Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Feb 2018, 16:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Jan 2017, 10:19 
Avlogget
Brukerens avatar

I en unntakssituasjon vil de være avgjørende å holde seg orientert om hva som skjer, og kunne kontakte andre.
I disse dager er myndighetene i ferde med å innføre DAB+ og stenging av FM-nettet. Dette er en tullete sak, der alle som har peiling, vet at all fremtidens radioformidling vil gå over internett. Tusenvis av radiokanaler over hele verden er allerede på internett, også de aller fleste norske. DAB(+) er en svært kostbar feilinvestering, som vil være utdatert innen ca 5 år. Myndighetene har svidd av hundrevis av millioner på dette, og er redd for å tape ansikt. Det var derfor ansvarlig minister var svært raskt ute og klubbet saken gjennom i stortinget sent på fjoråret, da det begynte å bli stilt kritiske spørsmål om FM-stengingen fra flere politiske hold.
Beredskapsmessig er det ikke bra at myndighetene stenger FM-nettet, da DAB+ ikke har tilsvarende dekning, stabilitet eller rekkevidde. Vi preppere må ta hensyn til dette. Det er verdt å huske på at en rekke lokalradioer har fått adgang til å sende på FM-nettet i minst 5 år fremover, og at mange av våre gamle radioer fremdeles kan ta inn både mellombølge og ikke minst kortbølgesendinger. Med andre ord, ikke skrot dem til fordel for en ren DAB+ radio.
I en krisesituasjon, der strøm er borte, og nettverk og tilhørende infrastruktur f.eks. er stråleskadd, vil vi ha veldig store vansker med informasjon og kommunikasjon. Vi må påregne at all mobiltelefoni og nettverkstilgang er død. Dette vil trolig også gjelde for fasttelefoni, DAB+ og restene av FM. Avhengig av om krisen er lokal eller strekker seg over flere land, vil radio med mellombølge og kortbølge kunne gi oss informasjon.
Mulighet til å kontakte andre vil være ekstremt begrenset, og de fleste vi føle seg som i et vakuum. CB-radio/telefon er et mulig og billig hjelpemiddel, som enhver prepper burde ha. Det samme gjelder satellittelefon, som i dag bærer en prislapp på rundt kr. 4000. Sistnevnte er etter min oppfatning noe av det som burde stå absolutt øverst på alle prepperes ønskeliste. Glem ikke å anskaffe en idiotsikker lademulighet for disse enhetene. Det kan f.eks. være seg termisk generert ladestrøm, eller i sin enkleste form en generator basert på vind, vannstrøm eller manuell innsats.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2017, 18:17 
Avlogget

Har kortbølgeradio pakket ned i faraday boks, sammen med solcellepanel og batterier. Snuser på en CB radio.

Lurer litt på hvorfor du tror satelittelefon vil virke i tilfelle en atomkrig eller emp. Ellers synes jeg satelittelefon virker som et must, ved mange andre scenarioer/ kriser.

Vil gjerne vite mer om hvorfor du ikke anser solcellepanel for å være en idiotisikker lademulighet.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2017, 20:01 
Avlogget

Eg har ofte hørt argumentet om at internett er fremtiden og DAB+ er utdatert. Men når vi nå i dag sitter med så enormt mange innholdsleverandører på internett(bla de fleste radiostasjonene er jo tilgjengelige der), og telefonene våres er så tett knyttet til bilene som i dag - hvorfor er ikke dette en realitet i dag at at de aller fleste bruker dette i bilene når en er ute og kjører? Eg vet at det nevnes fremtiden, men vi har jo allerede innholdet, og vi har allerede teknikken, hvorfor er det ikke en realitet i dag?

I de aller fleste tilfeller vil faktisk DAB+ ha nytteverdi når det oppstår ulykker og katastrofer. Funksjoner i DAB-nettet gjør at en raskt blir varslet om alvorlige hendelser, spilleren bytter selv til nødmeldingen, veitrafikksentralen vil kunne sende skreddersydde meldinger til kjørende og alle større tunneller vil ha DAB-dekning. Mange tunneller i dag har kun en FM-stasjon(P1). Dette er funksjoner som øker sikkerheten og som eg mener har en verdi.

Når det gjelder infrastruktur og beredskap så er dette og faktisk en forbedring. FM-sendere er avhengig av EN hovedsender for å kunne sende radio. Dvs at hver enkelt radiosender du mottar signal fra mottar igjen sitt signal fra en hovedsender. Detter den ut så vil du miste den eller de kanalene helt i området som dekkes av den senderen(eller hovedsenderen). Dødt.

Husk og at i sin tid i starten hadde ikke FM noe i nærheten av den dekningen FM har i dag, radioene var på langt nær så gode til å motta signaler og størrelsen og batterilevetid var tvilsom. Det har endret seg i løpet av FM-nettet sin levetid. Ikke fordi FM er så fantastisk bra og svaret på alt, men fordi etterspørselen og utviklingen har vært der. Selv DAB+ har forbedret seg bare de siste årene, og utviklingen vil fortsette.

Og så nevner du ett viktig poeng - lokalradioene fortsetter på FM. Det er derfor ingen grunn til å kaste eksisterende radioutstyr.

Så som dere sikkert forstår så er eg for DAB+ :)

Men - det eg skal være enig i er at det er dumt å stenge ned de riksdekkende FM-sendingene. Det er for tidlig.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2017, 20:05 
Avlogget

Det er vel bare Norge som er tullete nok til å stenge ned FM i stedet for å ha det side om side med Dab+ som flere andre land har.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2017, 22:58 
Avlogget

Litt usikker på hvor mange henter infoen fra, men ingen har "stengt" FM nettet. De største radiokanalene er i ferd med å gå over til rene digitale sendinger, men det vil fortsatt være masse radiosendinger via FM nettet i uoverskuelig fremtid. De aller fleste lokalradioer vil ture og gå som normalt.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2017, 23:11 
Avlogget

Det var derfor eg presiserte "riksdekkende FM-sendingene" :)

Nei FM-frekvensene i seg selv blir ikke sperret av. Lokalradioer og nisjeradioer vil kunne sende på FM-frekvensene i fem år til, minst.

Og når det brenner på dass(aka SHTF) så er det kanskje nettopp lokalradioen som er verdt å høre på - ikke riksdekkende sendinger fra Oslo? :) Og skulle det oppstå en skikkelig TEOTWAWKI-situasjon så tipper eg de fleste gir en stor blaffen i både FM og DAB..

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2017, 05:38 
Avlogget

Til hjemmebruk kan en eldre radio med LW/MW/SW og FM være en god ide. For under tusenlappen kan man få en Tandberg fra 70-tallet, sølvsuper eller huldra, som er knallgode radioer den dag i og og ofte kun trenger litt smøring for å fungere optimalt. Disse har veldig generelt gode mottakere, på sølvsuper 11 jeg har i stua får jeg inn langt flere kanaler på FM enn i bilen på gårdsplassen eller andre moderne radioer jeg har, uten noen annen antenne en en ledningstump på 10-15cm... Har testet med to forskjellige. Spent på hva jeg får til med bedre antenne. AM-kondensatoren sitter ofte fast på disse, det jobber jeg med å fikse på "reserven" akkurat nå, den andre står for tur når jeg har funnet en god teknikk. Begge disse, og 5-6 til, er kjøpt ut av elektronikkcontaineren på den lokale avfallsplassen og så langt har jeg ikke funne en som ikke fungerer mer eller mindre bra. En død utgang og noen låste AM-kondensatorer er de eneste alvorlige feilene jeg har opplevd. Da snakker vi kvalitet!

Ellers har jeg en (muligens ubegrunnet) mistanke om at disse kan være mindre følsomme for "dårlig" strøm enn nyere radioer, det har jeg tenkt å teste med en sliten TR220 og et tvilsomt aggregat fra tidlig 90-tall når det blir varmere i garasjen utpå våren. Kommer tilbake med rapport da ;)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2017, 08:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvilke informasjonskilder/radiokanaler finnes på ukurante bølgelengder? BBC kanskje?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2017, 14:21 
Avlogget

Da jeg testet ut min kortbølgeradio på dagen ( mottakerforholdene på kortbølge skal visstnok være best på natten ), hadde jeg stor suksess med å få in BBC World Service, Kinesisk radio på engelsk og en eller annen araber.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2017, 23:41 
Avlogget

Hva med en "world receiver" ala denne?
https://www.amazon.com/Sony-ICF-SW7600GR-Shortwave-Receiver-Reception/dp/B00006IS4X

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2017, 08:03 
Avlogget

Candiru;
husker du frekvensen du tok inn BBC WS på kortbølge? Jeg får den inn på LB på 198kHz, men den lb-senderen kjører bare på halv effekt for tiden...

Kroken;
Sikkert en grei modell det der. :) Jeg har selv en eldre generasjon av den Sony'en; en ICF-SW55. Fordelen med disse 'verdensradioene', er at de kan ta imot SSB (Single Side Band) på kortbølge - hvor det er friskt med radioamatør-trafikk. Og det er jo de som holder det gående i en virkelig krise... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2017, 09:26 
Avlogget

Skrudde litt radio i går kveld, så nå funker AM på begge sølvsuperne. Søkte gjennom kortbølgen på morgenkvisten nå og fant 20-30 lesbare kanaler på alle mulige slags språk. Dessverre var ikke BBC å finne i dag... Trøster meg med RFI og en tysk kanal som sender klassisk musikk. Sistnevnte var den klart sterkeste kanalen jeg fant, krystallklar lyd uten støy i det hele tatt. Ikke så verst for 200 kroner, tre lyspærer, en skvett rødsprit og litt 5-56 :D

Edit: Får forresten også inn an del radioamatører på 20-meteren, kan man morse kan det kanskje være noe å hente der også...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2017, 19:13 
Avlogget

Cornelius, da er det mulig at jeg har vært innom et annet bånd også.... Har en Tecsun PL-380, som jeg testet ut i easy- tuning mode innendørs.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2017, 23:41 
Avlogget

Her er det en del å plukke på...
Jeg er verken for eller mot, det finnes en gylden middelvei for alt her i livet...

DAB har 98%+ dekning, samme som FM, det er store sorte hull i FM-sendinger, det er også hull i DAB, men ikke nødvendigvis på samme steder. +DAB bygges kontinuerlig ut, blir bedre og bedre ,tuneller også, med hele MUX'en i stede for bare P1...
Folk som klager på dekning på DAB, har stort sett dab adapere, tilkoblet den gamle FMantennen (Feil utforming og plassering ift dab frekvensområde.)
Pluss et billig dab adapeter som mottar dab, omformer signalet til FM bærebølge, for så å sende det til fm radioen på en frekvens... Klart det blir dårlig lydkvalitet...
En kvalitets dab-radio har god lydkvalitet og ingen sus, med rett antenne er dekningen svært bra.

FM nettet vil være åpent for lokalradio og andre aktører frem til minst 2022...

90% av "HAT" folk har mot stegning av gamle analoge fm-nettet har svært mye med følelser å gjøre, akkurat som når RiksTV kom, det var også dommedag... Men se, vi fikk svært mange flere kanaler og full hd å suveren bildekvalitet...
Jeg vet ikke omnoen som savner analog TV, folk freser jo når de kommer over SD Analogsending på KabelTV-nett..

Dab og rikstv er samme greia, det digitaliseres for å gi bedre kvalitet tjeneste, flere kanaler/funksjoner og være forutgående.

"Radio over internett" for alle... Ja, det er greit det helt til man ser på infrastruktur. Om alle skal benytte seg av 4G for å streame radio på tur inn mot hovedstaden, da vil mobilnettet knele, faktisk...
DAB/FM alle brukere deler samme bærebølge, Internettradio hver bruker er +1 på tilgjengelig båndbredde. +100.000 som deler en 4G sender med streaming? Nope, går ikke...

10 stykker som bruker slike DAB-->FM modulatorer i hver sin bil i samme område, på hver sin kanal, alle sender på samme FM-frekvens = problem, forstyrrer hverandre...

Ting som dør? En ubeskyttet satelitt utenfor beskyttende atmosfære med svært følsom elektronikk?
Er nok den som takker for samarbeidet først...

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 10:59 
Avlogget
Brukerens avatar

problemet er at man igangsetter slukking før DAB+ systemet er helt stabilt. spør du meg kunne man ha kostet på seg å ha paralelle sendinger i ti år. tok jo ikke en uke før første dab-kræsjen, jo?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: