Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2018, 14:53

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bug inn vs bug out?
InnleggSkrevet: 27 Nov 2017, 21:00 
Avlogget

Leiligheten min er upraktisk for overlevelse over lengre tid uten strøm. For sentralt.
Jeg har to bol muligheter som er relativt lett å ta seg til.
Dersom jeg avgjør at bol 1 eller 2 er bedre for skjul og diskresjon drar jeg dit.
Det er mange faktorer som avgjør handlingene mine. I starten blir jeg ikke å gjøre noe enn å avvente og tyde situasjonen. Eventuelt flukt blir planlagt i mer detalj.
Ved langvarig strømbrudd er bol 2 et bedre alternativ. Men det har også mangler.
Bol 1 gir flere alternativer men har også mangler bol 2 gjør opp for.

Jeg har fortsatt ingen langvarig plan for overlevelse siden jeg er alene om dette. De jeg involverer vil ikke være klar.

Planen så langt er å fylle 90 liter baggen med all mat og utstyr jeg har i leiligheten og kjøre til bol 1.
Dersom bilen ikke er funksjonell må jeg skaffe meg et alternativ som en monowalker eller pulk.
En gammel snøskuter med slede ville være praktisk.

Jeg er også i HV så jeg blir nok innkalt rimelig raskt i en større krise. Dette kan forsinke eventuelle bol planer.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2017, 21:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Kenneth skrev:
Jeg er også i HV så jeg blir nok innkalt rimelig raskt i en større krise. Dette kan forsinke eventuelle bol planer.

Hvordan vil du forholde deg til dette?

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2017, 13:09 
Avlogget

Det vet jeg ikke helt enda.
Det er avhengig av krisen. HV kan bli innkalt til det meste av kriser slik jeg har forstått det. Det vanskelige vil være å tyde hvilken krise er den som stopper samfunnet.

Uansett så møter jeg opp ved innkalling, jeg har heldigvis ikke lang vei til oppmøte sted og kan møte raskt.
I verste fall så møter ingen eller for få opp. Det er også avhengig av krisen.

Jeg forlater ihvertfall ikke posten min før ledelsen stikker av.

Jeg kan også avtale med noen i nettverket mitt å hente ut mat lageret og pakke ned det viktigste fra leiligheten og ta det med til bol 1.

Jeg får bare ta det som det kommer antar jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2017, 15:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Kenneth skrev:
Det vet jeg ikke helt enda.
Det er avhengig av krisen. HV kan bli innkalt til det meste av kriser slik jeg har forstått det. Det vanskelige vil være å tyde hvilken krise er den som stopper samfunnet.

Uansett så møter jeg opp ved innkalling, jeg har heldigvis ikke lang vei til oppmøte sted og kan møte raskt.
I verste fall så møter ingen eller for få opp. Det er også avhengig av krisen.

Jeg forlater ihvertfall ikke posten min før ledelsen stikker av.

Jeg kan også avtale med noen i nettverket mitt å hente ut mat lageret og pakke ned det viktigste fra leiligheten og ta det med til bol 1.

Jeg får bare ta det som det kommer antar jeg.

Så uansett situasjon, hadde du møtt opp?
Hva er konsekvensen for og ikke møte?
Tror du tankegangen din ville gjort deg mer eller mindre skeptisk i en krisesituasjon? (Kontra de som stoler på at staten vil/har mulighet til og ivareta oss)

Hvordan er rutinen med utstyr osv under en mobilisering?
Er det et lokalt lager med våpen, ammo, mat etc etc? (Så vidt jeg har forstått det får dere ikke ha tjeneste våpen hjemme lenger)

Et spørsmål til, mulig litt kontroversielt og du trenger ikke svare, men vær ærlig om du gjør.
Hvis du hadde fått ordre om og inndra våpen og/eller ressurser fra sivile hjem, ville du gjort det?

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2017, 19:50 
Avlogget

Så uansett situasjon, hadde du møtt opp?
Hva er konsekvensen for og ikke møte?
Tror du tankegangen din ville gjort deg mer eller mindre skeptisk i en krisesituasjon? (Kontra de som stoler på at staten vil/har mulighet til og ivareta oss)

Hvordan er rutinen med utstyr osv under en mobilisering?
Er det et lokalt lager med våpen, ammo, mat etc etc? (Så vidt jeg har forstått det får dere ikke ha tjeneste våpen hjemme lenger)

Et spørsmål til, mulig litt kontroversielt og du trenger ikke svare, men vær ærlig om du gjør.
Hvis du hadde fått ordre om og inndra våpen og/eller ressurser fra sivile hjem, ville du gjort det?[/quote]

Så lenge jeg har mulighet så skal jeg møte opp tidligst mulig, og ja jeg drar om jeg blir innkalt. Det er fortsatt verneplikt og det er straffbart å ikke møte opp. Jeg vet om én som fikk valget, 2 år fengsel eller 1 års verneplikt da han ble funnet av MP etter å ha stakk av fra leir på innrykk dagen. Han valgte fengsel.
Hva strafferammen er for HV personell som ikke møter opp er jeg usikker på. MP blir å lete opp samtlige.

Per i dag har jeg lite tillit til staten pga politikere generelt.

Hvordan HV opererer og andre detaljer vil jeg helst ikke dele. Så langt har jeg bare vært med på nytilføringa. Det kan ta et år til første rep. Vil du vite mer om HV så kan du oppsøke de på nett. Men ja, det stemmer at HV personell ikke får oppbevare sitt tjeneste våpen i sitt hjem. Men det er et unntak, dersom man er en aktiv skytter og deltar på ulike konkurranser så kan man få ut sitt tjeneste våpen. Da skal våpenet oppbevares i et FG-godkjent våpenskap.

Godt spørsmål angående inndragelse av sivile våpen.
Siden jeg bare er en sivil helge soldat så ville en slik ordre bli vanskelig å utføre.
Det er viktig å huske på at vi nordmenn har ikke den samme grunnlovs rettigheten som amerikanerne nyter per idag. Til og med i USA har amerikanere blitt fratatt våpen av sitt respektive heimevern og politi under ulike naturkatastrofer.
Om den norske stat erklærer unntakstilstand så kan i verste fall sivile våpen og større private matlager bli konfiskert. Dette er noe jeg ikke vil gjøre men kan bli beordret til det.
Alt dette er avhengig av hvordan befolkningen eller staten reagerer på en samfunns kollaps. For min del blir det mye spekulering akkurat nå.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2017, 20:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Kenneth skrev:
Godt spørsmål angående inndragelse av sivile våpen.
Siden jeg bare er en sivil helge soldat så ville en slik ordre bli vanskelig å utføre.
Det er viktig å huske på at vi nordmenn har ikke den samme grunnlovs rettigheten som amerikanerne nyter per idag. Til og med i USA har amerikanere blitt fratatt våpen av sitt respektive heimevern og politi under ulike naturkatastrofer.
Om den norske stat erklærer unntakstilstand så kan i verste fall sivile våpen og større private matlager bli konfiskert. Dette er noe jeg ikke vil gjøre men kan bli beordret til det.
Alt dette er avhengig av hvordan befolkningen eller staten reagerer på en samfunns kollaps. For min del blir det mye spekulering akkurat nå.

Så det du sier er at du hadde fulgt ordere, selv om du ikke var enig?

Jeg har ikke vært i militæret selv, men jeg regner med at det er hele poenget. Og gjøre som overordnede sier.

Det er vel derfor mange sliter psykisk etter og ha «tjenestegjort» i krig.
Fordi de fulgte ordre selvom de viste det var galt.

Jeg sporer helt av, men takk for svar, greit og vite hvor folk står.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2017, 22:02 
Avlogget

Så det du sier er at du hadde fulgt ordere, selv om du ikke var enig?
Jeg har ikke vært i militæret selv, men jeg regner med at det er hele poenget. Og gjøre som overordnede sier.

Ja, jeg hadde nok det. Og det er nettopp slik i forsvaret. Ordrenekt blir straffet.

Det er vel derfor mange sliter psykisk etter og ha «tjenestegjort» i krig.
Fordi de fulgte ordre selvom de viste det var galt.

Rett og galt varierer. Noen klarer å rasjonalisere handlingene sine. Men det å ta et liv er ikke en triviell greie. Men PTSD har mange faktorer.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2017, 10:20 
Avlogget

Det er ikke et bilde av forsvaret jeg gjenkjenner sånn umidelbart.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2018, 09:36 
Avlogget

Bol inn eller ut. Jeg har forberedt meg på begge deler. Jeg kan bli værende i leiligheten som jeg bor i og har forberedt meg på barikade. Med muligheter for spering av vinduer og dører. Jeg har laget egne plater for å sette inn i vinduer og dører. Som kan både skrus og stenges med slå. Har også forsvars våpen innomhus. Har egentlig en plan om at jeg og noen venner og familie skal ta bol i mine foreldres hus evt et annet hus. Men jeg kan også flykte ut i naturen(har flere ganger levd helt offgridd).

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: