Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Aug 2018, 20:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 07:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Røde Kors lanserte BEREDSKAPSVETTREGLENE i forbindelse med sitt 150-årsjubileum. VikingKong ga oss en link til PDF-utgaven i en annen tråd, men jeg synes dette er så bra at det også fortjener en egen tråd.
Bilde

For å kunne diskutere og lettere kunne sitere, lister jeg her opp hva som står på plakaten:

1) Aksepter at uønskede beredskapshendelser kan ramme deg og dine.

2) Forstå at krevende konsekvenser kan forebygges og begrenses.

3) Du må kunne holde deg varm. Varme klær/sko er viktig. Alternativ varmekilde bør vurderes.

4) Du bør ha nok trygg drikke til deg selv og dine for minimum 4-6 døgn. Beregn minst 2-3 liter per person per døgn.

5) Du bør ha nok mat til deg og dine for minimum 4-6 døgn. Tørrmat, hermetikk og annen mat med lang holdbarhet utenfor kjøleskap/frys er anbefalt. Husk boksåpner.

6) Bruker du medisiner og medisinsk forbruksmateriell daglig/jevnlig bør du ha ekstra lager av dette for en periode på minimum 1-2 uker.
7) Du bør ha tilgang til kontante penger.

8) Du bør kunne motta viktig informasjon fra myndighetene, også ved langvarig strømbrudd. Ha tilgang til å lytte på radio, f eks batteriradio med ekstra batterier, oppladbar radio, etc.

9) Du bør ha gjennomført førstehjelpskurs i løpet av de siste 3 årene.

10) Eier du dyr må du ta ekstra ansvar for disse.

11) Unngå hamstring. Da blir det noe til alle.

12) Vær forberedt på å måtte evakuere til et tryggere sted.

13) Har du anledning og kapasitet, tilby hjelp til andre.

14) Diskuter og planlegg på forhånd alternative møtesteder for familien, om det blir umulig å møtes hjemme.

15) Alle må vite plasseringen av hovedstoppekran for vann og hovedinntak for strøm, og kunne bruke disse.

16) Ha i tillegg lett tilgang til:
• Varme og tørre klær, vann- og vindtette ytterklær/sko
• Førstehjelpsutstyr
• Lykt m/ekstra batteri
• Lys og tørre fyrstikker
• Kniv og saks
• Viktig verktøy/multi-verktøy
• Papirkopier av alle viktige personlige papirer(pass, førerkort, osv.)
• Toalettpapir
• Våtservietter
• Såpe
• Sanitær og hygieneartikler for kvinner og småbarn
• Klor
• Kart over nærområde/region
• Kontaktinformasjon til alle som er viktig for deg, på papir
• Spill/leker for de minste, skolebøker/bøker for de unge
• Tørr ved

(Røde Kors har uttrykkelig bedt folk om å spre dette, så det burde ikke være noen copyright-problemer her.)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 08:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt topp dette, Bamse. Selv ble jeg veldig glad da jeg fikk dette i posten av Røde Kors (er medlem). Det at RK fronter dette, med nøkterne og balanserte råd, er akkurat den type "PR" som trengs.

:)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 10:39 
Avlogget
Brukerens avatar

egentlig er det et glimrende utgangspunkt for en beredskapshåndbok.

om man sier at hvert punkt er et kapittel, så kan deler som hører til f.eks. lagring av mat, med en full meny for fire personer fylle ut pkt.5, samt tips rundt rotering av lager og forslag til matretter.

jeg synes det hadde vært interessant å diskutere.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 14:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Interessant at RK også har fått med seg behovet for kontanter/betalingsmidler på punkt. 7.
Dette blir dessverre ofte neglisjert. Det er ganske mye som fort skjærer seg, når betalingsautomatene ved drivstoffpumper og i
dagligvareforretningene ikke får verken strøm eller kommunikasjon.
Jeg skal definitivt snarlig øke mitt lager av pengesedler ganske mye (50- og 100 kroner sedler). Det er også interessant å tenke i retning
av andre betalingsmidler, som. f.eks. sølv. Jeg har gjort en del på sistnevnte område, men vil ikke si mer konkret. Oppfordrer folk
til å tenke litt kreativt på akkurat dette.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2017, 08:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
egentlig er det et glimrende utgangspunkt for en beredskapshåndbok.

om man sier at hvert punkt er et kapittel, så kan deler som hører til f.eks. lagring av mat, med en full meny for fire personer fylle ut pkt.5, samt tips rundt rotering av lager og forslag til matretter.

jeg synes det hadde vært interessant å diskutere.

Kunne en start på en slik beredskapshåndbok være å opprette egne diskusjonstråder for hvert enkelt punkt i disse beredskapsreglene? I så fall kan et godt startinnlegg i denne tråden skilles ut og danne første innlegg? Trådtitler kunne være noe a la " Røde Kors Beredskapsregler - 6 Medisiner og medisinsk forbruksmateriell". Slike titler vil gjøre det enklere for søkemotorene og dermed folk som leter, å finne fram. For at et innlegg skal være aktuelt som start, må det være litt substans og gjerne spore til videre debatt.

Jeg kunne også tenkt meg noe tilsvarende basert på Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps" Nasjonalt risikobilde og risikoanalyser. Disse går på de samfunnsmessige risikoene. I tillegg har vi selvfølgelig de mer personlige a la arbeidsløshet, økonomiske vansker uansett årsak, sykdom/uførhet/sviktende helse, motorstopp i vinterstorm etc.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2017, 23:33 
Avlogget

Stusset litt på denne "Alle må vite plasseringen av hovedstoppekran for vann og hovedinntak for strøm, og kunne bruke disse."

Stoppekran er greit men hvordan "bruker" en hovedinntak for strøm? Menes det sikringsskapet? Jeg og alle i familien vet hvor sikringsskapet er men hovedinntaket for strøm aner jeg ikke hvor er. Muligens under huset.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2017, 09:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Nsm har også endel bra tips rundt elektronisk sikring av virksomhet som kunne brukes i et kapittel: https://nsm.stat.no/globalassets/dokume ... angrep.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2017, 08:33 
Avlogget
Brukerens avatar

kroken skrev:
Stusset litt på denne "Alle må vite plasseringen av hovedstoppekran for vann og hovedinntak for strøm, og kunne bruke disse."

Stoppekran er greit men hvordan "bruker" en hovedinntak for strøm? Menes det sikringsskapet? Jeg og alle i familien vet hvor sikringsskapet er men hovedinntaket for strøm aner jeg ikke hvor er. Muligens under huset.

Sitat:
Sjekk først:
1.Hvis naboer også mangler strøm er det en feil på nettet, ta kontakt med ValdresEnergi Nett
2.Når det kun er din installasjon som mangler strøm:
•Kontroller at hovedsikringer eller jordfeilbryter er intakte og innkoblet.
•Kontroller at inntakssikringer er intakte. Inntakssikringer er vanligvis plassert der kabel eller luftledning kommer inn i huset.
•Hvis noe av dette har slått ut, er det en intern feil i din installasjon, og du må kontakte Autorisert El installatør.
http://www.valdresenerginett.no/kundeservice/feil-paa-anlegg/
Ikke alle hus/leiligheter har inntakssikringer etter hva jeg har forstått. Jeg fant et bilde av noen riktig gamle på "mitt anbud":
Vedlegg:
thumb_645096_faste-installasjoner-kontakter-lamper-etc_02[1].jpg
thumb_645096_faste-installasjoner-kontakter-lamper-etc_02[1].jpg [ 9.2 KiB | Vist 1146 ganger ]

Våre sitter direkte på murveggen der strømkabelen kommer inn i huset. Fra inntakssikringene går det så en skikkelig tykk kabel til sikringsskapet i et annet rom. Siden dette er i kjeller er det ikke gjort noe forsøk på å skjule den hos oss.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 09:04 
Avlogget

Etter å ha overhalt el-anlegg så er Inntakssikringen eksternt.
Hadde det som vises på bilde før, men det er vist erfart varmegang I den typen fra andre prosjekt.

Da er det nok hovedsikringa I skap som gjelder
Har ingen brytepunkt mellom sikringsskap og Inntakssikringen.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 16:17 
Avlogget

Så utrolig bra plakat!

Dersom alle var forberedt på 1-2 uker, så tror jeg veldig mye vil være gjort!
I tillegg håper jeg folk innser at de ikke kan ha 8 ganger sin egen inntekt i lån, eller spise seg fullstendig syke.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2017, 11:33 
Avlogget
Brukerens avatar

JKHoem skrev:
Etter å ha overhalt el-anlegg så er Inntakssikringen eksternt.
Hadde det som vises på bilde før, men det er vist erfart varmegang I den typen fra andre prosjekt.

Da er det nok hovedsikringa I skap som gjelder
Har ingen brytepunkt mellom sikringsskap og Inntakssikringen.

Dette vet jeg i grunnen ingen ting om, men jeg tipper at nettopp den varmgangen du nevner er årsaken til at inntakssikringene ikke satt i sikringsskapet tidligere. Det reduserte muligheten for brann i sikringsskapet. En klump som sitter alene på en murvegg starter ikke så lett en brann. Og det at den teknologiske utviklingen har gått framover, gjør kanskje at behovet for både inntakssikringer og hovedsikringer har falt bort????

Redigert:
Bamse Brakar skrev:
... Og det at den teknologiske utviklingen har gått framover, gjør kanskje at behovet for både inntakssikringer og hovedsikringer har falt bort????

Dette var uklart. Jeg mente: ... at behovet for inntakssikring i tillegg til hovedsikring har falt bort...

Men ut fra det JKHoem skriver i posten under er de kanskje bare flyttet ut i boksen nede i vegen....

Sist endret av Bamse Brakar den 13 Feb 2017, 08:26, endret 1 gang
Upresis språkbruk rettet opp

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 08:08 
Avlogget

Hovedsikringa er og vil nok alltid være til stede I skapet. inntakssikringa med meg nå er vist oppe ved strømpålen.
(el-selskap sa at det ble koplet ved strømpåle så vidt jeg husker).

Med meg så var inntakssikringsboksen monter på tre vegg.
Henger faktisk fortsatt der når jeg tenker meg om x)
"Bare frakoplet".

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet