Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 23:24

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 20:12 
Avlogget

Jeg merker at jeg er nødt til å ha et "hemmelig" matlager, da jeg bor sammen med min forlovede og hennes to barn. Det å lagre mat for de er ikke så aktuelt. De spiser det som ser fristende ut :)

Jeg lurte på hvor mye dere lagrer av matvarer?

Jeg har som mål å ha matlager for 1 år. dvs slike matlagre som kan holde seg 25 år ++

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 21:32 
Avlogget

Jeg har pr nå et veldig lite matlager fordi jeg tømte det gamle da jeg flyttet.

Men planen min er å egentlig bare hamstre, og få nok til et år. Jeg er rimelig sikker på at hvis shtf, så vil flere i familien komme til oss, siden vi bor på gård. Da er målet å kunne fø folk til vi kan få en avling. Samtidig ønsker jeg å lage grønnsakshage (lære meg dette), og jeg har allerede dyr, som f.eks høner.

Et tips til å skjule matlager er å se på kjøkkeninnnredningen: de fleste har et stort tomrom under selve kjøkkeninnredningen, som er dekket av en fotlist. God plass til hermetikk, pasta, ris og frysetørket mat under her! Bare pass på at det er musesikkert!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 21:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Eh... Det er ikke mye å skryte av for tida :oops:

Har 10kg ris liggende hjemme sammen med en god mengde tørrmat, og 10kg ris på hytta, samt noen bokser snurring. Dårlig prepping av meg kanskje, men jobber med å finne bokser som er mus-tette og ikke koster fletta. Litt usikker på om de er i stand til å gnage seg gjennom aluminium?
Aluminiumsbokser er noget dyre, men veldig lette og enkle.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2015, 12:16 
Avlogget

Jeg har pr nå 13 kg tørmat, ris pasta og byggryn, bygger etterhvert opp mer byggryn.
Har mer tro på det næringsmessig enn ris.

Har en halv plastsekk med forsvarsets drytech.
Har noe hermetikk, men ikke mye. De blir ikke spist ellers så blir gammelt og dårlig etterhvert.
Har tenkt å utforske salting som et kjøtt alternativ.

Målet mitt er nå å få på plass 3 mnd med mat for meg og mine to gutter.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2015, 22:49 
Avlogget

Har i underkant av en måned med mat til megselv. Dette består i all hovedsak av jakt/turmat (drytech) som blir handlet inn ved ulike salg hos sportsbutikker. Er per nå i startfasen ved å kombinere boksemat/ris/pasta/krydderier etc. for å kunne sette sammen en "mellom ting" av langtids og kortidsmat. Dette for å rotere litt nå og da. Lever på mine 25 kvm, så større matlager er ikke akkurat ett alternativ.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2015, 12:22 
Avlogget

Jeg kommer nok i løpet av 2016 å fullføre 365 dagers matlageret mitt.

http://www.happypreppers.com/37-food-storage.html

Den linken her sier 37 matvarer man bør lagre mye av før en krise inntreffer. :D

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2015, 13:40 
Avlogget

Mr I skrev:
Jeg kommer nok i løpet av 2016 å fullføre 365 dagers matlageret mitt.

http://www.happypreppers.com/37-food-storage.html

Den linken her sier 37 matvarer man bør lagre mye av før en krise inntreffer. :D

Det var mye ingeressant å lese i denne linken :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2015, 18:55 
Avlogget

Ca 1-2 ukers matforåd

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2015, 19:54 
Avlogget

Turmat for ei uke, og annen mat for fem-seks uker omtrent. Det forsvinner kanskje ei uke om jeg mister fryseren, men det er jo vinter så jeg regner med frysevarene overlever den første uka.

Når jeg tenker over det skal jeg sette tørrmelk, tørrgjær, matolje, smør og krydder på handlelista. Ris, pasta, erter, mjøl og bønner har jeg lager av allerede.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2015, 13:38 
Avlogget
Brukerens avatar

med eller uten fryser? med fryser har vi ukevis med kjøtt og fisk, men litt lite grønsaker.

om strømmen skulle gå og det så ut som om det ble langvarig ville jeg gått inn for å hermetisere så mye kjøtt som mulig (kjøttkaker av kjøttdeig, gryteretter av resten) i glass vi allerede har stående.

Ris og pasta er det litt for lite av for tiden, men kanskje en uke eller to. Løk og poteter har vi ca. to uker av.

Mener selv vi har litt for lite gass til å tilberede greiene med, men det går jo med ved om det kniper.

Litt for lite melvarer (kanskje nok for to ukers brød)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2015, 15:12 
Avlogget

Jeg vil jo tenke at man i utgangspunkt har en fryser som da evnt vil begynne å tine. Man får for såvidt frysere som går på gass og propan tror jeg, og har man et lager med det så kan man jo forlenge hvor lenge man har kjøtt.
Det å begynne å steke opp kjøtt når fryseren tar kvelden er jo og med på å øke varigheten på kjøtt.

Jeg har for lengst innsett at man må ha et lager som er uavhengig av den vanlige husholdningen, da det lar seg vanskelig gjøre å drive rotering av mat i et hjem hvor barn og samboer plukker mat fra fryser uten å fylle på :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2015, 18:57 
Avlogget

Middagshermetikk for litt over en uke. En del knekkebrød. Ris og litt bønner burde holde til sulteforing/faste i 1- 2 måneder. Har dessuten syltetøy ( honningen smakte for godt... ) og litt posevarer som potetmos. 40 liter vann i biltemadunker, dessuten er det en dam på tomta til leilighetskomplekset det jeg bor, og jeg har over hundre klortabletter.

Har kanskje også litt lite gass til brenneren min. Min mulighet for vedfyring er avhengig av avtrekksvifte . Så desverre er det ikke noe å stole på i tilfelle strømbrudd. Har stormkjøkken, men er for tiden tom for rødsprit.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2015, 23:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Har planer om et visst lager av multivitaminer som kosttilskudd i tilfelle man må ty til... monoton kost over lengre tid.
De holder ikke mange åra, så kan hende det blir litt svinn om jeg ikke får fullstendig rotasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 16:53 
Avlogget

Et tips til dere som er redd for at strømmen skal gå i en eventuell krise:

Sørg for å ha mer enn nok grovt salt slik at du kan salte ned fisk og kjøtt som er iferd med å tine.
samt kar til å legge det i ;)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 21:38 
Avlogget

Lenge siden jeg har skrivd noe her, men er jo innom ofte. Har nylig flyttet hjemmefra, og har dermed begynt på et matlager. Hittil består det av noe hermetikk, noen få kilo ris/spagetti, selvfølgelig surkål pga priskrigen :p pluss diverse supper/potetmos/real turmat. Anslår at det skal holde til 2 personer i muligens 3-4 uker med det som er i fryseren hvis jeg tar dette først, men dette er dog med litt lite mat hver dag.

Problemet mitt er at jeg ikke har så mye som en liter vann, og dette bør jeg ordne snart merker jeg...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: