gått lenger enn at jeg har forsøkt og få henne interessert i konkurranse skyting og jakt, og mer interesse for førstehjelp. Mine forsøk har hittil ramlet på steingrunn...I første omgang blir nok det viktigste forberedelsen hennes og komme seg ut i arbeidslivet... Krysser fingrene for den.

Ellers ville jeg, hvis hun var yngere, nok gjort som Gullars foreslår. Dagens ungdom er alt for late, sitter alt for mye foran skjermer, og gidder ikke og gjøre noe selv. Ah, det føles godt og være gammel! :mrgreen: Også er man ung og frisk nok til å løpe etter ungdommen med stokk også... Men nå til dags er det jo barnemishandling. :oops:

OG FOLKENS: Arbeidsmoral er nok det viktigste dere kan lære barna. Det at man yter sitt beste, man holder avtaler, og at man er til og stole på: Gull verdt, både i jobb og privatlivet. Dagens ungdom virker generelt sett på meg (kjenner mange unntak selv) er late, giddaslause og vil helst trygdes. Så: Arbeidsmoral! Viktig, viktig.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2012, 01:21 
Avlogget

Har unge, 2år+ no, litt tidleg å tenkje på slikt enno, men gled meg til å prøve å gi han gode opplevingar frå turar i naturen. Les litt i boka "Overleve på naturens vilkår" og mange spanande tips der som eg vil vise ungen etterkvart som han vert litt eldre.

Ein notis angåande atomvinter/krig:

Atomvinter trur eg ein ikkje treng å bekymre seg for. Trua på at alt liv går til grunne i ein atomvinter etter ein atomkrig er konstruert og svært overdriven. Dersom ein har mat på lager, tilgang på sikkert vatn, kan forsvare seg mot kaos som vil kunne oppstå i månadane etterpå og har tenkt på korleis ein skal beskytte seg frå høgradiaktivt "fallout" i nokre veker, så er det å overleve ein atomkrig veldig godt mogleg. Atomkrig er jo ganske serious business, og kaoset og nøda etterpå vert verre, men ein kald ufruktbar vinter trur eg ikkje noko å bekymre seg for. Eit middels vulkanutbrot vil kunne merkast der i mot.
Har ikkje tru på at staten vil kunne gi folket verken mat, vatn eller jod dersom det skulle verte nødvendig.

Frøbanken på svalbard trur eg heller vil kunne kome til hjelp for å redde planteslag frå monsanto og deira eksperiment med genmodifisering.. Uansett, når ein kikkar litt på kven som invisterar der så går kan ein ikkje bli anna enn skremd. Bill Gates, Rockefellers, Monsanto, Sygenta, ++ (grøss!.. :\ )

Kissinger sa ein gong:
"If you control the oil you control the country; if you control the food you control the population." Monsanto vert eit verkty for kontroll er eg redd.

Noko seier meg at det kjem til å bli ein storkrig >før< vi får full økonomisk kollaps. Kva betre skuldebukk finnast vel enn ein stor krig? Etter ein krig vil få evne å sjå at det var "fiat currency" som verkeleg tok knekken på samfunnet, men heller leggje all skuld på religion og "krigen som eskalerte og tilfeldigvis vart til ein verdskrig".

oi, off topic,
ja ungen ja.. :p har plukka masse bær med ungen i naturen i haust, men han må no passast på heile tida, for alt han finn utandørs som lyser i sterke fargar skal inn i munnen :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 09:55 
Avlogget

Guttungen er ikke langt unna to år så det er begrensa med hvor mye han kan involveres egentlig. En fordel han har er at han er svært interessert i alt jeg foretar meg og skal gjerne imitere. Jeg regner med at han ikke kommer til å stusse så mye over hverken våpenskapet, urtehagen eller andre ting som dukker opp fremover. Men må nok ta den samtalen om hva man prater om og hva man ikke prater om. Det er vel den største saken tror jeg.. Opsec er relativt viktig når man har barn, men gjøres ting på den riktige måten tror jeg ikke det blir noe problem her hjemme.

Bærplukking samt søk etter kantareller er noe som står på planen de neste ukene fremover og da skal selvsagt ungen bli med:)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2012, 16:20 
Avlogget

Crusoe, jeg grublet meg avsted og off-topic mens jeg forsøkte meg på en tilbakemelding på spørsmålet til din sønn.Og selvsagt ikke ment som noe fasit på hva en skal svare på slike spørsmål.

Likevel skryt til Frøyatro og Fnord for innlegg jeg stort sett er helt på bølgelengde med.

Gullars peker på forholdsvis enkle ting og som er langt bedre enn å prate, i hvertfall frem til 10-12 års alderen. Barn er barn og ting bør helst falle på plass gjennom, mer eller mindre, lek og gode eksempler i praksis fra voksne.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 21:48 
Avlogget

Vandreren: forstod overhodet ikke ditt svar som noe annet enn betraktninger over temaet. Forøvrig var mitt svar til deg basert på at jeg synes det er flott at du og og gutten finner hverandre i felles aktiviteter.

Når det er sagt, så ønsker jeg bare å pressisere at jeg med atomvinter,ikke begrenset meg til en langtidsvinter som et resultat av atomvåpeneksplosjoner. Meningen er en lang vinter (uten sessongskifter) uavhengig av hvorvidt den er forårsaket av våpen, superutbrudd eller meteroitt nedslag. Om faren for at noe slikt kan skje er overdrevet, så er det neppe mange som er gladere enn meg for det!

Det er pokkeren meg vansklig nok å få grønnsaken grønnsaker til å gro i vår "vanlige" sommer :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 09:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Barna mine er ganske små foreløpig. Ei på ett år, og en på to og et halvt år.
Men barnesinnet skal være ubesudlet så lenge det kan.

Jeg lærer de med lek og tøys å bruke kroppen riktig. Guttungen kan allerede hoppe med begge bena (ganske høyt og langt) og det er likefør han klarer å hinke. Balansen er ekstremt bra. Og stupe kråke, rulle osv.

Han er også med å lager mat, koker havregrøt, deler opp frukt og grønnsaker og kjøtt. (Under hjelp og overvåkning selvf.) han lærer tidlig respekt for varme, kulde og spisse saker.
Ikke minst så er han tøffere til å smake på det som han er med å lager.

Han har også lært seg navnene på alle i familien (fornavn og etternavn)
Så skulle han rote seg bort så er det mange som kan ropes opp riktig person og ikke bare mamma og pappa i tilfelle de er med tante/onkel/besteforeldre på tur.

Jentungen får bare bake foreløpig og har begynt å lære seg å løpe =)
Hun suger til seg alt storebror gjør foreløpig.

Barn er som svamper med riktig stimuli så lærer de kjempe fort.
Og jeg er nok ikke pedagogisk riktig i forhold til lærebøkene noenganger med alt tøys og tull vi gjør, men For mine barn fungerer det og de suger til seg lærdom og teknikk.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 23:24 
Avlogget

Lite direkte involvering. Dattera mi er 7,5 og jeg har ikke lyst til at hun skal bli unødvendig engstelig. Det jeg terper på er mer av typen pugge tlfnr til nødetatene og når de skal ringes, mitt og farens telefonnummer, streng beskjed om å ikke snakke med fremmede, hva hun skal gjøre om noen mistenkelige tar kontakt. Låse dører, sjekke at det ikke er noe som "står og går" før vi drar hjemmefra, lyset skal av. Forsøker gå fremfor som et godt eksempel med fornuftig matbruk og nå er det fast at vi skal handle inn stort en gang i måneden. Hun er vant med kniv, men hater å gå sopp- og bærturer. For mye stikkende insekter, sier hun... Sove i gapahuk og teltliv er derimot helt ok. Fisking har hun vært med på, men tviler på om hun hadde fikset det helt selv om hun måtte. Med andre ord - helt vanlige ting som er med i oppdragelsen av et fremtidig selvstendig individ.
Kanskje vi skulle ha tatt ett førstehjelpskurs for barn eller noe lignende sånn etterhvert? Ville vært nyttig for både meg og henne.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 00:04 
Avlogget

shattenjager78 skrev:
Jeg har prioritert å ikke få barn av 3 grunner

1. mitt livssyn
2. mine genetiske defekter
3. elendige oppvekstvilkår i en verden av krig og elendighet

Lurt å faktisk ta hensyn til sine genetiske defekter. Det er ikke mange som tenker på det i dag. Den avlen som skjer blant mennesker ville blitt bannlyst i f.eks heste- eller hundemiljøet som dyremisshandling.
Jeg vil si at vi i Norge akkurat nå for tiden har perfekte oppvekstvilkår. Eller tilnærmet så.

Men jeg er veldig nysgjerrig på hva slags livssyn som gjør at du velger å ikke få barn :)

Selv tenker jeg at folk jevnt over bør få færre barn. Dessverre viser det seg gang på gang at det er de svakeste i sammfunnet som får flest barn når det burde vært motsatt.
Det har blitt regler for omtrent alt- så hvorfor ikke på hvem som får barn?
Selv valgte vi å la barn nr to være et fosterbarn. Det er nok barn og da hjelper vi et som trenger det samtidig som vi får en til i familien slik vi ønsket.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: