Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Mai 2018, 18:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Feb 2016, 10:33 
Avlogget

Jeg tenkte å skrive litt om hvilke alternativer man kan ha og hva man kan gjør for å møte en usikker fremtid. Det er sikkert svada for noen og kanskje noen nyttige tips til andre:

1. Nedbetal alt av husgjeld å fort som mulig.
Fordi: Man vet aldri om renten går opp eller ned. Man vet heller ikke hvor lenge man får skattefradrag og når dette er noe som
kan bli tatt bort som en skattefordel. I Sverige har de ikke skattefradrag for gjeld på bolig.
Hvordan: Betal inn noen tusenlapper ekstra pr måned. Dette anbefales også av økonomieksperter særlig nå som renten er lav.

2. Reduser på dine matutgifter
Fordi: Man vet aldri når inflasjonen kan komme på ekstremnivå. Det advares mot at når priser på mat og forbruksvarer dobles, er
det duket for en økonomisk kollaps.
Hvordan: 1) Opprett drivhus på tomten. 2) Opprett urtehage 3) Plant bærbusker 4) Plant frukttrær 5) Ha en liten potetåker
6) Handle inn i større kvanta på tilbud og fordel dette utover måneden

3. Reduser dine faste forsikringsutgifter
Fordi: Dette er passive utgifter som du bør få redusert til et minimum
Hvordan: Ta kontakt med billige forsikringsselskap og be om tilbud

4. Redusere og kontrollere strømutgifter
Fordi: Strøm er en passiv utgift som bør reduseres
Hvordan: 1) Sparetips på Enova.no om hvordan redusere utgifter 2) Evnt Solcellepanel 3) Ha ved som backup

5. Gode investeringer og sparetiltak
1) Utleieenhet er gull. Passive inntekter uten skatt

Dette er utgifter alle har som kan reduseres

Det er to utgifter vi får fra kommunen/staten vi ikke kan gjøre noe med

1. Eiendomsskatt og kommunale avgifter (pr d.d. hos meg er dette ca 2000,- pr mnd)
2. Skatt på inntekt (varierer ut fra lønna)

Dersom man har tatt grep overfor og fått kvittet seg med gjeld og redusert utgiftene kan regnestykket se noe slik ut:

Månedsbudsjett:
Kommunale avgifter: 2000,- (Denne kan og dessverre økes av kommunen. I min by kan denne dobles med loven i hånden)
og eiendomsskatt Max i eiendomsskatt er 6 promille av eiendommens verdi
Strøm: 1000,-
Forsikringer: 1000,- (mitt utgangspunkt)
Mat: 4000,- (mitt utgangspunkt uten at jeg har opprettet drivhus, urtehage, frukttrær, åker, eller fisker fisk)
Mobil: 400,-

Dette er da 9000,- pr mnd

Om man tjener 30.000 brutto pr mnd(360.000 pr år) og får 66% skatt pr mnd, vil man sitte igjen med ca 10.000 pr mnd å leve for.
For disse 10.000 vil man ikke kunne betjene noe som helst gjeld.

Vi kan aldri vite hvordan den norske stat og regjering velger å endre den økonomiske hverdagen for oss. Uten å drive for mye politisk reklame eller noe slik,tenker jeg at en blå regjering vil IKKE øke skatter og avgifter mens en rød regjering VIL øke skatter og avgifter.

Uansett politisk ståsted vil vi møte følgende utfordringer i fremtiden:

1. En hærskare av eldre (i 2021 vil det være 21% pensjonister fremfor bare 7% som det var tidligere, altså en tredobling av utgifter
2. En hærskare av asylsøkere til Norge (Alle vet at dette er en merutgift for Norge)
3. Oljebransjen sliter, hvor står Norge etter oljetidens gullår
4. Økonomisk krise i verden - hvordan blir Norge påvirket av denne?
5. Jobber blir automatisert, færre jobber i Norge

Alt jeg har nevnt overfor er grunner for at jeg ikke sløser penger.... Men istedenfor prøver å bruke penger for å få mer penger til å komme meg ut av pengekarusellen.

Sist endret av Bamse Brakar den 13 Feb 2016, 14:13, endret 1 gang
Flyttet fra "Nyhetssaker..."

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2016, 21:55 
Avlogget

Dette med å bli gjeldfri må jo være mål nummer 1.

Har man mulighet så plant flerårige planter og trær som kan benyttes ved harde tider. Disse kan jo også spare oss for endel penger i normale tider. :D

Skaffe seg redskap som kan brukes med håndmakt altså uten strøm/disel. Dette gjelder kjøkkenredskaper, jordbruksredskaper, mekaniske redskaper

Lag en bok med beskrivning av gode teknikker så man slipper å lære prosesser fra bunnen av og oppbygning av maskiner så man har blåkopier og kan bygge selv. :geek: boken burde være laminert for best mulig holdbarhet.

Ha litt utstyr for å behandle skader og sykdom, kanskje en lettlest bok om evnet.

Jeg har sikkert glemt massser :shock:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet