Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Feb 2018, 17:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Er piggtråd lovlig?
InnleggSkrevet: 25 Mai 2015, 12:22 
Avlogget

Fikk en stor rull med piggtråd av en kompis som ryddet på hytten.
Jeg synes å erindre at det nå bare var politiet og militæret som "lovlig" kunne bruke denne type tråd. Stemmer dette?
Jeg har ikke tenkt å sette opp tråden rundt eiendommen min, men tenker at dette faller under "kjekt å ha" kategorien....

Topp

Innleggets emne: Re: Er piggtråd lovlig?
InnleggSkrevet: 25 Mai 2015, 13:16 
Avlogget

Det selges på hagesentere og byggvare, så så ulovlig er det nok ikke. Et kjapt søk på nett viser bruk av piggtråd er regulert i dyrevelferdsloven §15: "Det skal ikke brukes piggtråd i gjerde for å regulere dyrs ferdsel."

Edit: "Forskrift om gjerde ved offentlig veg" tilllater ikke piggtråd langs offentlig veg.

Utenom disse to ligger det en god del lokale forskrifter på lovdata så det er nok lurt å sjekke hva som gjelder der du bor.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2015, 18:14 
Avlogget

Jeg ville kombinert hekk og piggtråd slik at piggtråen ligger skjult i hekken.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2015, 20:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Piggtråd vekker oppsikt om man finner den på steder det ikke er naturlig å finne den. Sånn sett kan den ha motsatt effekt av tiltenkt. Men som "kjekt å ha i tilfelle rottefelle" kan den jo kanskje komme til anvendelse en gang i framtiden om ikke annet.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2015, 21:29 
Avlogget

Som du sier Bamse, så er det i tilfelle rottefelle. Kom i en ganske hendig rull.
Har egentlig ikke mye tro på piggtråd i forhold til "selvforsvar". Det er vel egentlig ikke så vanskelig å komme seg forbi (eller over) denne tråden. Husker fra militæret hvordan vi hoppet over, eller brukte makker som la seg oppå hele konstruksjonen. Kavaleriet har egne piggtråd matter som du kan kaste over piggtråden, for å raskt rykke videre.
I nye norske fengsler (høysikkerhet), brukes trykktråd som ryker ved trykk på ca. 60 kg. Disse trådene består av skarpe barber lignende blad. De har jeg stor tro på :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 22:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Vanlig piggtråd er vel greit, men det som du har hørt omhandler såkalt "razorwire".
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... rWire3.JPG

Jeg kan ikke finne noen spesifikk lov om det, men om noen offentlige får ferten i at man bruker det vil jeg tro den blir konfiskert rimelig kjapt, da den kan gjøre relativt stor skade på mennesker og dyr. Har selv arr etter nærkonakt med slik "barberstreng".

Men vanlig piggtråd tror jeg går fint.
Den eneste loven jeg fant om piggtråd var dyrevelferdsloven som forbyr piggtrådgjerder for å kontrollere dyr.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 22:17 
Avlogget

Kan ikke se at vanlig piggtråd beskytter mot noe som helst annet enn sauer og andre husdyr.Jeg har mer enn en gang brukt leatherman tangen min til å kutte piggtråd som har irritert meg fordi den både er satt opp ulovlig og har vært til hinder for meg.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 01:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Tja, om det brukes på toppen av nettingjerder så gjør det klatring over mye vanskeligere, sånn som på flyplasser.
http://g.api.no/obscura/API/dynamic/r1/ ... chk=AC8EA8

Men igjen, vil man inn så vil man inn. Ville heller gått for noe annet på egen eiendom tror jeg.

PS:
Liker inngjerdingen på visse militærinstallasjoner i kongeriket, der skrågjerdet går innover og ikke utover; Hvis noen bryter seg inn, så kommer de seg i alle fall ikke ut! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 08:15 
Avlogget

Piggtrådgjerde (også for dyr) har vært forbudt siden 1. januar 2010.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 12:07 
Avlogget

Tenk deg litt om før du setter opp piggtråd. Uansett hva reglene sier, så sier sunn fornuft at ville dyr og barn kan komme i skade for å rive seg ille opp. Og spesielt hvis du skjuler den i hekken.

Jeg ville heller hatt noe liggende, sånn hvis "tidene skulle forandre seg". Og per d.d. kunne det kanskje vært en ide med strømgjerde isteden? :-)

Edit for å legge til at vanlig strømtråd (ikke ståltråd) er lagd for å ryke under et visst press, slik at hvis f eks dyr vikler seg fast i det så skal strømtråden ryke, og ikke beinet til dyret. Og strømtråd (alt etter styrke og utforming så klart) kan være veldig ubehagelig å forsere, og særlig ubemerket. Samtidig kan du drifte det med et bilbatteri.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 17:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette må gjelde plasttrådgjerdene, ikke sant? De gamle stålstrengene med strøm på røk ikke, for å si det sånn..
Men nå er det mange tiår siden vi hadde dyr hjemme.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2015, 16:12 
Avlogget

Det gjelder de flate plaststrømtrådene ja, fra 20 mm og nedover. De brede 40 mm ryker ikke nødvendigvis, og de runde strømtauene ryker hvertfall ikke. Har sett tilfeller av de runde hvor dyr har viklet seg fast, og strømtauenr har gnagd over sener og forårsaket stygge skader... Det finnes imidlertid noen skjøtestykker man kan sette inn, som er laget slik at de skal ryke ved for høyt trykk, og dermed unngå dette problemet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: