Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018, 08:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 25 Okt 2018, 13:18 
Avlogget

Så bra. Lurer på om det kommer regler på utsalg, eller om det er fritt salg.

Jeg er vel en som «ikke skal ha» men det er endel i kretsen som skal, men som mest sannsynlig ikke kommer til å handle inn.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2018, 15:04 
Avlogget

Sørbye skrev:
Jeg er vel en som «ikke skal ha» men det er endel i kretsen som skal, men som mest sannsynlig ikke kommer til å handle inn.

Hvorfor tenker du å ikke kjøpe? Hva mener du med at de i kretsen skal ha, men ikke kommer til å kjøpe inn?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2018, 19:05 
Avlogget

Hei du.

Jo, skal hamstre jeg. Men når jeg leser bruksanvisning så jeg jeg hverken under 18, gravid, ammende og what not, som pillene først og fremst er for. Jeg er en «middelaldrende» mann..
Så jeg håper bare jeg får kjøpt.

På den annen side så har jeg i indre krets ammende, barn under 18 osv, men jeg regner ikke med at jeg klarer å overbevise de om å kjøpe.

Så jeg som vil ha får kanskje ikke, mens de som skulle hatt gidder mest sannsynlig ikke å kjøpe.

Ja, ser selv det er litt rotete forklart :)

(Har egentlig ingen forutsetning for å tro at jeg ikke får kjøpt. Var mer bare et spørsmål)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2018, 19:58 
Avlogget

Haha, ja nå skjønner jeg! Nå gir også det forrige innlegget mening :lol: Da er vi nok to i omtrent samme båt! Jeg har tenkt samme tanke. Satser på det går i orden.

Spørsmål i samme slengen: Hvor mange tabletter bør man ha? Jeg kan tenke meg til at man bør ta en påfyllingsdose etter en gitt tid, eller...?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2018, 20:20 
Avlogget

Her står det litt om dosering osv, via fylkesmannen

https://www.fylkesmannen.no/contentasse ... osjyre.pdf

Er vel én dose pr «radioaktiv sky» som passerer antar jeg. Den skilles fort ut av kroppen.
Krysser fingrene for at værmeldinga på P1 kommer ferdig radioaktivt oppdatert eller noe da.
Man kan jo ikke låse seg inne for alltid.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2018, 20:30 
Avlogget

dannyb skrev:
Lovise skrev:
Den fungerte på mannen i huset hos oss :lol:
Han ble plutselig veldig interessert i det på et litt mer seriøst plan og vil nå lage noen kasser til oss som inneholder det som står i planen. Mat delen har han vært med på fra før. Men tror det trigget beskytter instinktet litt mer hos ham når det sto nevnt jodtabletter ;)

Det er bra, ikke alle som har ett stormkjøkken i hus engang.

Noen som har sett tilsvarende/ redigert liste på sin kommunes hjemmeside/fått noe slikt i posten enda ?

Apropos stormkjøkken, Det går fort tomt for sprit, så må du etterfylle før maten er ferdig, dtresser litt og dermed er ulykka et faktum. Hvis det er en krisesituasjon, du må slokke evt brann, ikke har vann, og forbrenninger du må ordne med selv.....

Det er alt for mange som ikke kan mestre dette, og Norsk Forening for Brannskadde har fått innrapportert mange slike skader, men faktisk ingen med primuser og gasskokeapparater til turbruk.

Da sitter det ikke langt inne for meg å anbefale kokeapparat som går på noe annet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2018, 20:50 
Avlogget

gurr skrev:
dannyb skrev:
Lovise skrev:
Den fungerte på mannen i huset hos oss :lol:
Han ble plutselig veldig interessert i det på et litt mer seriøst plan og vil nå lage noen kasser til oss som inneholder det som står i planen. Mat delen har han vært med på fra før. Men tror det trigget beskytter instinktet litt mer hos ham når det sto nevnt jodtabletter ;)

Det er bra, ikke alle som har ett stormkjøkken i hus engang.

Noen som har sett tilsvarende/ redigert liste på sin kommunes hjemmeside/fått noe slikt i posten enda ?

Apropos stormkjøkken, Det går fort tomt for sprit, så må du etterfylle før maten er ferdig, dtresser litt og dermed er ulykka et faktum. Hvis det er en krisesituasjon, du må slokke evt brann, ikke har vann, og forbrenninger du må ordne med selv.....

Det er alt for mange som ikke kan mestre dette, og Norsk Forening for Brannskadde har fått innrapportert mange slike skader, men faktisk ingen med primuser og gasskokeapparater til turbruk.

Da sitter det ikke langt inne for meg å anbefale kokeapparat som går på noe annet.

Har aldri måtte fylle da jeg har laget mat på fjellet værtfall x), men da har ikke jeg kokt opp 5liter med gryterett heller da.

Men dem "vanlige" spritbeholderne jeg bruker så har jeg kokt opp vann til feks kaffe, og kokt ris/pasta etterpå som tar 10-15min og enda da må jeg slokke brenneren med lokket. Så stormkjøkken og 5liter med sursprit så skal man holde ut ei stund.
Men ulykker kan jo skje.

Jeg formindel har tenkt at om jeg må fyre opp inne hjemme, så blir det å gå i uetg og lage "kjøkken" i den svære gamle åpne peisen som står til pynt der. Kan igrunn lage vanlig leirbål der også, Men lite effektivt for å koke opp en hermetikkboks opp raskt på .

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2018, 09:46 
Avlogget

En liten påminnelse til folket her inne om at det er 1. november og jod tabletter kan kjøpes på apotek fra idag.

Hvis noen opplever restriksjoner av noe slag så gi gjerne lyd her. Jeg skal handle senere idag.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2018, 16:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det disse tablettene?

Bilde
De selges i pakninger på 10 eller 100.
https://www.komplettapotek.no/product/1 ... tabletter#

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2018, 20:27 
Avlogget

Jupp

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2018, 08:39 
Avlogget
Brukerens avatar

For å vende tilbake til emnet: jeg synes det er bra at DSB endelig får ut fingeren, men selve kampanjen var ganske tamme greier i forhold til svenskene. Og så lurer jeg på hva som skjer etter 72 timer.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2018, 09:56 
Avlogget

Nå er ikke jeg en som sitter å ser noe særlig mer enn 1time tv ilp 1mnd. Men på utube så er det 300 videoer fra svensk tv om prepping/beredskap. Virka som det var triks og tips på nyhetene og "morgentv" osv ++ Så dem går all in .

Var en "prepper spesialist" på intervju og fortalte om ting fra lista dems og ting som ikke var på lista. Han sa : " sånn og sånn burde man ... det og det er flott. Men jeg selv har ikke ordnet noe. "
Hadde vissnok bare studert på nett hva "preppere" mente x)

Ellers så er det jo bedre med ett lite skritt, enn ingenting. Men hvorfor ikke bare si 1 uke istedenfor 3dager ? Eller ..ja om folk lager det 72t lagret som står i fred. Så har man jo ofte endel tørrmat, og frysere som må spises opp på de første 48t . Så folk som gjennomfører lister sku vell klart seg en ukes tid.

Her i huset skulle det gå helt flott om det er 72t eller 720 t . Problemet hadde vært alle familiemedlemmene som hadde dukka opp ettervært, såfremst veiene ikke var stengt pga flom eller snøstorm++

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: