Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2018, 09:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Mar 2016, 12:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Mr I skrev:
Jeg tror at om man utelukkende har en ferdighet som forsvarspersonell, soldat, sikkerhetsanvarlig eller lignende, så vil dette ha en selvoppfyllende konsekvens. De som har denne rollen ønsker å være nyttige. Om dette er den eneste rollen de har, vil de hele tiden jakte på bevisst/ubevisst ulike risikoscenarier, steder de kan utnytte sine ferdigheter for å ikke virke unyttige. Derfor synes jeg dette bør være en sekundær egenskap. Jeg snakker av erfaring.

Du mener "if you're a hammer, every problem looks like a nail"? Tror ikke nødvendigvis det er tilfelle. Mange med bakgrunn fra skarpe oppdrag vil gå lange veier for å unngå å havne i farlige situasjoner igjen. På den annen side vil jeg si det blir for "dyrt" for det lille samfunnet å ha en person som bare kan en ting, uansett hva det er.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2016, 13:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Ville heller plassert det kystnært. Med god matjord, havet (mat og transport) rett utafor døra, og fjell i nærheten.
Det er nok bare en personlig preferanse, men nærheten til hav er viktig.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2016, 05:57 
Avlogget
Brukerens avatar

helt enig, men hva er det du vil ha i fjellet?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2016, 07:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Angående dette med yrker og ferdigheter: Dersom man skal dekke et så vidt spekter av behov som mulig innenfor en så liten gruppe, så må man søke etter folk som er allsidige. Men noen typer kompetanse er bare rett og slett ikke mulig å tilegne seg ved «selvstudium», for eksempel innen helse. Andre er tilsvarende avhengige av svært bred praktisk erfaring. Draugjeger nevner f.eks. behovet for et velutstyrt verksted. Men det er ikke gitt at alle og enhver som har satt sine bein i et slikt vil være i stand til å nyttiggjøre seg alt utstyret. Andre vil tilsynelatende kunne trylle fram løsninger på nær sagt alle problemer som oppstår.

Evnen til å kunne improvisere er alfa og omega. Jeg har sett folk bli nær hjelpeløse bare fordi de ikke har tilgang til topp moderne og spesialisert utstyr som de er vant med. En tannlege, lege eller sykepleier som går i stå under «feltforhold», er ikke til mye hjelp uansett hvor lang og god utdannelsen er. Men det er heller ikke en halvstudert røver med ubegrenset tiltro til egen fortreffelighet, men som mangler basisforståelse for hva som er viktig og hva som foregår. På den annen side vil nok mentaliteten til noen som går inn i et prosjekt som det denne tråden handler om, være en styrke. I utgangspunktet vil de ha en helt annen innstilling enn den jevne yrkesutøver innen sitt felt. Jeg ser også for meg at man starter ut med flere år med forhold hvor tingene går sin vante gang før det går utforbakke. Og denne gruppen vil ha vært klar over at utforbakken ville komme og ha forberedt seg på den. Det er jo hele poenget!

Og så er det det sunne folkevettet da. Evnen til å bruke kunnskap fra forskjellige felt på nye oppgaver. Eller det å forstå hva som kan fungere og hva som ikke kan fungere. Det er kanskje ikke så godt eksempel, men under siste sesong av Anno, var en av oppgavene å dreie stolbein, tror jeg det var, under et mesterstykke. De hadde en dreiebenk og materialer, men fikk ikke til å dreie runde bein. Hva ble gjort? Jo, firkantede emner ble montert i dreiebenken og så gjøv de på uten videre forberedelse. Jeg gremmes! Og det tror jeg deltagerne i Anno også gjør i ettertid - det er lett å se feil når en ikke selv står oppi stresset. Og der er forsåvidt en annen personlig egenskap som er viktig, evne til å holde hodet kaldt under stress og press.

(Det som spesielt gjør annoeksemplet dårlig, er at blant de involverte der var klare favoritter til å vinne, spesielt dersom det hadde vært mindre taktikkeri. Så selv den beste kan gjøre underlige ting i blant. Når det er sagt så synes jeg Anno fikk en verdig vinner som glatt kunne gått inn i en slik preppergruppe som dette. Nyttig utdanning, bonde, allsidig, sosialt intelligent, praktisk anlagt, smart, etc.)

Men tiden løper fra meg, fortsettelse følger……

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2016, 14:18 
Avlogget

Jeg tenker at det ikke er lett å svare konkret på siden alt avhenger av hva som skjer, men her er noen løse tanker og jeg har tilatt meg selv å lage lover som selvsagt er litt flåsete, men litt morsomt må en jo ha, og de ikke er hugget i titan.

Rev. 01
Har man tilgang til vann, jord og skog samt personer til å forvalte dette så er du vel godt dekket. Problemet med en slik utopi er at storsamfunnet vil mest sansynlig legge begrensinger på det de kan i en slik situasjon "for alles beste", spesielt hvis de får god tid. Det vil komme lovgiving som begrenser eller gjør allerede gjeldene lover mye strengere. Man kan tenke seg strengere regler på fiske, jakt, skog, transport i det store og hele, selv om du har muligheter så er det ikke sikkert det er lov. Gårdsdrift som ikke følger spillereglene kan bli ekspropriert eller enda verre konfiskert i krisetider selv om dette er nedfelt i grunnloven. Man skal bare tilbake til krigen og det herlige likvidasjonsstyret.

Så første lov er ; hold kapabiliteten til gruppen så hemmelig som mulig. Gjerne mindre enheter litt spredd ut fremfor super duper stor gården.

Å finne familier som er villige til å delta i utopia vil være en utfordring. Det er sikkert mange som ønsker det, men i tillegg til å være personlig egnet som kanskje er det vanskeligste, så bør de inneha nødvendige kunnskaper og kanskje eiendommer for å kunne bidra. Jeg ser for meg at de som har størst mulighet til å lykkes er samfunn som allerede eksisterer enten som en del av en bygd/fiskevær hvor alle kjenne alle, eller som en sekt ala BCC.

Så andre lov er; utnytt eller integrer deg i eksisterende naturlige nettverk som har muligheter som nevnt, enten ved å handle med eller delta lenge før en krise.

Kystnære områder gir etter min mening størst fleksibilitet i forhold til mat og handel. Ser man på de første bosettingene i Norge så er det sørvestlandet og tildels midtnorge som kommer bra ut. Oslofjorden er for overbefolket i dag etter min mening.

Bilde

Gårds og fiskebruk langs kysten i fiskerike områder kombinert med eiendommer mot større elver og innsjøer, skog og beitemark.

Så tredje lov er; kan du ikke se sjøen fra den høyeste knausen er du på feil sted.

Det er lett å henge seg opp i yrker og ferdigheter, jeg ville vektlagt personlighet fremfor yrke og ferdighet. Noen yrker f.eks. lege krever lang utdannelse og kan bli vrient å få tak på, men man bør skaffe seg tilgang til lege om ikke det inngår i gruppa.
Det er svært mange ting man kan lære seg, men endre personlighet er vrient. Nesten alle yrkesgrupper er nyttige, men kjennskap til jord, skog, sjøliv og fiske sier seg selv. Metallarbeider, snekker og elektriker er jo flott. Webdesigner, blogger og programmerer kanskje ikke så mye. De fleste bør gå opplæring slik at de kan noe om minst to ting som andre er spesialister på. Viktige personlige trekk eller emner som bør vektlegges som en del av ideologien er sikkerhetskultur, fremtidsorientering, selvhevdelse, maktdistanse, mestring, sosial omgjengelighet og likestilling. Jeg tror det er viktig og unngå personer med for høy aggressivitet, psykisk lidelser eller personlighetsforstyrrelser som kan være vanskelig å håndtere i en krise. For høy målorientering og konkurransementalitet kan også være veldig slitsomt i situasjonen som krever liten aktivitet. Gode egenskaper er f.eks. å forholde seg «rolig» eller unngå ekstreme svingninger i affekt når ting spisser seg til. Husk det skal bare en brønnpisser til for å ødelegge hele brønnen.

Fjerde lov er; Operasjonelle hensyn må ikke gå foran hensynet til psykologiske og personlige egenskaper.

Her er det sikkert mye feil tenking, men med kontruktiv kritikk så lærer man seg ofte mye og nye måter å se ting på. Det er sikkert mange flere ting å tenke på om man bare har tid og en plan.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2016, 16:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
helt enig, men hva er det du vil ha i fjellet?

Vannkraft og vanntrykk i dusjen!

Pluss at jeg liker veldig godt å gå i fjellet som rekreasjon. Men det blir jo en personlig preferanse så klart :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: