Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jan 2019, 07:56

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Jan 2019, 10:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei alle sammen.

Som sagt på presentasjonstråden har jeg en jobb som involverer å planlegge for at ting kan gå skikkelig galt. Tidligere bedrev jeg objektsikring i Norge, men i snart ti år nå har jeg jobbet mer internasjonalt. I korte trekk: Jeg planlegger sikkerhetsopplegg og logistikk for korttidsbesøkende vestlige mennesker, i land med uforutsigbar sikkerhetssituasjon. Tror jeg skal holde meg så vag som det, ellers er det lett å finne meg på gogle, og det vet jeg ikke om arbeidsgiveren min vil sette pris på.

I alle fall: Stort sett går ting som vi har tenkt. Men ikke alltid. Jobben har derfor gitt meg noen personlige erfaringer med praktisk håndtering av “SHTF” situasjoner.

Det strekker seg fra det forholdsvis lille i omfang, men likevel farlig (akutt sykdom hos klient, mange timer fra skikkelig legehjelp), til det langt større og dramatiske (unntakstilstand i landet, med strengt portforbud over flere dager, i tropevarme… Da teller man vannflaskene og mariekjeksen!). Iblant har forberedelsene våre reddes oss. Andre ganger har adrenalinfylt improvisasjon vært løsningen. Vi har bare havnet i media en gang, noe jeg ser på som en fin målestokk for at vi gjør jobben vår riktig.

Min viktigste kilde til læring er lokale kollegaer i landene der vi jobber. Dette er mennesker som stort sett har stått i langt verre “SHTF” situasjoner enn jeg, og som gjerne deler gjerne sine erfaringer. Vi evaluerer, og sammen unngår vi (helst!) at det går galt igjen.

Det skrives mye bra på dette forumet om ting jeg slett ikke har greie på. Veien hit fant jeg via interessen for friluftsliv, men ser at jeg kommer til kort der også sammenlignet med enkelte...

Derimot kan jeg en hel del om å møte såkalt “SHTF” i praksis. Både før hendelsen inntreffer, og under den. Og jeg synes jeg ser et gap noen steder her mellom teori og begreper på den ene siden, og den ekte virkeligheten der ute på den andre. Spesielt når jeg tenker på min etter hvert ganske brede andrehånds kjennskap til en del helt ekstreme situasjoner som internasjonale kolleger har stått i.

Tanken min er derfor at mitt første skikkelige bidrag her kunne vært å dele noen refleksjoner og erfaringer rundt dette. Så får de som leser det se om de liker det eller ikke, og gjerne diskutere.

Håper noe slikt kan være velkomment. Og så får jeg beklage på forhånd at jeg ikke har begrepsapparatet inne. SHTF, BOL og alt dette er en helt ny lingo for meg…. Skal prøve å slutte med anførselstegnene…

Ønsker gjerne at andre her inne med relevant erfaring deler litt også (ser det er noen forsvarsfolk, for eks). De som faktisk har stått i det, er som regel de beste lærerne. Kommer til å fortsette på denne tråden, men også å lage en ny en som passer bedre for et helt spesielt tema jeg har god kjenskap til.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2019, 10:57 
Avlogget

Kjempebra! Har man ikke opplevd de kritiske situasjonene er det vanskelig å fantasere seg fram til hva man må forberede seg på. Kjør på! Det er mer enn hjertelig velkommen! Det er jo slik vi blir gode - ved å dele erfaringer med hverandre :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2019, 21:01 
Avlogget

Som de fleste her har jeg heldigvis ikke opplevd noen krisesituasjon av betydning. Det er faktisk vanskelig å forestille seg noe værre enn langvarigs strømbrudd.. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2019, 21:43 
Avlogget

Jeg vil si jeg har en del taktisk kunnskap i forhold til å sikre ustabile mennesker.
Jeg har og vært aktiv i beredskapsarbeid.

Evne til kritisk tenkning og risikoanalyse øker betraktelig om dette er noe man er en del av i hverdagen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: