Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Nov 2018, 21:37

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 420 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Aug 2016, 14:37 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.dagbladet.no/nyheter/histori ... g/60801804

Jeg har selv ikke så mye tro på gull som sparemediim, men mener det er symptomatisk att gullprisen er på sitt høyeste siden 1980.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2016, 17:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
http://www.dagbladet.no/nyheter/historisk-ettersporsel-etter-gull---bare-rasjonelt-om-man-frykter-at-banksystemet-skal-bryte-sammen-eller-at-det-skal-bli-krig/60801804

Jeg har selv ikke så mye tro på gull som sparemediim, men mener det er symptomatisk att gullprisen er på sitt høyeste siden 1980.

Den vaker nå rundt 1350 dollar/oz, mens den i 2011 var over 1800. Det er bare priskurven som er på sitt bratteste siden 1980, ikke prisen.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2016, 19:53 
Avlogget

Dersom du ser på gull priset i NOK er det dyrere nå enn i 2011

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2016, 20:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Ascension skrev:
Dersom du ser på gull priset i NOK er det dyrere nå enn i 2011

Ja, nettopp! Det vil altså si at om man kjøper i dag så kjøper man først dyre dollar og gull for disse dollarene, så sitter man på baken og venter. Om man på et senere tidspunkt vi selge via dollar til kroner får man bare håpe kurser og priser er noe helt annet enn slik de har vært de siste årene.

Dollaren har de siste 10 årene svingt fra under 5 til nesten 9 kroner, mener jeg å huske. Men typisk verdi, en slags gj.sn. tror jeg har vært rundt 6 kroner. Om man selger med den dollarkursen må gullet koste nærmere 1850 dollar/oz før man går i balanse, før generell inflasjon...

Men den artikkelen Draugjeger linket til er interessant.
Sitat:
- Det har oppstått en ny pessimisme i samfunnet. Gull er noe man kjøper om man er redd for framtida. Det er bare rasjonelt å gjøre dersom man frykter et ekstremt scenario, som at banksystemet skal bryte sammen eller at det skal bli krig.

Så om formålet med å kjøpe gull er at man vil sitte med fysisk gull etter et ekstremscenario, så er det bare "løp og kjøp". Dersom man ser på det som en form for investering med tanke på å selge i konvensjonell valuta etter en tid, så er det en risikabel afære. I ettertid kan man sjekke valutakurser og gullpriser og finne ut når det lønte seg å kjøpe. Men man kan også se når det ikke lønte seg. Og jevnt over tror jeg ikke det har lønt seg i forhold til alternativene.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2016, 20:43 
Avlogget

Anngående artikkelen i dagblade hvor "Stig Roar Myrseth, investeringsdirektør i Dovre Forvaltning" utaler ser om at det er tull å invistere i gull. Han er aksjemegler å selger aksjer, og har vel da en egen agenda ved å anbefale det for om folk kjøper gull tjener han ingenting.

Dessuten er det jo større og større fare for at hele økonomisystemet bryter sammen. Dersom du ser på verdenshistoren har resultatet av så økonomisk dårlige tider ført til stor krig. Historisk sett er vi vel på vei inn i ww3.

Bamse Brakar skrev:
Så om formålet med å kjøpe gull er at man vil sitte med fysisk gull etter et ekstremscenario, så er det bare "løp og kjøp". Dersom man ser på det som en form for investering med tanke på å selge i konvensjonell valuta etter en tid, så er det en risikabel afære. I ettertid kan man sjekke valutakurser og gullpriser og finne ut når det lønte seg å kjøpe. Men man kan også se når det ikke lønte seg. Og jevnt over tror jeg ikke det har lønt seg i forhold til alternativene.

Jeg ser ikke på gull som en invistering, men ser på gull som penger. Det vil si det er et alternativ til å sitte på en eller annen form for valuta. Dersom du sammenligner gull og valuta vil du se at gull beholder kjøpskraft over tid, mens valuta taper kjøpskraft hvert år. Det er nemlig sentralbankens mål og gjøre valuta 2.5% mindre verdt hvert år (inflasjonsmålet).
Jeg vet hva jeg fortrekker å sitte på når den globale kredittbobla sprekker.

http://www.nettavisen.no/na24/hedgefondforvalter-advarer-mot-tidenes-boble-i-obligasjonsmarkedet/3423253626.html

Det er mange som advarer mot dette, men det skrives lite om det i media.

Marc Faber mener det er smart å holde 25% av potefølgen sin i fysisk gull. Et av argumentene er at det er vanskelig eller umulig for myndigheter å beskatte den beholdningen.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2016, 21:30 
Avlogget

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/08/21/195237270/tyskerne-kan-bli-bedt-om-lagre-nodproviant

Her snakker de om 10 dager ikke bare 72 timer...som vanligvis..

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2016, 19:48 
Avlogget

Denne er riktignok fra forige uke, men er en ganske typisk tilstedeværelse i nyhetsbildet:

Venter hard kamp om ufaglærte arbeidsplasser

Dere har kanskje hørt om "mastersyken" – at man nesten må ha en mastergrad for å vaske. En ting er krig og naturkatastrofer, men det er kanskje ikke så dumt å også ta med de tingene som føles nærmere. Plutselig nedgang i inntekt, langtids sykdom eller -arbeidsledighet, mangeårig jevn økning i nasjonal arbeidsledighet, osv.

Hvor mange av våre nære og bekjente vil kunne ta et inntektstap på strak arm? Også om det bare er overgang fra fast lønn til dagpenger, som først kommer etter behandlingstid?

Jeg er heldigvis i full fast jobb nå, men det er mye enklere å ta grep for å være litt rustet nå, enn etter en evt. oppsigelse skulle skje.

Det er også lett å gå i fellen av å tenke man har lang oppsigelsestid, men hva om man permitteres? Da kan inntektsnedgang inntre langt raskere. Har man nok økonomisk eller annen form for buffer, til å overleve før saksgang hos NAV og alt annet er på plass?

Jeg husker den gang da jeg var ung, og ble permittert av en arbeidsgiver som nektet å gi meg skriftlig beskjed. Det ble noen tøffe uker.

Beklager lang tekst, men tror poenget er viktig; Ofte er det enkleste å peke på ting som ligger nært når det gjelder bevisstgjøring. De fleste bør ikke ha noen problemer med å se ting kan bli tøft.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2016, 17:29 
Avlogget

http://www.dagbladet.no/nyheter/regjeri ... e/60860444
Tyskerne får beskjed om å hamstre mat til 10 dager og vann til 5 dager.
En begynnelse..

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2016, 22:24 
Avlogget

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2016/bra ... lvar-2016/

Synes denne er verd et studium, å tenke, å være, brannforebyggende. Å snakke om brannforebyggende med venner og bekjente synes jeg er en god ide...
Ser du skjøteledning på skjøteleding med en varmeovn i enden hjemme hos noen så kommenter det.
Henger en lysarmatur etter ledningene, står søppelkassene rett forran rømningsvei, går ikke døra på vedovnen igjen eller er brannslukkeren en hard klump med "pulver" som aldri har vært snudd på hodet datostemplet 1980... Folk trenger et spark i ræva, kanskje din kommentar er dyttet de trenger for å ringe en elektriker eller få byttet ut noe som ikke er bra..

Anbefaler å titte innom dsb.no av og til, kommer ofte interessange nyheter. :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2016, 10:34 
Avlogget

Her er en om å dyrke grønnsaker.

http://www.vl.no/reportasjer/reportasje ... e-1.786164

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2016, 15:02 
Avlogget

Jeg har 8 stk brannalarmer i huset og får epost om de får lite batteri. Om jeg glemmer å bytte kommer servicemann og bytter batteriene :) Jeg har 4 brannslukkingsapparat, brannteppe og diverse førstehjelp i forhold til brann. Jeg mangler for så vidt stige ut fra 2. etasjen. Det er det eneste som jeg må få ordnet.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2016, 19:34 
Avlogget

Nå synes jeg det har vært mye sabelrasling mellom Russland og USA.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2016, 23:57 
Avlogget

Det er mye sabelrasling og for meg virker drt som om russland balanserer på grensen og til tider over grenser for hva de har lov til. Er dette for å teste de allierte, er det for å fremprovosere noe? Jeg liker lite at de plasserer styrker i Kalingrad og har god dekning ut mot Europa.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2016, 08:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Mr I skrev:
Jeg har 8 stk brannalarmer i huset og får epost om de får lite batteri. Om jeg glemmer å bytte kommer servicemann og bytter batteriene :) Jeg har 4 brannslukkingsapparat, brannteppe og diverse førstehjelp i forhold til brann. Jeg mangler for så vidt stige ut fra 2. etasjen. Det er det eneste som jeg må få ordnet.

Det var jammen meg en gladnyhet!! :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2016, 20:16 
Avlogget

Mr I skrev:
Det er mye sabelrasling og for meg virker drt som om russland balanserer på grensen og til tider over grenser for hva de har lov til. Er dette for å teste de allierte, er det for å fremprovosere noe? Jeg liker lite at de plasserer styrker i Kalingrad og har god dekning ut mot Europa.

Jeg liker heller ikke at USA sender marinesoldater til Norge, hvor de skal bemanne en permanent base.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 420 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support