Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Aug 2018, 11:08

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Drivstoff
InnleggSkrevet: 22 Mai 2018, 22:48 
Avlogget

Hvor mye drivstoff lagrer folk? Fikk en haug med Jerrykanner ex-mil som jeg lagrer drivstoff og rullerer. 200L bensin, 200L diesel, 60L parafin.

Topp

Innleggets emne: Re: Drivstoff
InnleggSkrevet: 23 Mai 2018, 08:21 
Avlogget

Jeg sørger for at bilen fylles før tanken er halvtom for diesel, og så har jeg en kanne til motorsaga. Ut over det har jeg ikke behov for drivstoff på lager. (Jeg har litt til snøfreser og gressklipper i tillegg, men det er ikke særlig kritisk :D )

Hvordan lagrer du så store mengder drivstoff? Det er viktig å tenke på brannsikkerheten også. (For øvrig er det regulert hvor mye man lovlig kan lagre innomhus: https://www.dsb.no/lover/farlige-stoffer/veiledning-til-forskrift/temaveiledning-om-bruk-av-farlig-stoff-del-1---forbruksanlegg-for-flytende-og-gassformig-brensel/#maksimalt-tillatt-oppbevaring-i-visse-typer-objekt--6)

Edit: Og noen få liter parafin til lamper. Ellers er det stearinlys jeg har på lager.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2018, 09:09 
Avlogget

Spørsmål:

Har ikke diesel kort holdbarhet?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2018, 16:33 
Avlogget

Mr I skrev:
Spørsmål:

Har ikke diesel kort holdbarhet?

FRA NAF : drivstoff med innblanding av bio-komponenter (etanol i bensin eller FAME i diesel) har begrenset lagringstid.

For diesel med FAME (dvs. B7 diesel) er maksimal anbefalt lagringstid 6 måneder. Detter forutsetter at dieselen lagres under gunstige betingelser, dvs. i tett beholder, lav temperatur (ikke over romtemperatur) samt at den ikke skal utsettes for sollys. Den gunstigste lagringstemperaturen er rundt +5°C.

Etanolholdig bensin (E5-bensin) har også begrenset lagringstid og her gjelder de samme «reglene» for lagring som for diesel. Dersom du har en bil, motorsykkel eller annen motor/motorredskap som kun benyttes i deler av året bør bensinen tilsettes et tilsetningsstoff som øker «holdbarheten» til bensinen. Slike tilsetningsstoff fås kjøpt på bensinstasjoner, hos bilrekvisitaforhandlere eller andre som selger motorer.

Bensin og diesel som ikke inneholder biokomponenter har tilnærmet ubegrenset holdbarhet forutsatt korrekt/gunstig lagring.

.....

Men det må jo være en grunn for at den svenske preppe siden selger bensin for langtidslagring ><

Ellers har jeg selv kanskje 30-40liter bensin tilsammen for klippere og fresen. 5+liter med rødsprit og noe parafin.
Av en eller annen grunn så har vi 2 dieselbilen, men ingen diesel på lur >< Må utbedres :P

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2018, 16:54 
Avlogget

Vesteråling skrev:
Jeg sørger for at bilen fylles før tanken er halvtom for diesel, og så har jeg en kanne til motorsaga. Ut over det har jeg ikke behov for drivstoff på lager. (Jeg har litt til snøfreser og gressklipper i tillegg, men det er ikke særlig kritisk :D )

Hvordan lagrer du så store mengder drivstoff? Det er viktig å tenke på brannsikkerheten også. (For øvrig er det regulert hvor mye man lovlig kan lagre innomhus: https://www.dsb.no/lover/farlige-stoffer/veiledning-til-forskrift/temaveiledning-om-bruk-av-farlig-stoff-del-1---forbruksanlegg-for-flytende-og-gassformig-brensel/#maksimalt-tillatt-oppbevaring-i-visse-typer-objekt--6)

Edit: Og noen få liter parafin til lamper. Ellers er det stearinlys jeg har på lager.

Bor utenfor tettbygd strøk. Drivstoffet lagres sikkert. Noe står også på hytta. Har faktisk jobbet noe med dette tidligere. Har en del kjøretøyer. 20 liter diesel kan omdannes til et flott potetland eller 200 meter grøft, eller 10m3 med fyringsved. Evt kanskje 20mil kjøring med bil. Eller til drift av aggregat. Derfor er drivstoff essensielt i en krisesituasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2018, 17:04 
Avlogget

Til biler, båt og strømaggregat har jeg alltid noe drivstoff på lager.
Jeg har tre 20 liter kanner med diesel som det byttes innhold på hver vinter, dette på grunn av at jeg ikke ønsker å lagre sommerdiesel.
Til motorsag har jeg alltid 2-3 kanner med miljøbensin stående.
Så har jeg 50 - 60 liter bensin lagret, denne byttes hver sommer.
Jeg har ikke opplevd noen problemer med hverken diesel eller bensin som er lagret 1 år.
Drivstoff lagres på flere plasser i flere bygninger, noe hjemme og noe på jobb.

På bilene blir tanken fullt opp hver søndag og kommer vanligvis aldri under halv tank. I perioder med muligheter for dårlig vær og fare for strømbrudd , streik eller andre mulige varslede hendelser fyller jeg tanken vist det er kjørt mer en 10 mil etter siste fylling.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: