Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Feb 2018, 08:57

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Okt 2016, 23:02 
Avlogget

Hvilke type sekk mener dere er best?

Stor? Liten? Taktisk eller sivil? Få igang en bra diskusjon!

Selv har jeg brukt en 40L berghans tursekk med veldig bra bærekraft men har siden gått over til et mer taktisk syn og har istede en 50L taktisk sekk med lommer på utsiden og en slags rompetaske/veske under som kan taes av

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2016, 02:59 
Avlogget

Jeg har litt forskjellig..

På dagsturer og leteaksjoner på barmark bruker jeg en liten sekk på ca 25 liter jeg knabbet fra ei hittegodskasse, den er stor nok til matpakke og litt ekstra tøy.

Om vinteren bruker jeg stort sett en eldre Berghans med meis, tror den er ca. 60 liter. God sekk, har improvisert en bryststropp som hjelper mye. God plass til ting utenpå sekken er en stor fordel på lengre turer, men den kan bli litt klønete på ski. Bonus at den kostet 40 kroner på det lokale gjenbrukstorget...

På hytteturer eller andre turer jeg skal gå kort men ha med mye tungt (øl :P ) bruker jeg en Berghaus på 120 liter fra midt på 90-tallet. Denne er stor og har mye smarte løsninger, men jeg har aldri helt fått den til å passe ryggen min og bruker den derfor ikke om jeg skal gå mere enn 5-6 km på en helg. Denne er sivil, men skal være samme modell som brukes av det britiske forsvaret fant jeg ut en gang.

Har også en gammel gresshoppa-meis fra forsvaret, fin å frakte store ting på hytta med. 50 kilo vedkløyver resulterte i litt såre skuldre og påføring av ekstra polstring på selene, to gamle lenestoler med tilhørende puffer fikk jeg også stablet på :P

Jeg ønsker meg ettervert en mer moderne sekk på ca 40 liter, synes det virker som passe størrelse til dagstur/overnatting/leteaksjon på vinterstid og helgetur på sommer. Jeg har en tendens til å pakke alt for mye, så at sekken ikke er for stor er en fordel for å unngå å overpakke.

Spent på andre innspill i tråden, og om noen har forslag til noe rimelig som passer beskrivelsen i siste avsnitt så tar jeg gjerne imot tips :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2016, 09:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Til daglig: Maxped Condor 2 (med vannflaskelomme)
Kort tur: Forsvarets patruljesekk
Litt lengre tur: Bergans Tuva 45l
Full oppakning: Bergans Viking II 90l (plass til...alt, pluss litt til)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2016, 03:48 
Avlogget

Dette kan bli en spennende tråd!
Muligheten som hører til mangfoldet av alle sekkene som finnes var det som fikk meg interessert i hele Survival konseptet i første gang.
Jeg ser frem til å bli en del av dette voksende samfunnet.

Til daglig bruk/EDC (Veska): En generisk Messenger Bag fra eBay. Grønnfarget.
Utformet til å takle så og si alt som kan oppstå i løpet av en dag. Passer utrolig godt til mitt bruk, og følger meg overalt. Også inn på Kiwi..
http://m.ebay.com/itm/Multifunctional-M ... 2075856895

Full oppakning/INCH (Survival Bagen): 5.11 Rush 72. 55 liter. Olive Drab. Taktisk og svært praktisk.
Kan brukes i skogen, i bilen, på komplett ukjente steder, eller i stua - fungerer som en mobil base for utstyr og handling.

Dagsturer (Stolsekken): MacKenzie Chair Backpack. XXL's eget merke. Koster 599kr ut morgendagen for de som har MasterCard fra DnB.
Valgte denne fordi det var den eneste stolsekken med hoftebelte (bortsett fra de fine - men dyre - fra Fauna)

Neste innkjøp (Skulderbagen): 5.11 Moab 10. Olive Drab. Må bare finne noen som fortsatt selger slike.
Samt H2O Pouch i OD fra Condor på siden. Denne er tiltenkt å bli leteaksjonssekken etter nok kurs innen Søk og Redning i Røde Kors er gjennomført.
Moab 10 kan også lett festes med 5.11's Tier System på utsiden av Rush 72'en.

Og med det håper jeg sekkavhengigheten min vil blitt tilfredsstilt - iallefall for en liten stund.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2017, 23:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Har selv 5.11 Rush 24-sekken. Til "sivilt" bruk er den rimelig ubrukelig. Den er beregnet for å tåle røff behandling og tung vekt, og egenvekten er deretter. Har prøvd den både på tur og til dagligbruk, og den blir rett og slett alt for tung, uten mulighet for ergonomisk bæring. Så jeg har pensjonert den som beredskapssekk i bilen hvis noe skal skje mens jeg er på veien og må f.eks. overleve ei natt i den eller må ta beina fatt.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2017, 10:00 
Avlogget

Til alle turer og bruksområder bruker jeg min Bergans Tuva 45L. Har også en liten 5.11 MOAB i khaki som innimellom har blitt med ut i skogen på timesturer med ungen, og da bare for å ha firestarter kit og litt drikke. Er sånn en stropps løsning, og egentlig totalt ubrukelig.

Bergans sekken fikk jeg på tilbud en del år tilbake og passet perfekt mitt bruk og er verken for stort eller for liten, hadde ikke byttet den ut for alt i verden. Plassen i sekken har da satt begrensinger til hva jeg tar med ut, men har aldri litt noen nød. Jeg orker simpeltheten ikke tanken på å bære en reconpack så mye som en tur til noensinne, ingenting ødelegger friluftsfølelsen mere enn å føle seg som en pakkesel. Og Bergans sekken er OD, helt klart en "sivil" sekk men samtidig subdued nok til allsidig bruk.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2017, 12:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Som tursekk de siste årene har jeg brukt en Doite Conifra 50L fra Felleskjøpet, de er ofte på tilbud(også akkurat nå faktisk, 500kr rabatt) -den er veldig god til både fot og skiturer, og den sekken jeg har vært borti som har vært lettest å tilpasse smale skuldre og en kort rygg. Mange av tursekkene jeg har prøvd, feks fra Fjellreven, har jeg rett og slett ikke klart å tilpasse så de var brukanes. Har en eldre Bergans Tyin 60L sekk jeg har brukt en del, men den er heller ikke spesielt god å gå med da den blir for lang i ryggen. Til dagsturbruk har jeg en gammel 35L Bergans barnesekk, Telemark tror jeg men den er ikke i produksjon lengre, og en nyere fastramme-sekk på 32L, Skarstind fra Bergans. Skal jeg komme med en anbefaling må det bli Doite, material og produksjonskvaliteten er minst like god som dyrere og bedre etablerte merker, og prisen er vesentlig hyggeligere. Det er også lett å få tak i greie sekker på finn.no, er man over 1.70 er det virkelig ingenting i veien med de eldre Bergans-modellene som nå selges for et par hundrelapper der. Ser ikke heeeelt nytteverdien i at sekken er tacticool, men det er vel fordi jeg så langt har klart å unngå smitte fra det notoriske molle-viruset ;) :P

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 01:11 
Avlogget

Har endel forskjellige sekker som brukes etter

begynner med de minste og går oppover i størrelse

Bergans 25L fin til småturer

Bergans 60L fin til litt lengere

Helsport 85L her har man plass til svært mye forskjelligt.

Bergans powerframe 158, her har man plass til ALT!! Bare topplomma har 4-5L plass. her kan man ha både børsje og ett partert reinsdyr baki. Det og bære 60kg med denne sekken i ulendt terreng med bruk av gåstokker, er faktisk ikke det værste man kan gjøre. I tilegg kan man ta av ryggsekken og bare bruke ramma hvis man skal bære noe som faktisk ikke får plass nedi den. Men det er plass til det meste nedi der, det er tilogmed plass til en voksen mann på 180cm og 110kg

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2017, 00:07 
Avlogget

Det var gøy å lese de forskjellige sekkene folk her har valgt til seg selv.
Villmannen, bergans powerframe 158 høres helt grom ut!

Personlig så har jeg en hel del sekker fra smått til stort.

Magetaske med to rom og mesh netting til flaske. Sitter stødig på hoftene og passer fint til kortere turer.

Dagstur sekk ca 20-25 liter med camelback drikkesystem.
Tre lommer til briller/mobil (topp), større småting (front) og hovedrommet for klær, osv. Den har også to meshlommer på sidene.

Milrab patruljesekk 45 liter sort. Denne ligner på de fleste tacticool sekkene på markedet. Den har dype sidelommer, et greit topplokk, hovedrommet kan deles opp i to deler. Utsiden har molle og to sett med stropper på topp og bunn. Det er fullt mulig å pakke mer på denne sekken. Åpnes også i front og har et regntrekk.

Norrøna 80 (+ 20 l sidelommer). Denne har jeg hatt i flere år. Denne har flere funksjoner. Åpnes i front, 3 store meshlommer på innsiden av "buken", todelt hovedrom, romslig topplokk. Regn trekk fulgte med.

Ny sekk, Milrab 90 l sort. Dette er en større versjon av patruljesekken over. Lokket er tradisjonelt på denne, romslige topp og sidelommer, todelt hovedrom, regntrekk, molle og 3 sett med stropper topp, midt og bunn.

Nå nylig fikk jeg ut første del av satsen fra HV, patruljesekk, beredskapsbag og en pakksekk.

Ellers har jeg én 90 l sort beredskaps bag fra Milrab. Denne er brukt mye til forskjellige turer med bil og fly.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 01:18 
Avlogget

http://www.klikk.no/helse/trening/teste ... er-2483540

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2018, 11:06 
Avlogget

Jeg har en gammel Norrøna Pakkrammesekk som jeg fikk på salg den gangen pakkeammesekker gikk av moten, og jeg er faktisk svært glad i den. Litt tung, og selve sekken må repareres litt, men det er fort gjort.
Om jeg trenger en større sekk bruker jeg toppramma med en militær pakksekk, og det blir alt jeg klarer å bære. Men jeg tar ofte også en åtte-liters pakksekk på brystet. Den fungerer fint til småturer, og så lenge sekken er liten nok til å ligge mot brystkassa, ikke mot magen, så går det fint.
Ønsker meg også en mindre sekk til dagsturer, jeg slet ut den gamle, men disse er gjerne «one sine fits all» og det er litt utfordrende å finne noe for en lang rygg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: