Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 04:55

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: NRK
InnleggSkrevet: 14 Des 2015, 21:37 
Avlogget

Jeg jobber med en TV-serie om bioteknologi, genetikk og DNA som skal sendes på NRK1 neste høst. I denne serien tar vi opp ulike problemstillinger som kan belyse dette feltet på en ny, spennende og informativ måte.

En av episodene skal blant annet handle om hvordan og hvilke organismer som kan overleve ulike katastrofer, hvor mange vi mennesker egentlig må være for å kunne rebefolke jorden ved en apokalypse, hva som skjer med en art hvis det er for lite genetisk mangfold, om det lønner seg å ha egne biobanker for å lagre ulikt biologiske materiale osv osv.

Vi tenker at det kunne være en fin inngang på programmet å snakke om hva man kan gjøre i en krisesituasjon, hva man bør gjøre for å best mulig sjanse til å klare seg. Dette tror vi vil engasjere mange ettersom de ikke har tenkt på at man kan eller bør forberede seg noe i fall en krise skulle oppstå. Jeg leste akkurat på sidene til Direktoratet for sammfunnssikkerhet og beredskap at de har en liste over ting enhver hustand anbefales å ha hjemme. Det var jeg ikke klar over. Når man leser listen deres så virker det jo fornuftig, omtrent som det å sjekke nødutganger når man er på hotell eller båter.

Jeg lurer på om det er mulig å komme i kontakt med noen her som kunne tenke seg å fortelle litt om forbederelser de har gjort i forhold til en mulig krisesituasjon. Jeg søker ikke en typisk amerikansk doomsday prepper som har huset fullt av våpen, snarere en vanlig norsk person/familie som har tenkt gjennom og planlagt for ulike scenarioer.
Etter å ha lest på trådene her så skjønner jeg at det finnes en sunn og forståelig skepsis mot journalister i dette forumet. Jeg vil presisere at denne programserien er en nøktern og informativ vitenskapsserie uten skjult agenda eller ironisk distanse til emnene vi presenterer.

Hvis noen som leser dette kunne tenke seg å snakke med meg eller kjenner andre som kunne passe, så send meg veldig gjerne en pm slik at jeg kan fortelle mer om programmet. Dette er selvfølgelig helt uforpliktende på alle vis.

Hilsen Marianne Tveit

Topp

Innleggets emne: Re: NRK
InnleggSkrevet: 14 Des 2015, 23:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Oj, endelig et fornuftig programkonsept!

Jeg kommer ikke til å stille selv, men viktige ting å ta opp er sikkerhetstankegang både på nasjonalt, kommunalt og personlig nivå.

Norge har sluttet å lagre korn (vi kan jo bare kjøpe om det trengs), 40 kommuner med befolkningstall over 50.000 har ingen planlegging for hva kommunen skal foreta seg om det blir langvarig strømstans. De fleste husholdninger handler hver dag og har ikke mat for mer enn 2-3 dager hjemme.

tidligere har vi hatt flere journalister her inne som har villet skrive fjasete artikler om prepping, men jeg håper du er mer seriøs.

En god start er jo å sjekke hvilken beredskap din arbeidsplass har? Dere har sikkert generatorer i kjelleren og dieseltanker som sørger for at NRK kan holde ut under mange slags kriser.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2015, 23:59 
Avlogget

Ja, når man begynner å tenke over det så er det jo en stor endring at man ikke har spisskammers eller matkjeller lenger ettersom man kan handle hver dag på nærbuttikken. Men hvis man plutselig ikke kan det lenger får man jo et problem. Leste at Nærings- og fiskeridepartmentet har ansvar for å få ut forsyninger ved evt krise, kanskje de har noen lagre her og der? Må ringe dem og sjekke dette.

Jeg tror ellers NRK har nødplaner på plass for kringkasting ved katastrofer, men matlagre og sånt tror jeg ikke er inkludert. Men sant, må sjekke nærmere :)

Marianne

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2015, 00:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Svenskene har en regel som jeg foreslo for MSB at de skulle forsøke å få innført, nemlig at alle har ansvar for seg selv i 72 timer. Derfor er man pålagt å ha mat, vann, alternative varmemuligheter etc. for 72 timer i sverige. Det er det selvsagt få som har, siden man ikke har opplyst folk om det siden den kalde krigen.

MSB syntes det hørtes herlig ut, men vanskelig å få innført.

Det er interessant at det som i dag er spesielt og merkelig og nesten litt mistenkelig, at man har mat og vann for noen uker er det som var alldeles normalt for bare noen tiår siden, og en dyd av nødvendighet for 70 år siden.

MSB har helt sikkert ikke matlagre. De baserer seg på butikker med "kanban-just in time-datasystemer", som baserer seg på store, datastyrte sentrallagre.

Ikke engang forsvaret har noen form for redundans når det kommer til sivilsamfunnet. (noe mange tror)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2015, 00:18 
Avlogget

Ja, her fra Gøteborgs offisielle sider:
https://goteborg.se/wps/wcm/connect/c78 ... OD=AJPERES

Litt pussig ar vi aldri hører om sånt her.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2015, 00:26 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Nas ... ap-hjemme/

tipper at de er redde for å virke anmassende.

tror det hadde vært bra om 72-timersregelen ble innført her også.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2015, 19:23 
Avlogget

På NRK sine egne sider er det også artikler en kan begynne med:
http://www.nrk.no/ytring/matkrisa-kjem-_-kanskje-1.12691125
http://www.nrk.no/rogaland/xl/spar-toffere-kamp-om-maten-1.12147145
http://www.nrk.no/viten/advarer-mot-sultkatastrofe-1.7079750
http://forskning.no/mat-landbruk-naturressursforvaltning-miljoteknologi/2008/12/fosforkrisen-er-her

Dette er jo ting som blir mer og mer aktuelle ettersom vi øker i befolkningsmengde på jorden.
OG at klimaet endres i tillegg til forsøpling/forurensning av bioakkumulerende stoffer.
Ikke minst den kommende "kamp" om forvaltning av vannressurser.
Dette er ikke noe en enkelt kan påvirke som privatperson.

MEN -Mer akutte hendelser og farer:
Hva hvis vi skulle få en Pandemi/Bioterror?
Eller et lengre strømbrudd? Ulykke? Sykdom?
Sosial uro eller naturfenomener vi ikke er vant til å takle...
Her er det mulig å ha en personlig beredskap.

Når det gjelder genforskning og gen-etikk kommer jo spørsmålet opp om hvis en finner løsninger på noen problemer :
Vil dette gjelde for alle, eller bare de med "samfunnsøkonomisk nytte".........
Dette ser en allerede med hva som tilbys hvem når det gjelder medisiner.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2015, 21:02 
Avlogget

Ja, det er interessant og spennende stoff. Ettersom vårt fokus er genetikk og biologi så blir det de delene av temaene som har med dette å gjøre som vi fokuserer på. I Pandemi-programmet feks så ser vi blant annet på hvor mye tid du har på deg hvis en farlig sykdom kommer til landet, på hvordan bakterier og virus oppfører seg og hva som kan gjøres.

I dette programmet om hvordan og hvilke arter som kan overleve en katastrofe så vil fokuset også dreie over på biologien og genetikken når programmet er i gang, som nevnt dette med hva som skal til for at en art skal klare seg, både med en gang og på sikt.
I starten her hadde det vært fint å åpnet med noen som har gjort forberedelser. Det er mye mer engasjerende for publikum når vi møter mennesker som gjør noe enn når vi bare forteller om retningslinjer, råd og regler feks. Vi må finne spennende starter på programmene som gjør at folk begynner å se på. Det er jo viktige tema dette.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2015, 22:20 
Avlogget

Hvorfor gå den tunge veien her?
http://www.nrk.no/vestfold/har-privat-k ... 1.12666688
Gjenbruk er bra for miljøet har jeg hørt og her en en mann fiks ferdig med mat i kjelleren og antagelig en plan. Du kan ikke slite oss ut nå, vi er opptatt med hermetisering og tørking til jul :lol:

Hvorfor ikke en som allerede er kjendis?
Dørum hadde en liten prepper i magen, riktignok noen år siden. Mulig han har spist det opp nå.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bio- ... a/6216354/

Jeg siterer "Det er om å gjøre å finne balansen mellom ikke å være naiv og samtidig ikke skape panikk, sier Dørum".

Ord til etterfølgelse.

Lykke til.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2015, 23:25 
Avlogget

Haha, det er helt sant, det er det jo en. Hadde ikke sett ham. Takk for tipset, jeg burde jo selvfølgelig ha funnet ham selv :)
Gjenbruk er bra, selv om vi liker å vise fram nye ting på TV. Men det er likevel et godt alternativ vi kan ha med oss videre.

Skjønner det er mye fram til jul og jeg skal ikke stresse dere mens dere sanker og høster, men meld likevel fra om det plutselig skulle dukke opp noen som mot alle odds ville snakket med meg! Det er lov å håpe :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2015, 00:03 
Avlogget

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stol ... /10062978/
fra nov 2012 Daværende Statsminister Stoltenberg uttalte at alle må være forberedet på å greie seg selv i en naturkatastrofe

Det kan virke som myndighetene allerede tenker at alle burde være litt selvberget

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2015, 09:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Burde fått det i lovs tekst. Pr i dag er ikke norske borgere forventet å klare mer enn 5 minutter uten hjelp, noe som gir seg merkelige utslag når nordmenn går på ræva i utlandet og forventer å få gratis transport hjem, gratis hotell, etc.

Svenske MSB har lansert denne hjemmesiden.

http://www.72timmar.se/

Det slo meg at NSF kanskje burde kjenne sitt samfunnsansvar og lage en lik hjemmeside? 72timer.no er ledig...

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2015, 10:15 
Avlogget

Ja, jeg hadde som sagt ikke fått med meg at det lå retningslinjer ute på norske sider heller
http://www.sikkerhverdag.no/din-beredsk ... i-hjemmet/

Hvis dette er noe de mener alle husstander burde ha klart i hjemmet så bør myndighetene gå litt hardere ut syns jeg. Man må jo være spesielt interessert og lete for å finne dette.

Ser at de har hatt beredskapsøvelser og fokus på beredskap i flere andre land, feks Zombie Preparedness Month flere steder i USA og Canada
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Month.html

Det er selvfølgelig en balanse mellom det å skremme folk og det å ta fornuftige forholdsregler. Men det kunne jo vært en ide å få noe sånt som 72 timers-saken til svenskene til å bli en helt naturlig del av et hushold, som røykvarsler og forsikring, og ikke noe som var veldig dramatisk. Man tenker vel kanskje at hvis det forventes at man har drikkevann og en del sånt hjemme, så burde det opplyses om bedre enn i dag.

Det er i hvertfall smart om flest mulig overlever en katastrofe med tanke på genetisk mangfold og videreføring av art :)
(sa hun, litt ensporet i sin biologi- og genetikkverden akkurat nå)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2015, 14:58 
Avlogget
Brukerens avatar

helt greit å se verden fra sitt eget ståsted, da :)

jeg tror både sivilforsvar, forsvar, msb og andre hadde sett med blide øyne på borgere med 72-timers standard beredskap, ja.

Og sånn var det jo engang, for ikke så mange år tilbake. http://www.nb.no/nbsok/nb/154b0b3f13dfe ... ang=no#119

(du leder forøvrig allerede villt på din kollega Shaun som ikke viste seg fra sin beste side når han var her for å få noen til å stille opp: viewtopic.php?f=2&t=963&p=14836&hilit=sivilforsvar#p14836)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2015, 14:11 
Avlogget

Åh, for et bra hefte - takk!
Særlig s 72-82 og 118.
Vi får ta en tur på Nasjonalbiblioteket!

Sist endret av Marianne den 17 Des 2015, 15:31, endret 1 gang

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet