Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Okt 2018, 02:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bug inn vs bug out?
InnleggSkrevet: 08 Okt 2016, 22:56 
Avlogget

Bug inn vs bug out?

Hva mener dere? Hvilke tror dere er best i mest situasjoner? Håper på en sunn diskusjon om emnet!

Topp

Innleggets emne: Re: Bug inn vs bug out?
InnleggSkrevet: 11 Okt 2016, 09:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Bug in. Bor på landet, så med mindre skogbrannen raser eller russiske ebolazombier banker på ser jeg ingen grunn til å flykte noe sted.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2016, 15:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Bug out når jeg nå bor midt i byen. Så ser det mer nødvendig å dra vekk herifra, enn å bli her.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2016, 19:20 
Avlogget

Bug in. Jeg bor på bygda, og har det meste jeg trenger her, for en stund. Skulle det være sånn at jeg MÅ dra, så har jeg mulighet til det og, men lokasjoner jeg kan dra til ligger utenfor rekkevidde av drivstofflageret mitt, så mer drivstoff er høyt på lista når økonomien tillater det.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 06:40 
Avlogget

Det handler vel om å gjøre det stikk motsatte av det folk gjør for å komme i en god posisjon. Om alle tenker: "la oss flykte fra byen, her er det ikke trygt" vil vel byen i og for seg være ganske øde? :D

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 12:07 
Avlogget

Bug nowhere, bli hjemme. De færreste ville overlevd i naturen, og det å velge en tilværelse som flyktning gjør jeg ikke før det eventuelt er helt kritisk livsfarlig å bli hjemme.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 22:00 
Avlogget

Blir hjemme jeg også intil det skulle bli umulig.
Har noen valg om hvor og hvor langt vi kan dra, hvis tanken er ca full og tar med kanner har vi en radius på 900km.

Beliggenhet tilsier at å bugge inn er logisk.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2016, 09:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Bugge inn. Uten tvil, selv om disse russiske ebolazombiene gjør meg litt usikker.. det skal jeg innrømme!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2016, 18:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg bor også på landet, og regner med å "holde fortet". Imidlertid har jeg planer klare for midlertidig retrett, i tilfelle av at det skulle synes tvingende nødvendig. Det måtte i så all være et spørsmål om forsvarsevne. Dette er et ømtålig emne, og man skal ikke gjøre mye før man ligger på grensen av loven. Imidlertid går det an å være både kreativ og oppfinnsom, slik at mye kan gjøres uten at man kan tas for direkte lovbrudd. Det er jo også et spørsmål om hvilke lover som eksisterer og håndheves i en alvorlig unntakssituasjon. Jeg oppfordrer ikke folk til lovbrudd, men det må være lov å nevne, at det er en fin fritidsaktivitet å være medlem av en skytterklubb, f.eks. lærdueskyting med hagle. Du kan lovlig kjøpe din egen (f.eks) Mossberg pumpehagle etter et gitt antall måneders medlemskap og tilhørende treningsdeltakelser. Yes, we can!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2016, 10:46 
Avlogget
Brukerens avatar

kan kjøpe din egen remington 870 uten medlemsskap noe sted også...

just saying..

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 22:19 
Avlogget

Inn, alltid inn.

Bugger jeg ut er det til ett av tre lokasjoner som ligger i forskjellige himmelretninger og hvor jeg vet jeg er velkommen hos likesinnede.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 20:07 
Avlogget

Bug inn.. Den lille festningen i byen blir byttet ut med et større fort i en naboby til sommeren... 1,5 mål, men det er større enn de 500kvm som tomta er i dag.. Dette gir muligheter for å utvide kjøkkenhagen, gjennomføre en del byggeideer som ligger til modning og mye annet. Stort hus med rom for å ta inn familie som må ut av større byer er også et stort pluss.

Skulle det bli ubeboelig i sivilisasjonen, har vi både campingvogna og flere lokasjoner vi kan stikke av til..

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2017, 09:36 
Avlogget

Blir heime. Har et bittelite småbruk på ein øy i havgapet med matlager, egen brønn og utstyr til jakt og fiske.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2017, 06:43 
Avlogget

I mange tilfelle trur eg bug in vil vere best for min del her eg bur på eit småbruk ute på bygda. Med vanlegvis eit stort forråd av mat og ved ol. kan eg klare meg lenge. Eg reknar med at me sambygdingar kan organisere ei form for vakthald/forsvar om stagsmakta bryt saman og det blir lovløyse. Slik har eg iallefall tenkt til no. Men det kan tenkast cenario der utviklinga skjer så fort eller desperasjonen i befolkninga blir så stor at det vil bli utrygt å sitte som sitting ducks for desperate bymenneske på jakt etter forsyningar. For min del tenkjer eg derfor at det derfor kan vere lurt å forberede skjul der vi kan gå i dekkning for nokre veker. Plana mi er å få ordna med det fram til sommaren.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2017, 18:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Folk romantiserer ideen om og kaste sekken på ryggen, rømme til skogs og leve av det naturen har og tilby.
Jakte, fiske, kanskje sette opp noen feller, tenne bål mens solen går ned og se på duppen som beveger seg i vannet.
Selv om du er Lars Monsen, og det er teoretisk mulig. Så kan jeg nesten garantere at flere har samme idé. Folk som muligens er mindre erfarene og utrustede en deg, som fort finner ut at naturen er mindre tilgivende en hva de trodde.
Selvbevaring er muligens den sterkeste driften i menneske.
Fort befinner du deg kanskje ikke bare i og konkurrere om ressurser, men også jaget.

For noen år siden prøvde jeg og noen kamerater og «overleve» på det vi kunne fange og finne.
Vi hadde kvote på rein og fiskekort.
Planen var rundt 2 uker. Vi fikk litt fisk, men brukte fort opp energien på jakt.

Etter 5-6 dager, noen fisk og sikkert flere kg blåbær ble hundematen meget fristende.
Den gikk ned som varm hvetebrød. Dagen etter tok vi turen hjem.

Jeg er på ingen måte noen vilmarksekspert, men med tanke på at dette var på sommeren.
Og det eneste vi måtte forholde oss til var mat, så tviler jeg meget sterkt på at jeg ville overlevd alene i skogen.

Du kan legge på regnestykke.
20-30 minus grader.
Kanskje en familie eller andre personer du skal ta vare på.
Andre mennesker som er potensielt farlige.

Nei, det skal ekstremt mye til før jeg putter meg selv og andre i den situasjonen.

-Stephen Hawking

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet