Oi, bra artikkel, @Filbert!
Sitat:
Om det extrema skulle inträffa – att importen till Sverige helt avstannar under en längre tid – är självförsörjningsgraden av livsmedel närmast noll. Orsaken stavas diesel.
I Norge produserer vi jo litt olje selv, men er det noen som vet hvor mye drivstoff som raffineres her? Er vi selvforsynt med drivstoff, og hvor lenge kan lokale lager drøyes i en krise? Jeg har sett det er noen ganske store drivstofflager i nærheten av Trondheim, men jeg har ingen anelse om hvor stor region de er tenkt å forsyne eller hvor lenge de vil holde. Noen som vet?
Edit: Jeg sporer litt av fra tema i tråden her nå, men jeg fant svar på noen av mine egne spørsmål. I følge Wiki er det to raffineri i Norge nå. Mongstad og Slagentangen.
https://no.wikipedia.org/wiki/Oljeraffineri Hører rykter om at drivstoffet fremdeles er lunkent når det fylles på tankbil ved depot (som de jeg nevnte utenfor Trondheim) så det kan vel regnes som ferskvare. Vi kan håpe det finnes beredskapslagre i Norge, men magefølelsen min sier at et par uker etter en "hendelse" (villet eller uhell) slår ut drivstofforsyningen i Norge til jeg må finne fram sykkelen. Og da er det ingen vits å dra på butikken...