Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Mai 2018, 05:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Noen tanker om prepping
InnleggSkrevet: 05 Sep 2016, 22:26 
Avlogget

Hva er det med preppping som gjør at dette har fått en oppblomstring i Norge? I min barndom (ikke såå gammel) var fryserne fulle på høsten. Eplebåten var avlagt et besøk og handlet inn kasser med frukt. I kjelleren var det grønnsaker og potet. På høyloftet hang det spekemat og i fjøsgangen sto det ei tønne med saltet sild. I spiskammerset var det både mel og sukker, bær og annet hermetikk. Skulle tro man hadde forberedet seg på Fimbulvinteren :shock: Attpåtil hadde staten store kornlagra og strategiske lagre av sukker hvis de private skulle gå tomme.

I dag har mange ikke forsyninger for en uke engang. Staten har avskaffet sine lagre i tidsånden som råder "rett mengde til rett tid og pris". Staten har videre avskaffet nasjonal råderett eller er i ferd med å gjøre det innen mange samfunnsviktige styringsinstrumenter, sist med finanstilsyn. Andre vil kvitte seg med fallrettighetene. Grensene er så godt som avskaffet. Forsvaret er innrettet på internasjonale operasjoner og kriger i utlandet under fremmed flagg. Ja det finnes tegn på at vi går inn i en ny tidsalder, eller en ny middelalder siden det vokser frem såkalte "gated communities" i vårt naboland Sverige. Nye stormenn må garantere innbyggernes sikkerhet, staten er ikke i stand til det lengere. Middelalderen var preget av at Roma bukket under av barbarenes inntog, samt en hedonistisk tilværelse med høy gjeld og høyt forbruk, de gamle idealene var borte. Så godt som alle europeiske land er nå alvorlig forgjeldet, samt USA. Boliggjelden i Norge når nye rekorder. Gjelden har vært på størrelse med oljefondet, og er økende.

Så vil korthuset bryte sammen? Går Europa inn i en ny middelalder?

Topp

Innleggets emne: Re: Noen tanker om prepping
InnleggSkrevet: 06 Sep 2016, 06:18 
Avlogget

Felix_Nova skrev:
Hva er det med preppping som gjør at dette har fått en oppblomstring i Norge? I min barndom (ikke såå gammel) var fryserne fulle på høsten.

Et plutselig utbrudd av sunn fornuft?

Her på dette forumet funner du kanskje noen av de som tydeligst identifiserer seg som preppere i Norge. Likevel, jeg har ikke inntrykk av folk flest her er fult ut "doomsday preppere", i amerikansk stereotypeforstand.

Jeg tror noe av svaret kanskje ligger i særtrekkene for de ulike generasjonene, og livssyklusene deres.

Eksempel;
Man hadde 68'erne, med mye fokus på vekst og internasjonalitet, som stort sett har opplevd vekst og oppgang. De opplevde voldsom oppgang, og at selv etter en knukket jappetid ordner ting seg helt greit. Det har kanskje vært med å gi dem en litt blind tro på at alt åååårdner seg.

Nå er generasjonen(e) etter dem godt i gang med å bli husholdninger, barn i hus, omsorgsansvar og ansvarlighet. Da er det lett å tenke tilbake til f.eks egen barndom eller enda lenger, og tenke på nettopp fulle frysere om høsten, etc.

Tilbake til 68'erne, så har nok mange fugler forlatt redet. Kanskje det gir litt mye lediggang for enkelte. Der man tidligere hadde barn å forsørge, finner den samme omsorgen og husholdningsvettet nye veier, og lander på prepping.

Samtidig er det mye fokus på reelle og potensielle kriser i media, som kanskje gir en ekstra boost i tillegg.

(Jeg mener ikke det over som "slik er det", men mer for å illustrere hvordan jeg tenker rundt faktorer som kanskje spiller inn)

Felix_Nova skrev:
Nye stormenn må garantere innbyggernes sikkerhet, staten er ikke i stand til det lengere. [...]
Så vil korthuset bryte sammen? Går Europa inn i en ny middelalder?

Jeg tror Europa har en spennende tid forran seg, hvor faktorer som gjeld og arbeidsløshet kan føre til en negativ utvikling. Jeg tror også det er mye som kan gjøres og vil bli gjort for å motvirke dette, og at vi lever i det som kanskje er verdenshistoriens så langt fredligste periode.

Jeg synes ikke helt det er grunnlag for å si at staten ikke lenger er i stand til å sikre innbyggerne. Det er behov for fokus på å opprettholde et godt forsvar, men det er heldigvis også fokus på dette.

Det er lite som tyder på at en krig på norsk jord er rett rundt hjørnet, men det er nok grunnlag til å tenke langsikrig sikkerhet, og å prioritere det.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2016, 20:13 
Avlogget

Tyskere blir oppfordret til "prepping".
http://www.faz.net/aktuell/politik/inla ... 98973.html

Regjeringen ønsker at hver husstand skal oppevare forsyninger for 10 dager.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2016, 22:02 
Avlogget

Felix_Nova skrev:
Tyskere blir oppfordret til "prepping".
http://www.faz.net/aktuell/politik/inla ... 98973.html

Regjeringen ønsker at hver husstand skal oppevare forsyninger for 10 dager.

DSB sier noe det samme for oss, men spesifiserer ikke mengde.
http://www.sikkerhverdag.no/din-beredsk ... i-hjemmet/

Jeg ser at des lengre bort fra "bykjernene" man kommer des mer fornuft og lager har folk...
Noe som er forståelig når byfolk har Rema1000 i etasjen under eller 3min sykkeltur å trenger ikke planlegge for mer en 2timer frem i tid når butikken er åpen fra 07-23...
Hadde det blitt solgt dopair som enkeltruller til 10kroner stykke hadde sikkert noe kjøpt det også.
Mentaliteten er at "må jeg drite i morgen så kjøper jeg mere dopapir i morgen".

Mens folk på landet har Matbutikken 1-4-8-15 mil fra boligen, å den er åpen fra 09-16 dermed er det mer naturlig å ha ting lagret hjemme, mindre prakk.
Det er idiotisk å gå tom for dasspapir, bakepapir eller melk å kjøre til butikken for slike småting.

Folk i byene hører jeg bruker opp til 100.000kr pr m2 bolig, klart da blir en sekke med dasspair som tar opp 1m2 j----- dyr. :lol:
Men vi på landet som har tomme rom, kan fylle kjellern med dasspapir... :roll:

"Prepper" gir fortsatt en rar ettersmak i munnen...
Jeg vet om folk som jeg tror klarer seg svært fint selvberget i mange år, men jeg tror ikke de verken vet hva "prepping" er eller tenker strategisk domedag.
Det er bare naturlig, en fin måte å leve på... Trenger ikke gjøre ting så avansert å taktisk, med mindre man vil. :D

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2016, 07:12 
Avlogget

Å si at folk i byen er mindre fornuft enn folk på landet faller på sin egen urimelighet.
Det er lite som indikerer at det er særlig skille på folk i by og på land med tanke på intelligens, høyde etc.

Et par elementære forskjeller er det:
- De tjener mer
- Derfor kan de kjøpe dyrere bolig
- Boligene er dyrere for flere trener bolig på samme plass

Alle disse 3 = elementær tilbud/etterspørsel.

- De har mindre "lager" av ting fordi de har disse tingene tilgjengelig stort sett hele døgnet.

Sum av dette er at det egentlig ikke er stor forskjell. Folk på landet lagrer mer pga avstander og dårligere tilbud, folk i byen gjør ikke fordi alt er tilgjengelig.

Sånn om det

------ Skille -------

Trådstarter starter med å si at prepping har fått en oppblomstring igjen i Norge.
Det er jeg ikke enig i.
Ingenting jeg ser eller opplever i mitt nærmiljø eller vennekrets indikerer det. For å si det rett ut viser de absolutt bort i mot null interesse for prepping, og de fleste har vel et inntrykk av at preppere er noen "tullinger med tinnfoliehatt".

Jeg tror mange blander prepping (definisjon i følge ordboka "Forberede") med et lite økende ønske om småbruk, ut på landet, kollektive hager etc.
Og misforstå meg rett: disse tingene er positive. Jeg er flott folk gjør det.
Men når det gjelder generell utnyttelse av jord og mark så har vi fortsatt synkende antall som driver med dette:
https://www.slf.dep.no/no/statistikk/ut ... uksforetak

------ Skille -------

Så for å oppsummere:
- Det er færre og færre som lever av våre primærnæringer.
- Er det økt bevissthet rundt prepping og flere som tar til det (per definisjon av "Forberedelse")? Nei, det tror jeg ikke.
- Jeg tror TS og forumdeltageres oppfatning av en eventuelt slik økning skyldes at de selv driver med det, leser om det, researcher og dermed kommer over andre likesinnede. Men det er nok en gruppe som stort sett har vært der fra før.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: