Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Aug 2018, 12:41

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 11:08 
Avlogget
Brukerens avatar

over til noe helt annet:

De av dere som faktisk har peiling på radio. Om man skulle gå for et par helt greie håndholdte pmr-radioer. Hva ville dere anbefalt av merker?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 12:29 
Avlogget

Legg merke til at feilen på DAB+ i går kveld også påvirket riksdekkende FM-sendingene til P4. Så feilen i går var på både DAB+ og FM for P4 lyttere.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 13:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har hatt DAB+ i lengre tid (nykjøpt bil med ny bilradio u/adapter m/korrekt montert antenne). Mottaking er slett ikke stabil. Det ser ut som der er store problemer når man langs veien krysser grenser for ulike DAB+ sendere. I oppstart, og ved disse grensekryssingene, går der altfor lang tid før stasjonene kommer opp i radioen (såkalt Initscan). Det skal bli mye klager og verre i forbindelse med denne hals- over hode omleggingen, når hele landet legges over på DAB+.
Det eksisterer ingen som helst tvil om at formidling av radio, mobiltelefoni, TV mm. med tiden vil skje over Internett, og at alle de gamle (dagens) dedikerte nettverk som 4G osv. vil dø ut (selg Telenor-aksjene dine mens tiden er god). For stasjonære installasjoner er dette langt på vei mulig med eksisterende teknologi. For mobile enheter vil nye protokoller og nettverksteknologi være fullt implementert innen 5-7 år. Når dette skjer, er alle de ca. 300 millionene som Staten har brukt på DAB+ være tapt. Det er også alle de pengene bileiere og andre har brukt på å kjøpe seg nye radioer. Selvsagt mister man da også FM, og det bør ikke være noen nostalgia knyttet til dette. Imidlertid vil man da hatt en fornuftig utfasingstid på rundt 5 år, slik at varslingsberedskapen i landet kunne opprettholdes. Jeg synes regjeringen tar stor sjanse ved å slukke NRK-sendingene på FM. Skjer det en større krise, og mange dør fordi de ikke har kunne motta varsel, så må regjeringen ta ansvaret og gå av. Slikt har skjedd før (f.eks. Kings-Bay saken på Svalbard).
Norske myndigheter liker visst å være først ute med ting, og ingen andre land har da heller vedtatt liknende omlegging av radioformidlingen. I denne saken, som så mange andre som involverer teknologisk innsikt, er Staten fullstendig på villspor. De må ha usedvanlig dårlige rådgivere, eller kanskje ingen i hele tatt? Det skal heller ikke utelukkes, at "noen" er svært glade for disse kostbare og teknologisk spennende prosjektene, og riktig koser seg med alle millionene de kan suge ut.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 18:39 
Avlogget

Draugjeger skrev:
over til noe helt annet:

De av dere som faktisk har peiling på radio. Om man skulle gå for et par helt greie håndholdte pmr-radioer. Hva ville dere anbefalt av merker?

Noen erfaringer har jeg da. :mrgreen: Men de er litt begrenset til enkelte merker...

For å få et par ting ute av veien;
- Hva rekkevidde angår, så er utformingen til antenna Alfa og Omega når det kommer til pmr-radioer...
- 'Sub-kanaler', er ikke 'kanaler', men en kode som sendes sammen med signalet, for å åpne Squelch'en - det ER bare 8 kanaler på vanlig pmr...

Jeg har en Midland GB1 mobilradio, med fast ekstern antenne; 3 forskjellige modeller av Topcom, og en eldre Exibel modell (fra Clas).

Exibel FX-122 er en pitteliten sak, som jeg kjøpte til bruk som hustelefon; ikke så ekstrem rekkevidde, men går greit gjennom 2-3 trevegger over 100m.

Jeg har tre Topcom modeller; alle kommer i 'sett' med 2 radioer - Twintalker 9100, Twintalker 9500, og Protalker.
9100 er den eldste modellen av de; litt stor og klumpete, og har ikke Digitale sub-kanaler; bare analoge, men til gjengjeld, så følger det med mest 'stæsj ' med de (som kan brukes på de andre modellene); i tillegg til 230V docking-lader (som alle har), så er det med 12V lader, og skulder-mic.

9500 har mér moderne 'look', med 'analog' volumknapp, og viser frekvensen for den aktuelle kanalen i displayet.

Protalker ligner mér på 9100, men er den mest avanserte, med muligheter for å navngi hver enhet (caller-id), gruppesamtaler, osv., og er i tillegg helt vanntett.

Felles for alle tre, er at de har respektable antenner - til pmr å være, med hhv. 5,5 cm, 6 cm, og hele 9 cm på protalker. Exibel'en (og de fleste andre 'billige' radioer til under 500,- - er på rundt 3,5cm. (Alle har nok en 1/2-bølge antenne på tilsammen 16 cm inni plastikk-pisken, men de er snurret sammen i en spiral, for å ta liten plass, og det går utover rekkevidden.)

De 4 nevnt så langt har alle egentlig ganske bra lydkvalitet.

Den Midland GB1 saken jeg har, er en mobilradio med ekstern magnetfot-antenne på hele 16 cm (1/2-bølge), som er beregnet for montering i bil. Rekkevidden på den er noe av det bedre - men jeg gir den dårlig karakter på lydkvalitet. (lett forvrengt og veldig hard lyd.)

Jeg har ingen erfaring med de såkalte 'proffe' pmr-radioene, som ofte starter på 2k,-+ - og heller ikke DPMR (Digital PMR). Sistnevnte skal være noe bedre på rekkevidde, pga komprimerte digital signal-overføring.

Edit;
Vil man ha 9100, så har både Kjell & Co, og Clas Ohlson de, mens Europris er faktisk billigst på 9500 og Protalker...

Man får mest stæsj for pengene med 9100, men de beste jeg har, er nok Protalker... Vil man ha bra, men billigst, så er nok 9500 noe bedre enn 9100, pga litt bedre rekkevidde...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 17:06 
Avlogget

overraskende positiv holdning til DAB her.

For min del synes jeg DAB har mistet mye av sin relevans. Det kom rett og slett for seint. Arbeidet med DAB ble startet lenge før internettradio var ett realistisk alternativ.

Så der DAB så ut som det beste, og kanskje eneste, løsningen på båndbreddeproblemet den gang da, har andre og mer fleksible teknologier blitt ett bedre alternativ. Mener jeg.
Årsaken til dette er ikke at DAB er dårlig. Jeg har DAB selv, og det er spesielt i bilen DAB utmerker seg som behagelig å bruke, å da særlig i tunneler som kan tilby flere kanaler og teoretisk sett bedre nød-kommunikasjon enn før.

Men, det er også mange problemer. Allerede i dag presses det så mange kanaler inn i nettet at enkelte kanaler er ubehagelig å høre på pga. lav bitrate. En DAB mottaker er også utrolig kompleks ifht. en FM mottaker. Dette gjør at de blir større, mer sårbare og mye mer strømsultne enn en FM radio. En radioamatør eller andre over middels elektronikkinteresserte kan stort sett bygge en fungerende FM mottaker med deler de har i skuffer og skap, så enkel er teknologien. For meg er det allikevel strømforbruket som blir en akilleshæl. Jeg har omtrent uten unntak hatt med FM-radio på enhver fjelltur de siste 20 år, og på denne tiden har jeg vel knapt byttet hverken radiomottaker eller batteri. FM radioer er enkle konstruksjoner med minimalt strømforbruk, noe som er ideelt på lange turer, men også hjemme ved evt. strømbrudd. Når DSB faktisk nevner radio med batterier på "kortlista" si, over ting du bør ha, så ser man med en gang begrensningene med DAB. Hvor mange har DAB radio med utbyttbare batterier? Hvor lenge varer ett sett?

Alt i alt føler jeg derfor at Internett i kombinasjon med FM er komplementære teknologier som utfyller hverandre. Internet gir nesten ubegrensede muligheter ifht. antall stasjoner og lydkvalitet (jeg foretrekker internetradio framfor DAB hjemme, nettopp pga lydkvalitet), mens FM kan tilby ett begrenset antall kanaler med OK lydkvalitet nesten over alt, og i nesten all slags innpakning (lommeradio, hørselvern, osv..)

DAB har sine fordeler, absolutt, men føles mest som ett forsøk på å løse alt, uten å bli best på noe.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 09:06 
Avlogget

Nå har jeg vært med i øvelse på krisescenarier og det som gjerne går igjen er:

1. Man ønsker ikke å gå ut med informasjon til befolkningen om det ikke er kunnskap som er verifisert, det vil si at man vet at det faktisk har forekommet.

Konsekvensen av dette er at det i en kriseisituasjon blir gitt ut svært lite informasjon.
Befolkningen vil trolig samle seg ved naturlige knutepunkt som f.eks. rådhus, politistasjon, sykehus, brannvakt, legevakt e.l.
Det vil bli et skikkelig trøkk av behov for informasjon som lett kan eskalere til knuffing og frustrasjon.

Jeg tenker at i et slikt kaos er jeg ikke sikker på hvor mye nyttig informasjon som kan komme ut. Man kan nesten bli mer stresset av å høre svada enn å bare fokusere på seg og sitt?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 20:47 
Avlogget

Har tenkt litt på å la Tecsun radioen bli plassert på hytta, og kjøpe meg sånn County Comm radio med SSB mottaker. Er det noe lurt?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2018, 13:10 
Avlogget

Draugjeger skrev:
over til noe helt annet:

Nå har det kommet noen med analog og PMR digitalt, blandt annet Hytera se link https://hytera.no/licence-free

Og her er det mye å velge mellom men felles for dem alle er at dette er HIGH END radioer og disse er alle i proff segmentet, personlig sverger jeg litt til denne: https://hytera.no/products/pd365lf
Denne kan man lade med vanlig mobil powerbank, denne har både analog og digital pmr.

For de som har litt kunskap om programmering av radioer: For kun ca 200 kr så kan man skaffe en programmeringskabel og da kan man faktisk kryptere sin egen sending, man kan legge inn ferdig definerte SMS meldinger, og man kan sette det opp slik at man kan ringe 1 til 1 samtaler, og man kan sette opp som en vanlig "mobil" slik at mottaker kan se hvem som "ringer", man får tapt anrop, anroppsliste, alarmknapp og mye annet morro, rett og slett en "fullverdig digital opplevelse" til en rimelig penger :) så her får man egentlig alt man ønsker seg og man er innenfor lovens regler.

Prisen på denne er 1500 kr pr stk så den koster litt, men så er dette også en proff radio...

Jeg vet om noen firmaer som bruker denne og de er beget fornøyd, både med lyd og dekning.

Det finnes også en del tilbehør så man kan bære denne "usynlig"...

Så hvis man er en liten gruppe som ønsker eget samband uten at det skal koste skjorta og at man skal være alene på samtalen så er dette noe av det beste man kan skaffe seg :)

NB jeg er litt påvirket av at jeg har MANGE Hytera VHF radioer, 2 stk mobile MD785G, 3 stk håndholdte PD685G og 2 stk håndholdte PD665.
Dette er mange radioer til privat person å være siden disse koster fra 5000 kr og oppover pr stk...

Jeg bruker VHF fordi det er der beredskaps organisasjoner er ved bruk av analogt samband pr idag...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2018, 15:08 
Avlogget

Team M skrev:
Draugjeger skrev:
over til noe helt annet:

Nå har det kommet noen med analog og PMR digitalt, blandt annet Hytera se link https://hytera.no/licence-free

Og her er det mye å velge mellom men felles for dem alle er at dette er HIGH END radioer og disse er alle i proff segmentet, personlig sverger jeg litt til denne: https://hytera.no/products/pd365lf
Denne kan man lade med vanlig mobil powerbank, denne har både analog og digital pmr.

For de som har litt kunskap om programmering av radioer: For kun ca 200 kr så kan man skaffe en programmeringskabel og da kan man faktisk kryptere sin egen sending, man kan legge inn ferdig definerte SMS meldinger, og man kan sette det opp slik at man kan ringe 1 til 1 samtaler, og man kan sette opp som en vanlig "mobil" slik at mottaker kan se hvem som "ringer", man får tapt anrop, anroppsliste, alarmknapp og mye annet morro, rett og slett en "fullverdig digital opplevelse" til en rimelig penger :) så her får man egentlig alt man ønsker seg og man er innenfor lovens regler.

Prisen på denne er 1500 kr pr stk så den koster litt, men så er dette også en proff radio...

Jeg vet om noen firmaer som bruker denne og de er beget fornøyd, både med lyd og dekning.

Det finnes også en del tilbehør så man kan bære denne "usynlig"...

Så hvis man er en liten gruppe som ønsker eget samband uten at det skal koste skjorta og at man skal være alene på samtalen så er dette noe av det beste man kan skaffe seg :)

NB jeg er litt påvirket av at jeg har MANGE Hytera VHF radioer, 2 stk mobile MD785G, 3 stk håndholdte PD685G og 2 stk håndholdte PD665.
Dette er mange radioer til privat person å være siden disse koster fra 5000 kr og oppover pr stk...

Jeg bruker VHF fordi det er der beredskaps organisasjoner er ved bruk av analogt samband pr idag...

Har nå gjennomgått Hytera Programmet til PD365LF -Det er ikke mulig å legge inn annen frekvenser enn de som er lovlige med "LF" (licensfree) så man kan ikke gjøre feil inne i disse radioene :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2018, 20:51 
Avlogget

Candiru skrev:
Har kortbølgeradio pakket ned i faraday boks, sammen med solcellepanel og batterier. Snuser på en CB radio.

Lurer litt på hvorfor du tror satelittelefon vil virke i tilfelle en atomkrig eller emp. Ellers synes jeg satelittelefon virker som et must, ved mange andre scenarioer/ kriser.

Vil gjerne vite mer om hvorfor du ikke anser solcellepanel for å være en idiotisikker lademulighet.

Solcellepanel vil ikke kunne funger vis det i utganspunktet for krisen er et vulkanutbrudd.
En eventuel stor solstorm kan også slå ut slik teknologi. Altid lurt å ha noen form for mekanisk ladning til slike apparater.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: