Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Okt 2018, 20:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Aug 2017, 09:39 
Avlogget

http://www.nt.se/asikter/ledare/behover ... 77181.aspx

Handler primært om hva som skjer ved langvariege (altså over 1 uke) store hendelser, men mange interessante poenger. Kanksje spesielt den om at om det blir Diesel mangel vil sverige raskt komme grensen til en sult katastrofe....

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2017, 10:51 
Avlogget

Sitat:
Förenklat är maten slut i landet i samma stund som den sista lastbilen lämnar ICA:s centrallager.

Slik jeg kjenner dagligvarebransjen (har jobbet noen år på regionlageret til Coop i Trondheim) er ikke et sentrallager noen nevneverdig beskyttelse. Basisvarene der det er stort volum har bare noen få paller på lageret, og leveres inn hver dag. Møllene har kornhøsten liggende i silo, men matkjeden har bare noen få tonn mel i reolen på lageret. Potetene ligger på potetlager, kjøttet ligger på fryselager hos Gilde og så videre. Greit nok, disse lagrene er i landet - men kanskje ikke like mange steder som der kjedene har lagre, og ikke like nær der folk bor. Maten som importeres kommer rett fra utlandet til matkjedene uten noe annet lager - nok for noen dager, kanskje ei uke.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2017, 10:55 
Avlogget

Det er lenge siden jeg lærte at forsvaret måtte restrukturere mange av sine kriseplaner fordi man ikke lenger kunen stole på at lager av matvarer hos lokale kjøpmenn.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2017, 13:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Oi, bra artikkel, @Filbert!
Sitat:
Om det extrema skulle inträffa – att importen till Sverige helt avstannar under en längre tid – är självförsörjningsgraden av livsmedel närmast noll. Orsaken stavas diesel.

I Norge produserer vi jo litt olje selv, men er det noen som vet hvor mye drivstoff som raffineres her? Er vi selvforsynt med drivstoff, og hvor lenge kan lokale lager drøyes i en krise? Jeg har sett det er noen ganske store drivstofflager i nærheten av Trondheim, men jeg har ingen anelse om hvor stor region de er tenkt å forsyne eller hvor lenge de vil holde. Noen som vet?

Edit: Jeg sporer litt av fra tema i tråden her nå, men jeg fant svar på noen av mine egne spørsmål. I følge Wiki er det to raffineri i Norge nå. Mongstad og Slagentangen. https://no.wikipedia.org/wiki/Oljeraffineri Hører rykter om at drivstoffet fremdeles er lunkent når det fylles på tankbil ved depot (som de jeg nevnte utenfor Trondheim) så det kan vel regnes som ferskvare. Vi kan håpe det finnes beredskapslagre i Norge, men magefølelsen min sier at et par uker etter en "hendelse" (villet eller uhell) slår ut drivstofforsyningen i Norge til jeg må finne fram sykkelen. Og da er det ingen vits å dra på butikken...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2017, 21:38 
Avlogget

På mange områder er vi mye mer sårbare nå en hva vi var for 30 år siden.
Uten drivstoff eller strøm får vi ikke utrettet særlig mye her i landet.
Strøm kan fort forsvinne, http://www.side3.no/dette-er-det-aller- ... 91962.html

Det har skjedd før, her er et eksempel. http://www.hydro.com/no/hydro-i-norge/o ... r-stormen/

Den gang var vi ikke så sårbare som vi er i dag, vi hadde kontanter, butikken slapp oss inn selv om strømmen var borte, vi hadde sykkel med bagasjebærer og dynamo til lys, vi hadde robåter, vi hadde vedovn, vi hadde på mange gårder egen dieseltank på 500 liter eller mer, vi hadde flere operative småbruk som produserte mat. Mye av dette er i dag borte mange plasser, det er helt sikkert også flere ting jeg ikke kommer på sånt i farten. Så vi er nok dårlig stilt vist vi blir uten strøm eller drivstoff en lenger periode nå.

Ok mange her på forumet inkludert meg kan nok uten problemer klare en lenger periode uten tilgang på strøm eller drivstoff, men mesteparten av Norges befolkning tror jeg får et problem innen 24 timer.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2018, 09:58 
Avlogget

Jeg tror det vil bli samme problemet i norge ved en slik krise hadde kanskje klart os noen dager lengre men ville fort blitt stopp. Den siste plassen jeg ville drat da er butikker og andre lagre, fordi der ville det være fullt kaos med alle som ville sikre seg selv. Samfunnet hadde nok kolapset helt, med ville tilstander. Tipper at 50 - 60% av befolkningen ville ha død iløpet av noen måneder. Kanskje så mye som 80 - 90% iløpet av et år.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2018, 10:15 
Avlogget

Den här pdfen ger många nya insikter om sårbarheten . Den är från 2011 och fortfarande aktuell
https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/ ... 6retag.pdf

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet