Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Apr 2018, 01:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Røde Kors Hjelpekorps STÅR
InnleggSkrevet: 24 Mar 2016, 09:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei, jeg er pr.24.03-16 medlem i Røde Kors Hjelpekorps som kvalifisert førstehjelper men pr 21.06-16 blir jeg godkjent som Søk Og Rednings mannskap på barmark i tilegg. I den forbindelse så skal vi sette opp en sekk som vi kaller STÅR (stående ordre) denne sekken er med på så å si alle rednings aksjonene vi er med på. STÅR skal inneholde alt vi trenger for å overleve om vi skulle kome bort fra søks laget vårt i ukjent tereng. Her sliter Jeg med å finne noe å bruke som ly, jeg ser for meg enten en pressening som tak og en som gulv eller en pressening som tak og en henge køye. Jeg klarer ikke å besteme meg for hva som vil være mest praktisk :?: . så jeg håpet at dere kunne hjelpe. det må være kompakt, praktisk og lett. På forhånd takk.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2016, 11:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Her vil det vel være bortimot like mange meninger som vi har medlemmer tenker jeg. Så du får ta det jeg skriver med en klype salt.

Først og fremst synes jeg du bør droppe tanken om hengekøye. Det er sikkert behagelig, men vil forutsette at du finner egnet sted å henge den opp. Siden dette skal være en nødsekk, er det greit om utstyret kan brukes under et videst mulig sett av omstendigheter og lokaliteter. Så jeg tenkte først og fremst på gode vindduker når jeg leste innlegget ditt. Da er for eksempel Helsport Fjellduk Pro og Jerven Hunter gode valg.

Om du vil ha tak og gulv, eller vegg og fri bevegelighet under dette lyet, tenker jeg tarp. Det er klart at du kan bruke billige presenninger til dette, men du får gjerne noe langt lettere og rimelig sterkt om du kjøper noe proft. De finnes i mange størrelser og kvaliteter, så her er det bare å velge og vrake. Men om du er heldig og finner de saknede, kan det jo være hendig å ha noe litt større enn minimum å tilby dem.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2016, 16:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for rask godt svar :D . Jeg har sett lit rundt å har funnet en poncho som kan brukes som tak og tarp som kan brukes som gulv, i å med at jeg også skal ha men en jerven exstrem til å bruke som en slags "sovepose". Men jeg leter også etter noe å ha vann i (i tilleg til en vannblære for å ha i sekken og et vann filter suge rør) som kan holdes over et bål for og koke vannet jeg har sett på clean canteen men jeg finner ikke noen eventuelle kopper som flasken kan passe i (for å spare plass). er det noen som har noen inspil eller forslag?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2016, 08:18 
Avlogget

Hei, jeg er selv aktiv i Hjelpekorpset, og her vil du oppdage at du antagelig tenker litt ekstremt ;)

Etter litt erfaring i Hjelpekorpset så vil du oppleve at det i sekken ikke behøves mer en mat for 8 timer, et skift og regntøy, i søk og rednings aksjoner så rulleres manskapet etter en hvis tid, beredskapstroppen kommer ut med mat, ofte sørger faktisk politiet for at det kommer ut mat, og man er alltid sammen med makker eller et lag, samband er alltid med, og ikke minst, KO vet hvor dere er (sånn ca) pluss minus 2 km. og nå skal vi i Røde kors også snart få lov til å posisjonere oss vi nødnettet slik at de får gps lokalasjonen til nøyaktig der du er :) så det at du kommer deg bort vil du oppleve er å anse som en umulighet. Det mange derimot har er en sovepose i bilen...

Men alt dette vil du snart erfare, men ikke bruk penger på masse fancy stuff da du vil oppdage snart at det blir unødvendig tungt og helt unødvendig å dra rundt på ved en søk og reddnings aksjon...

Kjempe bra at du har meldt deg inn i Hjelpekorpset, og husk Rødekors er ikke alltid først inn i aksjonen, men alltid sist ut av situasjonen ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2016, 11:10 
Avlogget

Enig med Team M her. Eg er selv i hjelpekorpset og hva aksjonssekken din bør inneholde varierer fra korps til korps, område til område og landsdel til landsdel. Her hvor eg er tar vi utgangspunkt i mat og drikke for åtte timer, hensiktsmessig bekledning for årstiden, gode sko og litt førstehjelpsutstyr(veldig enkelt sett). Når vi er ute på søk har vi alltid med oss samband, vi er alltid minst to, ekstra utstyr ved behov(båre, hjertestarter, nødbiuvak osv) og KO vet alltid hvor vi er - sånn ca.

For åtte timer klarer man seg med fint med 1,5-3 liter med vann, noe man fint klarer å få plass til i en liten aksjonssekk. Trenger man påfyll så er rennende friskt vann fra naturen helt ufarlig å drikke. Er man i bebygd område så er behovet for vann betraktelig redusert. Mat går for min del i brødskiver som smøres før eg går hjemmefra. I tillegg har eg alltid sjokolade liggende i sekken, diverse småmatvarer som rett-i-koppen og real turmat for å raskt kunne få i meg noe mat før en går ut på første oppdrag.

Ut over det vil eg anbefale deg å høre med andre i korpset DITT om hva de har i sin sekk, og hør med ledelsen om hva du bør være forberedt på. For noen vil det være realistisk at man må kunne klare seg i 20+ timer uten forsyning av mat og måtte lage ly selv. For andre vil man sjeldent være lengre enn 3-5 timer unna KO. :)

Ett siste tips - husk at du skal ikke bare klare deg selv men du er med å leter etter en savnet person. Kan være greit å pakke en ekstra ullgenser eller noen ekstra sjokoladebiter til når dere finner den savnede :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2017, 23:51 
Avlogget

Glemte en ting :)

Når man først driver på med forberedelser og "prepping" så kommer man ofte dit at man leser om og kanskje og klargjør en "Get home bag". En bag/sekk som inneholder det du trenger for å komme deg hjem dersom det skulle skje noe. Mange lister der ute om anbefalt innhold, men mange poengterer at den bør ikke være for tung. Du skal ikke overleve i ukesvis med den, men du skal komme deg hjem.

Tipset mitt er at du ser på aksjonssekk(som du kaller for STÅR) som din GHB(Get Home Bag). Eg har alltid min i bilen der eg er(evnt flyttet over i andre biler om eg ikke kjører min egen), den er alltid pakket med det mest nødvendige eg må ha til å klare meg 8-12 timer noelunde komfortabelt, med det som følger med av mat, ekstra bekledning, drikke og diverse utstyr. På toppen av det har eg litt ekstra plass i sekken til lagsutstyr, som i en GHB-sammenheng kan være til andre ting en må ta med der og da. :)

Strengt tatt har eg to sekker i bilen. En aksjonssekk som eg tar med meg ut på aksjoner på land/i fjellet, og en stor bag som eg bruker når eg må raskt ut i båt(vi har sjøberedskap). Vannredningsbaggen inneholder alltid ett komplett skallbekledningssett + ett par M77 sko. Dersom det oppstår en situasjon og eg må forlate bilen så kan eg raskt kle meg om og ta på skallbekledning og M77, og så tar eg med meg sekken slik den står. Da er eg klar, og baggen lar eg være igjen i bilen.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 07:01 
Avlogget

Vil kanskje anbefale thermos istedenfor kokemulighet. Da kan du ha med varm drikke på kalde dager.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 15:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Jervenduk bruker ihvertfall vi i korpset, den koster heller ikke all verden og den er helt fantastisk når det kommer til ly.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 18:55 
Avlogget

Jervenduk er fantastisk, men litt dyrt for min lommebok. Har en foret helsport jeg kjøpte for mange år siden, kostet vel 700 da. Fungerer bra den og, men ikke like god som jerven.

Min nye aksjonssekk er på 40 liter, det synes jeg er akkurat passe. Får med det jeg trenger og har plass til litt lagsutstyr i tillegg.

Ellers er jeg enig i at det er lurt å passe vekten, når man skal gå i 8-10 timer er det en stor fordel å ikke dra på for mye. Jeg har thermos, om du trenger kokemulighet så er bål mye billigere og lettere i sekken.

Ikke undervurder en god hodelykt! Jeg måtte for litt siden kjøre en lånt atv med dårlig lys, i tett skog og midt på natta, hadde ikke kommet meg hjem uten... Har en led-lenser h14.2, som jeg forer med 18650 li-ion batterier, og den tar AA i nødsfall. Har kjøpt forlenger til ledningen så jeg kan ha batteripakke innenfor jakka for å holde den varm.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 19:02 
Avlogget

God hodelykt og lysutstyr generelt er viktig :)

Men husk at bål er lite praktisk av mange årsaker når man er på søk/redning. Det er ikke en selvfølge at du kan fyre der du er(bålforbud osv), det er ikke sikkert du har brennbart materiale og som regel er man sjeldent ute i vær som en får fyr i(for de fleste). Så bål ville eg ikke ha satset alt på :)

Sekken min er på 35L. Husker ikke vekta på den men skal av ren nysgjerrighet veie den i kveld. :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 20:44 
Avlogget

På den annen side er det skjelden man trenger eller har tid til å koke mat/drikke mat på aksjon, utenfor ko. Jeg har vertfall aldrig opplevd det... Vi har kokeapparater som del av korpsutstyret som alltid er med på aksjon men ligger igjen i bilen om vi ikke har et spesifikt behov for det.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 20:54 
Avlogget

Nei sjeldent mens man er i søk/med pasient. Men det er veldig kjekt å kunne koke vann i en pause/før oppdrag :)

Personlig har eg ett gasskokeapparat liggende i bilen som eg raskt kan koke en liter vann på før eg går ut på aksjon. Eg er mye ute og kjører og er ikke alltid hjemme når alarmen går. Så da er det greit å kunne koke opp vann allikevel - og litt varm mat i kroppen etter 5-8 timer i søk er aldri feil :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 22:45 
Avlogget

Sekken min havner på 5,92kg. 2L vann i CamelBak'en kommer i tillegg, pluss evnt termos med vamt vann om eg ønsker det. Men da er eg og rimelig godt selvforsynt og har og litt ekstra til evnt pasient. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: