Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 04:54

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Min plan. Synspunkter?
InnleggSkrevet: 05 Okt 2017, 22:03 
Avlogget

Planen min er å ha ca 500 bokser med hermetikk gravd ned på hemmelige steder. Samt en god del snickers eller lignende sjokolader og mye vann på halvlitersflasker lett tilgjengelig. I tillegg noen bokser multivitaminer, penicilin og tran.

Jeg har en stor ryggsekk med varme klær, minitelt, kniv og det viktigste lignende.

Veldig enkelt og greit. Man trenger så vidt jeg vet svært lite mat for å klare seg, og dette bør holde å månedsvis i en krise. Og noe av poenget må jo være å klare seg bedre enn 90% av alle de andre siden myndighetene etter hver må komme på banen. Når man har ganske mye hermetikk kan jeg også tillate meg å dele ut til gamle/syke/unge og andre med spesielt behov for næring.

Hva tenker dere?

Topp

Innleggets emne: Re: Min plan. Synspunkter?
InnleggSkrevet: 06 Okt 2017, 13:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Heisann, og velkommen til forumet!

Jeg tenker følgende:
Planen din inneholder tanker om noe av det jeg tenker er aller viktigst, og som ofte blir glemt, nemlig hvordan ens egne forberedelser kan hjelpe andre, og det er en god og viktig holdning å ha med seg. De færreste av oss bor alene på ei øy, og samarbeid og samhold er grunnleggende for å komme seg gjennom tøffe situasjoner. Forberedelser må alltid sees i sammenheng med hva en forestiller seg kan skje (scenario), og her er det et stort spekter av hva folk tenker, både her på forumet og ellers. Planer som går på å klare seg en periode uten mat/strøm/begrenset vanntilgang er blandt de mest realistiske scenarioene og også anbefalt å ha hjemmeberedskap med tanke på ekstremvær o.l. for både fra offentlig hold og fra for eksempel Røde Kors. Så det å ha et visst lager av mat og vann "til myndighetene kommer på banen" er en kjempegod grunnleggende "prep". Å ha en ferdigpakket sekk kan også være en god ide, og temaet "bug out bag" / "evakueringsbag" er mye diskutert og problematisert fra mange sider hvis du titter litt rundt på forumet. Det er en ganske bred konsensus om at ingen/de færreste vil overleve eller ha behov for å overleve alene i skogen over lang tid, selv om dette er en ganske vanlig tanke når man først beveger seg inn på tematikken. Så tenk litt gjennom hva du egentlig forbereder seg på med en sekk med telt og kniv. 500 bokser hermetikk er mye, og selv for billig hermetikk blir det fort noen tusen kroner å investere i et slikt lager. Titt gjennom forumet mtp matlagring, og vurder om ikke noe av matlageret bør suppleres med tørrvarer, hvordan du skal håndtere rullering, o.l. Å grave ned fem hundre bokser hermetikk rundt omkring "bare i tilfelle" og ikke følge det opp er mest av alt miljøkriminalitet...

Vanlige tips på forumet er å ha minst mulig lån, forsikringer i orden, en økonomisk buffer, styr på tannhelse og generelt vanlige og fornuftige ting som kan virke kjedelig men som er god forebredelse til krisene de aller fleste er i fare for å møte på.

Lagring av pencillin er et tema som er diskutert mye her på forumet, og hvis du bruker søkefunksjonen finner du flere poster på temaet. Mitt råd er å bare lagre medisiner som du er sikker på bruken av, som for de aller fleste av oss ikke gjelder medisiner som pencillin. Det er VELDIG viktig å ta antibiotikaresistens på alvor, alltid ta ferdig foreskrevne antibiotika-kurer og IKKE lefle med selvmedisinering av antibiotika, inkludert pencillin. Husk også at medisiner som har gått ut på dato/ikke skal brukes SKAL leveres på apotek fordi det er sin egen type spesialavfall. Bruken av Capslock er for å understreke hvor ufattelig viktig det er - antibiotikaresistens er virkelig ikke en ting å ta lett på. Men det er anbefalt å ha et lite lager med medisinene som du og de i hustanden din bruker, og kunnskap til å bruke dem riktig.

Lykke til!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2017, 20:15 
Avlogget

Det å ha hermetikk, er et alternativ. Hvis du ser på hylletid dvs hvor lenge det er holdbart så ligger det på rundt 5 år. Du kan også få long term shelf life som det heter, altså ulike ting som holder i 35 år ++. I tillegg ville nok jeg heller gått for militær mat som MRE - meal ready to eat.

Jeg merker at det å være i en familie er en utfordring da det kun er jeg som tenker på det langsiktige perspektivet mens damene i heimen kun tenker forbruk, sminke og klær :)

Jeg kunne også tenke meg å ha en off base cache, et skjult matlager. Det er imidlertid viktig å finne et sted som er lett tilgjengelig samtidig som det er umulig for folk å finne. Og bare det i seg selv er ikke alltid så lett. Et praktisk sted som ingen ville funnet på å lete er under egen kompostdynge på utsiden av tomten ? :D

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2017, 21:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Personlig er min forberedelse mer i korttid/langtidsperspektiv.

I korttidsscenariet har jeg lite lån, grei tannhelse, ok fysisk kondisjon, bra kosthold, hus på landet med dyr og dyrka mark, null kredittkort og et matlager som kan holde familien i live i allefall noen uker, om ikke lenger.

Langtidsperspektivet er forbeholdt klimaforandringer med medfølgende befolkningsmessige og miljømessige problemer. Dette er pr. idag fullstendig overordnet alle andre scenarier. Det dekkes delvis inn av korttidsforberedelsene, delvis av endel andre sysler, som fokus på å bygge opp kontaktnett og salgskanaler for mat, tjenester og utstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2017, 22:20 
Avlogget

Takk for gode svar.

Det med antibiotikaresistens tar jeg seriøst. Dvs får jeg en tydelig infeksjon så vil jeg ty til penicilin, og ikke som "føre var".

Jeg tenker at man plutselig kan komme tilbake til "steinalderen" med politi, helsevesen osv ute av funksjon. Altså ønsker jeg å dekke de mest grunnleggende behovene for meg og de jeg kommer i kontakt med. Mat og husly er da altså pri1. Vann mener jeg man bør klare å finne ganske greit i Norge.

Hermetikk inneholder ganske mye vann, og er mindre næringstett enn f.eks tørrvarer. Jeg tenker at i en krisesituasjon når man er sulten er en pakke nudler like godt som noe annet. Hva med å bare grave ned f.eks 1.000 pakker nudler sammen med noen bokser multivitaminer og trankapsler?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2017, 18:18 
Avlogget
Brukerens avatar

lever du av nudler og vitaminpiller til vanlig? i såfall har du et alvorlig kostholdsproblem. Nudler inneholder mest karbohydrater og hverken proteiner eller fett (eller noe annet, for den saks skyld). Det kan hende at du kan overleve på det i en kort periode, men ikke i ukevis. I tillegg til at du kommer til å gå forferdelig lei etter noen dager med nudler morgen, middag og kveld. Sørg heller for å lagre noenlunde den maten du spiser til vanlig.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2017, 21:33 
Avlogget

Draugjeger skrev:
lever du av nudler og vitaminpiller til vanlig? i såfall har du et alvorlig kostholdsproblem. Nudler inneholder mest karbohydrater og hverken proteiner eller fett (eller noe annet, for den saks skyld). Det kan hende at du kan overleve på det i en kort periode, men ikke i ukevis. I tillegg til at du kommer til å gå forferdelig lei etter noen dager med nudler morgen, middag og kveld. Sørg heller for å lagre noenlunde den maten du spiser til vanlig.

Takk for input, men er uenig. Mange pakker med nudler inneholder opp til 20% fett. Sikkert palmeolje osv, men ser ikke på det som noe problem. Har hørt historier om folk som har kokt skinnnbelter og spist det pga matmangel. Da tror jeg en pakke nudler hadde vært et fint alternativ.

Til daglig spiser jeg kjøtt, grønnsaker og brød. Ikke noe av dette holder seg mer enn en uke sånn ca.

Min filosofi er å bruke minst mulig tid, energi og penger på å "preppe", men ønsker å ha mat nok for lang tid hvis noe rart skulle skje.

Har forresten også jod-tabletter liggende her og der.

I forsvaret spiste vi RSP som på det verste var opp til 15-20 år gammel. Smake godt og mettet bra. Optimalt kunne man kjøpt inn Dry-Tech, men de koster ca 100kr pr porsjon og da er vi fort oppe i 50.000kr for 500 måltider, kontra 10.000kr for billigste hermetikk lapskaus som forøvrig også inneholder vann.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2017, 22:57 
Avlogget

OK, et annet kjapt synspunkt: Hvis målet ditt er å lagre 500 måltider lenge og billig tror jeg du bør ta med ris, pasta, sukker og tørre bønner, erter og linser. Masse kalorier, tåler fint fem års lagring uten spesiell emballasje eller 20 år hvis du pakker det riktig. Nudler inneholder så mye fett at de blir harske og dårlige etter noen år. Brød holder seg forresten i årevis hvis du lagrer dem som helkorn :) Å ha fem liter matolje stående som du enten bruker opp eller bytter ut en gang i året er heller ikke så dumt, og det koster deg en hundrelapp.

Stikk på en innvandrerbutikk og plukk med deg et par 25-kilos sekker med ris, så har du samme energimengde som 500 pakker nudler.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2017, 23:12 
Avlogget

Etter litt funderinger har jeg nå kommet frem til at sjokolademelkpulver er gull. Det koster ca 25kr for 500 gram og inneholder nesten bare sukker og fett. Atlså ekstremt mye næring pr. gram. Og trengs bare å blande med vann for å bli et godt måltid.

På den andre siden så er jo motivasjon og mental helse også veldig viktig. Det blir sikkert mye problemer med motivasjonen når man må så langt ut av komfortsonen. God mat er en sikker vinner på motivasjonen. Tanken er da å ha noe god mat, f.eks DryTech, som "motivasjonsmat" innomellom nudler, lapskaus på boks og sjokolademelkpulver blandet ut i vann.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2017, 23:18 
Avlogget

Kan jeg tipse deg med å bruke prepper matrixen ? Der vil du lettere få oversikt over hva du trenger/ mangler :D

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2017, 23:38 
Avlogget

Mr I skrev:
Kan jeg tipse deg med å bruke prepper matrixen ? Der vil du lettere få oversikt over hva du trenger/ mangler :D

Høres spennende ut! Link?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2017, 11:28 
Avlogget

http://www.prepperlink.com/index.php/do ... g%20Matrix

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2017, 16:40 
Avlogget
Brukerens avatar

hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt sjokolade-dietten i en uke. greit å vite om den funker før noe smeller.

nrk testa det for noen år tilbake. ingen suksess : https://tv.nrk.no/serie/newton/dmpv74002513/13-10-2013

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2017, 21:04 
Avlogget

Uansett hva du tenker å lagre, så prøv det på menyen ei uke før du kjøper inn ett halvt tonn. Og gå for variasjon. Jeg vedder på at ei helg med sjokoladepulver frokost, middag og kvelds, vil gi ett godt svar på om det er verdt å satse på det som hovednæring i ett evt matlager.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2017, 22:16 
Avlogget

Ja altså, det beste hadde selvsagt vært å kjøpt inn 500 porsjoner med DryTech. Kostnadene er problemet her. Spesielt siden det er noe usikkerhet rundt hvorvidt det noengang vil oppstå en situasjon der behovet vil melde seg.

Hva med en miks av lapskausbokser (finnes i Sverige for 19SEK pr boks), sjokolademelkpulver, tunfiskbokser, DryTech, Fruktcocktail, knekkebrød, Snickers, First Price Pasta Formaggio (13,50 pr pose a 155 gram.), multivitaminer og trankapsler?

Dette graves ned i skogen sammen med f.eks tilstrekkelig med rødsprit, 10 engangs gasslightere og et stormkjøkken.

Ps: jeg er ganske ny på dette så all input mottas med takk :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: