Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2018, 21:37

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Jodtabletter
InnleggSkrevet: 12 Apr 2018, 23:29 
Avlogget

Tenkte jeg skulle hive ut et spørsmål til alle her inne: som de fleste vet er det ikke helt enkelt å skaffe jod-tabletter her til lands lengre. Disse er jo strengt reseptbelagt nå for tiden, og man må sågar ha særskilt tillatelse på det, av uforståelige grunner. Norge må være eneste landet i verden hvor det er restriksjoner på jodtabletter. Det hetes riktignok at de vil bli frisluppet som reseptfritt i løpet av 2018, men dog. I tillegg, etter at det generelle importforbudet på medisin kom, er det forholdsvis stor risiko forbundet ved å ta inn jodtabletter fra utlandet. Tablettene koster jo ingenting, men blir de stoppet og konfiskert i tollen kan det fort bli dyre tabletter.

Så, er det noen her inne som vet om det er mulig å få fatt på jodtabletter noe sted? På FINN evt.? Eller andre som har til salgs privat?

Jeg har hørt at det er mulig å lage ved å ganske enkelt kjøpe Kalium Jodid pulver og kapsle dette. Men jeg har ikke klart å finne noe sted man kan kjøpe dette stoffet. Det er kun skoler som får kjøpt det. Er det noen som vet hvor man skaffe pulveret uten å være registrert som skole e.l.?

Alle svar mottas med takk. I disse ustabile tider virker det fornuftig å ha et lite lager av jodtabletter liggende i hus.

Mvh Rustfri1

Topp

Innleggets emne: Re: Jodtabletter
InnleggSkrevet: 13 Apr 2018, 10:03 
Avlogget

Jeg har også svært lyst til å ha et lager med jodtabletter. Det virker vanskelig å få tak i rett og slett.

For de som ikke er klar over det, vil det ved radioaktiv stråling være fare for strupekreft og det er da derfor man tar jodtabletter.

http://www.madisoncountyema.com/nwss.pdf

Linken over er til en bok som heter Nuclear survival skills. Jeg har selv boka i papirformat og den er gammel(oppdatert) men interessant å lese.
Såvidt jeg husker er det de første døgn etter et atomangrep at radioaktiviteten er stor og at radioaktiviteten går raskt ned etter de første døgnene.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2018, 14:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg må ta forbehold om at jeg har forstått lovverket rundt dette korrekt. Om jeg tar feil, så si i fra.

Det er riktig at det IKKE er lov å bestille legemidler i utlandet og få de sendt per post. Men det gjelder andre regler når du er fysisk ute og reiser. Hovedregelen er at du kan ta med deg legemidler du selv bruker inn i Norge. Men du må kunne dokumentere at de er dine og til personlig bruk. Og du kan kun ta med inn begrensede mengder.

Kaliumjodid kan man som privatperson kun få på resept i Norge, og da på såkalt godkjenningsfritak. Det får du neppe per i dag. Men i Sverige er Kaliumjodidtabletter reseptfrie. Jeg kan ikke forstå at man risikerer problemer om man kjøper over disk i Sverige, tar med seg tabletter og kvittering og drar hjem. Spesielt ikke fordi dette er et hett tema i beredskapsplanleggingen her hjemme nå for tiden. Jeg tipper at enda flere kommuner etter hvert vil få lokale lager og ha planer om utdeling i tilfelle atomulykker i nærområdene våre.

Så mitt råd er enten å vente og se om vi ikke snart får samme regler som i Sverige. Eller dra til Sverige og kjøpe det du mener du trenger. Men i så fall kan det være greit å ta kontakt med apoteket på forhånd og sjekke om de har tabletter på lager. Dessuten er det kanskje ikke noen dum ide å stanse i tollen på veg inn og spørre om dette er greit. Da slipper du i alle fall trøbbel.

For øvrig kan det kanskje være greit å lese seg opp på temaet f.eks. her: http://docplayer.me/8560825-Stralevernr ... dskap.html

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2018, 16:53 
Avlogget

Bamse Brakar: Er enig med deg i din vurdering, du har nok rett i at dette er lov å ta med personlig på innreise fra utland (så lenge det ikke er snakk om narkotiske stoffer, og det er jo jod selvsagt ikke). Så ja, man kunne tatt med jod fra Sverige da, det hadde gått fint.

Dessverre er en slik løsning lite praktisk for meg, siden jeg bor i Ålesund. Det er ganske langt å reise uansett hvilken vei eller reisemåte jeg velger. Enten må jeg fly, eller så er det 8-9 timer å kjøre. Og da blir de job-tablettene veldig dyre, he he. Kunne selvsagt kombinert det med en langhelg, ferie eller noe. Men ja, takk for tipset.

Inntil jeg finner en passende anledning til å reise til Sverige i løpet av sommeren, så får jeg lete etter andre alternativer. Forøvrig kunne jeg godt vært interessert i å kjøpe slike tabletter fra noen her på forumet som kanskje bor i nærheten av Sverige (Oslo-traktene, Trøndelag eller lignende), og som reiser en del til og fra på "harry-turer". Hvis noen her inne er interessert kjøper jeg gjerne et par-tre pakker til litt høyere pris enn i Sverige (alt etter pris), så da kan vedkommende tjene seg en liten slant ekstra hvis han/henne alikavel skal en tur over grensa. Så send meg gjerne en melding hvis dere skal ut og reise og har lyst å ta med et par-tre pakker ekstra til meg for en liten provisjon. :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2018, 17:03 
Avlogget

Mr. I og Bamse Brakar:
Det er korrekt, det er de første døgnene det er viktigst å ta jod. Men da haster det også å få i seg de tablettene, jo raskere jo bedre. Man må sørge for at skjoldbruskkjertelen rekker å mette seg med den ufarlige joden før den tar opp radioaktiv jod. Så det er alfa omega å faktisk ha et lite lager hjemme i mange tilfeller.

Det er riktig at mange kommuner i Norge nå ruster opp forhåndslagrene sine med jodtabletter. Men jeg personlig stoler ikke på at kommunene og staten vil kunne beskytte meg når det virkelig trengst. Det gambler jeg ikke på. Jeg ser ihvertfall to problemer med den kommunale modellen:

1) Som et eksempel så har Ålesund Kommune hvor jeg bor, nettopp kjøpt inn 15000 tabletter nå for noen få uker siden. Fint og bra det. Men i en kommune med tett på 50000 innbyggere så sier det seg selv at det da kun er nok tabletter til 30% av befolkningen her! Hva med de resterende 35000 menneskene?

2) Som nevnt tidligere, så er tiden alfa omega når man virkelig trenger disse tablettene. Klarer kommunen da å få ut tilstrekkelig mengde tabletter til alle på kort nok tid ved en krise? Neppe, det har jeg ingen tro på. All erfaring tilsier at det vil ta tid, for mye tid. Kommunen vil ikke ha nok ressurser til å distribuere dette raskt nok innenfor de få timene man har til rådighet.

Så jeg velger å sikre meg selv, ingen tvil. Det blir nok å utforske forslaget til Bamse Brakar. Man kan fort angre på å sette all lit til at staten skal beskytte seg i en krisesituasjon. All erfaring fra andre land tilsier at det sjelden lykkes.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2018, 23:03 
Avlogget

Nå sier DSB ( departementet for sikkerhet og beredskap) at nordmenn må ha utstyr,mat,drikke,varme osv for ca 7 dager. Dette er tall som varierer fra nasjon til nasjon. Jeg tenker at man da i utgangspunktet bør også klare seg med jodtabletter for 7 dager ved behov.

La oss si at det skjer en atomulykke i nærheten av Ålesund. De fleste innbyggerne er bekymret for at de er påvirket av forutrensingen. Kommunen har opprettet kriseberedskap på rådhuset i Ålesund hvor folk kan henvende seg. Du kan selv tenke køer, frustrasjon, sinne, desperasjon etter å få disse jodtablettene som ligger på Rådhuset og blir delt ut.
I tillegg vil det være begrenset informasjon i en slik situasjon fremtil det er "bekreftet informasjon". Det er mye frustrasjon og jeg ville ikke selv gamblet på å stått i den køen og ventet på en jodtablett.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: