Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2018, 06:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Litt nye tanker
InnleggSkrevet: 04 Nov 2018, 20:49 
Avlogget

Har vært borte fra dette forumet ganske lenge nå, men dsb sin kampanje og det at jod tabletter nå er mulig å kjøpe fikk lurt meg tilbake;)
Situasjonen min har endret seg litt, tidligere bodde jeg øde, i ett stort hus med masse plass. Nå bor jeg mer «sentralt» her i bygda og i en liten leilighet. Tenker slikevel at det er en bedre plan da leiligheten er min Og jeg ikke har lån. Men det er liten plass til å lagre div og mer folksomt. Så jeg må jo tenke litt på naboene.

Sånn som jeg bor, er jeg godt vant med strømbrudd som varet lenge, så jeg Stresset ikle når dette skjer, men finner fram lys og ved og hodelykt/bok og slapper av.
Ved forrige strøm brudd kom den ene naboen min å hamret , vilt på døra, helt i panikk. Hvorfor er strømmen borte? Hva kam vi gjøre, hvem kan vi ringe? Vi kommer til å fryse i natt. Hva skjer?jeg fikk forklart at dette ille var uvanlig, kan vare fra en time til ett døgn, det ordner seg:) vel naboen min hadde ikke noe, så hun fikk med seg ved, lys, tennbriketter og fyrstikker og noen gode ord om at dette er lurt å ha. Strømmen ble bare borte en time og hun kom tilbake med tingene med beskjed om at hun ikke hadde klart å fyre opp i peisen, hun viste ikke hvordan.

Men så til poenget, i en ekte krise situasjon, altså ikke en setting der det bare gjelder strøm brudd, hvordan skal man takle naboer? Jeg Ønsker jo på mange måter å hjelpe, men det er jo ikke nødvendigvis så lurt for egen del om lageret er begrenset. Og hvordan vil naboer evt reagere hvis man sier nei. Jeg innser jo at slik vi bor nå er det vanskelig å beskytte seg.

Har også litt tanker om jod tablettene, hvor fort bør de tas etter en hendelse? Bør man ha noen i bilen i tilfelle man er på jobb og barna på skole. Og hvor mye, skal jeg lagre ekstra med tanke på barna i nabolaget/nære venner som ikke har. Kan jeg klare å snu ryggen til venner med barn som trenger hjelp? Nå koster det vel 250kr for en pakke med ti tabletter, så en ekstra pakke med dette er jo ingen formue og kan være OK å ha, men man må jo begrense det ett sted.

Men nå som jeg altså har naboer, blir tanken på hvordan jeg evt skal takle sinte og redde mennesker ett tema. Jeg er en liten dame, alene med to barn ikke akkurat den største utfordreren.
Der vi bodde før var det ingen naboer og vanskelig å finne fram til, så ingen stor trussel av naboer på jakt etter hjelp. Og nå har vi som sagt begrenset lagring så ikke plass til mer enn vi må ha selv evt.

Lirer også på dette med vann, det står at det bør byttes ut årlig, men holder det ett helt år uansett beholder? Kan man bruke tomme brus flasker f.eks? Og hva hvis man ikke har mulighet til å lagre vann kaldt?

Topp

Innleggets emne: Re: Litt nye tanker
InnleggSkrevet: 04 Nov 2018, 22:38 
Avlogget

Takk! dett er et av de beste refleksjonene jeg har lest på lenge.

Jod tabletter har begrenset holdbarhet i teorien, men... se https://helsedirektoratet.no/nyheter/jo ... -atomuhell
Det betyr jo at når du kjøper nye, behøver du ikke å kaste de gamle, men har da noen til andre, og som sannsynlig vis virker OK.

Jeg synes det virker som om noen her virkelig tjener fett på jod tabletter, og er tilbøyelig til å å tenke praktisk og alternativt.

Vi lærte noe i militærtjenesten, noe kan kanskje være nyttig så jeg fant denne lenken: https://www.instructables.com/id/How-To ... -Tincture/

Det vil selvsagt smake vondt, men hvis det berger helsa så OK Ei flaske med Jodosan er i hvertfall holdbar i 20 år, blander du ut litt så du får 5% jodosan i sprit (drikkekvalitet eller til nød desinfeksjons-sprit som antibac)(Noe antibac er uten alkohol, og uegnet) så har du en brukbar sårvask/desinfeksjon.

(Egentlig kjøpte jeg Jodosan for å pynte på skader på teaketterligning)

Vet ikke hvor du bor, men en bevist forgiftning av drikkevannet er vel mest aktuell i store byer, på landsbygda finnes det ofte bekker etc hvor du kan hente, og portforbud er ganske utenkelig. Du har forreste 5-10 liter ferskvann i cisterna på WC, så du kan øve på å ta av lokket uten å trekke ned, og så fylle over i ei bøtte med en hevert. Har du så noen brusflasker med vann som du lar sirkulere slik at du skifter vann til stadighet så har du fort noe vann. Varmtvannsbeholderen har jo også en del, og det er ikke giftig siden moderne beholdere er i stål og ikke kobber. Husk å stenge kranene til beholderen slik at ikke vannet renner baklengs og ut i ei kran som ligger lavere.

Når det gjelder mat så er det bare å være bevist hva man har, tørrmat som ris og pasta er fint selv om det ikke står på lista.

Naboen er et større problem, ikke bare skal naboen holdes unna mat og drikkelageret, men kan jo rett og slett sette fyr på hele huset ved feil bruk av ildsted kokeapparat etc. Kanskje samarbeid er en mulighet, men tenk grundig gjennom mulige utfall.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2018, 00:01 
Avlogget

Jeg bor på bygda, så tror sjangser for terror handlinger/ forgiftning av vann er liten. Og det er nok av bekker med vann man kan drikke i krise tilfelle. Jeg vil alikevel ha ett lite lager inne, så vi i en krise kan være hjemme og klare oss i noen dager. Faren er vel evt hvis det er en atom hendelse som forgifter vannet, da hjelper vel kanskje ikke jod tabletter heller(dette vet jeg for lite om).hva skjer med mat og vann etter en evt atom hendelse.

Uansett tenker jeg at å ha ett lager med mat/drikke, lys og varme i leiligheten er greit å ha.men naboene er altså en bekymring, når jeg så hvilken panikk ett helt vanlig strøm brudd førte til. Så frykter jeg virkelig reaksjonene som kommer ved en faktisk reell krise situasjon. Jeg tenker i alle fall at det er fornuftig å være stille om evt prepping, rykte går fort her på landet:)

Jeg kunne jo så klart kanskje lagret plank og spiker og slått igjen veranda dør og vinduer hvis kaos skulle oppstå. Men i en slik situasjon ville det nok vært mest mulig fornuftig å pakke bilen og reise til bekjente som bor enda mer landlig til. Så lenge det er trygt å gå ut. Derfor har jeg det meste av medisiner, lys/lykter, batteri i esker. Så jeg enklest mulig kan kaste det i bilen og ta med.jeg har også noe liggende i bilen allerede, men det bør oppdateres tror jeg. Verre blir det vel med mat og vann, kommer jo an på hvor lang tid man har til å pakke ut i bilen. Hoved fokus er jo på å sikre barna i en evt krise.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2018, 00:07 
Avlogget

Leser jo nå i linken du delte at jod tabletter hjelper ved forurenset mat/drikke, jeg har vært på jobb i kveld, så skylder på at hodet er slitent hehe.mye skrivefeil er det å ser jeg, jaja..
Men hvor lenge etter en hendelse vil mat og drikke være forurenset og farlig? Det stør jo at jod tabletter kun skal tas når det blir gitt beskjed om, og kun en dose.det blir gitt yttligere beskjed om det skal tas flere doser, hva hvis man ikke får tatt imot beskjeder via radio eller andre kanaler.....

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2018, 07:57 
Avlogget

Jeg tenker at glassbeholdere til vann er det mest ideelle. Metall og plast vil vel gjøre at metall og plast blander seg med vannet?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2018, 16:49 
Avlogget

Det kan godt hende Mr I, men tenker at glass beholdere er ganske upraktisk med tanke på lagring. Og hvis plastkannene er godkjent for oppbevaring av vann så bør det jo være trygt, litt plast smak kan det vel kanskje bli på vannet, men det er vel ikke farlig?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2018, 19:56 
Avlogget

Vi har ei hytte hvor drikkevann er lite tilgjengelig på vinteren, kjøpte noen kanner med "bare vann" for noen år siden. Disse kannene fyller jeg om høsten, lagrer det og bruker gjennom vinteren på hytteturer. Helt OK smak i et halvt år. Vi har sommervann på hytta, og da bruker jeg et omvendt osmose filter for drikkevannet, men filteret lagrer jeg hjemme om vinteren for det tåler ikke frost. Dårligere beredskap hjemme, men vi bruker langt i fra så mye vann til mat og drikke. Vaskevann behøver ikke å være like rent.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: